Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Professorn fick med en filt som hade hängt på en krok i uppfödarens vardagsrum. Nåt som luktade hemma som han gosade ner sig i under bilresan hem till oss. Sen var den snabbt bortglömd, han var för upptagen med att gosa in sig i allt annat vi hade hemma :D

Btw, grejen på Blocket just nu verkar vara 8-9 veckor gamla valpar som säljs "pga allergi". Om så är fallet är det oseriös uppfödning då man borde kräva att hela familjen testar att komma och hälsa på så att man vet att alla som ska bo med hunden tål den. Om det inte är allergi så är det galet hur många som impulsköper valp och tröttnar redan efter en vecka :yuck:
Jag får sån lust varje gång att fråga varför de inte lämnar tillbaka valpen till "uppfödaren" ... O_o

Jag får sån lust varje gång att fråga varför de inte lämnar tillbaka valpen till "uppfödaren" ... O_o
Mm, men det är ganska enkelt att lista ut varför ändå. Oseriösa uppfödare som inte vill ha nåt med valparna att göra nu när de äntligen är tillräckligt gamla att slänga ur huset. :yuck:

Hittade en hemsk grej:
Blandrasvalpar 7000:-
"Vi är inga uppfödare och dessa underbara valpar är inte planerade men mamman bestämde sig för att ut och fria på egen hand. Dock är dem lika välkomna ändå :)
Mamman är en blandras mellan jackrussel och dvärgpincher och pappan är, tror vi, en mops. Det är 1 tik och 3 hanar. Hemmet är väldigt viktig och dem är avmaskade, chipade och veterinärbesiktigade vid leverans.
Vi vill flytta hemifrån snarast då vi är 8 veckor den 28/8.
Priset sätter vi för att vi vill att dem ska komma till underbara människor som vill ha en härlig kompis att dela sin vardag med och inte bara för att det är en billig hund."

"Tror vi"... TROR!? Hur i hela friden kan man låta bli att abortspruta/kastrera en tik som smitit iväg och parat sig på det där sättet? Ännu mer när man inte har en jädra aning om vem hanen är? Man kan ju inte ha minsta omtanke om sin hund. :rage: :arghh:
Antar att de baserar gissningen på valparnas utseende. Urkburk vilka hemska människor. :yuck:

Mm, men det är ganska enkelt att lista ut varför ändå. Oseriösa uppfödare som inte vill ha nåt med valparna att göra nu när de äntligen är tillräckligt gamla att slänga ur huset. :yuck:

Hittade en hemsk grej:
"Vi är inga uppfödare och dessa underbara valpar är inte planerade men mamman bestämde sig för att ut och fria på egen hand. Dock är dem lika välkomna ändå :)
Mamman är en blandras mellan jackrussel och dvärgpincher och pappan är, tror vi, en mops. Det är 1 tik och 3 hanar. Hemmet är väldigt viktig och dem är avmaskade, chipade och veterinärbesiktigade vid leverans.
Priset sätter vi för att vi vill att dem ska komma till underbara människor som vill ha en härlig kompis att dela sin vardag med och inte bara för att det är en billig hund."

"Tror vi"... TROR!? Hur i hela friden kan man låta bli att abortspruta/kastrera en tik som smitit iväg och parat sig på det där sättet? Ännu mer när man inte har en jädra aning om vem hanen är? Man kan ju inte ha minsta omtanke om sin hund. :rage: :arghh:
Antar att de baserar gissningen på valparnas utseende. Urkburk vilka hemska människor. :yuck:

Och att 7000 kr skulle vara billigt för en blandras med osäker härkomst :confused::confused: Skulle vilja ha 7000 kr för att ens ta emot den. Typ.

Hittade en hemsk grej:

Hur troligt är det att en mops ränner runt utan koll från sin ägare och ännu mer otroligt...lyckas hitta en löptik i lämplig storlek att para sig med under rymningen?
Har svårt att tro att en ägare låter hunden juffsa med en okänd tik som kommer in i trädgården om det upptäcks och en parning tar oftast mer än 5 minuter.

Nää....tjuvparningar är inte så hoppsanlätta och vanliga som blocketuppfödare vill påskina :grin:

Hur troligt är det att en mops ränner runt utan koll från sin ägare och ännu mer otroligt...lyckas hitta en löptik i lämplig storlek att para sig med under rymningen?
Har svårt att tro att en ägare låter hunden juffsa med en okänd tik som kommer in i trädgården om det upptäcks och en parning tar oftast mer än 5 minuter.

Nää....tjuvparningar är inte så hoppsanlätta och vanliga som blocketuppfödare vill påskina :grin:
+ att mopsar är inte alltid så smarta och ibland felbyggda för parning.

Jag undrar mest hur man kan missa en tjuvparning. Har folk inte koll på sina hundar?
Inte så mycket som man kan tro och hoppas.
Vi har en tik som kommer in och ultraljudas efter varje löp för att de inte är säker på om den blivit tjuvparad eller inte. Hittills har den aldrig varit dräktig som tur är.

Jag antog att jag litade på tjuvparningsursäkten för att jag inte förstår varför man skulle ljuga om nåt sånt och framställa sig som ännu sämre människor :p Men de kanske inte förstår hur korkade de låter.

Vad sägs om detta då?
"Min 11 mån gamla svarta pudeltjej behöver ett nytt hem på grund av att min tid räcker inte till.
Hon är reg SKK .
Jag säljer henne billigare för att jag vill kunna få en valpkull efter henne när hon är tillräckligt gammal för det. (bibehållen avelsrätt enl skk;s regler)"
:banghead:

Jag antog att jag litade på tjuvparningsursäkten för att jag inte förstår varför man skulle ljuga om nåt sånt och framställa sig som ännu sämre människor :p Men de kanske inte förstår hur korkade de låter.

Vad sägs om detta då?
"Min 11 mån gamla svarta pudeltjej behöver ett nytt hem på grund av att min tid räcker inte till.
Hon är reg SKK .
Jag säljer henne billigare för att jag vill kunna få en valpkull efter henne när hon är tillräckligt gammal för det. (bibehållen avelsrätt enl skk;s regler)"
:banghead:

Men alltså?
Jag har inte tid med min hund men jag har tid med allt arbete som tillhör att ta en kull?

Logiken...

Professorn fick med en filt som hade hängt på en krok i uppfödarens vardagsrum. Nåt som luktade hemma som han gosade ner sig i under bilresan hem till oss. Sen var den snabbt bortglömd, han var för upptagen med att gosa in sig i allt annat vi hade hemma :D

Btw, grejen på Blocket just nu verkar vara 8-9 veckor gamla valpar som säljs "pga allergi". Om så är fallet är det oseriös uppfödning då man borde kräva att hela familjen testar att komma och hälsa på så att man vet att alla som ska bo med hunden tål den. Om det inte är allergi så är det galet hur många som impulsköper valp och tröttnar redan efter en vecka :yuck:

Tyvärr sett en hel del sen länge. :( Folk ser väl en annons och tänker "söt valp!", köper på impuls en utan stamtavla för en billig peng, upptäcker sen att valpar innebär en massa tid, kiss och bajs inomhus, förstörda möbler och kablar, och att den inte kan lämnas ensamma hur som helst. Folk läser på mer innan de skaffar en bil än ett levande djur.

Ang. pudel/mops-korsningsfamiljen så kollade jag upp korsningen, och enligt bilderna nog inte den mest sötaste korsningen tycker jag. Antar att uppfödaren tänkte att det vore lätta pengar att föda upp en minikorsning :up: men sen så visar det sig att marknaden är rätt så mättad redan och valparna säljer dåligt, kiss och bajs, väsen och förstörda saker överallt så sälj iväg hela bunten. Varför är det inte körkort på att skaffa djur? :arghh::banghead:

Men alltså?
Jag har inte tid med min hund men jag har tid med allt arbete som tillhör att ta en kull?

Logiken...

Kanske valpar när det passar? Eller så kanske tror dom att det är fodervärden som har hand om allt med valparna att göra? :idea:

Jag undrar mest hur man kan missa en tjuvparning. Har folk inte koll på sina hundar?
Min förra tik var iofs en riktig tjuvparning. I det fallet stod tiken i hundgård, de bodde riktigt långt ut på vischan utan grannar och hade ingen hanhund. Tiken var en tilltänkt avelstik och de drev kennel.
Så var dottern på besök med sin mans tjänstehund. Hon släppte honom lös på gården utan en tanke på att hennes mor kunde ha en löptik och gick in till sin mor och fikade. När det kom fram att det fanns löptik ute i hundgården gick hon ut och satte hunden i bilen. Han hade lufsat runt på gården när hon kom ut, phu...inget hade hänt!
MEN...den lymmeln hade tydligen varit över hundgårdsstängslet, juffsat och klättrat tillbaka.
Detta var 14 år sen och då var inte abortsprutor mm så vanligt som i dag. Dräktigheten upptäcktes dessutom sent.
Uppfödaren sålde valparna till självkostnadspris...1500:- och hon var lika noga med dessa som sina "äkta" hundar med var de hamnade, vaccinationer, osv.

Hittade en hemsk grej:

Man ser det ofta inom kattvärlden så förvånar mig inte att folk låter sina djur springa iväg och fixa parningen själv, sen får man se och hoppas att de parade sig med en bra hane.

Hörde om en golden retriever i närheten som ägarna lät gå ut själv under löpet och sen låta sig paras. Det var visst kul med valpkullar, så det blev en del sådana med okända hanar för det viktiga va ju att det blev till söta små valpar.

Min förra tik var iofs en riktig tjuvparning. I det fallet stod tiken i hundgård, de bodde riktigt långt ut på vischan utan grannar och hade ingen hanhund. Tiken var en tilltänkt avelstik och de drev kennel.
Så var dottern på besök med sin mans tjänstehund. Hon släppte honom lös på gården utan en tanke på att hennes mor kunde ha en löptik och gick in till sin mor och fikade. När det kom fram att det fanns löptik ute i hundgården gick hon ut och satte hunden i bilen. Han hade lufsat runt på gården när hon kom ut, phu...inget hade hänt!
MEN...den lymmeln hade tydligen varit över hundgårdsstängslet, juffsat och klättrat tillbaka.
Detta var 14 år sen och då var inte abortsprutor mm så vanligt som i dag. Dräktigheten upptäcktes dessutom sent.
Uppfödaren sålde valparna till självkostnadspris...1500:- och hon var lika noga med dessa som sina "äkta" hundar med var de hamnade, vaccinationer, osv.

Båda mina vuxna tikar är tjuvparningar - den ena kombon var gjord en gång förut och skulle således inte göras igen, men så blev det och glad är jag för det då jag fick min fina avelstik :love: Även Mini är en tjyvparning på dag 28 i löpet. Den kombon var inte planerad att göras, men var ändå ingen katastrof så den fick födas. Så går det ibland även hos dom bästa när mänskligheten spelar in - helst fler människor. Dock var alla föräldrar hälsotestade och skulle gå i avel, men kanske inte just i dom kombinationerna då - men allting skedde på hemmaplan så inga rymmande tikar som letade hanar på bygden :p

Jag sitter i mitt vardagsrum. Pysslingen sover bredvid (Han är ingen Pyssling längre. Uppfödaren trodde aldrig att han skulle väga mer än 5 kilo, han väger 6. Ett litet krall, som en mini-grävling). Jag har inte borstat hans tänder idag. Jag vet att vårt hem inte är riktigt så tryggt som en högintensiv liten pöjk behöver...I min värld räcker inte det jag kan erbjuda riktigt till - men ändå om man läser på Blocket... Det finns hundratals, om inte tusentals, hundar i det här i-landet som skulle räddas till ett liv som Pysslings :(

Och vi pratar om hundar. Djur som bor hemma hos folk. Hur behandlar de här människorna sina barn? Eller sina äldre? Eller andra hjälplösa varelser? Är det samma som filmar istället för hjälpa till vid olyckor?:rage:

Jag blir extra ledsen och arg när folk är elaka eller o-omtänksamma mot hundar och hästar - vi har avlat dem i tusentals år till att lita på oss. Vi har en skyldighet mot dem att visa oss värda det förtroendet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar