Dressyrsnack nummer 18

Hann tĂ€nka mycket. đŸ€Ł första tanken var att hoppa av för att inte ramla av đŸ€ŠđŸŒâ€â™€ïž red barbacka sĂ„ tĂ€nkte att tvĂ€rvĂ€nder hon sĂ„ ramlar jag ju av.

Men jag tror inte ens den kollade pĂ„ oss. Gick in i skogen igen. Men det var ett mĂ€ktigt möte đŸ™đŸ»

Visa bifogad fil 161274
SĂ„ himla hĂ€ftigt! Jag har mött lo en gĂ„ng vilket jag Ă€r sĂ„ glad över. Även haft en rĂ€v som gĂ„tt efter oss pĂ„ en stig i skogen. Inte att den jagade alls utan vi rĂ„kade bara vara pĂ„ samma stĂ€lle, Ă€lskar den kĂ€nslan att vara nĂ€ra naturen 😍! Älgar dĂ€remot gillar jag inte, tycker mĂ„nga hĂ€star reagerar pĂ„ dom men tack och lov har de senaste Ă€lgarna jag mött stĂ„tt stilla😅. RĂ„djur Ă€r inga bekymmer, dom Ă€r överallt! Just nu utanför mitt sovrumsfönster och vi bor mitt i byn🙈.

Jag jobbar vanliga kontorstider sĂ„ Ă€r vĂ€ldigt sĂ€llan i stallet dagtid = alltid mörkt under vinterhalvĂ„ret. Är superlyx nĂ€r jag ibland lyckats kasta om schemat och fĂ„r ut lite stalltid pĂ„ dagen :D

---
Vi har haft en lite lugnare period, Fille gjorde nÄgot i hagen för tvÄ veckor sedan och har fÄtt ta det lite lugnt. Jag tror han halkat (det var fruset med isflÀckar) och dragit till sig i ryggen; han var jÀttefin att rida pÄ lördagen, skrittade ut pÄ söndagen och sen pÄ mÄndagen kÀndes det vÀldigt mÀrkligt - ohalt men kÀndes "konstig" och stum i överlinjen typ. Jag kanske inbillar mig och det Àr ju omöjligt att veta vad han gjort eftersom jag inte sÄg det, men hela min kÀnsla av hur han upplevdes skrek verkligen "har farit ivÀg inunder sig med ett bakben och dragit till sig". Har vilat, skrittat och fÄtt massage + laser, och nu har vi ridit lÀtta lösgörande pass och han har varit bÀttre för varje dag sÄ det Àr skönt. Men usch vad man blir orolig

Fille var iallafall on fire igĂ„r sĂ„ jag gör bedömningen att han kĂ€nde sig bĂ€ttre 😅

Älskar min mörkerridning och rider aldrig med pannlampa😁. Fick feeling ikvĂ€ll och red ut Katten ensam för första gĂ„ngen. Gick hur bra som helst och Ă€ven Maja var ute sjĂ€lv och vi mötte tvĂ„ plogbilar utan att hon ens viftade pĂ„ ett öra😍. Visa bifogad fil 161271
Det Ă€r svĂ„rt hĂ€r utan pannlampa. Blir helt svart. Ingen snö just nu o det finns ingen gatubelysning😆
DÀremot var jag ute för nÄgon mÄnad sen nÀr det lÄg snö och det var fullmÄne.
Hade glömt min lampa o kompisens slocknade nÀr vi kom ut frÄn skogen.
Men dĂ„ var det magiskt vackert!😍

Bifogade filer

• IMG_4912.webp
    IMG_4912.webp
    53,8 KB · Visningar: 66
Idag red vi upp till slingan och galopperade, sĂ„n lyx att ha 3 km anlagd och privat vĂ€g att rida pĂ„ 😍
Den fÄr bara anvÀndas av de som stÄr pÄ den anlÀggningen samt de som löser anlÀggningskort.
NĂ€r jag skrittade dit tĂ€nkte jag pĂ„ hur mĂ„nga stall som finns inom 1 km, 9 stycken 😅
4 smĂ„ privata, anlĂ€ggningarna har 2 respektive 3 stall. LĂ€gg till ytterligare 1 km och det Ă€r dubbla antalet. Helt galet mycket hĂ€star hĂ€r 😆
Jag rider ut mycket men det Àr sÀllan jag trÀffar andra ryttare, fÀlttÀvlansfolket trÀffar vi ibland och granntanten. Resten vet jag inte vart de hÄller hus.
Ärtan var iaf toknöjd över att fĂ„ springa snabbt 😁
Screenshot_20250125_140656_Gallery.webp

SĂ„ himla hĂ€ftigt! Jag har mött lo en gĂ„ng vilket jag Ă€r sĂ„ glad över. Även haft en rĂ€v som gĂ„tt efter oss pĂ„ en stig i skogen. Inte att den jagade alls utan vi rĂ„kade bara vara pĂ„ samma stĂ€lle, Ă€lskar den kĂ€nslan att vara nĂ€ra naturen 😍! Älgar dĂ€remot gillar jag inte, tycker mĂ„nga hĂ€star reagerar pĂ„ dom men tack och lov har de senaste Ă€lgarna jag mött stĂ„tt stilla😅. RĂ„djur Ă€r inga bekymmer, dom Ă€r överallt! Just nu utanför mitt sovrumsfönster och vi bor mitt i byn🙈.
Min stallĂ€gare sĂ„g lo för nĂ„n vecka sen! NĂ€ra byn, pĂ„ en Ă„ker. SĂ„ besviken att jag missade den 😊

Less pÄ vintern!!! PÄ is och snö!!
Åkte till ridhuset pĂ„ fm med femĂ„ringen för en kompis skulle hoppa. Grannen var ute och sandade pĂ„ morgonen men var lite snĂ„lt nerför backen. TĂ€nkte inte mer pĂ„ det, ingen fara.
NĂ€r jag skulle hem har de lilla grus som fanns, smĂ€llt ner i isen och nu Ă€r backen uppför och jag kommer med tungt slĂ€p! HĂ€starna bor vid ett berg, sĂ„ egentligen Ă€r det 1,5km uppförsbacke sista grusvĂ€gen hem, men de hĂ€r Ă€r den brantaste delen och dessutom ur svĂ€ng sĂ„ svĂ„rt att ta fart
.
Körde XC60 AWD och kĂ€nner hur de snirklar och gliderđŸ˜©
Vi kom upp och hem, men skulle Ă„ka in igen med Nova men nÀÀÀ hon fick vara hemma🙈

Fick höra att jag var lite kĂ€nslig, nĂ€r stallĂ€garens sambo ringde grannen och sa att han behövde ut o sanda
. đŸ€“

IMG_0593.webp

Less pÄ vintern!!! PÄ is och snö!!
Åkte till ridhuset pĂ„ fm med femĂ„ringen för en kompis skulle hoppa. Grannen var ute och sandade pĂ„ morgonen men var lite snĂ„lt nerför backen. TĂ€nkte inte mer pĂ„ det, ingen fara.
NĂ€r jag skulle hem har de lilla grus som fanns, smĂ€llt ner i isen och nu Ă€r backen uppför och jag kommer med tungt slĂ€p! HĂ€starna bor vid ett berg, sĂ„ egentligen Ă€r det 1,5km uppförsbacke sista grusvĂ€gen hem, men de hĂ€r Ă€r den brantaste delen och dessutom ur svĂ€ng sĂ„ svĂ„rt att ta fart
.
Körde XC60 AWD och kĂ€nner hur de snirklar och gliderđŸ˜©
Vi kom upp och hem, men skulle Ă„ka in igen med Nova men nÀÀÀ hon fick vara hemma🙈

Fick höra att jag var lite kĂ€nslig, nĂ€r stallĂ€garens sambo ringde grannen och sa att han behövde ut o sanda
. đŸ€“

Visa bifogad fil 161312
hjĂ€lp, dĂ€r hade jag knappt vĂ„gat köra med bara bilen đŸ«Ł

Idag red vi upp till slingan och galopperade, sĂ„n lyx att ha 3 km anlagd och privat vĂ€g att rida pĂ„ 😍
Den fÄr bara anvÀndas av de som stÄr pÄ den anlÀggningen samt de som löser anlÀggningskort.
NĂ€r jag skrittade dit tĂ€nkte jag pĂ„ hur mĂ„nga stall som finns inom 1 km, 9 stycken 😅
4 smĂ„ privata, anlĂ€ggningarna har 2 respektive 3 stall. LĂ€gg till ytterligare 1 km och det Ă€r dubbla antalet. Helt galet mycket hĂ€star hĂ€r 😆
Jag rider ut mycket men det Àr sÀllan jag trÀffar andra ryttare, fÀlttÀvlansfolket trÀffar vi ibland och granntanten. Resten vet jag inte vart de hÄller hus.
Visa bifogad fil 161308
Lyx Àr rÀtta ordet! Men nyfiken, hÀr mÄste ju allemansrÀtten gÄ in. Eller?

Lyx Àr rÀtta ordet! Men nyfiken, hÀr mÄste ju allemansrÀtten gÄ in. Eller?

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med anlagda banor. Det Ă€r ju en travbana frĂ„n början, de lĂ€gger en del pengar pĂ„ material och underhĂ„ll. Även om det skulle vara okej sĂ„ tror jag fĂ„ vill rida dĂ€r och hamna i brĂ„k med Ă€garna nĂ€r det finns massor med andra vĂ€gar att rida pĂ„.
KÀnns ju vÀldigt onödigt och respektlöst Àven om det skulle vara rÀtt enligt lagen.

Visa bifogad fil 161308

Hur kommer dom undan allemansrÀtten med att stÀnga ute andra ryttare? Eller Àr dom andra ryttarna kanske bara artiga? Eller Àr det omöjligt att rida dit utifrÄn? Det ser ut som en vanlig skog sÄ tÀnker att det kan komma nÄgon frÄn andra hÄllet?

Hur kommer dom undan allemansrÀtten med att stÀnga ute andra ryttare? Eller Àr dom andra ryttarna kanske bara artiga? Eller Àr det omöjligt att rida dit utifrÄn? Det ser ut som en vanlig skog sÄ tÀnker att det kan komma nÄgon frÄn andra hÄllet?

Alla kan rida dit.
Men som jag skrev tidigare sÄ vill de andra inte göra sig osams.
Den andra anlÀggningen har ocksÄ en anlagd slinga och den anvÀnds inte av utomstÄende.
Respekt Ät bÀgge hÄll.
Alla som rider pÄ slingan pÄ bilden vet att man tar Ät höger och rider vÀnstervarv för att undvika att mötas.

Alla kan rida dit.
Men som jag skrev tidigare sÄ vill de andra inte göra sig osams.
Den andra anlÀggningen har ocksÄ en anlagd slinga och den anvÀnds inte av utomstÄende.
Respekt Ät bÀgge hÄll.
Alla som rider pÄ slingan pÄ bilden vet att man tar Ät höger och rider vÀnstervarv för att undvika att mötas.

Jag tÀnkte mer pÄ folk som kanske Àr mer utomstÄende. Hur Àr det med gÄende och cyklister? Jag undrar för ett galoppstall hÀromkring vÀstkusten hade anlagt en galoppbana oxÄ pÄ en helt privat vÀg dÀr gud och alla mÀnniskor skulle vara pÄ. Det gick inte att stÀnga ute nÄgon frÄn den.

Jag tÀnkte mer pÄ folk som kanske Àr mer utomstÄende. Hur Àr det med gÄende och cyklister? Jag undrar för ett galoppstall hÀromkring vÀstkusten hade anlagt en galoppbana oxÄ pÄ en helt privat vÀg dÀr gud och alla mÀnniskor skulle vara pÄ. Det gick inte att stÀnga ute nÄgon frÄn den.

Nej, det Àr ingen som gÄr eller cyklar dÀr.
Man svÀnger av frÄn en grusvÀg, den vÀgen tar dessutom slut nÄgra hundra meter lÀngre fram, man kommer ingenstans.
SÄhÀr ser det ut.
Screenshot_20250126_095502_Maps.webp

Finns det mÄnga andra bra vÀgar Àr det ju inget problem. HÀr dÀr jag bor finns inget liknande alls sÄ det blir mÄnga mil skrittandes pÄ asfalt....

Finns det mÄnga andra bra vÀgar Àr det ju inget problem. HÀr dÀr jag bor finns inget liknande alls sÄ det blir mÄnga mil skrittandes pÄ asfalt....

Ja men precis. Tror det Àr fÄ som vill reta upp grannar i onödan.
För mig hade det kĂ€nts lika respektlöst som att rida pĂ„ nĂ„gon annans ridbana 😅

Det Ă€r den största anledningen till att jag bor hĂ€r. Det Ă€r sĂ„ himla hĂ€stvĂ€nligt, finns verkligen allt och det gör ju hĂ€stlivet sĂ„ mycket roligare och enklare 😍

Min ponny har fĂ„tt löshoppa igen och jag blir sĂ„ imponerad av hennes, hon verkligen tar de lugnt in i övningen. SĂ„ himla fin. Finns tvĂ„ smĂ„ klipp pĂ„ min instagram om ni Ă€r nyfikna 🙌 lyckades inte hitta ngn lĂ€nk đŸ€”đŸ€”

I övrigt kör vi pĂ„, min trĂ€nare tkr jag ska trĂ€na dressyr tvĂ„ dagar i veckan iaf.. Jag har varit vĂ€ldigt mysig lĂ€nge iom skadan osv och har absolut gjort lösgörande pass pĂ„ banan blandat med uteritter och avsutten trĂ€ning. Men har bara "trĂ€nat" en gĂ„ng i veckan hittils. Hon utvecklas ju Ă€ndĂ„ đŸ˜đŸ«  men han har sĂ€kert rĂ€tt, jag borde kanske lĂ€gga in ett pass till nu.

SĂ„g ni att PKs vinst av ”Fairness Award” fick ganska stor uppmĂ€rksamhet (och en riktig prisutdelning) pĂ„ helgens vĂ€rldscup?

Jag velar mellan att tycka att det Àr sÄ himla bra med ett publikpris för vad som Àr trevligast att se pÄ banan och en kÀnsla av att det blir konstigt om det som var trevligast att se inte var topp-3 i tÀvlingen?

Är bedömningen fel eller Ă€r att bedöma ”hur det ser ut” mer Ă€n tekniska fĂ€rdigheter fel vĂ€g att gĂ„?
SvÄrt att ha en Äsikt, och jag hade heller inte möjlighet att se hela klassen sÄ Àr mest tankar som snurrar.

Har en 20m volt pÄ banan med ok underlag sÄ vi red dÀr. Jobbar tempovÀxlingar i trav samt övergÄngar. Kvick och uppmÀrksam pÄ hjÀlperna, mest sÀtet.
KĂ€nde mig odödlig sĂ„ vĂ„gade lite galoppfattningar frĂ„n skritt! 😃
Hon blir fin den dĂ€r hĂ€sten. Är lite orolig bara. Var en hĂ€st till i ridhuset hĂ€romdagen och hon blev sĂ„ spĂ€nd nĂ€r den börja trava! For runt med svansen i vĂ€dret. MĂ„ste trĂ€na att rida med andra, gĂ„r bĂ€ttre nĂ€r man sitter pĂ„ men det Ă€r hĂ€star högt och lĂ„gt om man ska pĂ„ tĂ€vling..

Fick nĂ„gra bilder av @Amanda_F pĂ„ min fölunge Mini! 😍 hon gĂ„r kvar hos uppfödaren till sista februari enligt avtal, men lĂ€r nog ha kvar henne dĂ€r lĂ€ngre sĂ„ det Ă€r bra underlag och inga broddar hemma först.

2C6A2DEA-6CFC-4F11-956C-F4E20E4F2F1E.webp

SĂ„g ni att PKs vinst av ”Fairness Award” fick ganska stor uppmĂ€rksamhet (och en riktig prisutdelning) pĂ„ helgens vĂ€rldscup?

Jag velar mellan att tycka att det Àr sÄ himla bra med ett publikpris för vad som Àr trevligast att se pÄ banan och en kÀnsla av att det blir konstigt om det som var trevligast att se inte var topp-3 i tÀvlingen?

Är bedömningen fel eller Ă€r att bedöma ”hur det ser ut” mer Ă€n tekniska fĂ€rdigheter fel vĂ€g att gĂ„?
SvÄrt att ha en Äsikt, och jag hade heller inte möjlighet att se hela klassen sÄ Àr mest tankar som snurrar.

Det var i Holland sÄ det sÀger vÀl en del. De hollÀndska ryttarna Àr ju inte kÀnda för mjuk ridning sÄ all annan ridning anses vÀl vara mjuk. Sen gillar dom ju rollkur dÀr sÄ givet att en annan rollkur ryttare skulle vinna det priset.

Ja, jag Àr vÀl en smula cynisk men det var vÀl en ny hÀst oxÄ sÄ den har vÀl inte hunnit lÀgga all vikt i kÀften.

🙄

Det var i Holland sÄ det sÀger vÀl en del. De hollÀndska ryttarna Àr ju inte kÀnda för mjuk ridning sÄ all annan ridning anses vÀl vara mjuk. Sen gillar dom ju rollkur dÀr sÄ givet att en annan rollkur ryttare skulle vinna det priset.

Ja, jag Àr vÀl en smula cynisk men det var vÀl en ny hÀst oxÄ sÄ den har vÀl inte hunnit lÀgga all vikt i kÀften.

🙄
Han har faktiskt haft den hÀsten i mÄnga Är. Bla vunnit SM pÄ trÀns. Tycker att han rider den vÀldigt trevligt i jÀmförelse med Touchdown, sen Àr den ocksÄ lÄng som ett ösregn.

Liknande trÄdar

Körning Jag började lÀsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny Àn :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun pÄstÄr at 18 tommer er som en 17 tommer pÄ andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
501
Senast: zarmino
·
Övr. Barn SvĂ„raste just nu Ă€r att tillgodose barnens önskemĂ„l efter förskolan samtidigt som jag fĂ„r mat pĂ„ bordet och en hyfsad tid för lĂ€ggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 580
Senast: KrÄlus
·
HÀstmÀnniskan Hej! Jag sÄlde min hÀst 2017 efter nÀstan 4 Är tsm dÄ jag ramla av rejÀlt och tyvÀrr blev vÀldigt rÀdd. FrÄn att ha trÀnat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: Grazing
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka