Dressyrsnack nummer 18

Mest sannolikt samma som spökar men säker kan man ju aldrig vara.
De kan ju också ha missat en ömhet i bakre delen av hoven om han pep mest över främre.
Jag har haft skon kvar så länge det bara går (tills hovslagare kommit).
Min har aldrig behövt gipsas men hon har ju heller aldrig haft en hovböld i rätt bemärkelse utan de har gått i strålen (förmodligen pga allergi/överkänslighet)som ju är lite mjukare och mer förlåtande.
Ja han är ju lite sådär ”ohajajaj” så de riktade ju in sig på tån då för där var han väldigt ojig, det kan ju funnits mer. Ska börja med att få hem min egen hovis, han är godkänd att gräva men tänker att behöver man göra mycket måste det kanske vidare till kliniken om man måste sedera eller nåt.

Ja han är ju lite sådär ”ohajajaj” så de riktade ju in sig på tån då för där var han väldigt ojig, det kan ju funnits mer. Ska börja med att få hem min egen hovis, han är godkänd att gräva men tänker att behöver man göra mycket måste det kanske vidare till kliniken om man måste sedera eller nåt.

Kanske ta röntgenbilder på alla 4 om du åker in på klinik? Inte för att hitta hovböld (det är svårt att se), men ni kan se om sulorna är tunna, om benet ligger rätt, osv.

Jag tycker själv att det är en stor hjälp vid verkning att veta hur det ser ut inuti, visst kan man läsa hov utifrån till viss del men det blir lättare när man har det svart på vitt.

Kanske ta röntgenbilder på alla 4 om du åker in på klinik? Inte för att hitta hovböld (det är svårt att se), men ni kan se om sulorna är tunna, om benet ligger rätt, osv.

Jag tycker själv att det är en stor hjälp vid verkning att veta hur det ser ut inuti, visst kan man läsa hov utifrån till viss del men det blir lättare när man har det svart på vitt.
Ja det blir kliniken imorgon, så får de greja och se vad som behöver göras.

Idag la jag på dressyrsadeln och gick till ridhuset. Så himla roligt och hon var jättefin!
Red bara 25 minuter, hade nästan glömt hur mycket galopp den där lilla hästen har 😅
Det ser inte så jobbigt ut när man står på marken men det är inte helt lätt att rida den, speciellt inte när hon dessutom är ganska het.
Såhär såg ridhuset ut idag, helt ensam 😍
Mitt största bekymmer med hindren är att hålla henne fokuserad och att hon inte ska bjuda på allt och vilja hoppa 😁
20250122_100216.webp

Jag gjorde tvärtom mot @Bison och la på hoppsadeln och red ut i skogen :) Har kommit en del snö så tänkte passa på att komma ut. Börjar på en ganska trafikerad grusväg men att rida ut i snöoväder direkt när alla åkt till skola/jobb är perfekt. Mötte bara en person och sedan hade jag vägen helt för mig själv! Efter tag kan man svänga av på en mindre grusväg som sluttar svagt uppåt i nästan 1,5 km. Var perfekt underlag så Fager fick galoppera på ordentligt. Trots att han inte fick det där vinet kommer han upp bra i tempo :p Man får bara vara beredd på att det kan slå tvärstopp eller att man plötsligt är några meter åt sidan :D

Idag la jag på dressyrsadeln och gick till ridhuset. Så himla roligt och hon var jättefin!
Red bara 25 minuter, hade nästan glömt hur mycket galopp den där lilla hästen har 😅
Det ser inte så jobbigt ut när man står på marken men det är inte helt lätt att rida den, speciellt inte när hon dessutom är ganska het.
Mitt största bekymmer med hindren är att hålla henne fokuserad och att hon inte ska bjuda på allt och vilja hoppa 😁
Visa bifogad fil 161116

Det ser ut som det är typ 100m långt 😅

Hmm jag vet inte om vi fick nåt riktigt svar, inte nån hovböld iallafall, ska tillbaka nästa vecka för ultraljud. Vi röntgade hoven och det är ingen hovbensfraktur, lite pålagring på kronleden, kan ha vrickat sig och triggat nån inflammation. Vi vill kolla ligamenten.

Doris åker för övrigt som en erfaren tävlingshäst och var hur duktig som helst!

Visa bifogad fil 161116
Och alldeles lagom höjd på hindren! Det där vill väl alla hoppa!

Visa bifogad fil 161151
Ni får en gullebild för jag behöver muntra upp mig själv. Hela mitt liv rasar om nåt av mina djur är sjukt.
Hög igenkänningsfaktor där.
Min som inte ens är direkt halt men har övertänjt insida armbåge, och det är så humörsänkande!! Och dessa oändliga promenader. I kolmörker. Och lera. Blä!
Fast det är iofs ännu mera död att inte få göra ett skvatt med sin häst... Eller inte veta vad som felas den. 😬 Så det är inte så synd om mig egentligen.

Hög igenkänningsfaktor där.
Min som inte ens är direkt halt men har övertänjt insida armbåge, och det är så humörsänkande!! Och dessa oändliga promenader. I kolmörker. Och lera. Blä!
Fast det är iofs ännu mera död att inte få göra ett skvatt med sin häst... Eller inte veta vad som felas den. 😬 Så det är inte så synd om mig egentligen.
Ja nu tror jag ju inte att det är världens elände, men det är tillräckligt! Jag vet ju inte hur länge det tar innan detta är ok igen liksom. Plus att det kan vara nåt med ligamenten och ack och ve.

Glädjer mig åt att Doris är på g att åka på inridning och att det finns eventuellt en möjlighet att jag kan ha dem i samma stall när hon kommer hem, då kommer mitt hästliv vara så smidigt!

Vi jobbar på med skritten och det går framåt! Försöker hela tiden justera för att få det så bra som möjligt. Hon är numera supersnabb på att hitta en bra skritt i ”serpentinövningen” som jag fått tipsat från tränaren (små serpentiner med halt och ibland ryggning varje gång vi passerar medellinjen). Ofta spänner hon till en bit in i passet och nu försöker jag vara noga med att då falla tillbaka på serpentinövningen igen istället för att sitta i evigheter och försöka få henne att slappna av. Godiset är fortfarande med på träning, det har nog tappat den där initiala jättedragningen men tycker ändå det är en bra grej.

Har inte fått till någon film på länge, men sneglade i spegeln igår i galoppen och såg till min glädje att hon vinklade om fint när jag kortade galoppen, till skillnad från att bara paddla med bak. Tycker hon lyfter mer fram i iaf högervarv men vågar inte lita på min känsla för jag har på något sätt blivit lite habituerad till hennes fyrtaktiga paddlande 😅🤣

Igår var första gången på flera veckor som jag kunde vara på ridbanan. 🙏🏻 Den var riktigt fin på ena halvan och bara lite blöt längst ner.
Tömkörde ett pass och hon var så fin och duktig i båda varven trots att jag inte tömkört på säkert en månad minst. 🩷
Imorgon ska jag rida ett litet dressyrpass!

Zture är mitt lyckopiller just nu. Det trillade ner en polett i måndags och han har blivit mycket mer bogfri helt plötsligt. Han rör sig mer genom kroppen och har nästan slutat hålla i bettet med underhalsen helt. Så vi började jobba med lite samling och mindre böjda spår (alltså mindre diameter inte mindre böjda som i rakare). Han byter rent men är ett efter hjälpen i bytet. Eller så är det jag som har taskig timing. Men det gör mitt trasiga hästhjärta så gott att han verkar uppskatta passen så mycket.

Mirre däremot är svartsjuke-kungen. Han surar och hetsar Zture. De står i boxarna bredvid varandra och beter sig som smågrabbar. Mirre slickar på väggar. Det är ett stressbeteende som han vet retar mig. Då får han garanterat uppmärksamhet (tror han, jag försöker ignorera). Och så bajsar han, för då vet han att jag kommer farande och plockar upp högen innan han har hunnit sprida ut den. Och så kräver han hela tiden att jag ska klia honom. Han småbits i mina axlar och i jackärmarna för att han vill att jag ska klia. Han tycker ju att han kliar mig...

Maja har tagit "snällhäst-examen" ikväll. Vilat några dagar efter vaccination och att jag mått dåligt, ikväll kunde jag bara sitta upp och rida ut i skogen på pigg men lydig och klok häst❤️. Sen var jag ute med Zacke och Dio som handhäst och vettetusan hur snällhäst dom två är😅. Pigga som tusan och rätt roliga😁.

Har efterlyst hästhjälp för att få hjälp att rida ut ett par dagar i veckan. Kostar inget, ingen mockning, inga jourer osv. Fått rätt mycket svar och har svarat två som jag lite löst vet vilka det är. Men herregud så svårt det är. Ffa svårt att få svar och att det är svårt för dom att rida efter 18. Jag har lite fixidéer (eller tvångstankar...) om att hästarna ska få vara ute dagtid plus att jag är kvällsmänniska och helst rider då. Men ja, svårt verkar det vara..

Maja har tagit "snällhäst-examen" ikväll. Vilat några dagar efter vaccination och att jag mått dåligt, ikväll kunde jag bara sitta upp och rida ut i skogen på pigg men lydig och klok häst❤️. Sen var jag ute med Zacke och Dio som handhäst och vettetusan hur snällhäst dom två är😅. Pigga som tusan och rätt roliga😁.

Har efterlyst hästhjälp för att få hjälp att rida ut ett par dagar i veckan. Kostar inget, ingen mockning, inga jourer osv. Fått rätt mycket svar och har svarat två som jag lite löst vet vilka det är. Men herregud så svårt det är. Ffa svårt att få svar och att det är svårt för dom att rida efter 18. Jag har lite fixidéer (eller tvångstankar...) om att hästarna ska få vara ute dagtid plus att jag är kvällsmänniska och helst rider då. Men ja, svårt verkar det vara..
Kl 18 är ju ändå tidigt på kvällen! Du får hitta någon som jobbar kontotstider🤪

Iallafall den här lite tråkiga tiden på året är nog många lagda så att de gärna vill rida när det är ljust ute, tänker jag.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
817
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
534
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 703
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka