Oberättigad åsikt eller?

Och det kan ni ju göra då. Poängen är att då är det inte föräldraförsäkringen - dvs skattemedlen och samhället - som understödjer ert inbördes ojämställda föräldraskap.

Och det har jag inte heller ansett att samhället ska göra. Jag bidrog bara, precis som flera andra i tråden, med hur vår uppdelning av föräldraskapet skulle påverkas av en lagändring (dvs inte alls).

(Vi har för övrigt inte "valt" att vara ojämställda, maken är inte i tillräckligt gott psykiskt skick för att vara föräldraledig.)
 
Det är ju precis det jag inte vill ha. Därför vill jag ha ett samhälle där föräldraskapet tas på samma allvar oavsett kön.
Hur man löser sitt föräldraskap är upp till föräldrarna att välja inte staten eller arbetsgivaren. Endast om vi väljer själva så är det möjligt att det är ett fritt val. Styrs vi så blir det styrning oavsett om det är staten eller "könsnormer".
 
Hur man löser sitt föräldraskap är upp till föräldrarna att välja inte staten eller arbetsgivaren. Endast om vi väljer själva så är det möjligt att det är ett fritt val. Styrs vi så blir det styrning oavsett om det är staten eller "könsnormer".

Det har du helt rätt i. Hur den enskilda familjen löser föräldraskap mm. är deras ensak, men hur statens (våra) pengar används är allas sak. Ser man då att pengarna bidrar till ojämställt samhälle försöker man ändra på det genom att omfördela pengarna. Om det sedan för folk ekonomiskt smartare så att de lyckas ha en förälder hemma tills barnen börjat skolan trots "sämre" föräldraförsäkringen så får det ju vara så.
 
Det har du helt rätt i. Hur den enskilda familjen löser föräldraskap mm. är deras ensak, men hur statens (våra) pengar används är allas sak. Ser man då att pengarna bidrar till ojämställt samhälle försöker man ändra på det genom att omfördela pengarna. Om det sedan för folk ekonomiskt smartare så att de lyckas ha en förälder hemma tills barnen börjat skolan trots "sämre" föräldraförsäkringen så får det ju vara så.
Samhället blir inte ojämställt om man har samma förutsättningar att välja själv hur man vill göra oberoende av kön.
 
Jag tycker det är bra om man inte tar hand om barnen samtidigt som man jobbar som bonde. Lantbruk kan vara farliga arbetsplatser, även för vuxna.
Ja säkert och barn dog ju förr. Jag kan bara inte komma på något bra sätt som innebär att man själv har hand om sina barn upp till 6 års ålder, partnern kan inte försörja en familj helt själv, men alla ändå får mat.

Det är å andra sidan inte heller en situation som jag strävar efter att uppnå.

Iofs antar jag att man kan sambeskatta och se till att mannen får hög lön eftersom han har en familj att försörja, som på 50-talet. (och haken med det är ju att kvinnorna vantrivdes något vansinnigt och tog sig ur det.)

Jag bara babblar, om du undrar. Nej jag tycker inte det är en bra idé att femåringen åker traktor dagarna i ända eller kupar potatis och gräver kålrötter heller. ;)

Men grejen med att förvärvsarbeta är ju i slutänden tak över huvudet och mat på bordet och om man inte gillar grejen med förvärvsarbete så måste man hitta ett annat sätt att få just det? antar jag?
 
Senast ändrad:
Samhället blir inte ojämställt om man har samma förutsättningar att välja själv hur man vill göra oberoende av kön.

Men vi har inte samma förutsättningar, det är problemet. Det där valet man gör är inte oavhängigt hur samhället ser ut. Kvinnor förväntas vara hemma med barnen, det påverkar våran anställningsbarhet. Redan där skapas en ojämställdhet på arbetsmarknaden. En som ytterligare späds på när män förväntas fortsätta arbeta i princip som vanligt, män betraktas då som ännu mer attraktiva.

Om du redan betraktas som mindre anställningsbar och du har svårt att få jobb eller har svårare att avancera på arbetsplatsen pga. omgivningens förväntningar är det lättare att göra valet att vara hemma. Det finns kvinnor som väljer att vara hemma så länge som bara möjligt för att de inte vill tillbaks till jobbet. Istället för att tvinga arbetsgivare att förbättra arbetsmiljön resignerar man och "väljer" att vara hemma med barnen istället. Man planerar sitt barnaskaffande så att man slipper jobba och skyddar sin SGI. Världens bästa anledning till att vara hemma med sina barn, eller hur?
 
Vill man inte att ens barn ska gå på förskola, får man anpassa det egna livet efter det. Tex genom att gå omlott med arbetstiderna eller att enbart ena föräldern jobbar.
 
Men vi har inte samma förutsättningar, det är problemet. Det där valet man gör är inte oavhängigt hur samhället ser ut. Kvinnor förväntas vara hemma med barnen, det påverkar våran anställningsbarhet. Redan där skapas en ojämställdhet på arbetsmarknaden. En som ytterligare späds på när män förväntas fortsätta arbeta i princip som vanligt, män betraktas då som ännu mer attraktiva.

Om du redan betraktas som mindre anställningsbar och du har svårt att få jobb eller har svårare att avancera på arbetsplatsen pga. omgivningens förväntningar är det lättare att göra valet att vara hemma. Det finns kvinnor som väljer att vara hemma så länge som bara möjligt för att de inte vill tillbaks till jobbet. Istället för att tvinga arbetsgivare att förbättra arbetsmiljön resignerar man och "väljer" att vara hemma med barnen istället. Man planerar sitt barnaskaffande så att man slipper jobba och skyddar sin SGI. Världens bästa anledning till att vara hemma med sina barn, eller hur?
Då är det återigen pga vi blir behandlade olika beroende av kön och inte det fria valet som är problemet.

Finns det andra fria val du vill styra? Tvinga kvinnor att välja partners med lägre inkomst? Lagstifta så att kvinnor friar till män för mer jämställdhet? Lär kvinnor att välja själva istället för att låta andra välja åt en, utan en egen vilja och att kunna kräva sin egen vilja så kommer vi aldrig heller bli fria eller jämställda. En vuxen person tar ansvar för sig själv och sina egna handlingar oavsett om det handlar om att välja partner, mat, hur man ska fördela föräldraledigheten. Klarar vi inte av att ta våra egna beslut och stå för dessa då är vi inte heller fria vuxna individer.
 
Då är det återigen pga vi blir behandlade olika beroende av kön och inte det fria valet som är problemet.

Finns det andra fria val du vill styra? Tvinga kvinnor att välja partners med lägre inkomst? Lagstifta så att kvinnor friar till män för mer jämställdhet? Lär kvinnor att välja själva istället för att låta andra välja åt en, utan en egen vilja och att kunna kräva sin egen vilja så kommer vi aldrig heller bli fria eller jämställda. En vuxen person tar ansvar för sig själv och sina egna handlingar oavsett om det handlar om att välja partner, mat, hur man ska fördela föräldraledigheten. Klarar vi inte av att ta våra egna beslut och stå för dessa då är vi inte heller fria vuxna individer.

Ja, det är ett faktum att vi behandlas olika beroende på kön, ålder, ursprung, hudfärg osv. Jag vill inte tvinga andra till något alls, men jag vill inte att våra gemensamma medel ska bidra till ett ojämlikt samhälle. Jag tycker att vi med våra gemensamma medel ska tan hand om varandra och arbeta för ett mer jämlikt samhälle. Jag vill inte att föräldraförsäkringen ska vara utformad så att det bidrar till ojämställdhet lika lite som jag vill att våra gemensamma medel ska betalas ut som bidrag till exempelvis rasistiska föreningar.
 
Ja, det är ett faktum att vi behandlas olika beroende på kön, ålder, ursprung, hudfärg osv. Jag vill inte tvinga andra till något alls, men jag vill inte att våra gemensamma medel ska bidra till ett ojämlikt samhälle. Jag tycker att vi med våra gemensamma medel ska tan hand om varandra och arbeta för ett mer jämlikt samhälle. Jag vill inte att föräldraförsäkringen ska vara utformad så att det bidrar till ojämställdhet lika lite som jag vill att våra gemensamma medel ska betalas ut som bidrag till exempelvis rasistiska föreningar.
Vad tycker du då om att staten betalar för insemination och liknande för ensamstående mödrar? Bidrar det till ojämställdhet?
 
Vad tycker du då om att staten betalar för insemination och liknande för ensamstående mödrar? Bidrar det till ojämställdhet?

Nej, alla ska ha samma rätt till hjälp. Jag är helt med på att ensamstående kvinnor ska få hjälp med insemination. Jag tycker att ensamstående män (eller flera män) ska ges hjälp att bli fäder också (men vi behöver inte diskutera surrogatmödraskap i just denna tråden).
 
Då är det återigen pga vi blir behandlade olika beroende av kön och inte det fria valet som är problemet.

Finns det andra fria val du vill styra? Tvinga kvinnor att välja partners med lägre inkomst? Lagstifta så att kvinnor friar till män för mer jämställdhet? Lär kvinnor att välja själva istället för att låta andra välja åt en, utan en egen vilja och att kunna kräva sin egen vilja så kommer vi aldrig heller bli fria eller jämställda. En vuxen person tar ansvar för sig själv och sina egna handlingar oavsett om det handlar om att välja partner, mat, hur man ska fördela föräldraledigheten. Klarar vi inte av att ta våra egna beslut och stå för dessa då är vi inte heller fria vuxna individer.
Det jämställda är väl att alla personer, oavsett kön får lika många dagar att ta ut om man blivit förälder. Det fria valet är att man kan välja att ta ut dem eller avstå.
 
Det jämställda är väl att alla personer, oavsett kön får lika många dagar att ta ut om man blivit förälder. Det fria valet är att man kan välja att ta ut dem eller avstå.
Eftersom någon skillnad mellan kön inte görs så är det jämstället men inte det nldvändigtvis det bästa för föräldrarna eller barnet.
 
Hur vet du det? Och vad är bäst för samhället i stort?
Hur vet jag det? Har man möjlighet att välja fritt så kan man göra just precis hur man vill inklusive precis likadant som man kan göra nu. Som det är nu så tar man bort möjligheten att anpassa sig till individuella problem och förutsättningar till viss utsträckning.

Vad som är bäst för samhället i stort är en utbildad och fri individ som gör sina val av egen vilja inte vad någon annan tycker är bäst.
 
Hur vet jag det? Har man möjlighet att välja fritt så kan man göra just precis hur man vill inklusive precis likadant som man kan göra nu. Som det är nu så tar man bort möjligheten att anpassa sig till individuella problem och förutsättningar till viss utsträckning.

Vad som är bäst för samhället i stort är en utbildad och fri individ som gör sina val av egen vilja inte vad någon annan tycker är bäst.
Att man har möjlighet att välja fritt betyder inte att var och en i kollektivet familjen kan välja sin alldeles egna lösning. Barnet kan inte välja en lösning, mamman en och pappan en. Så det som bevisligen oftast händer är att pappan är mindre hemma för att han tjänar för mycket för lite whatever dagens ursäkt är. Är det bäst för barnet? Och det är bäst för kvinnorna som kollektiv i samhället att det är norm att det är de som är hemma?
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 385
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 045
Senast: mars
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 629
Senast: Soapbubble
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 261
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp