Nya föräldraförsäkringsgörslaget

Jag tycker det förslaget verkar vettigt utifrån den angivna motiveringen.
Vi tycker helt enkelt olika där.

Jag tycker inte du är gnällig när du skriver att fritids osv måste finnas. Självklart behöver man stärka upp den delen när man gör dessa ändringar.
Jag anser att vi ska stärka bristerna på fritids, inte hindra utvecklingen av föräldraförsäkringen.
Problemet är att man måste stärka upp barnomsorgen innan man inför förändringarna.

Jag har sökt men hittar inte någonstans att det skall bli lagförslag på att det måste finnas barnomsorg dygnet runt/året runt.

Eller för den delen de många och långa loven som skolan har.

10 dagar per år är väldigt lite.

Okej jag ser din vinkel på det hela men tycker som sagt annorlunda.

En fråga till: Anser du verkligen att det skulle vara sämre för jämställdheten att man delade försäkringen i tre som föreslaget men behöll möjlighet att ta ut dagar upp till fyra års ålder och att de här 10 dagarna per år blev upp till 12 och alltså följer åldern man i dag får vabba till? Och i så fall varför? Jag ser det som i fall man gjorde så så skulle man komma åt jämställdhetsproblemet utan att försämra för barnen.
Jag tyckte de ändringarna motiverades på ett vettigt sätt i förslaget. Allt hänger ju ihop och som sagt - alla ändringar som leder mot ökad jämställdhet är bra ändringar.
Jag ser det inte som att man försämrar för barnen, eftersom jag inte tror att det är någon fara alls för barn att vara på fritids.

Jag hade förövrigt gärna sett ännu mer radikala förändringar. Tex helt kvoterad föräldraförsäkring.

Problemet är att man måste stärka upp barnomsorgen innan man inför förändringarna.

Jag har sökt men hittar inte någonstans att det skall bli lagförslag på att det måste finnas barnomsorg dygnet runt/året runt.

Eller för den delen de många och långa loven som skolan har.

10 dagar per år är väldigt lite.
Då tänker jag att man som samhällsmedborgare kan lämna förslag till politiker som kan driva frågan.
Och troligen kommer det hända saker på den fronten om detta förslag går igenom. Det kommer ju tvingas fram.

Jag tyckte de ändringarna motiverades på ett vettigt sätt i förslaget. Allt hänger ju ihop och som sagt - alla ändringar som leder mot ökad jämställdhet är bra ändringar.
Jag ser det inte som att man försämrar för barnen, eftersom jag inte tror att det är någon fara alls för barn att vara på fritids.

Jag hade förövrigt gärna sett ännu mer radikala förändringar. Tex helt kvoterad föräldraförsäkring.

Nej förskola är jättebra i lagom dos! Men som du själv skriver så är ju anknytningen till föräldrarna under de första åren det allra viktigaste för barnet och då känns det ju bakvänt att ta bort möjligheter för barn att vara med sina föräldrar. Det hade varit så lätt för dem att ändra med samma syfte utan att ta bort dagar.

Nej förskola är jättebra i lagom dos! Men som du själv skriver så är ju anknytningen till föräldrarna under de första åren det allra viktigaste för barnet och då känns det ju bakvänt att ta bort möjligheter för barn att vara med sina föräldrar. Det hade varit så lätt för dem att ändra med samma syfte utan att ta bort dagar.
Fast anknytningen är knappast i fara på grund av detta. Och framförallt så har barn på gruppnivå idag främst tillgång till sin mamma och saknar tillgång till pappa. Det behöver ändras.

Det finns liksom inget alls som stödjer att förskolan skulle hindra anknytningsprocessen. Missbruka inte anknytningsbegreppet genom att använda det på ett sånt sätt, det är inte ok.

Fast anknytningen är knappast i fara på grund av detta. Och framförallt så har barn på gruppnivå idag främst tillgång till sin mamma och saknar tillgång till pappa. Det behöver ändras.

Det finns liksom inget alls som stödjer att förskolan skulle hindra anknytningsprocessen. Missbruka inte anknytningsbegreppet genom att använda det på ett sånt sätt, det är inte ok.
Fast att allt yngre barn behöver börja förskola och tidigare separeras hela dagar från sina primära anknytningspersoer när antalet dagar minskar borde väl visst kunna störa anknytningen? Och att mycket små barn blir väldigt trötta av heltid på förskolan kan ju alla som jobbar inom förskolan vittna om. Möjligheten att ta t ex en e m var (två för barnet alltså) i f l per vecka gör väldigt mycket positivt på den fronten för t ex en treåring.

Och framförallt: Vad är det som gör att man inte kan göra en lika bra förändring med jämställdheten i fokus utan att snåla in på dagarna?

Jag är INTE emot varken kvotering eller ökad jämställdhet men däremot är jag emot att dra in barnens dagar med sina föräldrar!

Då tänker jag att man som samhällsmedborgare kan lämna förslag till politiker som kan driva frågan.
Och troligen kommer det hända saker på den fronten om detta förslag går igenom. Det kommer ju tvingas fram.
Jag är inte så säker som du att saker kan tvingas fram. Redan när man läser förslaget så ser man att man tänkt på mån-fre arbeten.

Fast att allt yngre barn behöver börja förskola och tidigare separeras hela dagar från sina primära anknytningspersoer när antalet dagar minskar borde väl visst kunna störa anknytningen? Och att mycket små barn blir väldigt trötta av heltid på förskolan kan ju alla som jobbar inom förskolan vittna om. Möjligheten att ta t ex en e m var (två för barnet alltså) i f l per vecka gör väldigt mycket positivt på den fronten för t ex en treåring.

Och framförallt: Vad är det som gör att man inte kan göra en lika bra förändring med jämställdheten i fokus utan att snåla in på dagarna?

Jag är INTE emot varken kvotering eller ökad jämställdhet men däremot är jag emot att dra in barnens dagar med sina föräldrar!
Nej, anknytningsprocessen fungerar inte som du verkar tro.

Skullnaden nu är ju främst att dagarna ska fördelas till de första 3 åren och att man inte kan spara dagar på samma sätt. Jag har svårt att se hur det skulle vara samma sak som att dra in barnens dagar med sina föräldrar?

De dagar som tas bort är ju dagar som ofta brinner inne idag = ingen reell skillnad.

Skullnaden nu är ju främst att dagarna ska fördelas till de första 3 åren och att man inte kan spara dagar på samma sätt. Jag har svårt att se hur det skulle vara samma sak som att dra in barnens dagar med sina föräldrar?

De dagar som tas bort är ju dagar som ofta brinner inne idag = ingen reell skillnad.

Antalet dagar har ju minskat med 30, hur är det inte att dra in barnens dagar med sina föräldrar?

Möjligheten att ta t ex en e m var (två för barnet alltså) i f l per vecka gör väldigt mycket positivt på den fronten för t ex en treåring.
Vad betyder dina förkortningar? :confused:
Skullnaden nu är ju främst att dagarna ska fördelas till de första 3 åren och att man inte kan spara dagar på samma sätt.
Jag förstår tanken med detta att begränsa hur många dagar som sparas och tycker förvisso att förslaget är begripligt. Men tio dagar per år efter de fyllt tre? Det är ju pyttelite! Då får ju barnen superkort sommarlov, typ fyra veckor bara (när föräldrarna har semester) eftersom föräldrarna väl lär se till att spara en vecka så ungarna inte behöver gå på fritids under mellandagar etc?

Vad betyder dina förkortningar? :confused:

Jag förstår tanken med detta att begränsa hur många dagar som sparas och tycker förvisso att förslaget är begripligt. Men tio dagar per år efter de fyllt tre? Det är ju pyttelite! Då får ju barnen superkort sommarlov, typ fyra veckor bara (när föräldrarna har semester) eftersom föräldrarna väl lär se till att spara en vecka så ungarna inte behöver gå på fritids under mellandagar etc?

Ja precis. Om man vill att barnen ska vara lediga jullov, sportlov, höstlov och påsklov och samtidigt ha längre sommarlov än ett par veckor. Då får man ju välja på att skaffa ett gäng barn så man få fler dagar. Eller så får föräldrarna skippa det här med att vara lediga tillsammans. Om man då inte har ett jobb där man är ledig röda dagar och klämdagar blir det ju inte lätt att få ihop...

@Imogen Just ja, glömde alla andra loven.

Alltså @MiniLi hur kan du tycka att det här är rimligt? Om nåt känns det som att det här snarare uppmuntrar till hemmafrukultur än det motsatta.

Fast för alla brinner inte dagarna inne. Många utnyttjar dem för att t ex ge lugnare förskolestart etc. När man är tillbaka i fullt jobb med full lön är det ju lättare att klämma in en lägstadag per vecka än när en förälder är helt föräldraledig. Att färre dagar är att försämra för barnen är väl egentligen inte så mycket att argumentera kring?
Och vad gäller anknytningsprocess eller ej så är det väl ändå ganska så allmänt känt att mycket små barn mår bäst av mycket tid med sina föräldrar, och det nya systemet kommer ju solklart att innebära tidigare inskolningar och barn som får gå fulltid tidigare.

Vad exakt är det du tror skulle missgynna jämställdheten om man behöll antalet dagar som de är nu men kvoterade enligt förslaget - absolut med en kvotering där t ex varje förälder behöver ta ut x antal dagar var innan tre eller fyra års ålder och 90-100 kan sparas men där antalet behålls? Just den frågan upplever jag att du undviker att svara på! Varför försämra för barnen när man kan nå lika mycket jämställdhet utan att göra det?

Senast ändrad:
Så du menar att jag skall lämna iväg mina barn till föräldrar jag inte känner? Någon jag bara hälsat på i skolan skall plötsligt ta hand om tre eller fler barn? Som inte är kollad på något sätt alls? Nej tack. Och jag skall plötsligt ha 6 barn här eller mer? Nej tack. Det ansvaret vill jag inte ha. Framför allt inte när det är kommunens skyldighet att se till att det finns adekvat barnomsorg.

Offra semesterdagar för att umgås med mina barn gör jag gärna men jag har ingen lust att göra det för kommunens skull.

Så dina barn har inga kompisar alls som de umgås med?

En annan nyhet är ju det här med möjligheten att överlåta dagar till någon annanän vårdnadshavare. Jag tycker i sig att förslaget är bra. Speciellt för ensamstående lär det ju vara mycket värdefullt att kunna överlåta dagar till ex mormor.

Men det jag inte begriper är det att vid gemensam vårdnad så behöver inte vårdnadshavarna vara överens om att dagar ska överlåtas, eller vem de ska överlåtas till.

Så i praktiken har man minskat en förälders möjlighet att föra över dagar till den andre med 60. Samtidigt möjliggör man att utan den andres "tillåtelse" föra över 30 av de överföringsbara dagarna till någon helt annan.

Så dina barn har inga kompisar alls som de umgås med?
Visst har dom det men det är skillnad att dom är där hela dagen som en tjänst som jag måste betala tillbaka i form av barnpassning eller för att dom är där och leker bara så. Speciellt som de flesta av deras vänner har far och morföräldrar dom är hos. Eller du kanske tycker jag skall kräva att mina barn skall följa med till deras far/mor-föräldrar?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V