Nej jag menar små barn under 3 år. I nya förslaget kan man Max ta ut 390 dagar innan 3 år. I nuvarande kan man ta ut 480 dagar innan 4 år, eller innan 3 år om man skulle vilja. En försämring av möjligheten att vara hemma med små barn om du frågar mig.
Familjer som måste använda försäkringen fullt ut dvs ta ut 7 dagar i veckan måste med det nya förslaget skola in på förskola när barnet är ca 55 veckor gammalt. Om man skolar in vid minimiålder 1 år har man alltså bara ca 15 dagar på två år för att gå ner i tid, ta hand om barnen på planeringsdagar och röda dagar osv.Sedan får man vänta i två år innan man kan börja använda de 70 dagar som staten sparat åt en.
I nuvarande försäkring måste dessa familjer skola in vid 75 veckors ålder. 20 veckor är mycket när man är 1 år. Eller så kan de börja med kortare dagar vid ett års ålder, vara ledig på planeringsdagar osv. Att ha 115 istället för 15 dagar över till det är ganska stor skillnad. Hur är det inte en försämring för små barn?
Min uppfattning även om jag inte har någon källa att hänvisa till är att familjer som måste maxa föräldraförsäkringen i större utsträckning än andra har jobb som innebär arbete på röda dagar, och har sämre kontaktnät som kan täcka upp vid ledigheter. Hur en sådan försämring för dessa familjer är att skapa en mer jämlik föräldraförsäkring begriper jag inte.
För de "stora" barnen tycker jag främst det är den här tvångsfördelningen av (också kvoterade) 10 dagar per år som är knäpp.