orolig och rädd

Japp. Och trots att polisen inte kan göra något sitter folk och säger att man inte ska fixa snubben , som de i båda fallen vet vem det är. suck.

Jo, man vet väldigt säkert om ett sto vill bli betäckt.
Hur skulle det vara våldtäckt när en man låter betäcka ett sto? I sådana fall har du verkligen ingen aning om hur det går till.

Har du hört talas om fenomenet "brunst" någongång?

Det är två olika. den ena har bara satt på en märr och den andra drogade , satte på och skar upp slidan på en eller flera märrar. Och folk sitter och försvarar dom här människorna. Patetiskt.

Och folk sitter och försvarar dom här människorna. Patetiskt.
Att uppmana folk att hålla sig inom lagens ramar är inte att försvara.
Två fel gör inte ett rätt
som man säger.

(dessutom är jag mot en kriminalisering av tidelag
men det har du nog räknat ut redan)

. Och det var väl "björk" som skrev det , att tidelag inte är olagligt i sverige, men herregud försök att se det från hästens perspektiv! Mannen lär ha en psykisk skada ja (goddag yxskaft) , men han lär också ge hästar som minns väldigt väl ,svåra psykiska skador och svårt för att lita på människor igen , för att inte tala om olidlig smärta om han gör illa dem.
Om han ger dem psykisk skada eller ej vet vi inte. Om han ger dem fysisk skada så bör det kunna bevisas. Om det är psykiskt skadande för en häst att ha en manssnopp i sig så kan man fråga sig hur psykiskt skadande det är med tex insemination.

Oavsett hur äckligt eller konstigt man tycker det är så ÄR det INTE alls säkert att en häst lider psykiskt av en manssnopp. Vi vet inte om den lider mer eller kanske tom mindre av det än av att bli riden eller lastad i släp. Ens EGNA känslor för handlingen är en sak - hur djuret känner är en annan. Enligt min mening tror jag inte ett djur ens förstår att det är en sexuell handling. Och om de förstår det; vad säger att de finner det motbjudande?

Jag tycker inte heller det är friskt eller normalt, men jag kan heller inte säga att det är psykiskt plågsamt.

För övrigt tycker jag du totalt missförstått Enya när du tror att hon sympatiserar med mannen. Man kan ha förståelse och empati för personer utan att för den skull tycka att de gör bra handlingar.

men någon skrev att polisen inte kunde göra något för ens de tog mannen i fråga på bar gärning. Vad gör man då själv om man ser den här mannen varje dag? Låtsas som inget hänt?
Tar kort på honom så har man bevis. Skriker åt honom och ringer polisen direkt. Det finns massor man kan göra. Speciellt om han befinner sig på ens egen mark och ger sig på ens egen häst.

Nej jag är medveten om att det inte är olagligt. Men det är inte förbjudet med pedofili i nåt visst land i Afrika heller. Det betyder alltså att trots detta borde man med lagen som stöd ändå leva på sitt sunda förnuft.Ett djur kan inte säga jag vill eller inte (ja ett handjur kanske men jag tror kanppast att tex ston föredrar människor). Och skadas nej, men det är ändå ett intrång.
Ett intrång; ja, men vi vet faktiskt inte om djuret ser det som ett värre intrång än att bli riden på eller hållen i "koppel" (grimma) eller tvättas med slang...

Sista kommentaren angående betäckning har jag inga invändningar mot. En hingst som har ett sto som sitt mål är mycke svår att få stopp på, det är därför ston sällan ser lyckliga ut när de blir betäckta med människans hjälp. Synd.
I konsekvensens namn så borde man då kanske ta saken i egna händer o kastrera hingstdjäveln så han inte gör om det! :angel:

Har du hört talas om fenomenet "brunst" någongång?
Skulle det då alltså vara okej för en man att sätta på ett sto bara hon brunstar? :p
Det finns djur som ÄR i brunst eller löp men ändå själva inte just DÅ vill ha sex med hankön. När vår tik parades var hon självklart i löp (om inte annat bevisades det av resultatet i form av 6 valpar) men inte 17 hade hon "valet" själv för det. Tiken hölls fast med koppel runt munnen när hanhunden klev på och gjorde sitt. Likadant har jag sett ske med kaninavel. Jag vet inte hur det går till på häst, men vid tex inseminering så borde det ju i så fall gå att likställa med "kränkningen" som en manssnopp (eller en vetrinärhand) innebär för hästen.

Oavsett hur äckligt eller konstigt man tycker det är så ÄR det INTE alls säkert att en häst lider psykiskt av en manssnopp. Vi vet inte om den lider mer eller kanske tom mindre av det än av att bli riden eller lastad i släp. Ens EGNA känslor för handlingen är en sak - hur djuret känner är en annan. Enligt min mening tror jag inte ett djur ens förstår att det är en sexuell handling. Och om de förstår det; vad säger att de finner det motbjudande?
Det är ungefär så jag resonerar.

Ska man kriminalisera tidelag
måste man även kriminalisera all annan användning av djur
som riddjur
tävlingsdjur
köttdjur
mjölkdjur
o s v
för samtliga ovanstående är ett utnyttjande
precis som tidelag.

Okej, jag förstår att du inte har en aning om hur man går till väga vid betäckning. Och jag tänker inte gå inpå detaljer men kort sagt så tar man aldrig risken att betäcka ett ovilligt sto, en avelshingst kostar liksom aningens mer än en kanin.

Jag drog en parallell
En liknelse
titta i en ordbok eller nåt.

(är det okej att våldta en kvinna som ger intrycket av att vara villig?)

De två sakerna du skriv var varken en parallell eller en liknelse.

Du har inte förstått innebörden av brunst.

anledningen till att jag skrev det var att hon sympatiserade med äcklet.Men gör du också det är det din ensak. Jag ville enbart visa min avsky.

Tog du åt dig? Det verkar som att du och de flesta andra har hakat upp sig på allt jag skrev i avsky mot den här människan. Vill man inte hålla sig i lagens ramar så gör man inte det helt enkelt. Och i det här fallet skulle inte jag heller gjort det.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 299
Senast: vtok
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 684
Senast: Milosari
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka