Du kan be om att byta läkare? Se om du kan få annan behandling? Läkare brukar vilja att man är med på behandlingståget. Försök för din skull att orka.
En arbetsterapeut kan hjälpa dig med beteenden kopplat till din ångest. Jag skulle hålla mig till att alla mediciner ska hanteras av läkare. Eftersom psykiatrin anser att det finns åtgärder kvar att göra inom primärvården se till att du får de åtgärderna då. Antingen fungerar dom eller så kan du sedan gå vidare inom psykiatrin annars fastnar du liksom i limbo. Om din läkare inte erbjuder dig de åtgärderna så byt läkare!
Lindrig psykisk ohälsa ska behandlas på vårdcentral. Det spelar liksom ingen roll om allmänläkaren tycker det är roligt eller ej (detta tror jag dock är dina egna fantasier som lägger krokben för dig) eftersom vårdcentralerna arbetar med all problematik sålänge den är i ett tidigt stadie eller lindrig/medel.
Om psykiatrin har nekat så hjälper det troligen inte att skriva egenremiss.
Stå på dig lite istället för att lägga dig platt på marken. Det är inte din sak att oroa dig för om läkaren gillar sina arbetsuppgifter eller ej. De som arbetar i vården är ju anställda för att ge vård.
Jag tycker det är dumt att mixtra själv med mediciner. Bättre att boka möte med läkaren och diskutera ev förändring av dos eller preparat.
Och arbetsterapeut låter väl jättebra? Hen kan hjälpa dig med sömnproblemen (kanske förskriva tyngdtäcke ex) eller rutiner i vardagen som är hjälpsamma när man inte mår bra.
Svarar er alla; jag kommer naturligtvis att samarbeta om det är så att jag ska träffa en arbetsterapeut. Men jag har inga 'förväntningar' inför det alls eller vet vad det kommer innebära -- vilket i o f s gör mig lite nervös...Men som jag har tolkat det handlar det mer om en del av 'utredningen' snarare än ren en del av behandlingen som i ren 'hjälpinsats' -- om ni förstår vad jag menar (kartläggning -- ska jag vidare till psyk eller utredas vidare för t ex någon bokstavsdiagnos/annat). Det är därför jag känner mig lite rädd för att det här ska bli en långdragen process.. o om det nu Är så att det är biverkningar av medicinen som spökar -- hur vet jag hur länge jag ska stå ut? Innan jag avbryter behandlingen själv? Ses jag som osamarbetsvillig då? Men kan jag kontakta läkaren igen? Har hen inte gjort sin del nu?
Jag känner ingenting annat än förtroende för den läkare jag har fått träffa. Tvärtom är det en av få läkare i sammanhanget -- jag har varit med förr -- vilket kanske också spelar in i att läkaren anser att jag Inte är ett problem för primärvården?! -- som jag känt faktiskt har visat någon form av engagemang. Bara det att vi har träffats så många ggr för att följa upp medicineringen.. Jag har träffat läkare förr som skrivit ut medicin o sen aldrig träffat mig mer...
Men jag tänker att hen bara helt krasst har rätt. Hen är allmänläkare på en vc, har skrivit ut medicin, försökt underlätta med ytterligare medicin, följt upp att jag 'lever', skrivit remiss för vidare behandling/utredning -- om än den tycks ha blivit hängande nånstans i luften... Inte så konstigt att jag upplevde hen som rätt uppgiven vid senaste besöket.
Speciellt om hen då tänker att sån här medicin behöver x antal månader på sig för att komma 'till sin rätt'. O vi har redan testat att justera dosen.
som vanligt kan det se olika ut i olika delar av landet... så mitt svar kan vara rätt eller fel beroende på bostadsort.
men många gånger tackar psykiatrin nej om inte vårdcentralen provat på ett metodiskt sätt med två eller tre olika preparat, och då ingår det att man ska försöka komma upp i ordentlig dos.
Så det låter som om man "borde" prova att byta preparat i ditt fall, och utvärdera några gånger inklusive doshöjningar, innan psykiatrin torde vara intresserade av att ta över.
Har du bara provat en medicin? Isåfall skulle jag be om att få prova något annat, om du kommit upp i full dos och stått på det ett tag men känner att det inte hjälper/ger för jobbiga biverkningar.
Så vitt jag vet brukar man inte få komma till psykiatrin om man inte provat en hel del hos vc. Själv provade jag nog 2-3 olika mot ångest och 4 eller 5 antidepressiva innan läkaren skickade remiss till psyk (och de tog emot mig).
Så börja där, är mitt tips. Börja inte mixtra med mediciner själv, utan gör det i samråd med läkare. Skriv ner dina problem och jobbiga biverkningar med nuvarande medicin och ta med, till nuvarande läkare eller be om att få byta om hen inte verkar kunna/vilja försöka något annat. Försök stå ut en tid med ny medicin och se om det hjälper bättre, och kom ihåg att det tar ett tag innan man märker om medicinen har effekt. Många biverkningar kan också bli bättre med tiden (men inte alla).
Vad har du för olika mediciner nu?
Tack för att ni delar era erfarenheter. Jag är inte så insatt i hur gången ser ut men det känns konstigt att klänga fast så länge vid en vc-läkare -- testa massa olika mediciner o s v - o det verkar hen ju också tycka? Eftersom hen själv säger att hen inte kan göra mer för mig utan jag bara ska invänta kallelse till arbetsterapeuten. Tidigare har hen sagt att jag antingen själv ska boka tid för åb eller att hen ser till att jag blir kallad, men nu vid senaste besöket var det bara adjö.
Kan jag bara gå dit igen då o vilja 'börja om' med ev en annan medicin? Borde inte läkaren har nämnt den möjligheten redan då? Eller så är det mitt fel att jag inte kunnat vara tydlig nog,men jag har inte förrän nu -- eller då när jag tog kontakt för det senaste besöket -- insett hur fruktansvärt dåligt jag sover o satt det i samband med att jag påbörjade medicineringen... Men på läkaren lät det ju inte som om det var troligt att det hade med medicinen att göra. Då hade vi väl testat att byta medicin istället för insomningstabletter när hen ändå var noga med att påpeka tillvänjningsrisken?
Det gäller fluoxetin, oxascand o -- nu senast -- zopiklon förövrigt...
Förlåt mitt svammel. Ni ser -- jag har svårt att sätta ord på mina tankar även här. Men allra mest handlar det nog om att jag inte vill vara till besvär genom att envetet ligga på mer än vad som ligger inom ramarna för vad man kan förvänta sig av vc. Sitt still i båten liksom. Eller -- inse att medicinen kanske inte hjälper -- sluta -- gå till arbetsterapeuten när den kallelsen kommer o ta det därifrån. Jag kanske aldrig kommer träffa den här läkaren mer ändå o då spelar det ingen roll? Stenen för vidare utredning är iaf satt i rullning?