Dressyrsnack nummer 18

Fumo är också halt igen, och hittade denna tjusiga spricka:

IMG_5796.webp

Den är djup och ömmar och är samma hov som sist, så antingen är han halt av den här sprickan i sig själv, eller så kanske det blev en hovböld som kommit ut här, eller nåt annat…

Fumo är också halt igen, och hittade denna tjusiga spricka:

Visa bifogad fil 161045
Den är djup och ömmar och är samma hov som sist, så antingen är han halt av den här sprickan i sig själv, eller så kanske det blev en hovböld som kommit ut här, eller nåt annat…
Det där ser EXAKT ut som ett utgångshål för böld. Min har ju haft otaliga strålbölder som samtliga kommit upp i ball/trakt och det ser på pricken likadant ut!
Har man otur så jojjar det runt ett tag även om huvudbölden hittat en utgång.
Hoppas på snabb läkning!

Det där ser EXAKT ut som ett utgångshål för böld. Min har ju haft otaliga strålbölder som samtliga kommit upp i ball/trakt och det ser på pricken likadant ut!
Har man otur så jojjar det runt ett tag även om huvudbölden hittat en utgång.
Hoppas på snabb läkning!
Det är nästan så jag blir glad av att höra det 😅 Jag är lite novis, borde jag täcka det eller bara låta det vara?

Det är nästan så jag blir glad av att höra det 😅 Jag är lite novis, borde jag täcka det eller bara låta det vara?
Har du någon rengöring typ solecleanse? Så hade jag sprayat med det först och sedan zink spray för att täcka "till" men inte stänga inne det. (vissa sprickor kan man även köra in artimud/hoof stuff)

Har hoven/benet i sig varit symptomfritt så har jag bara låtit det vara.

Men. Det som är lite oroande är väl att han är halt (igen). Det tyder på att det inte är 'klart' än utan det dyker nog upp något mer. Men förhoppningsvis går det hyfsat fort iom utgångshålet som redan finns.
Så då hade jag lagt våtvärmande (jodopax) omslag.
Visst var det sultryck som konstaterades på kliniken? Stämmer utgången med området som var ömt?
För det är ju inte konstigt att det blev en böld av trycket sas.

Har du någon rengöring typ solecleanse? Så hade jag sprayat med det först och sedan zink spray för att täcka "till" men inte stänga inne det. (vissa sprickor kan man även köra in artimud/hoof stuff)
Jag får kolla igenom apoteket och se vad jag har, annars får jag handla! Jag har liksom aldrig haft en hovböld på 30 år och är helt okunnig känner jag.

Har hoven/benet i sig varit symptomfritt så har jag bara låtit det vara.

Men. Det som är lite oroande är väl att han är halt (igen). Det tyder på att det inte är 'klart' än utan det dyker nog upp något mer. Men förhoppningsvis går det hyfsat fort iom utgångshålet som redan finns.
Så då hade jag lagt våtvärmande (jodopax) omslag.
Visst var det sultryck som konstaterades på kliniken? Stämmer utgången med området som var ömt?
För det är ju inte konstigt att det blev en böld av trycket sas.
Njaae det stämmer inte helt, han var främst öm framme i tån men OTROLIGT halt, så det kan ju ha flyttat på sig bakåt, kanske? Jodopax har jag iallafall nånstans, antar att jag dränker in vadd och kör bandage/wetwrap? Silvertejp över eller vad gör man? 😅

Jag borde kanske kontakta kliniken igen känner jag…

Jag brukar spraya med Hippofix (väteperoxid) och låta det vara öppet, så länge som hagen inte är lerig. Bättre att det får jobba ut.

Det finns många olika åsikter om vad som är bäst att använda som desinfektionsspray. Jag tror att det nyaste rönet för sår är bara sterilt vatten? Själv anser jag att hovar är en lite annan femma, det är så många mikroorganismer på hoven, i hoven, och i marken. Det är bakterier och svampar.

Njaae det stämmer inte helt, han var främst öm framme i tån men OTROLIGT halt, så det kan ju ha flyttat på sig bakåt, kanske? Jodopax har jag iallafall nånstans, antar att jag dränker in vadd och kör bandage/wetwrap? Silvertejp över eller vad gör man? 😅

Jag borde kanske kontakta kliniken igen känner jag…
Fast då borde han inte varit bra en så pass lång period utan du borde ha kunnat känna värme till och från. Om den har flyttat sig från tån mot trakten alltså.

Använd en blöja (eller bomull), dränk med jodopaxlösning, plastpåse runt och silvertejpa rikligt. Gör med dubbla påsar om han brukar få hål på saker.

Fast då borde han inte varit bra en så pass lång period utan du borde ha kunnat känna värme till och från. Om den har flyttat sig från tån mot trakten alltså.

Använd en blöja (eller bomull), dränk med jodopaxlösning, plastpåse runt och silvertejpa rikligt. Gör med dubbla påsar om han brukar få hål på saker.
Sant, detta kanske är nåt annat då… hmm! Eller en ny böld?

Ska man plocka skon också?

Sant, detta kanske är nåt annat då… hmm! Eller en ny böld?

Ska man plocka skon också?

Det måste du diskutera med din hovis. Min upplevelse är att hovbölder rör sig ut lättare och läker fortare barfota (för då kan hoven flexa, har bättre cirkulation mm) men det är inte en så bra idé att göra det om din häst är öm utan skor (såvida du inte vill ge dig in på en barfotarehab, brukar ta 6 mån till 1 år).

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
487
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 539
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 675
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025