Kanske inte riktigt passar här men jag måste bara få skriva av mig och våndas tillsammans med någon. Var nyfiken på vad cockerintresserade säger om en cockeruppfödare som vi diskuterat lite i tidigare tråd och gjorde helt enkelt en googlesökning på kennelnamnet. Kom då till en tråd om nåt relativt orelaterat där kennelnamnet bara nämndes lite i förbifarten. Tråden handlade egentligen om en person som köpt en cockervalp från nån annan uppfödare. Iaf, denna person tar hem lilla 8v-valpen och... lillen blir nästan dödad första dagen av personens... "kangalkorsning". Som jag sedan hittade alltså var en rätt så ung kangal/ovtjarka.
Hunden högg både matte och husse för att komma åt att ha ihjäl lilla nya inkräktaren. Något som matte inte alls var minsta förberedd på kunde hända då hunden visserligen
hatar andra hundar men ju älskar precis alla i flocken och skyddar dem mot allt ont. Och lilla valpen är ju en
flockmedlem det måste ju stora hundhatar-vakthunden förstå!
Jomen tjena. Som om alla nya varelser automatiskt skulle bli en del av flocken för en sådan hund? Vad skulle syftet med hunden vara i så fall? Ganska kass vakthund som bara blir buddybuddy med allt som dyker upp.
Den stackars hunden avlivades tack och lov efter händelsen och valpen kom undan med blotta förskräckelsen.
Men alltså jag kommer aldrig sluta förundras över varför man föder upp kangal/ovtjarka-korsningar och dessutom säljer till (ursäkta)
sånt här folk. Eller varför man köper en sån hund (och sen är "less på att den vaktar fast man samtidigt vill det fast det är så jobbigt men den gör ju bara sitt jobb").