Fast så är det ju. Hur mycket pengar ska satsas för att fylla igen klyftorna mellan klasser? Borde det kanske räknas enligt inkomst, d.v.s. har man inkomst under x kr får man x antal dagar. En med högre inkomst får mindre.Det är exakt det här jag menar som gör det till en klassfråga. Alla kan inte klara sig på en 80%-lön. Alla har inte råd att ta ledigt utan lön (eller ens möjligheten). Att ens tala i termer som att det faktiskt går att spara pengar inför att man skaffar barn gör det så extremt tydligt. Ett otroligt privilegierat synsätt - att förutsätta att alla människor kan spara pengar inför att de skaffar barn.
Att människor ska behöva ordna det med hjälp av släktingar ser jag som mycket bekymmersamt.
Observera att det inte är för min egen del jag kritiserar det här förslaget och din argumentation. Jag har inte barn men skulle jag ha det skulle jag vara en av de privilegierade som skulle kunna få det att fungera, både logistiskt och ekonomiskt. Men jag är väl medveten om hur jävla bra jag har det och att vi knappast kan bygga en föräldraförsäkring baserat på de förutsättningar som de (ekonomiskt) starka har.
Sen är det ju ändå så att väldigt många visst skulle ha råd. De bara vill ha råd med hästar, heminredning, stort hus och fina bilar också.