Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju kikat lite på hundannonser senaste tiden och sett ordet "kärleksvalpar" flera gånger. Jag kunde snabbt konstatera att det var helt vansinniga korsningar. Gärna med blandraser så det totalt landar i.. ptjau, 5-10 raser i samma hund, helt olika raser såklart så man inte har en skitaning om vad man kan vänta sig av den.

Öht förstår jag inte poängen att blanda flera "vassa" raser och särskilt inte när det passerar 2 St. Mina fördomar säger att de hamnar hos folk som inte vet vad för hund de tar på sig :grin: kanske mest för att jag sett ett antal omplaceringar bara sista två veckorna. "Vi har inte tid att ge xx det hen behöver/.../".

"PapiPom valpar
3 underbara valpar, 2 tikar som har den fantastiska färgen blue merle och 1 hane som har fått pomeranian pälsen svart och vit. Dom är nu 6v och är leveransklara om 2v då dom är 8v."

Hm... finns ens merle som färg i någon av raserna papillon och pomeranian? För det är så jag tolkar "PapiPom" i alfafall. Jag (som är högst okunnig) tycker inte valparna som visas på bild i annonsen ser ut att vara merle heller, mer någon slags sobel/viltfärgad/vad det nu kan heta?

"PapiPom valpar
3 underbara valpar, 2 tikar som har den fantastiska färgen blue merle och 1 hane som har fått pomeranian pälsen svart och vit. Dom är nu 6v och är leveransklara om 2v då dom är 8v."

Hm... finns ens merle som färg i någon av raserna papillon och pomeranian? För det är så jag tolkar "PapiPom" i alfafall. Jag (som är högst okunnig) tycker inte valparna som visas på bild i annonsen ser ut att vara merle heller, mer någon slags sobel/viltfärgad/vad det nu kan heta?
PapiPom avser nog bara att förmedla att det finns pappis och pomeranian i blandningen, EV att det även är den övervägande ingrediensen. Ffa att det är ett gulligt namn, vem bryr sig om det även är 7,5% schäfer och 3,9% knubbsäl?

Nä, fy :devil:. Nu kommer det väl vara fullt med annonser på valpar/hundar som ägarna inte vill ha längre när semestrarna är slut och skolan börjar, men det skrivs ju inte ut utan det är pga allergier och ändrade förhållanden som valpen ska säljas till någon som är "seriös". :banghead:

Någon fler förresten som sett delar av serien "hunden-människan bästa vän" som går på visat natur nu?

Mycket i serien handlar om hur vi människor avlat fram hundar efter våra behov och häromdagen pratade dom om just vad vi gjort med hundarnas utseende och bla. Gämförde dom kranium från olika raser.

Och fast att man vet om det, trots alla varningar och information som nu sprids så blir jag varje gång lika illa berörd över att extrem avel får fortsätta. Hur fan får man stopp på denna sjuka avel?!

Jag kan svära mig blå över idiotiska blandraskorsningar som tas fram enbart för pengar eller utav ren okunskap och idioti men det är få saker som gör mig så extremt illa berörd som just extremaveln där uppfödarna många gånger faktiskt HAR KUNSKAPERNA men man väljer medvetet att skita i dom för vårt nöje går före hundarnas hälsa! Hur kan sådant här få pågå?!

Frustrationen är total.

"PapiPom valpar

Merle finns på pomeranian men är inte godkänt och beror på inkorsning av andra raser. Här kan du läsa vad pomaranianklubben skriver om merle

Kanske inte riktigt passar här men jag måste bara få skriva av mig och våndas tillsammans med någon. Var nyfiken på vad cockerintresserade säger om en cockeruppfödare som vi diskuterat lite i tidigare tråd och gjorde helt enkelt en googlesökning på kennelnamnet. Kom då till en tråd om nåt relativt orelaterat där kennelnamnet bara nämndes lite i förbifarten. Tråden handlade egentligen om en person som köpt en cockervalp från nån annan uppfödare. Iaf, denna person tar hem lilla 8v-valpen och... lillen blir nästan dödad första dagen av personens... "kangalkorsning". Som jag sedan hittade alltså var en rätt så ung kangal/ovtjarka. :eek:

Hunden högg både matte och husse för att komma åt att ha ihjäl lilla nya inkräktaren. Något som matte inte alls var minsta förberedd på kunde hända då hunden visserligen hatar andra hundar men ju älskar precis alla i flocken och skyddar dem mot allt ont. Och lilla valpen är ju en flockmedlem det måste ju stora hundhatar-vakthunden förstå!
Jomen tjena. Som om alla nya varelser automatiskt skulle bli en del av flocken för en sådan hund? Vad skulle syftet med hunden vara i så fall? Ganska kass vakthund som bara blir buddybuddy med allt som dyker upp. :grin:
Den stackars hunden avlivades tack och lov efter händelsen och valpen kom undan med blotta förskräckelsen.

Men alltså jag kommer aldrig sluta förundras över varför man föder upp kangal/ovtjarka-korsningar och dessutom säljer till (ursäkta) sånt här folk. Eller varför man köper en sån hund (och sen är "less på att den vaktar fast man samtidigt vill det fast det är så jobbigt men den gör ju bara sitt jobb").

:banghead::banghead::banghead:

Kanske inte riktigt passar här men jag måste bara få skriva av mig och våndas tillsammans med någon. Var nyfiken på vad cockerintresserade säger om en cockeruppfödare som vi diskuterat lite i tidigare tråd och gjorde helt enkelt en googlesökning på kennelnamnet. Kom då till en tråd om nåt relativt orelaterat där kennelnamnet bara nämndes lite i förbifarten. Tråden handlade egentligen om en person som köpt en cockervalp från nån annan uppfödare. Iaf, denna person tar hem lilla 8v-valpen och... lillen blir nästan dödad första dagen av personens... "kangalkorsning". Som jag sedan hittade alltså var en rätt så ung kangal/ovtjarka. :eek:

Hunden högg både matte och husse för att komma åt att ha ihjäl lilla nya inkräktaren. Något som matte inte alls var minsta förberedd på kunde hända då hunden visserligen hatar andra hundar men ju älskar precis alla i flocken och skyddar dem mot allt ont. Och lilla valpen är ju en flockmedlem det måste ju stora hundhatar-vakthunden förstå!
Jomen tjena. Som om alla nya varelser automatiskt skulle bli en del av flocken för en sådan hund? Vad skulle syftet med hunden vara i så fall? Ganska kass vakthund som bara blir buddybuddy med allt som dyker upp. :grin:
Den stackars hunden avlivades tack och lov efter händelsen och valpen kom undan med blotta förskräckelsen.

Men alltså jag kommer aldrig sluta förundras över varför man föder upp kangal/ovtjarka-korsningar och dessutom säljer till (ursäkta) sånt här folk. Eller varför man köper en sån hund (och sen är "less på att den vaktar fast man samtidigt vill det fast det är så jobbigt men den gör ju bara sitt jobb").

:banghead::banghead::banghead:

Hittade också tråden och jösses vad irriterad jag blev på att "vi har båda mycket erfarenhet av hundar och har varit med om en hel del men det här såg vi direkt att det var onormalt och aldrig, ALDRIG skulle gå att träna bort och inte heller skulle vi någonsin kunna lita på honom igen".
Min hund betedde sig likadant mot ena hunden när vi fick hem honom, då 9 mån och på andra hundens "revir" (idioten :meh::banghead:), efter några dagars långsam introduktion och träning funkade det, och fungerar fortfarande över ett år senare, helt konfliktfritt.
Kangalen och ovtjarkan fungerar på ett liknande sätt och gissningsvis hade vuxna hunden accepterat valpen på nån dag, om människorna skött situationen rätt...
Sen är det ju sant att de inte kunnat lita på den med nya hundar, men vill man att den ska göra det kanske man inte ska skaffa en bladning mellan två herdehundsraser. Uppenbarligen fungerade den ju i alla fall med deras andra vuxna hundar.

Ett mindre stycke av en lååång annons

"
Eurasier/fransk bulldog valpar. Ja det är korsningen. De är födda sista veckan i Juni

Båda föräldrarna finns här hemma att träffa. Naturligtvis är båda föräldrarna friska och nödvändiga rasbundna hälsoundersökningar har självklart gjorts med ua. Kombinationen är gjord innan med lyckat resultat. Detta är dock garanterat den sista kullen. Då hanen nu är kastrerad. "

"Kombinationen är gjord innan med lyckat resultat." :banghead::rage::banghead::rage:

Oseriöst vet jag inte, men ny företeelse bland en del uppfödare här i landet är tydligen att dela upp valpar i "pet-kvalitet" och show-kvalitet" och valparna av "show-kvalitet" betingar givetvis ett högre pris :grin:
Var f ö i en diskussion om att avgöra pris på unghund/vuxen hund som det kom upp och mitt påstående att för de arbetande raserna ex.vis jakthundar är inte unghundsålder eller äldre en nackdel alls prismässigt om hunden är lovande/bra, meriterad och hälsoundersökt och människan verkade inte tro på mig alls att en jakthund är en jakthund, även om den skulle visa sig ha ett färgfel eller något annat lika oväsentligt för funktionen som för en sällskapshund skulle vara diskvalificerande för avel.

Folk alltså :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar