Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oseriöst så det stinker om det, vet valpsäljaren att hen lär få registreringsförbud för ev framtida valpar liksom tävlings o utställningsförbud på samtliga hundar hen äger?

Så vildhavre för att man är en vacker hanhund? Det dummaste på länge....
Fast, det är väl knappast en renrasig hane som används i renrasavel..? "vargliknande" lät inte som någon specifik ras..

Vad tycker ni om de som ska ha blåögda hundar till varje pris? (kanske inte så mkt oseriös avel men oseriöst hundköpande tänker jag).
Sådär allmänt angående utseende så tycker inte jag man behöver vara oseriös bara för att man helst vill ha ett visst utseende, särskilt inte om hunden är till sällskap. Självklart under förutsättning att övriga kriterier är uppfyllda, som hälsostatus/koll, mentalitet osv.
Mer oseriöst är det att avla på enbart utseende, och skippa viktiga saker som hälsokoll, och övrigt.

Vad tycker ni om de som ska ha blåögda hundar till varje pris? (kanske inte så mkt oseriös avel men oseriöst hundköpande tänker jag).
När vi letar hund kan utseendet vara ett av kriterierna bland många andra, tex när vi letar Smålandsstövare så är kriterierna bra linjer på räv, ingen eller mycket låg förekomst EP i linjerna, låg inavel och stubb eller björnsvans.
Letar gör vi tills vi hittar någon med alla kriterier utan att tumma på något av dom.

Fick idag hör av en internetbekant att "Jag bryr mig inte om några SKK eller löjliga medaljer som människor vill ha hemma på väggen, finns minst lika fina hundar som inte är med i SKK eller reggade i något påhitt"
"Utställningsmänniskor är dom enda som bryr sig om dom papprena eller medaljerna"
"Jag vet vad skillnaden är men jag tycker det är värdelöst och enbart människans onödiga påhitt för att visa "hej jag är bättre än dig""
Denna person vill i framtiden para sin oreggade husky (som hen frågade mig när hen köpte om den inte gick att regga i SKK i efterhand..) för att få fram fler hundar att ha i spann. Hunden är varken hälsotestad eller testat drag än. Tydligen hade en polare flera "fina huskyhanar" som hen kunde använda..:banghead::banghead:

Förhoppningsvis hinner hen ändra sig tills nästa år (eller nästa igen) när det var planerat att hända. Hen påstår att det bara ska tas en kull om hunden visar sig vara bra i draget, men med tanke på ovanstående åsikter så vetifan.. ;)

En annan internetbekant har köpt en golden/bc valp. Orkade inte ens kommentera det..

Fick idag hör av en internetbekant att "Jag bryr mig inte om några SKK eller löjliga medaljer som människor vill ha hemma på väggen, finns minst lika fina hundar som inte är med i SKK eller reggade i något påhitt"
"Utställningsmänniskor är dom enda som bryr sig om dom papprena eller medaljerna"
"Jag vet vad skillnaden är men jag tycker det är värdelöst och enbart människans onödiga påhitt för att visa "hej jag är bättre än dig""
Denna person vill i framtiden para sin oreggade husky (som hen frågade mig när hen köpte om den inte gick att regga i SKK i efterhand..) för att få fram fler hundar att ha i spann. Hunden är varken hälsotestad eller testat drag än. Tydligen hade en polare flera "fina huskyhanar" som hen kunde använda..:banghead::banghead:

Förhoppningsvis hinner hen ändra sig tills nästa år (eller nästa igen) när det var planerat att hända. Hen påstår att det bara ska tas en kull om hunden visar sig vara bra i draget, men med tanke på ovanstående åsikter så vetifan.. ;)

En annan internetbekant har köpt en golden/bc valp. Orkade inte ens kommentera det..
En av mina internetbekanta vill ha husky enbart för deras blå ögon, det ska vara en sällskapshund.... Vi får hoppas att min internetbekanta och din internetbekanta inte korsar sina vägar.

14462938_10209403387076079_4920103044096000718_n.jpg

Inte bara i Svedala.
Är Cavalierförädrarna kollade för SM?
Än en gång är det sällan två fel blir rätt. :(

Schäfer tik..
"Kan vara hemma själv några timmar (Sitter då i bur som hon gillar)"
... :confused:
Kunde varit en av våra uppfödningar. Så såg situationen ut när det kom till vår kännedom.
Fast här fick ägaren övertalas med ett överpris för att släppa ifrån sig hunden :mad:

Aktiva arbetsmyror utan stimulans kan bli rätt jobbiga husdjur. Bur skulle tydligen lösa det problemet :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 957
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 665
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V