orolig och rädd

Sv: Re: orolig och rädd

Hmm...Vad konstigt att du som håller på med hästar inte kan se skillnad på en "glad "och en "ledsen" häst :S

Enya.. Ja du, "Sedan kan man ju undra vilken häst som går med på att bli skadad i underlivet."?
Ja vilken tjej går med på att bli våldtagen, misshandlad osv?? Har en vän i mitt stall som haft ridskola i norrland tidigare. Där fanns en hingst (vet ej ras, men det var ej halvblod). Denna hingst var NHtränad och var den lydigaste hingst man kan tänka sig. En natt hör ägarna ett skri från hagen men bryr sig inte mer om det, sånt hör ju till sommaren o sommarbete tänker de o somnar om. Morgonen därpå hittar de hingsten DÖD ihagen, sönderskuren med en lie. Tarmar o maginnehåll hängde ut ur buken på honom. (gärningsmannen var en granne som ägarna till hästen hade lite otalt med) Hingsten var alltså så hårt drillad till att stå still så han stod alltså helt still medans jäveln till kräk skar upp buken på honom med en lie!!!!!

Och den här perverse fan, som du inte försvarar men inte långt ifrån, DROGADE hästarna, SKAR upp dem och VÅLDTOG dem. Jag vet inte hur du hade reagerat om det var din häst men jag hade fanimig fixat bort gubben, på ett eller annat sätt.

Sen vet vi ju alla att det finns MÅNGA drabbade hästägare som förlorat sina hästar pga av svin som skärt upp dem, finns även ett ställe som råkade ut för en man med motorsåg! behöver inte berätta vad som hände med hästarna va?

Sen, för att polisen skall kunna ta mannen ifråga så krävs bevis, vilket inte finns. Du kan inte spärra in ngn för att de åker 10 ggr på ens väg. Varför tror du att det händer så mycket skit i världen? JO FÖR ATT MÄNNISKAN ÄR DEN FEGASTE YNKLIGASTE VARELSE PÅ JORDEN SOM ALLTID MÅNAR OM SIG SJÄLV I FÖRSTA HAND! Hur finns det annars ögonvittnet till våldtäkter?? Jo de som ser vad som pågår VÅGAR inte ingripa (i rädsla för att själv råka illa ut).

Jag kanske är en pessiminst utan dess like men jag TÅL INTE DEN HÄR VÄRLDEN!

Till trådskaparen, INGRIP själv!

Senast ändrad av en moderator:

Okej.. har nu luddat igenom denna sida och jag vet att jag själv har gått till personangrepp mot Enya innan (sorry för det)
Men jag blir bara så j-a förbannad. VI VET att polisen gör vad de kan, det är inte deras fel att lagarna ser ut som de gör(finns ngt som heter tjänstefel..). (JAG tror nog att de flesta poliser tänker som vi o hade de varit deras häst som blev ofredad i hagen så hade de nog ingripit -CIVILT-)
Hur som haver så tycker jag att det är bra att denna diskussion kommit upp. NÅGOT måste hända! Lagen måste ändras! Eller hur? Vi är ett antal tusen bara här på bukefalos, vi måste väl ha någonting att säga till om? Eller?

Men jag håller fortfarande fast vid att om någon gjorde min häst illa på något sätt så hade jag ingripit, men spade, grep sopborste eller det som finns närmast.(jag hade slått tills min vrede var slut, förmodligen utan en tanke på konsekvenserna för min del, de tankarna hade nog inte ens passerat i mitt huvud. Tar vreden vid så tar den över!) Det samma gäller om någon skulle skada min syster etc.
OCH det tror jag att många fler än jag skulle ha gjort, olagligt eller inte!

Håller definitivt med och hade även tänkt ta upp detta jag också. Nu behöver det ju inte vara så att alla djur skadas fysiskt vid tidelag , men många hästar är så otroligt snälla och väluppfodtrade att de inte gör motstånd om "de inte vill" , de kanske rycker till lite men säger äcklet som ska snuska sig att den ska "stå still" på skarpen lär den göra det. Det är som min häst tex , honom kan man spruta överallt och så länge han är tillsagd att hålla sig lugn trots obehag i alla former gör han detta.Tyvärr verka rinte det som att det alltid är så bra i vissa situationer.

Man kan ju fråga sig hur gamla de är som förordar dödsstraff utan rättegång är o om dom tycker att det skall vara en allmän princip i samhället. :confused: :confused:
PL

Förstår inte hur en lagändring skulle hjälpa mot de fall där hästar skadas där är ju lagstiftningen helt klar.
PL

Och jag ska nog ta och slakta den släkting till mig som gillade att vara närgången mot mig när jag var 11 år. Och han som mobbade mig när jag gick på mellanstadiet borde få huvudet inslaget. För att inte tala om vad jag ska göra mot personen som stal min hund som jag aldrig fick tillbaka för att jag inte hade bevis på att det var min. Och alla som snackar och har snackat skit om mig, herregud vad de ska få!!!
Varför ska jag bry mig om lagen? Tänk om alla skulle resonera på det viset, då blir vi inte bättre än djuren. Men visst, gärna för mig för då FÅR jag ju ge igen på alla som gjort mig illa! Vilket jag alltid har velat, men alltid haft en spärr i skallen som gjort att jag inte har mördat,slaktat eller misshandlat.

Du är ju helt otrolig!!!! Har du totalt missat att jag har skrivit att det kallas djurplågeri att skada ett djur? Att skära upp magen på en häst, att droga en häst och misshandla den, det är ju för 17 DJURPLÅGERI och det är redan nu OLAGLIGT! Eller har jag så jäkla fel???????

Du kan ju inte jämföra en människa och en häst på det viset. Jag som kvinna kan inte försvara mig vid en våldtäckt, men visst 17 kan en häst försvara sig!! Människan som försöker sätta på hästen måste ju stå bakom den! Och hur många är det som drogar en häst? För att kunna göra det måste personen ifråga ha tillgång till något att droga med och hur många vanliga svenskar har det?? Eller du springer runt med det i fickan?

Världen ser ut som den gör för att det finns sådana som du som tror att man kan ge sig på och hämnas på folk hur som helst. Om alla hade respekterat lagarna så hade vi inte behövt dem alls. Och det betyder att även du ska hålla dig på rätt sida om lagen och låta polisen ta hand om de som bryter mot den istället. Det enda du bidrar med är att ge polisen mer jobb, om du "fixar bort" de som våldtar djur alltså.

Jag tycker att det låter hemskt med alla här som uppenbarligen har problem med sitt temperament, " slagit tills min vrede var slut", "de tankarna hade nog inte passerat i mitt huvud". Har ni aldrig fått lära er att hantera er ilska??

Jag vet inte hur jag hade reagerat om det var min häst som fick en lie genom magen, men jahg är ganska säker på att jag inte hade gett mig på personen som gjort så mot min häst. Helt enkelt för rädsla om vad han hade kunnat göra mot mig. Vad vinner jag på att själv få en lie genom magen? Vad vinner mina barn på att deras mamma leker polis och Gud?

(jag är ledsen om vi missuppfattat varann, jag förstår att du som de flesta andra tycker att det är FEL med djurplågeri etc..)
Jag köper det du säger, det gör jag och jag tycker också att det är FEL att skada en annan människa och jag tycker också att det är polisens sak. Men jag talar bara om hur jag tror att jag skulle reagera. Jag är ganska säker på att den som skadar de jag älskar så att jag ser det, kommer jag ge mig på. Jag vet att det är fel, MEN det är fel fel fel att ge sig på djur (häst, hund, katt, ko, you name it) och människor som inte kan försvara sig. Vi har tagit friheten ifrån djuren, vi har tagit deras instinkter och stängt in de i en ask. Vi lär dem att lita på oss, människan. Vi lär dem att lyssna på oss, att göra som vi ber dem. Och hästen är ett snällt djur, ett tillgivet djur som tror gott om de flesta innan motsatsen bevisats. Visst en häst kan försvara sig, men sen så glömmer du nog att många hästar står still trots smärta o obehag, för att vi l ä r t dem det. DE LITAR PÅ OSS. Min häst står still när jag tvättar sår på honom (hur ont det än må göra), när jag sprutar honom o när veterinären kollar honom. Och ja, veterinären har kollat honom "där bak" vid kolik. Han sparkade inte, han stod still, tyckte inte om vad som försigick, men han stod still för att jag b a d honom om det. (och ja detta tycker jag också är ett övergrepp, för det är det. Hästen är skapad för att vara fri.)

Hur som haver, Detta är mina värderingar. JAG köpte häst för att vårda honom, älska honom och s k y d d a honom mot sånt han ej kan skydda sig själv emot, kyla, svält, utorkning, obehag o smärta, eftersom jag har honom på stall, i inhägnad hage osv. JAG har tagit hans liv till mitt hjärta, det är mitt ansvar att "mitt" djur mår bra, får sin mat o sitt vatten. Får sin kärlek & sitt täcke på ryggen då han är kall, det är mitt ansvar att ingen annan lägger ond hand på honom, och ja, jag håller fast vid vad jag sagt. Rör någon min häst (min hund, min familj...) så är jag ledsen, men jag kommer att ingripa. Med våld? Ja, jag vet inte men det tror jag, jag har inte mod till att ta livet av en annan varelse, men jag tror jag kommer kunna skada.(tyvärr!!) Trots att det är en människa. Och trots att jag tycker att det är fel egentligen. Slutligen..Enya, jo, jag kan kontrollera min ilska i de flesta situationer, men jag kan inte lova att jag kan det om någon skadar de jag älskar mest, de som äger mitt hjärta. Sorgligt kanske? Men så är det

Jag förstår dig, jag vet som sagt inte hur jag själv skulle reagerat. Men vad jag menar är att jag inte hade gett mig efter honom i efterhand och tex eldat upp hans hus ( tänk omn personen i fråga har familj, barn eller djur.....) eller andra saker. Att ge sig på personen i fråga när han sätter på ditt djur och du blir vansinnig och dänger en grep i skallen på honom så att han blir medvetslös, det är en sak. Men om du förutom att göra så också hade slagit honom när han låg ner och sedan eldat upp hans hus eller skurit pitten av honom, det är väl lite väl överdrivet? det är ju det tråden handlade om från början, och det var det jag reagerade mot. Och givetvis är jag inte annorlundare än andra så jag skulle också VILJA hänga upp honom i ett träd i hans heligaste och använda honom som boxsäck.

LUDDE98 skrev:
Enya.. Ja du, "Sedan kan man ju undra vilken häst som går med på att bli skadad i underlivet."?
Ja vilken tjej går med på att bli våldtagen, misshandlad osv?? Har en vän i mitt stall som haft ridskola i norrland tidigare. Där fanns en hingst (vet ej ras, men det var ej halvblod). Denna hingst var NHtränad och var den lydigaste hingst man kan tänka sig. En natt hör ägarna ett skri från hagen men bryr sig inte mer om det, sånt hör ju till sommaren o sommarbete tänker de o somnar om. Morgonen därpå hittar de hingsten DÖD ihagen, sönderskuren med en lie. Tarmar o maginnehåll hängde ut ur buken på honom. (gärningsmannen var en granne som ägarna till hästen hade lite otalt med) Hingsten var alltså så hårt drillad till att stå still så han stod alltså helt still medans jäveln till kräk skar upp buken på honom med en lie!!!!!

Och den här perverse fan, som du inte försvarar men inte långt ifrån, DROGADE hästarna, SKAR upp dem och VÅLDTOG dem. Jag vet inte hur du hade reagerat om det var din häst men jag hade fanimig fixat bort gubben, på ett eller annat sätt.
Jag säger samma sak om och om igen: Sådant beteende faller under djurskyddslagen. Det ÄR redan lagstiftat att man inte får tex droga och skära upp djur i underlivet. Så den typen av fysisk misshandel är förbjuden. Det är enligt min mening en rätt stor skillnad om någon drogar o spöar eller dödar en häst eller om den stoppar in sin snopp i stoet enbart. Likadant är det en enorm skillnad om en man försöker knulla en kanin eller en ko. Kossan har "plats" för betydligt större grejer än en manssnopp - det har inte kaninen.

Att det är svårt att fälla utan bevis - det är en annan sak. Som naturligtvis är ett problem; men ändå inte - för nog måste väl ett vettigt rättsystem kräva bevis? Eller ska anta att "alla är skyldiga tills motsatsen bevisats"? I så fall kanske till och med du eller jag skulle stå i en sits där någon anklagar oss för något vi absolut inte gjort och behöva bevisa vår oskuld.

Återigen; jag ser det inte som ett normalt beteende att tända på djursex, men jag ser inte att det i alla lägen är skadligt för alla sorters djur att bli påsatta av en människa.

LUDDE98 skrev:
OCH det tror jag att många fler än jag skulle ha gjort, olagligt eller inte!
Mycket möjligt, men knäckfrågan är: VILL du att alla ska göra så när de blir arga? Ska vi HA ett samhälle där man har den "rätten"? Ska vi TILLÅTA att jag hämnas tex ett överfall på min sambo genom att kvällen efter åka och döda den som överföll honom?

Björk skrev:
Mycket möjligt, men knäckfrågan är: VILL du att alla ska göra så när de blir arga? Ska vi HA ett samhälle där man har den "rätten"? Ska vi TILLÅTA att jag hämnas tex ett överfall på min sambo genom att kvällen efter åka och döda den som överföll honom?

Jag har aldrig pratat om att ta livet av någon. Det skulle jag aldrig klara av. Att handla våldsamt i impuls, det tror jag att jag skulle göra. Men ALDRIG ta livet av ngn.

Söka upp personen (om jag VET vem det är..) Ja det skulle jag säkerligen göra. Men inte för att ta livet av han/hon

OCH nej, jag vill självklart inte att alla skall göra så när de blir arga. MEN jag tycker att många är för fega att ingripa när det verkligen gäller.

Söka upp personen i fråga hade jag gjort, men inte för att elda upp hans hus. Men för att TYDLIGT tala om för honom vad som händer om han rör mina djur igen. (ja olaga hot, jag vet..)
Dänga en grep i huvudet på honom om jag tog han på bar gärning, japp det hade jag förmodligen gjort, och ringt polisen.

Ok. då verkar det som om vi är lite lika i alla fall. Söka upp personen i fråga för att tala om för honom att han skulle ge fan i min häst, det hade jag gjort. Att dänga en grep i huvudet på honom om jag hade tagit honom på bar gärning det hdae jag kanske gjort om jag vågat, men inget annat. Jo, givetvis hade jag ringt polisen.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 299
Senast: vtok
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 684
Senast: Milosari
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka