Nya föräldraförsäkringsgörslaget

Hur menar du att det uppmuntrar till hemmafrukultur? Jag har inte tänkt så, men kanske missat något viktigt perspektiv.
Jag tänker att få kommer känna sig ok med så veckors lov per år för barnen, särskilt kvinnor då, och att vi därför till en början får fler kvinnor som jobbar deltid till exempel. Eller väljer arbeten utan ansvar där man lättare kan få ta tjänstledigt utan lön för loven. Eller väljer bort att jobba helt för att man inte vill riskera att inte kunna lösa loven för barnen.

Jag ser framför mig hur de med lite sämre jobb och medel kommer tvingas ha sina barn på fritids jämt och ständigt medan de med schysstare jobb kommer kunna flexa och trixa och jobba hemifrån och greja och därmed kunna ha ungarna hemma mycket mer.

Jag tycker man borde splitta dagarna 50/50 mellan föräldrarna men fortfarande låta människor spara dagar.

Glömde skriva att jag inte tycker 10 dagar om året till 10 års ålder inte kompenserar för den tidigare möjligheten att spara dagar till 12 år- framförallt eftersom möjligheten till fritids på de flesta ställen försvinner när barnet slutar trean- alltså vid ca 10 års ålder. En 10-12 - åring känns för liten att lämna ensam fulla dagar flera veckor i sträck som det ju faktiskt blir om båda föräldrarna behöver jobba under sommarlovet. Visst kan man gå omlott, men ett par, tre veckors gemensam semester känns ju som väldigt värdefullt för alla familjemedlemmar. Med dagens system kan t ex pappa börja med en föräldraledig vecka och därefter en veckas semester "ensam" därefter kan båda föräldrarna vara semesterlediga 3 v tillsammans och sedan mamma 1 v sem och 1 v föräldraledig. Där har vi i alla fall 6 veckor klara! Bara som exempel. Eller att man kan ta FL del av dagar under sommarlovet så att man kommer hem tidigare etc.
Min 9- åring är definitivt för liten och omogen för att fixa att vara helt ansvarig för sig själv mellan 8 och 17 och jag har väldigt svårt att tro att det ska ändras så mycket på det halvåret tills han fyller 10.

Men då är det ju bättre att ändra så att det finns möjlighet att lämna äldre barn på fritids. Många viktiga arbetsplatser (t.ex. inom vården) är gravt underbemannade hela sommaren - bland annat pga att arbetsgivaren inte har rätt att neka föräldraledighet. Som ett resultat går den kvarvarande personalen (som inte har barn eller som har äldre barn) på knäna under sommaren.

En annan nyhet är ju det här med möjligheten att överlåta dagar till någon annanän vårdnadshavare. Jag tycker i sig att förslaget är bra. Speciellt för ensamstående lär det ju vara mycket värdefullt att kunna överlåta dagar till ex mormor.

Men det jag inte begriper är det att vid gemensam vårdnad så behöver inte vårdnadshavarna vara överens om att dagar ska överlåtas, eller vem de ska överlåtas till.

Så i praktiken har man minskat en förälders möjlighet att föra över dagar till den andre med 60. Samtidigt möjliggör man att utan den andres "tillåtelse" föra över 30 av de överföringsbara dagarna till någon helt annan.
Det är ju jätteskumt!! Känns ju som självklart att båda vårdnadshavarna ska ha godkänt personen som ska ta hand om barnet.

Men då är det ju bättre att ändra så att det finns möjlighet att lämna äldre barn på fritids. Många viktiga arbetsplatser (t.ex. inom vården) är gravt underbemannade hela sommaren - bland annat pga att arbetsgivaren inte har rätt att neka föräldraledighet. Som ett resultat går den kvarvarande personalen (som inte har barn eller som har äldre barn) på knäna under sommaren.
Ja absolut - eller båda möjligheterna!
Jag tycker fortfarande att det är en rejäl försämring att ta bort dagar i föräldraförsäkringen, men bättre möjlighet till fritids är förstås också önskvärt!

Jag tänker att få kommer känna sig ok med så veckors lov per år för barnen, särskilt kvinnor då, och att vi därför till en början får fler kvinnor som jobbar deltid till exempel. Eller väljer arbeten utan ansvar där man lättare kan få ta tjänstledigt utan lön för loven. Eller väljer bort att jobba helt för att man inte vill riskera att inte kunna lösa loven för barnen.

Jag ser framför mig hur de med lite sämre jobb och medel kommer tvingas ha sina barn på fritids jämt och ständigt medan de med schysstare jobb kommer kunna flexa och trixa och jobba hemifrån och greja och därmed kunna ha ungarna hemma mycket mer.

Jag tycker man borde splitta dagarna 50/50 mellan föräldrarna men fortfarande låta människor spara dagar.
Kanske, det vore absolut problematiskt.
Eller så balanseras det upp genom att männen blir mer delaktiga i att lösa "problemet". Om ändringarna ger önskvärt resultat, dvs att fler män är föräldralediga när barnen är små, så tyder mycket på att det lägger grund för senare ansvarstagande och delaktighet. Pappor som är föräldralediga när barnen är små har ju i forskning setts fortsätta på det spåret även när barnen blir äldre.

Och många kvinnor gör ju redan det där med deltid osv för att vara hemma m barnen så mkt som möjligt..

Eller så balanseras det upp genom att männen blir mer delaktiga i att lösa "problemet".
Hur då? Det kommer finnas 10 dagar per år för föräldrarna att använda, oavsett hur delaktiga männen är.

Jag tror deltidsproblemet kommer bli långt värre med det här förslaget.

Hur då? Det kommer finnas 10 dagar per år för föräldrarna att använda, oavsett hur delaktiga männen är.

Jag tror deltidsproblemet kommer bli långt värre med det här förslaget.

Det var just deltid och liknande jag tänkte på, alltså att männen går ner i tid.
Det är ju inget konstigt i sig att föräldrar arbetar deltid när barnen är små, det viktiga är ju att deltiden delas av både mammor och pappor.

Det var just deltid och liknande jag tänkte på, alltså att männen går ner i tid.
Det är ju inget konstigt i sig att föräldrar arbetar deltid när barnen är små, det viktiga är ju att deltiden delas av både mammor och pappor.

Varför skulle en bantad föräldraförsäkring med färre antal dagar få män att arbeta deltid (relativt kvinnor) i större utsträckning?

Jo det fattar ju jag med. Jag kan dock inte se att det här nödvändigtvis skulle få pappor att också gå ned i tid. Inte alls.

Sen kommer man ju inte kunna gå ned i tid och samtidigt skydda SGI vad jag förstår efter att barnet är tre för då kommer du ju inte kunna vara föräldraledig på deltid. Så sannolikheten att båda föräldrarna går ner i tid och sabbar sin SGI känns väl sådär troligt?

Som sagt: att dela upp föräldraledigheten är jag all for men inte att hindra sparande av dagar på det här viset. Tycker det låter så gräsligt med ungar på fritids under påsk och jul och stora delar av sommaren.

Just detta med "klassfrågan" har jag inte tänkt på, men det är ju också en solklar negativ bieffekt! Klart att folk- framförallt med något större barn som fixar att föräldern bara finns till hands och annars roar sig själv t ex med en kompis- som mest är beroende av en dator kommer att jobba hemifrån mycket mer och ändå kunna vara hemma på lov osv medans den som alltid behöver vara på plats vackert får lämna barn på dagis och fritids allt utom semester och 10 dagar- och där ska ev röda dagar och studiedagar in.

Att dela dagarna 50/50, kanske med möjlighet att överlåta 10 procent per förälder till den andra eller någon av BÅDA föräldrarna godkänd person (för att ge viss flexibilitet) hade väl inte varit dumt?

Senast ändrad:
Jag missunnar inga föräldrar tid med sina barn, oavsett ålder. Det som stör mig är de som systematiskt använder sina dagar för att få längre sammanhållet semester eller ledighet under jul/nyår osv på andras bekostnad.

Jag missunnar inga föräldrar tid med sina barn, oavsett ålder. Det som stör mig är de som systematiskt använder sina dagar för att få längre sammanhållet semester eller ledighet under jul/nyår osv på andras bekostnad.

Men vad göra om barnomsorgen har stängt?

Mina föräldrar hade tillgång till passning genom sina föräldrar.

Vi har inte den möjligheten så pappan får vara hemma när det väl är dags, han är egenföretagare.

Men hur ska en ensamstående göra?

Oj jag har aldrig sett på det som så. Tycker det är arbetsgivarens ansvar att trygga bemanningen på arbetsplatsen, inte de anställda. Jag förstår att föräldrar nyttjar föräldraledighetslagen både för att de måste och för att de kan och på så vid blir ledig attraktiva dagar/perioder.

Arbetsgivaren vet ju två (enligt vissa avtal t.o.m tre) månader innan ledigheten äger rum att någon avser att vara föräldraledig. Då har man ju tid att planera övriga personalens ledighet så det blir rättvist.

Men vad göra om barnomsorgen har stängt?

Mina föräldrar hade tillgång till passning genom sina föräldrar.

Vi har inte den möjligheten så pappan får vara hemma när det väl är dags, han är egenföretagare.

Men hur ska en ensamstående göra?
Ta tjänstledigt, byta skifte, få hjälp av en vän?

Det är ju självklart synd att inte få ersatt lika mycket som tidigare, men det hindrar ju en faktiskt inte från att vara ledig i alla fall. Det går ju att spara pengar innan man skaffar barn just för att kunna ta ledigt ibland då det behövs.

Det är ju självklart synd att inte få ersatt lika mycket som tidigare, men det hindrar ju en faktiskt inte från att vara ledig i alla fall. Det går ju att spara pengar innan man skaffar barn just för att kunna ta ledigt ibland då det behövs.

Fast att ta tjänstledigt eller byta skift hjälper ju inte direkt kollegorna? De är ju i samma situation ändå?

Nej det där är ju tudelat liksom. Det är ju inte jättekul för barn att behöva fira julafton på något jouröppet fritids direkt, och de flesta skaffar ju inte mer än 2-3 barn- åren man kan vara föräldraledig är ju trots allt begränsade, och man får väl se det som att det är övergående.

Fast man kan inte räkna med att få vara tjänstledig på samma sätt som föräldraledig, hur mycket pengar man än har bunkrat.

Tjänstledigt får man inte hur som helst och speciellt inte i en verksamhet som kanske ska fungera årets alla dagar.

Säg att du ska jobba ons-fre denna vecka, när ska du jobba ikapp de bytta skiften om någon vill byta?

Pengarna var inte min främsta tanke utan den faktiska tiden.

Det måste gå att spara dagar och ta så många man behöver per år eller så ska barnomsorgen vara garanterad alla dagar året om (därmed inte sagt att den måste se likadan ut alla dagar året om).

Jag har alltid haft arbetsplatser där det gått bra att byta och att ta tjledigt eller jobba in timmar. Vi har tre veckors utjämningsperiod och nekas sällan tjledigt.

Här går det inte att spara dagar och alla får det att funka i alla fall. Folk planerar sin ledighet efter barnens behov, får hjälp av vänner och släktingar, jobbar 80%, tar ledigt utan lön o.s.v. Jag tycker det känns bättre så, speciellt med tanke på att det inte ska behöva gå ut över kollegorna.

Ensamstående har barn i skiftesvård, eller jobbar inte skiftesjobb. Eller så skaffar de barnvakt.

Jag har alltid haft arbetsplatser där det gått bra att byta och att ta tjledigt eller jobba in timmar. Vi har tre veckors utjämningsperiod och nekas sällan tjledigt.

Här går det inte att spara dagar och alla får det att funka i alla fall. Folk planerar sin ledighet efter barnens behov, får hjälp av vänner och släktingar, jobbar 80%, tar ledigt utan lön o.s.v. Jag tycker det känns bättre så, speciellt med tanke på att det inte ska behöva gå ut över kollegorna.

Ensamstående har barn i skiftesvård, eller jobbar inte skiftesjobb. Eller så skaffar de barnvakt.

Men jag fattar inte på vilket sätt det går mindre ut över kollegorna att vara tjänstledig jämfört med att vara föräldraledig på ex julafton?

Det går ju att spara pengar innan man skaffar barn just för att kunna ta ledigt ibland då det behövs.
jobbar 80%, tar ledigt utan lön o.s.v.
Det är exakt det här jag menar som gör det till en klassfråga. Alla kan inte klara sig på en 80%-lön. Alla har inte råd att ta ledigt utan lön (eller ens möjligheten). Att ens tala i termer som att det faktiskt går att spara pengar inför att man skaffar barn gör det så extremt tydligt. Ett otroligt privilegierat synsätt - att förutsätta att alla människor kan spara pengar inför att de skaffar barn.

Att människor ska behöva ordna det med hjälp av släktingar ser jag som mycket bekymmersamt.

Observera att det inte är för min egen del jag kritiserar det här förslaget och din argumentation. Jag har inte barn men skulle jag ha det skulle jag vara en av de privilegierade som skulle kunna få det att fungera, både logistiskt och ekonomiskt. Men jag är väl medveten om hur jävla bra jag har det och att vi knappast kan bygga en föräldraförsäkring baserat på de förutsättningar som de (ekonomiskt) starka har.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V