Dressyrsnack nummer 18

Jag har inte tävlat dressyr sedan 2022 så det felet vet jag inte om jag har fått också 😅, däremot noterade jag att ett 78% resultat från 2013 fattas på min gamla foderhäst. Även en start i 5-års Finalprogram på nuvarande häst. Men det släpptes precis så förhoppningsvis kommer det fix och uppdateringar efterhand.
Jag ÄLSKAR ju att grotta i sånt här så tycker det är jättekul att det finns, tror också det kommer utvecklas. Tänk att kunna se var man har svagheter och analysera 😍

Åh, klassiskt västkustväder som det brukade vara förr. Minns hur man nästan fick nervskador av att stå och försöka (med järnspett) hacka loss bajshögar i grushagar. I år har vi här i norra halland så här långt sluppit att det fryser på så hårt, när det frusit hittills har det inte varit sådär snabba omslag och för egen del kan det gott ge f'n i att frysa alls så att utebanorna går att använda om det ändå inte ska bli ett härligt snötäcke på som går att göra något i. Det var många år sedan nu som det faktiskt var ridbar snö här, oftast kommer bara litegrann, sen töar det lite och så som du beskriver så fryser det på eländet så det blir rena livsfaran att röra sig i. :mad:

Jag gjorde misstaget att flytta till Borås 😝

Angående skritten så är ju sidvärtes det bästa, jag red en övning som jag fick av någon Tysk, funkar både på sega och heta och görs på öppna delen av volten först och främst eller hela vägen runt fast på stora mittvolten isåfall. Sidvärtes med hästen helt parallellt med långsidan.
Helt rak häst, så ingen släpande bakdel, eller ledande framdel, rätt ställning och hästen ska gå långsamt och ta ett steg i taget så det blir en del halvhalter på ytter.. det blir supertydligt att dom inte är på hjälperna men får man dom på hjälperna där så löser det en massvis med andra saker oxå. Antingen kommer dom springa iväg eller gå emot sidförande skänkel i början. Går dom emot kan man tappa med spöet på stöveln.

Nu var det evigheter sedan jag hade en häst som behövde just det arbetet men jag brukar checka av med det ibland.
Platina kan göra båda delarna..springa iväg och gå emot.🤣
Jag hoppas att plusgraderna fortsätter ett tag till så vår ridbana blir ridbar igen och jag kan börja göra det jobbet igen.
Platina har knappt satt sin hov på en ridbana eller ridhus sen november ( förutom 30 minuter tömkörningskurs).

Jag går ju runt och ljuger om att hon är en dressyrhäst när hon inte är något annat än en "ridautiskogenhäst"
I allafall denna årstid.

Men jag tänkte på igår på hur snäll hon är.
Red ut med stallets ponnyryttare igår kväll.
Vi skulle ta en galoppsträcka på några km. Platina rullar på hur fint som helst medan ponnyn surade ur över att vi inte svängde in på skogsstigen som vi gör emellanåt.
Jag upptäckte att vi var helt ensamma rätt som och såg ingen pannlampa bakom oss.🤣 Galopperade tillbaka och där stod ponnyn och vägrade gå..
Fick rida fram och tillbaka flera gånger för att få med den innan den tillslut gav sig och följde med. Sen var det inga problem och den galopperade glatt bakom oss när vi red hemåt igen.

Men jag saknar att jobba henne på banan speciellt som att hon oftast var så fin innan vädret bestämde sig för att förstöra ridbanan.😜

Två dagar senare är nästan all is borta här och hagen är helt fri från snö. Tog av tåbrodd och snösulor, hon är väldigt bra på att trampa sig så vill inte ha fler brodd och längre tid än absolut nödvändigt 😅
Grusvägarna är perfekta för road work så vi har varit ute i timme nu på förmiddagen.
Ser verkligen fram emot att börja träna igen, hon känns så fin 😍

Här har prognosen tack och lov visat varmare väder än vad det faktiskt varit. Har blivit lite isigt på de mer öppna vägarna men i skogen har det hittills hållit sig ganska bra! Är mest frustrerad över att ridklubben inte lyckas fixa med vår stora utebana. Har erbjudit hjälp att ploga och sladda men det duger inte. Jag är väldigt mycket en kvällsmänniska och då är det ju lektioner i ridhuset så jag saknar verkligen att ha utebanorna.

Jag har helt ärligt inget alls emot att folk hoppar runtomkring mig, så länge de kan säga till vart de rider osv så man kan ha lite koll. Funkar utmärkt 😎

Idag red jag ut i repgrimma för första gången, efter 3dagars ofrivillig vila. Jag har jobbat för mkt och mått skit. Så har inte tvingat mig själv till att rida också utöver övertiden. Tur man är ledig imorgon och kan rida i lugn och ro.

Det gick för övrigt jätte bra att rida ut i repgrimma men hon var väldigt taggad och mkt missnöjd över att underlaget inte tillåter någon vidare galopp 🙃 så får nog ett riktigt eldigt pass imorgon 😅

Som extra grädde moset la inte ridlärarna ut att det skulle vara teori ikväll de sista lektionerna och därmed ledigt från halv sju. Så där satt jag och red på 20x20 från 17:45 i tron att ridhuset skulle vara upptaget till 21:30🙄. Gnället är onekligen on fire idag😂.

Sen var iaf jag och en vän ute på lång galopprunda och Zacke var sååå pigg och glad🤩. Dio kändes dessutom tokfin fastän jag bara hade pyttedelen i ridhuset❤️.

Som extra grädde moset la inte ridlärarna ut att det skulle vara teori ikväll de sista lektionerna och därmed ledigt från halv sju. Så där satt jag och red på 20x20 från 17:45 i tron att ridhuset skulle vara upptaget till 21:30🙄. Gnället är onekligen on fire idag😂.

Sen var iaf jag och en vän ute på lång galopprunda och Zacke var sååå pigg och glad🤩. Dio kändes dessutom tokfin fastän jag bara hade pyttedelen i ridhuset❤️.

Jag hör dig och förstår dig fullt ut 😂💪🏻

Jag väljer dock att stå så att jag har ridhus nära😅. Har haft det precis som du beskriver och aldrig mer. Tycker det är själadödande att känna att jag inte kan göra det jag känner för. Inte för att jag är en ridhusråtta, Zacke har inte gått i ridhuset på två veckor. Men jag vill ha alternativet när vädret inte samarbetar.
Nä jag vet att det är krävande men stallhyran här nere om man vill ha ridhus ligger på ca 8000:- 😅och jag har ju tre hästar just nu.

Har stått med ridhus i nästan 15 år, sen jag köpte min första häst, med undantag för kortare perioder. Nu är jag utan och har nästan 30 minuter att köra. Lastar 45 minuter innan jag bokat så jag hinner bära in grejerna och sadla på stallgången på ridskolan.
Helt ärligt håller jag på att ge upp och ge bort alla hästar 🤣

Går typ inte att rida hemma, helt värdelöst att skritta ut och jag är ensam jämt och de är mörkt och kallt och is och Nova har inga skor och den som blev fem nu fick vila och jag törs inte rida ut på byn själv och i skogen är de bara is. Rider femåringen i en hage som lutar, får skritta nerför och trava eller galoppera uppför. Kan inte köra in båda till ridskolan samtidigt för vi har tre och den sista törs jag inte lämna hemma själv.

slutgnällt. 😁😁det är snart vår🥹

Imorn ska jag åka in till ridskolan o rida dressyr med femåringen första gången på över en månad. Hoppas hon är snäll att lasta och fin att rida - annars får det vara tills de blir vår. Men förhoppningsvis kanske det går att preppa ridbanan hemma nästa vecka, om de blir minus igen. Orörd nu, så ingen is där än. 🤞🏻

IMG_0502.webp

Jag har inte tävlat dressyr sedan 2022 så det felet vet jag inte om jag har fått också 😅, däremot noterade jag att ett 78% resultat från 2013 fattas på min gamla foderhäst. Även en start i 5-års Finalprogram på nuvarande häst. Men det släpptes precis så förhoppningsvis kommer det fix och uppdateringar efterhand.

Spännande ändå. Jag har 2 hyfsat jämna cirklar på båda hästarna. Nu ligger det inte så många starter på mig då jag gjorde mest starter innan 2012 men ändå kul att se. Nu var det då mest MsvC hade blivit betydligt spretigare före 2012 😆

Har stått med ridhus i nästan 15 år, sen jag köpte min första häst, med undantag för kortare perioder. Nu är jag utan och har nästan 30 minuter att köra. Lastar 45 minuter innan jag bokat så jag hinner bära in grejerna och sadla på stallgången på ridskolan.
Helt ärligt håller jag på att ge upp och ge bort alla hästar 🤣

Går typ inte att rida hemma, helt värdelöst att skritta ut och jag är ensam jämt och de är mörkt och kallt och is och Nova har inga skor och den som blev fem nu fick vila och jag törs inte rida ut på byn själv och i skogen är de bara is. Rider femåringen i en hage som lutar, får skritta nerför och trava eller galoppera uppför. Kan inte köra in båda till ridskolan samtidigt för vi har tre och den sista törs jag inte lämna hemma själv.

slutgnällt. 😁😁det är snart vår🥹

Imorn ska jag åka in till ridskolan o rida dressyr med femåringen första gången på över en månad. Hoppas hon är snäll att lasta och fin att rida - annars får det vara tills de blir vår. Men förhoppningsvis kanske det går att preppa ridbanan hemma nästa vecka, om de blir minus igen. Orörd nu, så ingen is där än. 🤞🏻

Visa bifogad fil 160843

Jag står i ett privatstall nu med en liten ridbana och, förvisso, fina ridvägar på vår/sommar/höst men det är helt värdelöst på vintern - i synnerhet denna skitvinter där det bara är is, is, is, is eller snöstorm och sen -20, sen is, is, is igen. Är så förbannat less och saknar ridhus 😫

Vi har inte hopptider hos oss utan man tar fram bommar om man är ensam, eller frågat de andra om det är ok.
Ska det hoppas så brukar vi gå ihop och göra det tillsammans så att alla vet när det hoppas + att då hjälps vi åt att bygga fram och bort.
När det är lektioner så får man rida samtidigt, men den som tränar har företräde såklart. Vi har väldigt god tillgång till ridhus/ridbana, är superbortskämda och man tycker nästan det är trångt om vi är 4st samtidigt 😅
Vi får också rida när någon har lektion. Däremot är det regelbundet träning i grupp (oftast hoppning) när ridhuset är abonnerat och då får man inte vara där. Men vi har ju två ridhus så då kan man vara i det andra😊

Såklart är det så, man ställer sig eller löser kort där likasinnade finns. Jag skulle ju tex aldrig rida på en anläggning där hinder får vara framme och klaga på det. Då är ju reglerna så. Men har man regler och det inte respekteras då är det väldigt tröttsamt för det blir ju jag som får ändra min plan och varför ska man behöva göra det när det faktiskt finns regler 😊 jag går ju inte bort och rider om någon aviserat hoppning en viss tid. Jag utgår ju från att den personen inte vill ha 4 extra ekipage under den stunden heller.

Många hoppryttare tycker ju oftast att ”uppvärmingsridningen” är ett helt dressyrpass har jag märkt. Då spelar det ju ingen roll om det är hinder till höger eller vänster. Men behöver man som jag kunna träna på linjer då är ju en tom bana att föredra alla dagar i veckan 😊

Tror inte vi har några regler alls, förutom basic som att mocka, hålla höger, visa hänsyn osv.
Annars är det stående bokat för hoppträning onsdag och torsdag 16.00 - 21,00.
Övrig tid är fri lek om inget annat aviseras i gruppen, tävling, öppen bana, utomstående tränare osv.

Jag avskyr longering, det tar plats och är sjukt störande 😒

Jag lider egentligen inte jättemycket över att vara utan ridhus.
Tidigare år har jag köpt ridhuskort. Men det är lagom kul att lasta och köra bara för att inse när man kommer dit att det är sju stycken till i ridhuset varav två longerar utan att bry sig om det finns folk som rider.
Det enda som har varit möjligt att göra är att skritta runt lite.
Då kan jag hellre sätta på mig en pannlampa och rida ut en sväng hemma.
Finns ju fördelar och nackdelar med alla stall och fördelarna hos oss överväger.
Stora hagar med termobar vintertid.
Vattnet fylls på varje dag och de får lunch i hagen. Långa utetider. Underbart stall med stora, luftiga boxar och mycket förvaringsutrymme.
De som driver stallet försöker hålla banan i bra skick större delen av året men i perioder när minus och plus skiftar från dag till dag är det svårt.
Fri tillgång på halm och hösilage.

Har stått på anläggning med ridhus o fin galoppbana.
Men då stod hästarna i små rutor fyra timmar om dagen sen fick de gå in.
Inte min grej att ha häst så.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 539
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 670
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka