Dressyrsnack nummer 18

Här är vuxengruppen ”Antikrundan” ute på skogstur. Det bjöds på både piaff, passage och högre skolor redan innan vi var av gårdsplan (och jag påmindes om varför jag brukar föredra att rida ut ensam 🤣) men vi var lika många som kom med hem som när vi gick iväg. Hästarna var glada iallafall :angel:
Visa bifogad fil 161000

Låter som det är hos er man tränar piff å puff, man kanske ska va med nästa gång 😂

Det var imponerande vilket piffande och puffande alla fyra kunde visa upp när de var tillsammans (med lite pepp från en häst som galopperade i hagen intill vägen).

Kanske vore nåt? ”piff och puff-gruppträning” :D

Låter perfekt! Så ber jag någon filma så kan jag använda materialet i vloggen. Kommer öka upp antal följare 😂😂

Kan man ta en drink innan man sitter upp? Eller 8?

Tagit foton på tjejerna idag och Maja blev så FIN med knoppar och fancy träns😍!

20250119_135907.webp

Tror att många dressyrtanter skulle behöva ett glas rödvin innan uteritt😁. Då hade fler dressyrhästar fått galoppera I skogen😂.

Rödvin dricker ja inte 😂 och ska jag ta Bollen med ett gäng dressyrhästar krävs nog dryck ut starkare flaskor än vin 🤣🤣

Jag har liksom inga problem att galoppera fort i skogen, men när man har en häst som är så reaktiv som Bollen så är det under väldigt kontrollerande former man gör det. Och min sambo behöver vara med och springa framför eller springa en bit före å vi galoppera i kapp 😂😂😂

Idag var det ren och skär lycka efter dagens pass

Mr Boll brände av 15 ettor på hjälpen

Om det var för att vi var ensamma i ridhuset, nyharvat, nytt bett, rätt musik eller att jag gav rätt hjälper är oklart 😂

Men asså sjukt vad lycklig jag blev! Känslan är helt obeskrivlig när man sätter en sån grej man tyckt varit väldigt svårt. Blev liksom ett sjukt flow och det kändes som jag nog kunde gjort hur många som helst men bröt på 15.

Sen behövde han inte göra så mycket mer svåra saker utan avslutade ganska snabbt efter det.

Fick ju mitt nya bett och har nu ridit två pass med det och man får verkligen ett annat sug med det. Så gött på något sätt. Tycker den största skillnaden blir i galoppen, han blir liksom rundare av sig själv direkt.
Vad är det för bett du testat nu?😊

Folk brukar stärka sig med portvin innan de ger sig ut på jaktritt här i Skottland, så det är absolut beprövat! Jag minns hur förvånad jag blev när jag var med som funktionär en gång och en kvinna red fram till mig och undrade om jag kunde gå och hämta lite vin åt henne, vilket hon sedan raskt svepte på hästryggen. Själv skulle jag behöva sänka ett par liter av den varan för att ens komma på tanken att hänga på...

Rödvin dricker ja inte 😂 och ska jag ta Bollen med ett gäng dressyrhästar krävs nog dryck ut starkare flaskor än vin 🤣🤣

Jag har liksom inga problem att galoppera fort i skogen, men när man har en häst som är så reaktiv som Bollen så är det under väldigt kontrollerande former man gör det. Och min sambo behöver vara med och springa framför eller springa en bit före å vi galoppera i kapp 😂😂😂
Jag dricker visserligen rödvin men bara tanken på galopp i skogen på nuvarande katapult ger mig ett trängande behov av typ, absint? Eller strohrom.

Just nu känner jag att en halv flaska rödvin är rimlig dos för att trava i ridhus. Efter longering.

Jag har ju två enormt snälla hästar som går att galoppera på hur man vill ute, i skogen eller på traktorvägar mellan åkrarna. Kanske beror det på att vi har en travbana som vi gärna rider på i mer eller mindre full fart så hästarna är väldigt vana att ridas ute i alla gångarter. Visserligen gjorde min extrahäst en bockserie med skruv, när han hade en praktikant på ryggen förra veckan, så hon landade bredvid honom. Men jag som känner honom förstår att sånt är på väg och då är det bara att sätta sig ner och rama in lite.

Men eftersom hästliv inte består av jättemkt ridning nu, så får jag komma ut och galoppera så får ska jag nog skåla efteråt...

Jag har ju två enormt snälla hästar som går att galoppera på hur man vill ute, i skogen eller på traktorvägar mellan åkrarna. Kanske beror det på att vi har en travbana som vi gärna rider på i mer eller mindre full fart så hästarna är väldigt vana att ridas ute i alla gångarter. Visserligen gjorde min extrahäst en bockserie med skruv, när han hade en praktikant på ryggen förra veckan, så hon landade bredvid honom. Men jag som känner honom förstår att sånt är på väg och då är det bara att sätta sig ner och rama in lite.

Men eftersom hästliv inte består av jättemkt ridning nu, så får jag komma ut och galoppera så får ska jag nog skåla efteråt...
Hur går det för er? Får du några svar?

Hur går det för er? Får du några svar?
MR är bokad till måndag. Släppte honom lös i manegen igår eftersom han får gå i hagen (som mest är is) och det var mkt uppskattat. Det var hopp och lek men jag ser ju att han är halt vänster fram i traven. Det som var bra är att han ännu inte avlastar konstigt eller har fått ett annorlunda rörelsemönster, men jag har inga stora förhoppningar på ridning. Jag hoppas att jag kan rida någon gång i framtiden, det är den nivån jag lagt mina förväntningar på. Drömmen är att jag kan rida i höst och att han kan gå på bete med kompisar redan denna sommar, men jag förstår att det troligen tar längre tid.

MR är bokad till måndag. Släppte honom lös i manegen igår eftersom han får gå i hagen (som mest är is) och det var mkt uppskattat. Det var hopp och lek men jag ser ju att han är halt vänster fram i traven. Det som var bra är att han ännu inte avlastar konstigt eller har fått ett annorlunda rörelsemönster, men jag har inga stora förhoppningar på ridning. Jag hoppas att jag kan rida någon gång i framtiden, det är den nivån jag lagt mina förväntningar på. Drömmen är att jag kan rida i höst och att han kan gå på bete med kompisar redan denna sommar, men jag förstår att det troligen tar längre tid.
Hoppas du får lite mer besked då iallafall, den där ovissheten är riktigt gräslig.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
817
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
534
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 703
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 814
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur