Dressyrsnack nummer 18

Iallafall den här lite tråkiga tiden på året är nog många lagda så att de gärna vill rida när det är ljust ute, tänker jag.
Solen går ju ner strax efter tre😅.

Men men, en av tjejerna vaknade till igår så vi ska ut på måndagkväll! Hon är mitt förstaval för jag minns henne när hon tävlade tråck ridskoleponny och hon gjorde det så fint.

Solen går ju ner strax efter tre😅.

Men men, en av tjejerna vaknade till igår så vi ska ut på måndagkväll! Hon är mitt förstaval för jag minns henne när hon tävlade tråck ridskoleponny och hon gjorde det så fint.
Ja jag har gett upp att hinna rida innan det är mörkt, kan rida på lunchen när jag jobbar hemma men annars får man ju ge sig hän till livet med pannlampa 😂

Det är nog kanske det bästa med att jobba 3 av 5 dagar hemifrån, att jag ofta kan lägga ridning på morgonen före jag börjar jobba, Eller ta en paus på eftermiddagen om jag inte har möten.. Jag rider sällan ut kvällstid, promenera gör jag men han är så jäkla kvick i sidled och skulle troligen inte stanna hos mig alls om jag trillade av. Jag red kvällstid förut på honom så det skulle säkert gå men vi har så otroligt mkt djur runt gården där Mirre står.

Det är nog kanske det bästa med att jobba 3 av 5 dagar hemifrån, att jag ofta kan lägga ridning på morgonen före jag börjar jobba, Eller ta en paus på eftermiddagen om jag inte har möten.. Jag rider sällan ut kvällstid, promenera gör jag men han är så jäkla kvick i sidled och skulle troligen inte stanna hos mig alls om jag trillade av. Jag red kvällstid förut på honom så det skulle säkert gå men vi har så otroligt mkt djur runt gården där Mirre står.
Jag jobbar också hemifrån 3 dagar i veckan men tycker inte jag får till så bra arbetsdisciplin när jag trixar med tiderna. Blir seg efter stallet och får inget gjort sen när jag ska jobba😅

Jag jobbar också hemifrån 3 dagar i veckan men tycker inte jag får till så bra arbetsdisciplin när jag trixar med tiderna. Blir seg efter stallet och får inget gjort sen när jag ska jobba😅
Jag brukar åka till stallet på lunchen och vara där typ 11.30-14. Alternativt att jag går lite tidigare och åker dit vid 15-tiden. Men håller med om att det kan vara segt att komma igång och jobba igen efter stallet, jag vill bara duscha och lägga mig under en filt i soffan :p

Jag jobbar vanliga kontorstider så är väldigt sällan i stallet dagtid = alltid mörkt under vinterhalvåret. Är superlyx när jag ibland lyckats kasta om schemat och får ut lite stalltid på dagen :D

---
Vi har haft en lite lugnare period, Fille gjorde något i hagen för två veckor sedan och har fått ta det lite lugnt. Jag tror han halkat (det var fruset med isfläckar) och dragit till sig i ryggen; han var jättefin att rida på lördagen, skrittade ut på söndagen och sen på måndagen kändes det väldigt märkligt - ohalt men kändes "konstig" och stum i överlinjen typ. Jag kanske inbillar mig och det är ju omöjligt att veta vad han gjort eftersom jag inte såg det, men hela min känsla av hur han upplevdes skrek verkligen "har farit iväg inunder sig med ett bakben och dragit till sig". Har vilat, skrittat och fått massage + laser, och nu har vi ridit lätta lösgörande pass och han har varit bättre för varje dag så det är skönt. Men usch vad man blir orolig

Riktigt vårväder idag! Kändes som april, växlade snabbt mellan sol, mulet, lite regn, sol, mulet igen 😆
La på hoppsadeln och gick till ridhuset med planen att rida lite bommar. Men en tjej longerade en unghäst när vi kom så jag ändrade den planen till galoppjobb istället.

Min aversion mot longering blev inte mindre efter idag, det var ett väldans smackande, hästen fnorkade, bockade och håll på att gå omkull, kaos!
Det är bland det värsta med att rida med andra, folk som smackar 🤯
Ärtan blir stressad af, jag blir stressad, inget blir bra 😅
Ännu värre om någon använder spöet så det hörs. Ärtan hoppar två meter rakt upp och sen är hon rädd för allt resten av passet.
När hon började rida blev det isf tyst och i kunde slappna av lite även om hon var mer tittig än vanligt för skuggor, skottkärran osv.
Men gjorde jättefina fattningar och kändes väldigt rund med mycket tryck 😍

Imorgon ska vi galoppera på slingan så hon får blåsa ur ordentligt 🐎💨

Nu har jag jobbat ständig kväll i tre veckor och det är underbart 😍
Rida på dagtid varje dag helt utan stress. Börja dagarna med massa positiv energi från stallet och boostad med dagsljus!
Våra går ju ute 07.00 - 22.00 så jag känner mig helt okej med att sno lite hagtid och hon blir alltid glad när hon ser mig komma så hon verkar hålla med 😄

Bästa Ärtan ❤️
20250124_113003.webp

Jag rider också ut i skogen med pannlampa. Vi har väldigt mycket vilt men hon bryr sig inte om rådjur, hjortar el gris. Älg har vi träffat två gånger. Första gången tror jag inte hon hann se. Jag vände snabbt. Andra gången var hon väldigt spänd men hade med en trygg kompis som bra förebild.🙏🏻
Hon är mindre tittig när jag rider i mörker faktiskt. Ser väl inget förutom det som pannlampan lyser upp.
Rider utan problem i alla gångarter.

Fördelen med att jobba kväll, 11-20 är ju att jag alltid kan rida i dagsljus 🙌 jobbar dag två dagar/vecka ibland 1 och då antingen vilar hon, longeras eller så är vi i ridhuset/paddocken.

Alltså, vad modiga ni är! Jag jobbar också dagtid så ska jag få till någon ridning på vintern på vardagarna är det kvällar med pannlampa ut i skogen. Men alltså, det är ju SVINLÄSKIGT! 🙈 Massa ögon som stirrar på en genom träden och reflekteras i ljuset (hjort och rådjur mest) och jag får så sjuka obehagskänslor och påminns om ta mig tusan varje skräckfilm som utspelar sig i skogsmiljö 😖

Alltså, vad modiga ni är! Jag jobbar också dagtid så ska jag få till någon ridning på vintern på vardagarna är det kvällar med pannlampa ut i skogen. Men alltså, det är ju SVINLÄSKIGT! 🙈 Massa ögon som stirrar på en genom träden och reflekteras i ljuset (hjort och rådjur mest) och jag får så sjuka obehagskänslor och påminns om ta mig tusan varje skräckfilm som utspelar sig i skogsmiljö 😖
Kan du inte få med något sällskap?
Jag kan rida ut själv om det kniper. Hästen är snäll men är jag helt själv börjar jag också fundera lite på yxmördare o lite sånt..😂

Jag mötte björn i maj och efter det blev jag lite mörkrädd🙈
Det var visserligen mitt på dagen, mitt på skogsvägen men när det blir mörkt i skogen blir jag lite orolig.

Som tur är jobbar jag kväll några dagar i veckan, så måste inte ut i mörkret. Men ja det är vinter och underlag och elände att ta hänsyn till

Jag mötte björn i maj och efter det blev jag lite mörkrädd🙈
Det var visserligen mitt på dagen, mitt på skogsvägen men när det blir mörkt i skogen blir jag lite orolig.

Som tur är jobbar jag kväll några dagar i veckan, så måste inte ut i mörkret. Men ja det är vinter och underlag och elände att ta hänsyn till

Jag hade kissat på mig om det kom rn björn 😅

Här på slätten är det mycket rådjur och harar. Kan se en grupp med ägarna ibland och så ginns det typ 1 miljon vildsvin 😆
De är dock fega och drar snabbare än kvickt.

Kan du inte få med något sällskap?
Jag kan rida ut själv om det kniper. Hästen är snäll men är jag helt själv börjar jag också fundera lite på yxmördare o lite sånt..😂
Tyvärr inte, möjligen om jag tvingar min stackars make att gå bredvid oss, men uppsuttet sällskap är det sämre ställt med i stallet jag står nu tyvärr.

(Ja jag är en feg, feg tant 😛)

Jag hade kissat på mig om det kom rn björn 😅

Här på slätten är det mycket rådjur och harar. Kan se en grupp med ägarna ibland och så ginns det typ 1 miljon vildsvin 😆
De är dock fega och drar snabbare än kvickt.
Hann tänka mycket. 🤣 första tanken var att hoppa av för att inte ramla av 🤦🏼‍♀️ red barbacka så tänkte att tvärvänder hon så ramlar jag ju av.

Men jag tror inte ens den kollade på oss. Gick in i skogen igen. Men det var ett mäktigt möte 🙏🏻

IMG_8668.webp

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
501
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 580
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka