Min förra tik var iofs en riktig tjuvparning. I det fallet stod tiken i hundgård, de bodde riktigt långt ut på vischan utan grannar och hade ingen hanhund. Tiken var en tilltänkt avelstik och de drev kennel.
Så var dottern på besök med sin mans tjänstehund. Hon släppte honom lös på gården utan en tanke på att hennes mor kunde ha en löptik och gick in till sin mor och fikade. När det kom fram att det fanns löptik ute i hundgården gick hon ut och satte hunden i bilen. Han hade lufsat runt på gården när hon kom ut, phu...inget hade hänt!
MEN...den lymmeln hade tydligen varit över hundgårdsstängslet, juffsat och klättrat tillbaka.
Detta var 14 år sen och då var inte abortsprutor mm så vanligt som i dag. Dräktigheten upptäcktes dessutom sent.
Uppfödaren sålde valparna till självkostnadspris...1500:- och hon var lika noga med dessa som sina "äkta" hundar med var de hamnade, vaccinationer, osv.
Jag tänkte faktiskt när jag skrev "om hanen inte smiter in och smiter ut igen" men tänkte att sannolikheten för det var väldigt liten. Men självklart skulle det finnas någon som varit med om just det.