Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

KL

Var på Hajjerna och vår första terrängträning för året i onsdags. Det spöregnade i början, men sedan blev det bättre. Bianca var överlycklig över att hoppa igen för första gången på länge. Så några bocksprång blev det allt ;) Men de uppvägde hon med galopp genom vattnet, uppför sandbanken, en snygg halvpiruett med bibehållen galopp runt trädet, nerför sandsluttningen igen och ut och igenom i vattnet :) Tyvärr ingen film eller bilder, då det regnade så mycket. :meh:

Mitt kandar (eller träns, får se hur det kommer att användas) är uthämtat hos sadelmakaren i Portugal, nu väntar jag bara på att det ska landa i Sverige :)

1005139_401307756655051_2087704485_n.jpg

1001337_401308073321686_1594073182_n.jpg

1017204_401308109988349_550900717_n.jpg

Hmm..kanske finns lite sanning i det men det är ju lättare ju skickligare ryttaren är;)...vi jobbar på att plocka fram så goda förtjänster vi kan:crazy:..
Men jag jag har nog lärt mig hålla huvudet lite mer kallt och inte lacka ihop om det krånglar i tex första klassen så det tar sig, hi, hi..

Idag vart hon så himla ridbar och fin..red iof på kimbelwicket men så stilla och lugn i munnen, hon gillar dom raka betten, synd att man inte får tävla på dom..

Gaia: Det var ju jättefint, tycker att brunt är så snyggt till skimmlar, ( och fuxar ;), har tyvärr bara svart nu..) Kommer bli ett smycke på din fina:)!

Hoppas alla haft en härlig midsommar!

Idag vart hon så himla ridbar och fin..red iof på kimbelwicket men så stilla och lugn i munnen, hon gillar dom raka betten, synd att man inte får tävla på dom..

Rakt tränsbett får man ju tävla på. Men Bianca gillar dom inte alls, däremot älskar hon kimblewick (både med och utan tungfrihet) med tygeln lös i ringen. Tycker inte att det borde vara så himla stor skillnad, men tycker tydligen hon... :p

Han ser jättefin ut din Cookie men det var kanske inte bästa bildkvalitén ;)..
Å din lilla tjej, så söt och vilket härligt kort!
Hur går det för dig med ridningen och allt?

Maui: Grattis än en gång, ni är ju tokduktiga:)! Tror aldrig jag kommer i närheten av sådana % ens utan missar men vi försöker komma igenom på godkännda så är jag nöjd..

*kl
Ska tävla på tisdag kväll vilket känndes som en bra ide´då, när jag anmälde.. men har jobbat hela helgen och det är dottern som halvhjärtat motionsridit så det känns lite njae..
Ska ta ett träningspass imorgon..

Tack!
Nej jag vet, skitdåliga kort helt enkelt, filmerna blev ganska ok dock. Får ta med den riktiga kameran nästa gång, fick bara med mig mobilen sist ju...:crazy:

Han är ju fortfarande på tillridning kan man säga, så jag rider bara 1-2 dagar /vecka själv, men det funkar fint. Har hittat en medryttare till för när tillridningen är klar, för jag hinner nog inte alla dagar med en liten bebis ändå. O_o
Lillan+ Jo hon är sådär glad för det mesta, som tur är, hon är ju lite drygt 6 månader nu och det händer massor hela tiden.

en liten film, från senast, som sagt taskig kvalité, mobilen fick svårt att fokusera när det dammade i paddocken...Man ser lite hans konstiga rörelse bak, det tar liksom stopp mitt i steget. Ska röntga bakknäna på honom och kolla upp det där ordentligt nu i sommar. Håll till godo!

http://s52.photobucket.com/user/Jilted1/media/Cookie/MOV_0865_zps40f052fc.mp4.html

http://s52.photobucket.com/user/Jilted1/media/Cookie/MOV_0890_zps7c372279.mp4.html

http://s52.photobucket.com/user/Jilted1/media/Cookie/MOV_0870_zps680a44a3.mp4.html

http://s52.photobucket.com/user/Jilted1/media/Cookie/MOV_0870_zps0b9bbde6.mp4.html

Senast ändrad:

Tycker hon rider trevligt!:) Ang rörelsestörningen så hoppar din video lite för mig men kanske tuppspatt? Är ju inte hela tiden vad jag kan se. Han är ju lite ginglig i bak o behöver mer muskler så det behöver ju inte vara nåt allvarligt alls.

kl

Om jag nånsin tvivlade på att jag hade min efterträdare till Grå färgmässigt så kommer det ultimata bildbeviset här:

1002808_10151773891488313_182037506_n.jpg

:D

Precis vad vi spekulerat i, ja han är svag och ginglig bak men nu är han starkare än han var i våras, då han faktiskt såg regelrätt halt ut om man satte press på honom, eller egentligen bara riktade in bakbenen rakt under honom.
Någon slags upphakning har vi ju trott länge (speciellt som han, ibland när man leder honom, inte böjer i knät, utan roterar hela benet rakt i en halvcirkel utåt, men jag skulle vilja röntga och kolla så det inte är ngn cysta eller så för säkerhets skull.
Rörelsestöningen syns inte så jättebra annars på filmen, men han går liksom inte igenom hela rörelsen med bakbenen, utan stannar mitt i rörelsen (han kliver inte under sig som han ska utan tappar liksom benet rakt ner halvvägs).

Hemskt söt din lilla "blivande grå" ;)

Reggade mig faktiskt på en tysk sida och hittade 5 halvsyskon till Cookie en på pappans sida och fyra på mammans.

Den på pappans sida, också född -06, gick 130-140 hopp och PSG dressyr, den hade iofs Argentinus till morfar (Cookie har ju Landadel), lite kul med tanke på att pappan inte är gdk hingst.
Syskonen på mammans sida som tävlat hade bara gått lätta klasser, de hade dock, för mig, okända pappor.
Alltid kul att hitta sånt, tycker jag iaf... :)

Senast ändrad:

Vilken sötnos :D

Hänger inte med på vilka hästar du har längre Nova. Vem är mamma till fölet? Det är väl Britta du rider?

Saras unghäst går inte rent. Lite varannandags stapplig. Kan ju hoppas på en hovböld. Han var anmäld till meeting i Björbäck men nu får Rivica rycka in istället. Ska gå 100, 110, 110 och om det går bra och jag kan övertala Sara 120 på lördagen som är lägst.:D

Nope! Det är Britta som är mamma till Eskil. Harriet är den svarta som jag rider. Totalt äger jag Britta, Eskil o Harriet!:D

Vad synd på unghästen? Men kul för Rivica att vara hopphäst, dags för fälttävlan snart???;)

Då låter det ju mer som knäledsupphakning, dvs patella? Typiskt för omusklade unghästar att det är värre o sen blir bättre ju mer musklade de blir. Det måste ju gå att se på röntgen. Hakar han när han stått inne i boxen o ska ut i hagen?

Då låter det ju mer som knäledsupphakning, dvs patella? Typiskt för omusklade unghästar att det är värre o sen blir bättre ju mer musklade de blir. Det måste ju gå att se på röntgen. Hakar han när han stått inne i boxen o ska ut i hagen?

Precis, därför vill jag röntga, så att det verkligen går att utesluta eller konstatera vad det är...

Tydligen rör han sig stelare bak när han sk ut i hagen på morgonen, så visst är det mkt som pekar på patellaupphakning och det är ju både lätt att kolla upp och korrigera...

Kl
Är glad....
Klarade uppkörningen för BE idag.
:banana::bump::banana:

Med hästen är det skrutt. Återbesök nästa vecka...

Grattis :D:p
Duktigt gjort. Härligt att köra lagligt.

Inte så kul att pållen inte är bra. Har det hänt nåt sen senaste besöket?
Hoppas de hittar nåt att åtgärda på honom.

Var iväg med 5åringen. Ser ohalt ut när man springer med honom. Böjde låg o knä v fram. Ngt halt. Helben väldigt halt.:(
Kompisen som kollade honom tror på nån muskelskada.
Vi ska kolla honom med värmekamera i morgon innan vi ringer veterinären.

Rivica hoppade skit ikväll. Samåkte till träningen o när kompisen åkte vidare skrek hon efter honom hela lektionen o lyssnade inte på Sara.:banghead:
Fick låna med två olika bett att testa imorgon. Måste ha nåt som funkar då hon inte gillade jaktbettet idag.

Vet ej om jag visat detta foto från i vintras men jag tycker att han är så söt min finaste häst!

Jag har som sagt återbesök inplanerat nästa vecka så vi får se hur det blir.

Tycker att min häst är lite bättre nu igen. Verkar som att hans problem kommer i skov (då han blir fastlåst med huvudet i backen).

Jag får helt enkelt avvakta besöket på kliniken. Jag har fått gott om tid avsatt för att kunna prata och diskutera med min veterinär.

Han är superfin:)!!! Å stooort grattis till körkortet!

*kl
Tävling på lördag. Rider en lb2 och en la3 igen:)..Sen blir det lååångt uppehåll!
Ska till tränaren imorgon och sen kommer hovis på kvällen.

Det är en fantastisk bild på din fina häst o för att inte tala om ert stall!!:love::love:
Tråkigt att höra att han är sådär, men för din egen skull, se till att få ett klart besked denna gången.

KL

Var på Hajjerna och vår första terrängträning för året i onsdags. Det spöregnade i början, men sedan blev det bättre. Bianca var överlycklig över att hoppa igen för första gången på länge. Så några bocksprång blev det allt ;) Men de uppvägde hon med galopp genom vattnet, uppför sandbanken, en snygg halvpiruett med bibehållen galopp runt trädet, nerför sandsluttningen igen och ut och igenom i vattnet :) Tyvärr ingen film eller bilder, då det regnade så mycket. :meh:
]

Vad roligt det låter. Tänk om man hade vågat göra sånt.

Stråla och hennes gamla mor (t.v) jobbade på barnridning på midsommarafton. Stråla gjorde det även förra året. Hon är så jäkla cool, inte mycket som rör henne i ryggen. Dessutom så ääääälskar hon all uppmärksamhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
19 20 21
Svar
416
· Visningar
28 461
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 455
Senast: Idaw83
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka