orolig och rädd

Vi hade en man som kallades för komannen eller grismanen som sprang runt och spände på djuren på vår skola. Naturbruksgymnasie...

I skåne var det ett himla liv ett tag med en massa olika typer som sprang runt och gjorde alla möjliga vidriga saker på hästarna runt om. Det var himla läskigt att ha det så nära och att veta att någon bara kunde gå in i hagen och skada min älskling och ingen skulle kanske upptäcka det fören det var för sent.
under den tiden hade det inte hjälpt mig att ta in hästen eftersom en av de männen som härjade här nere gick in i stall och hade sig med.
Bland annat på vår ridskola.
Ridskolan ligger nästen i byn med fullt av vanliga bostäder runt omkring.
Han hade varit på ett sto och skadat henne ganska reält. En liten söt ponny som nog aldrig blev sig lik igen.

Sen var det en galning som sprang omkring med en väldigt stor kniv eller yxa och hackade upp hästar så att de antingen var helt sönder hackade eller förblödde.
Bland annat hade han dödat en tävlingshäst vädre x antal hundra tusen. stod i tidningen och allt.

Så många sömnlösa nätter man hade då.
Jag mår illa av bara tanken på hur någon mänska kan vara så ond.

Vid en annan ridskola hittade några bekanta till min familj en underlig gubbe sto och glo på hästarna i hagen när de åkte förbi. När de frågade om de kunde hjälpa honom med något eller vad han gjorde där stack han bara och de var på ljusa dagen. När de gick fram till platsen där han stått fan de hanskar och glidmedel.

Men hur hemskt och hur äckligt det än är (får gåshud bara jag tänker på de) så håller jag med om att man inte bara kan ta lagen i egna händer.

Det är en kille som ränner ute i flyinge nu, fast han är ute efter små tjejer i stället.
Tydligen åker han runt med sina egna barn i bilen och förföljer en liten flicka och sitter och ja, drar en handtralla samtidigt.
Alla vet vem det är och han har gjort det innan. Men polisen måste ha bevis eller något sånt.
Fatta vad hennes föräldrar måste känna sig maklösa och bara vilja åka ut och strypa honom men det förstår att det inte går...

Sådanna saker är skit hemska och ibland undrar man vad polisen gör igentligen..
Men man får antingen hålla sina älsklingar nära och under uppsikt eller lita på att polisen gör vad de ska.
Finns inte så mycket mer att göra.

ni som accepterar att tidelag är lagligt, vart tycker ni gränsen går? att ett djur inte ska fara illa fysiskt är ju självklart tydligen, men hur kollar man det med tex hundar?? man kanske kan sätta upp vissa regler där snoppstorlek ska matcha hålet, chihuahua är fel men labrador e ok osv...

skämt åsido, det är störda personer vi talar om. när det gäller sexualdrift så går man gärna över gränsen och då underlättar det ju att det är ett djur man har sex med eftersom man inte får ett nej..om det skulle bli olagligt igen så har idioterna iaf det i bakhuvudet och vet att dom bryter mot lagen. visste ni förresten att tidelag legaliserades samtidigt som homosexualitet?? ....för det har ju så mycket gemensamt då eller??? :confused:

Bara för att jag anser att man ska hålla sig på rätt sida om lagen OCH inte DÖMA någon förrän rättsväsendet har gjort det, så är jag av samma skrot och korn som den mannen? Varför åker du inte hem till mig och misshandlar mig till döds då jag ju måste vara precis lika äcklig som han, en djurhatare som har hemska sexuella " lekar" med min och andras hästar? Jag menar, du har skrivit ett flertal gånger vad du skulle vilja göra med den mannen, vilket ju innnebär att du måste ge dig på mig också. Annars fungerar inte ditt resonemang (vilket det ju inte gör ändå, enligt mig).

Nej, allvarligt talat, skärp dig!!! Jag gillar inte alls det han gör och jag tycker inte att det är rätt att du tolkar mina inlägg på det viset, och om du gör det så borde du ta några extra lektioner i svenska! Det är en sak att FÖRSTÅ och RESPEKTERA den svenska lagen och låta polisen sköta sitt, men att du kan tolka mitt inlägg som att min åsikt är lika med våldtäcksmannens, det är rent löjligt!! Och för att inte tala om kränkande!
Jag kan försäkra dig om att jag är en fullständigt normal ung mamma till 2 pojkar och matte till en hund, 4 katter och en häst ( och då har jag ändå inte nämnt ökenråttan, 2 kaniner och alla hönsen...), och jag är definitivt inte och tafsar på mina djurs eller mina barns privata stället! Att du överhuvud tolkar mina inlägg som att jag tycker att det han gör är bra, det visar bara att du är dåligt påläst.
Trots att jag själv har utsatts för ett visst brott som liten och avskyr personen ifråga så vet jag hur viktigt det är att låta polisen sköta sakerna de är utbildade för att sköta, och jag vet också hur lite man blir hjälpt av att hämnas!
I Sverige är man oskyldig tills motsattsen är bevisad och det är bara för dig att fatta det!

*LÅNAR KNAPP*

Är djur-sex tillåtet i Sverige???
Vi som är ett sånt förmyndarland, har vi missat den punkten verkligen??
Har vid ett tillfälle varit inne i en affär där det säljs sex-grejjer och jag kan säga att det fanns en hel hylla fullsmockad med filmer med ren animal-sex..
Hundar, hästar, ormar.. ja, allt..
Vad ÄR det för människor som går igång på sånt, och ännu värre UTFÖR denna vidriga handling..?!
Är det verkligen LAGLIGT???
Djuren måste väl ha nån som slags rätt på sin sida och är det för mycket begärt att djuren ska ha nån som helst lag för att förhindra just sånt här..
Djur kan inte tala om vad de vill och de har inte förmågan att förstå vad som händer heller.
Så nån jäkla hjälp i den bemärkelsen måste de väl få av oss människor?? Just för att förhindra att sånt här händer..
Blir så frustrerad av sånt här.. :mad:

tidelag gäller ju faktiskt inte bara hästar... om man tänker sig in i huvet på någon som utför djursex så tror jag inte att hästar hamnar på tio i topp listan.. dom flesta vill väl ha lite friktion nångång??hundar o höns ska ju vara poppis, nackdelen med hönsen är ju att dom bara går att bruka en gång. även fast det då innebär att man skadar djuret (och att vi då är inne på andra sidor i lagboken) så kanske det går att undvika att folk börjar tänka i dom banorna i större utsträckning, eftersom det enligt lag är fel? så länge det är ok så är det ju lätthänt att man börjar experimentera, och det ena leder ju till det andra..speciellt(som jag skrev innan) när man inte får ett nej..

men som sagt, om man inte vill ta lagen i egna händer så kan du ju stå o se på när din häst blir påsatt.. du kanske kan försöka övertyga honom under tiden att du tycker han gör fel, men du har ju ingen rätt att ingripa eftersom han inte gör något olagligt. vill han fortsätta så gör han det.. och vill du vara laglydig o vänta ut honom så är det ditt val. själv skulle jag gjort något annat :devil:

visst är det skrämmande!! de som har djursex i filmer är nog fattiga o desperata, de som njuter av att titta på det och utföra det har nog en ganska skum djursyn(enligt mig). var hemma hos en kompis en gång vars föräldrar hade enn porrfilm där hästarna satte på kvinnorna!! hästarna verkade inte lida direkt men det gjorde nog kvinnorna.hade mardrömmar i ett år!

nu skriver jag det jag har skrivit minst hundra gånger med stora bokstäver så folk kanske läser det.
SÅ LÄNGE MAN INTE VET OM EN HÄST LIDER PSYKISKT AV ATT BLI PÅSATT ELLER INTE LÅTER MAN DEN VARA.

Jag kan faktiskt inte förstå hur du kan ta åt dig och få det jag har skrivit till att jag tycker att du är hans jämlike. Jag tycker bara att det är riktigt riktigt äckligt att du försvarade den här mannen med att "åh tänk vad ni gör mot honom nu" bara för att de satte upp lappar i hagen.
Sen om jag skulle misshandla dig tvivlar jag starkt på. Men hade vi haft en diskussion face to face hade jag nog fått gå därifrån tillslut för att inte göra något jag inte borde , det kan jag erkänna faktiskt. Jag tycker verkligen inte det här är ok på något sätt. Och ingen kan ändra min åsikt när det gäller den saken.

nu skriver jag det jag har skrivit minst hundra gånger med stora bokstäver så folk kanske läser det.
SÅ LÄNGE MAN INTE VET OM EN HÄST LIDER PSYKISKT AV ATT BLI PÅSATT ELLER INTE LÅTER MAN DEN VARA.
Men (med gemener så att det är lättare att läsa)
Så länge man inte vet om en häst lider psykiskt av att bli sutten på eller inte låter man den vara.
Så länge man inte vet om en häst lider psykiskt av att bli riden på eller inte låter man den vara.
Så länge man inte vet om en häst lider psykiskt av att bli hoppad med eller inte låter man den vara.
Så länge man inte vet om en ko lider psykiskt av att vara mjölkko eller inte låter man den vara.
Så länge man inte vet om ett köttdjur lider psykiskt av att bli uppfött för det ändamålet och slaktat eller inte låter man den vara.
Så länge man inte vet om en höna lider psykiskt av att producera ägg eller inte låter man den vara.

men som sagt, om man inte vill ta lagen i egna händer så kan du ju stå o se på när din häst blir påsatt.. du kanske kan försöka övertyga honom under tiden att du tycker han gör fel, men du har ju ingen rätt att ingripa eftersom han inte gör något olagligt. vill han fortsätta så gör han det.. och vill du vara laglydig o vänta ut honom så är det ditt val. själv skulle jag gjort något annat :devil:

Läser du inläggen här överhuvudtaget? Det är inte tillåtet för andra att göra något alls med din häst utan din tillåtelse. Du har också rätt att avstyra brott dvs hindra någon som håller på att skada din häst.

Jag har inte sett någon här som skrivit att man inte skall försöka avstyra pågående djurplågeri. Det många här förgäves försöker förklara är att man inte i efterhand på eget bevåg kan straffa folk.

Det är visserligen inte tillåtet att göra något med nånon annans häst men jag tror att straffskalan/polisintresset är ganska lågt.
Vissa på de hä trådarna har inte fattat att vi alla tycker det är sjukt även om vi inte blir moraliskt upprörda över saken.
Någon anser att det är våldtäkt om man inte äger hästen(suspekt åsikt!). Andra anser att det alltid är våldtäkt(jag tror inte någon av dessa har stått bakom en häst o försökt göra ngt hästen inte accepterar, ngt som alla veterinärer vet är helt livsfarligt).
Vissa anser att alla förövare skall spärra in på psyket, jag tror att det finns allvarligare fall som inte får plats.
De som anser att vi måste ha tillbaks lagar mot tidelag får väl agera politiskt men det är nog ganska dödfött bla pga de gamla lagarna inte var till för att skydda djuren utan moralen, djuren avlivades också!
Nu har jag alltså talat om de fall där inte djurplågeri kan anses föreligga men även där anser jag att lynchningsaktioner mot folk som man "vet" är skyldiga är helt vidriga.
PL

jag tror inte någon av dessa har stått bakom en häst o försökt göra ngt hästen inte accepterar, ngt som alla veterinärer vet är helt livsfarligt
:bow: :bow:

något som alla som håller på med hästar borde veta är helt livsfarligt.

Människor som honom skulle inte få gå på fri fot. Sitta inne och bli utsatt för samma sak som han har utsatt hästarna för, det är vad som hjälper på sånna :mad:

Om du menar den personen som trådskaparen nämner, som skadade hästarna, så tycker förstås både roux o jag att han borde sitta inne, om man kan få fram bevis, eller tycker du att man skall spärra in någon utan bevis? Vidare tycker du tydligen att vi skall införa strafftortyr på svenska fängelser el psykinstutioner o skära sönder fångarna? Är det många som håller med?
PL

men det räknas ju inte som brott så länge hästen inte tar fysisk skada av övergreppet!! som så många här har skrivit(för jag har läst alla inlägg) så utsätter man inte hästen för mer fysiskt obehag när en man penetrerar en häst sexuellt än en invärtes veterinärundersökning...hur den sedan psykiskt mår av det vet den bara själv..

jag (som de flesta) har min häst inaccorderad i ett stall där det finns stallpersonal som inte kan be mig om tillåtelse varje gång de ska hantera min häst! det är väl inte förren hästen utsätts för direkt onödig fysisk skada som det blir ett lagbrott.

jag är tyvärr den typen som ger igen om jag med all säkerhet vet att en viss person skulle utsatt min häst för en sånhär behandling,trots att han inte brutit mot lagen, och trots att jag därmed gör det! då räknar jag förstås med att bli straffad, men har kanske lyckats hindra andras hästar för att råka ut för samma sak...

Haha! Jag visste att det skulle komma!
Får jag bara fråga isåfall. Hur kan min häst på ngt sätt hata att bli riden när han spetsar öronen i förtjusning när jag kommer med sadeln? Slänger in bettet i munnen när jags ka tränsa? Är för övrigt glad och positiv över att få lära sig saker som han älskar? Jag menar , man vet väl ändå hur en glad respektive en olycklig häst ser ut. Min häst kommer alltid när jag ropar i hagen , måste tyda på att han älskar det han gör. Jag har då aldrig hört om ngt exempel där hästen kommer rusandes till husse för att den älskar att bli påsatt.

Håller med dig. '
Jag tror inte det kan jämföras riktigt.. Hmm..
Mycket konstig liknelse, måste jag säga..

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 299
Senast: vtok
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 684
Senast: Milosari
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka