Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min förra tik var iofs en riktig tjuvparning. I det fallet stod tiken i hundgård, de bodde riktigt långt ut på vischan utan grannar och hade ingen hanhund. Tiken var en tilltänkt avelstik och de drev kennel.
Så var dottern på besök med sin mans tjänstehund. Hon släppte honom lös på gården utan en tanke på att hennes mor kunde ha en löptik och gick in till sin mor och fikade. När det kom fram att det fanns löptik ute i hundgården gick hon ut och satte hunden i bilen. Han hade lufsat runt på gården när hon kom ut, phu...inget hade hänt!
MEN...den lymmeln hade tydligen varit över hundgårdsstängslet, juffsat och klättrat tillbaka.
Detta var 14 år sen och då var inte abortsprutor mm så vanligt som i dag. Dräktigheten upptäcktes dessutom sent.
Uppfödaren sålde valparna till självkostnadspris...1500:- och hon var lika noga med dessa som sina "äkta" hundar med var de hamnade, vaccinationer, osv.

Jag tänkte faktiskt när jag skrev "om hanen inte smiter in och smiter ut igen" men tänkte att sannolikheten för det var väldigt liten. Men självklart skulle det finnas någon som varit med om just det. :laugh::rofl:

Jag tänkte faktiskt när jag skrev "om hanen inte smiter in och smiter ut igen" men tänkte att sannolikheten för det var väldigt liten. Men självklart skulle det finnas någon som varit med om just det. :laugh::rofl:
Vet en till. En stor schäferuppfödare i tyskland. Den tiken parades dock även som planerat. Den här uppfödaren hade börjat så smått med att DNA-testa sina hundar så hen fick en smärre chock när avkommorna hade fel DNA. Det blev snabbt till att DNA-testa resten av hanarna och även de som stod på avelsstation.

• Gilla
Reactions: KJK
Är de inte avvanda eller varför behöver de en snuttefilt. De är väl inga människovalpar:confused:

Personligen tycker jag det är bättre att skicka med vettig mat för mer än ett par dagar än en snuttefilt!
Hittade en till med snuttefilt och mat för bara ett par dagar! Vad är detta för konstig trend? :crazy:
Annons:
Allergivänliga blandras tikar
Nu har vi bara två små tikar kvar. Angel och Luna.

Information om flytt:
- Valparna är vaccinerade mot kennelhosta, hcc och parvovirus.
- Valparna är chippade.
- Valparna är besiktigade.
- Valparna är avmaskade minst 3 gånger.
- Valparna är registrerade i BlandisRix.
- Valparna är registrerade i jordbruksverket.
- Valparna är doldafel försäkrade hos agria.
- Valparna får med sig en "snuttefilt".
- Valparna får med sig sin favoritleksak de valt ut själva.
- De får med sig mat de är vana vid till de första dagarna i sitt nya hem.

Hur valparna är uppfödda:
- Valparna är födda i lägenhet.
- De är vana vid ljud utifrån och alla sorts ljud som förs i hemmet.
- De är vana vid att få gå ut.
- Blivit duschade med shampoo och balsam i badkar.
- Kloklippning sker en gång i veckan från att de bara är några dagar gamla.
- De blir borstade dagligen med en valpborste den första tiden och den sista tiden får de vänja sig vid vanlig karda.
- De har fått testa på att åka både buss och bil.
- De har fått träffa både barn som vuxna, utanför och i hemmet.
- Fått träffa på olika hundar, stora som små.
- De har ständig tillsyn av uppfödare eller dagmatte.
- De har fått testa på och förhoppningsvis vant sig vid att bära halsband.
- De har tillgång till nästa hela lägenheten så de lär sig att inte bita på till exempel skor.

Både mamman och pappan finns möjlighet till att träffa.
och så är det bara en bild på pyttevalpar som inte öppnat ögonen än. Ingen info om ras, storlek... nånting. Hittade mammahund på ett annat ställe. Nån liten pälsboll som fick en kull i januari också.

Min förra tik var iofs en riktig tjuvparning. I det fallet stod tiken i hundgård, de bodde riktigt långt ut på vischan utan grannar och hade ingen hanhund. Tiken var en tilltänkt avelstik och de drev kennel.
Så var dottern på besök med sin mans tjänstehund. Hon släppte honom lös på gården utan en tanke på att hennes mor kunde ha en löptik och gick in till sin mor och fikade. När det kom fram att det fanns löptik ute i hundgården gick hon ut och satte hunden i bilen. Han hade lufsat runt på gården när hon kom ut, phu...inget hade hänt!
MEN...den lymmeln hade tydligen varit över hundgårdsstängslet, juffsat och klättrat tillbaka.
Detta var 14 år sen och då var inte abortsprutor mm så vanligt som i dag. Dräktigheten upptäcktes dessutom sent.
Uppfödaren sålde valparna till självkostnadspris...1500:- och hon var lika noga med dessa som sina "äkta" hundar med var de hamnade, vaccinationer, osv.
Vill bara säga att det inte är säkert att han någonsin va in till tiken.... sambons bror hade en jaktblandis gjort genom staketet (!) Låter helt otroligt men dom kan när dom vill dom små liven. Namnet på valparna var föresten de passande "Ojdå" och "Hoppsan".

Vill bara säga att det inte är säkert att han någonsin va in till tiken.... sambons bror hade en jaktblandis gjort genom staketet (!) Låter helt otroligt men dom kan när dom vill dom små liven. Namnet på valparna var föresten de passande "Ojdå" och "Hoppsan".
:laugh::laugh::laugh:
På den gamla goda tiden gick (jakt)hundarna lösa på byggen, när tikarna löpte höll man dem inne. Ex särbo valde vilken hane han släppte in till sin beagle när hon löpte.

• Gilla
Reactions: Is
"Jag har med stor sorg i hjärtat bestämt mig för att sälja mina två chihuahua tjejer Sherie och Malou, mor och dotter.
Jag har nyligen fått tvillingar och känner att tiden inte alls räcker till.
Sherie är född 2009-08-06 Och Malou är född 2010-08-07. Malou är född och uppvuxen hemma hos mig så detta har inte varit ett lätt beslut och det betyder allt för mig att dom får fortsätta bo ihop i ett tryggt hem.
Dom är världens snällaste hundar vana med barn och andra hundar.
Skicka ett mail där du/ni berättar om er själva och hur ni bor osv så kan jag berätta mer.
Säljes endast tillsammans."

Eeeh. Tiken parades vid 10 månader?

@Elementary jöklar vad grejer de hade vart med om.
Gillar att de inte biter på grejer, det gjorde inte min heller när hon var åtta veckor sen blev hon nyfiken på världen och vad världen smakade :devil:

Hittade en till med snuttefilt och mat för bara ett par dagar! Vad är detta för konstig trend? :crazy:
Annons:

och så är det bara en bild på pyttevalpar som inte öppnat ögonen än. Ingen info om ras, storlek... nånting. Hittade mammahund på ett annat ställe. Nån liten pälsboll som fick en kull i januari också.

Min malle snuttar och det är hon inte ensam om i kullen! :) I mitt fall är jag övertygad om att det är ett nedärvt beteende från pappans sida (tuffa tjh som stod med kudde o snuttefilt redo vid läggdags liksom :heart)
Verkar inte som ett helt ovanligt beteende i "min" ras iaf :)
Därmed inte sagt att jag hade förväntat mig att få med en snuttefilt, men med alla hundar vi haft har vi fått med en filt som luktar hemma.. Kan det inte vara så att detta är vad som avses?

Min malle snuttar och det är hon inte ensam om i kullen! :) I mitt fall är jag övertygad om att det är ett nedärvt beteende från pappans sida (tuffa tjh som stod med kudde o snuttefilt redo vid läggdags liksom :heart)
Därmed inte sagt att jag hade förväntat mig att få med en snuttefilt, men med alla hundar vi haft har vi fått med en filt som luktar hemma.. Kan det inte vara så att detta är vad som avses?

Fick också med en snuskig filt som luktade mamma. Den hade legat i bädden hos uppfödaren.

Nu är den där Sheltie/PowderPuff blandisavlaren igång igen.. Tycker de har kullar jämt och ständigt med samma föräldrar :meh:
Jag har aldrig fattat varför man blandisavlar med nakenhundar? Risken är ju att man får ett gäng tuffsiga, halvnakna råttor som ser förJÄVLIGA ut. Hur lyckas man ens sälja dem? Ett par luddiga raser blir det ju iaf ganska söta vovvar av oftast.. Man får väl vara LITE smart åtminstone?

@Elementary jöklar vad grejer de hade vart med om.
Gillar att de inte biter på grejer, det gjorde inte min heller när hon var åtta veckor sen blev hon nyfiken på världen och vad världen smakade :devil:
Ja gud det verkar ha varit ett himla rännande med de där valparna! Får väl hoppas att alla de "olika hundarna" var vaccinerade också.

Jo det är garanterat en filt som luktar "hemma" man får med, fick ju det med Professorn också. Gillade att hans inte var "använd" utan bara hade hängt på en krok på väggen i rummet där valphagen var.
Tyckte bara att det var småkul med en till ny annons där just kombon snuttefilt och mat för bara ett par dagar kom upp.

Jag träffade en hanhundsägare som berättade att de tagit emot en tik för parning. Tikägaren stoppade in tiken i bur i gäststugan och kom in och drack kaffe med hanhundsägaren. Under tiden öppnar hanen dörren både från bostaden och till gäststugan.När hundägarna upptäckte att dörren stod på vid gavel och så var hundarna i full gång.
Det var ju lätt avklarat:D

Såg i mitt flöde från en facebookgrupp:
En 9v yorkshire terrier/dvärpincher som omplaceras pga någon i familjen visade sig vara allergisk. Fine....det kan hända. MEN det anmärkningsvärda är att uppfödaren inte vill ta tillbaka valpen utan hänvisar till att de ska sälja vidare. Enligt uppfödaren skulle det bli för krångligt att ta tillbaka valpen.
Denna typ av "uppfödare" är bland de värsta i mina ögon. Jag vill inte ens kalla dem uppfödare, de är bara ute efter snabba, enkla pengar utan ansvar. De har noll och inget intresse av hundarna de sätter till världen.

När man tar en kull MÅSTE man vara beredd på att både få tillbaka en valp av div anledningar men också att vid 9 v kanske inte fått sålt alla valpar. Det måste finnas en plan och utrymme för detta.

Sen vill de ha det fantastiska priset på 7000:- för en blandras!!! :o
Om detta är priset de gett till "uppfödaren" blir hens avssende med kullen ännu mer uppenbart :wtf:

Jag har aldrig fattat varför man blandisavlar med nakenhundar? Risken är ju att man får ett gäng tuffsiga, halvnakna råttor som ser förJÄVLIGA ut. Hur lyckas man ens sälja dem? Ett par luddiga raser blir det ju iaf ganska söta vovvar av oftast.. Man får väl vara LITE smart åtminstone?
Med powder puff blir det bara fluff och inga nakna. Men förstår vad du menar. Av någon anledning verkar också alla kineskorsningar bli jättenakna trots att det är så vanligt med överbehårade kineser. Såg amstaff/kines för några år sedan, de var inte vackra :crazy:

"Jag har med stor sorg i hjärtat bestämt mig för att sälja mina två chihuahua tjejer Sherie och Malou, mor och dotter.
Jag har nyligen fått tvillingar och känner att tiden inte alls räcker till.
Sherie är född 2009-08-06 Och Malou är född 2010-08-07. Malou är född och uppvuxen hemma hos mig så detta har inte varit ett lätt beslut och det betyder allt för mig att dom får fortsätta bo ihop i ett tryggt hem.
Dom är världens snällaste hundar vana med barn och andra hundar.
Skicka ett mail där du/ni berättar om er själva och hur ni bor osv så kan jag berätta mer.
Säljes endast tillsammans."

Eeeh. Tiken parades vid 10 månader?
Skicka skärmdump till Lst.

Undrar desamma då flertalet ser ut som svårt angripna skabbrävar :cautious:

Med powder puff blir det bara fluff och inga nakna. Men förstår vad du menar. Av någon anledning verkar också alla kineskorsningar bli jättenakna trots att det är så vanligt med överbehårade kineser. Såg amstaff/kines för några år sedan, de var inte vackra :crazy:
Just, så måste det ju vara.. Känner mig typ säker på att jag sett nakna puffblandisar, men kan vara att ägaren inte vet om det är en puff de har eller en naken med max behåringsgrad, det kan ju vara svårt att skilja dem åt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar