Nya föräldraförsäkringsgörslaget

Jag läser bara det du skriver.

Tror min inställning är rätt så klar. Dvs jag vill inte offra mina semesterdagar för att det är bekvämast så för kommunen.

Jag skrev att man kan gå ihop ett par familjer, fattade du inte att ena gången är någon ledig i ena familjen andra gången i andra familjen. Trodde du på allvar att barnen skulle lämnas vind för våg?

Offra semesterdagar på att umgås med sina barn...ja, jo.

Nej varför skall jag uppoffra mig och låta mina barn springa vind för våg med någon kompis när kommunen har skyldighet att ordna barnomsorg? Det är inte frågan om en dag det är bortåt 4 till 6 dagar per år då skolan och förskolan inte samordnar sina dagar. Så ja, rättigheter i all ära.

Varför skulle man ha problem med planeringsdagar? Det är ju bara att ta in vikarier och det är det kommunen drar sig för.
Du är verkligen ovetande. Kommunen är också en arbetsplats. Just nu är det sådan brist på vikarier så att det är hopplöst att få ihop den vanliga verksamheten. Det går inte att ta in vem som helst från gatan.
Och vadå springa vind för våg med grannens barn? Har alla dina grannar ingen uppsikt över sina barn? Och vad har du och din partner för jobb som är omöjliga att ta ledigt ifrån den 8 januari?

Du verkar vilja förvara din barn på fritids 365 dagar per år? Och med risk att ha förväxlat dig med någon annan igen, du har skaffat fyra barn men kan inte tänka dig att ta hand om dom.

Hemmafruar/män var sällsynta för 40 år sedan. I den mån de fanns hade de inte rätt till barnomsorg.
Nej men det var kanske lättare att hitta någon som var hemma som man kände. När jag gick i skolan så var det flera som hade mammor hemma som inte arbetade.

Jag skrev att man kan gå ihop ett par familjer, fattade du inte att ena gången är någon ledig i ena familjen andra gången i andra familjen. Trodde du på allvar att barnen skulle lämnas vind för våg?

Offra semesterdagar på att umgås med sina barn...ja, jo.
Så du menar att jag skall lämna iväg mina barn till föräldrar jag inte känner? Någon jag bara hälsat på i skolan skall plötsligt ta hand om tre eller fler barn? Som inte är kollad på något sätt alls? Nej tack. Och jag skall plötsligt ha 6 barn här eller mer? Nej tack. Det ansvaret vill jag inte ha. Framför allt inte när det är kommunens skyldighet att se till att det finns adekvat barnomsorg.

Offra semesterdagar för att umgås med mina barn gör jag gärna men jag har ingen lust att göra det för kommunens skull.

Du är verkligen ovetande. Kommunen är också en arbetsplats. Just nu är det sådan brist på vikarier så att det är hopplöst att få ihop den vanliga verksamheten. Det går inte att ta in vem som helst från gatan.
Och vadå springa vind för våg med grannens barn? Har alla dina grannar ingen uppsikt över sina barn? Och vad har du och din partner för jobb som är omöjliga att ta ledigt ifrån den 8 januari?

Du verkar vilja förvara din barn på fritids 365 dagar per år? Och med risk att ha förväxlat dig med någon annan igen, du har skaffat fyra barn men kan inte tänka dig att ta hand om dom.
Jag antar att du har full förståelse för att din buss/spårvagn inte kommer för att den är indragen pga personalbrist? Personalbrist som orsakas för att föräldrar måste vara hemma för att de måste ta semester för att kommunen inte ordnar den barnomsorg som de har skyldighet att ordna?

Jag tar hand om mina barn men då får barnomsorgen ordna det dom har skyldighet att ordna. Det finns ju liksom vissa grundförutsättningar man bygger sitt föräldrarskap på och ett utav dom är att andra myndigheter uppfyller sina skyldigheter. Svårare än så är det inte.

För ett tag sedan läste jag en tråd om en familj som ville ha större bostad o mer bostadsbidrag/försörjningsstöd för att ha råd att skaffa fler barn.

Försörjningsstöd funkar inte så.

Jepp, det har jag total förståelse för. Dessutom bor jag så jag inte har service i form av buss/ spårvagn. Jag har en fungerande cykel om min bil inte funkar. Jag förväntar mig inte att samhället ska kunna lösa allting. Det är upp till mig att ta eget ansvar.
Då får vi hoppas att din bil och cykel inte behöver ha semester samtidigt för att passa sina barn när kommunen har skyldighet att ordna det. Det är lätt att vara utan något man inte är beroende utav.

Samhället är beroende av att jag jobbar inte att jag har semester.

Och jag förväntar mig inte att samhället skall lösa allting, bara det samhället är skyldigt att lösa.

Personligen föredrar jag att diskutera med personer som kan läsa innantill.
Personligen föredrar jag diskutera med personer som svarar på en enkel fråga.

Det blir så otroligt trist diskussion om jag skall hålla på och gissa vad den andre menar för att personen i fråga är otydlig i sin text.

Känns rent spontant som en återvändsgränd här ;)

Föräldraledighet är en skyddad ledighet. Du kan inte nekas det om du har sökt rätt.

Det innebär att t ex ensamstående som jobbar inom äldreomsorgen och blir schemalagd att jobba julafton har rätt att få föräldraledigt hela den dagen om föräldern har en hel föräldrapenningdag att ta ut.

Arbetsgivaren har rätt att neka semester som ligger utanför sommarperioderna. Min erfarenhet av kvinnodominerande arbeten som t ex omsorg, är att du kan fetglömma att få ledigt jul/midsommar osv om du inte råkar ha en kollega som är pengakåt och vill ha storhelgsob. Så har du inte fp att ta ut måste barnet sättas i barnomsorg eller så måste föräldern vända ut och in på sitt kontaktnät.

Jag har svårt att förstå varför föräldraförsäkringen ska stoppas från utveckling för att det idag finns brister på andra delar i kedjan?
Själv tänker jag mer att vi då ska lägga fokus på just de delar som brister.
Om kommunen ska tillhandahålla fritids men inte gör det, då är det där problemet ska lösas.
Föräldraförsäkringen ska inte anpassas för att fritids stänger när de egentligen ska ha öppet.
Kanske kan tom ändrad föräldraförsäkring vara det som driver utveckling på andra håll när fritids MÅSTE finnas.

Ändringar brukar dessutom inte genomföras från en dag till en annan. När ett förslag klubbas igenom kommer det ju finnas tid att uppmärksamma och åtgärda andra delar.

Tomta på du o svara när du får tid ! God Jul!

(Det jag undrar över är ju detta att du skriver att du ser "hela förslaget som jättebra" och jag är verkligen nyfiken på hur du motiverar att ett förslag som innebär att många barn behöver börja på förskola vid ännu yngre ålder och att fler mycket små barn kommer att behöva gå fulltid på fsk samt att många mellanstadiebarn måste klara sig själva I alla fall halva sommarlovet skulle kunna kallas "jättebra".

Uppdelningen i 3 delar ser även jag positivt på. Den kommer absolut att "ställa till det" för många familjer, men själv tror jag nog att den på sikt kommer att verka övervägande positivt och bidra till att fler föräldrar båda verkligen är föräldralediga).

Som sagt, ser fram emot svar när du hinner!

Ha en tomtekul jul allihop :-)!!
Kort svar, jag ser faktiskt ingen större fara i att ha barn mkt på förskolan. Jag tycker såklart inte att det är optimalt att ha små barn väldigt långa dagar på fsk, men jag anser att det är good enough om det är vad som krävs för att få till andra förändringar.

Som jag ser det så är ojämställda familjer och frånvarande pappor ett större problem än långa dagar på förskola.
Om vi kan genomföra åtgärder som tar oss i rätt riktning (min högst personliga åsikt om vad "rätt riktning" innebär) så är jag beredd att betala priset i form av mer tid på fsk för små barn.

När jag var yngre var det standard att man i mellanstadiet var själv hemma en del. Det gick finfint.
Men självklart ska man se till att stärka upp fritids osv så man har andra lösningar.

Som en del här vet så jobbar jag som psykolog. Jag har aldrig någonsin träffat en människa där långa/många dagar på förskola orsakat bestående eller omfattande lidande. Jag har däremot träffat extremt många människor som har lidande orsakat av konsekvenser från vårt ojämställda samhälle. Valet är enkelt för mig.
Utnyttja den fina förmånen som svensk förskola är och sluta gnäll om hur synd det är om alla som inte får göra precis som de vill med sin föräldraledighet.

Som en del här vet så jobbar jag som psykolog. Jag har aldrig någonsin träffat en människa där långa/många dagar på förskola orsakat bestående eller omfattande lidande. Jag har däremot träffat extremt många människor som har lidande orsakat av konsekvenser från vårt ojämställda samhälle. Valet är enkelt för mig.
Utnyttja den fina förmånen som svensk förskola är och sluta gnäll om hur synd det är om alla som inte får göra precis som de vill med sin föräldraledighet.
Det finns en hel del bra förslag men ett dåligt förslag är att begränsa hur många dagar per år du skall få ta ut. Det finns begränsningar redan idag, en ledig dag mot en föräldradag.

Du ser ju hur det blir en massa gnäll över att vi kräver barnomsorg när vi har rätt till det. Oavsett vad jag gör så gnälls det på mina val.

Det finns en hel del bra förslag men ett dåligt förslag är att begränsa hur många dagar per år du skall få ta ut. Det finns begränsningar redan idag, en ledig dag mot en föräldradag.

Du ser ju hur det blir en massa gnäll över att vi kräver barnomsorg när vi har rätt till det. Oavsett vad jag gör så gnälls det på mina val.
Jag tycker det förslaget verkar vettigt utifrån den angivna motiveringen.
Vi tycker helt enkelt olika där.

Jag tycker inte du är gnällig när du skriver att fritids osv måste finnas. Självklart behöver man stärka upp den delen när man gör dessa ändringar.
Jag anser att vi ska stärka bristerna på fritids, inte hindra utvecklingen av föräldraförsäkringen.

Kort svar, jag ser faktiskt ingen större fara i att ha barn mkt på förskolan. Jag tycker såklart inte att det är optimalt att ha små barn väldigt långa dagar på fsk, men jag anser att det är good enough om det är vad som krävs för att få till andra förändringar.

Som jag ser det så är ojämställda familjer och frånvarande pappor ett större problem än långa dagar på förskola.
Om vi kan genomföra åtgärder som tar oss i rätt riktning (min högst personliga åsikt om vad "rätt riktning" innebär) så är jag beredd att betala priset i form av mer tid på fsk för små barn.

När jag var yngre var det standard att man i mellanstadiet var själv hemma en del. Det gick finfint.
Men självklart ska man se till att stärka upp fritids osv så man har andra lösningar.
Okej jag ser din vinkel på det hela men tycker som sagt annorlunda.

En fråga till: Anser du verkligen att det skulle vara sämre för jämställdheten att man delade försäkringen i tre som föreslaget men behöll möjlighet att ta ut dagar upp till fyra års ålder och att de här 10 dagarna per år blev upp till 12 och alltså följer åldern man i dag får vabba till? Och i så fall varför? Jag ser det som i fall man gjorde så så skulle man komma åt jämställdhetsproblemet utan att försämra för barnen.

Sen är det inte att mellanstadiebarn är hemma en stund själva som jag ser som en dålig bieffekt av nuvarande förslag utan att de kanske behöver vara ensamma hela dagar i flera veckor.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V