Sv: Re: orolig och rädd
(jag är ledsen om vi missuppfattat varann, jag förstår att du som de flesta andra tycker att det är FEL med djurplågeri etc..)
Jag köper det du säger, det gör jag och jag tycker också att det är FEL att skada en annan människa och jag tycker också att det är polisens sak. Men jag talar bara om hur jag tror att jag skulle reagera. Jag är ganska säker på att den som skadar de jag älskar så att jag ser det, kommer jag ge mig på. Jag vet att det är fel, MEN det är fel fel fel att ge sig på djur (häst, hund, katt, ko, you name it) och människor som inte kan försvara sig. Vi har tagit friheten ifrån djuren, vi har tagit deras instinkter och stängt in de i en ask. Vi lär dem att lita på oss, människan. Vi lär dem att lyssna på oss, att göra som vi ber dem. Och hästen är ett snällt djur, ett tillgivet djur som tror gott om de flesta innan motsatsen bevisats. Visst en häst kan försvara sig, men sen så glömmer du nog att många hästar står still trots smärta o obehag, för att vi l ä r t dem det. DE LITAR PÅ OSS. Min häst står still när jag tvättar sår på honom (hur ont det än må göra), när jag sprutar honom o när veterinären kollar honom. Och ja, veterinären har kollat honom "där bak" vid kolik. Han sparkade inte, han stod still, tyckte inte om vad som försigick, men han stod still för att jag b a d honom om det. (och ja detta tycker jag också är ett övergrepp, för det är det. Hästen är skapad för att vara fri.)
Hur som haver, Detta är mina värderingar. JAG köpte häst för att vårda honom, älska honom och s k y d d a honom mot sånt han ej kan skydda sig själv emot, kyla, svält, utorkning, obehag o smärta, eftersom jag har honom på stall, i inhägnad hage osv. JAG har tagit hans liv till mitt hjärta, det är mitt ansvar att "mitt" djur mår bra, får sin mat o sitt vatten. Får sin kärlek & sitt täcke på ryggen då han är kall, det är mitt ansvar att ingen annan lägger ond hand på honom, och ja, jag håller fast vid vad jag sagt. Rör någon min häst (min hund, min familj...) så är jag ledsen, men jag kommer att ingripa. Med våld? Ja, jag vet inte men det tror jag, jag har inte mod till att ta livet av en annan varelse, men jag tror jag kommer kunna skada.(tyvärr!!) Trots att det är en människa. Och trots att jag tycker att det är fel egentligen. Slutligen..Enya, jo, jag kan kontrollera min ilska i de flesta situationer, men jag kan inte lova att jag kan det om någon skadar de jag älskar mest, de som äger mitt hjärta. Sorgligt kanske? Men så är det