Dressyrsnack nummer 18

Jag lider egentligen inte jättemycket över att vara utan ridhus.
Tidigare år har jag köpt ridhuskort. Men det är lagom kul att lasta och köra bara för att inse när man kommer dit att det är sju stycken till i ridhuset varav två longerar utan att bry sig om det finns folk som rider.
Det enda som har varit möjligt att göra är att skritta runt lite.
Då kan jag hellre sätta på mig en pannlampa och rida ut en sväng hemma.
Finns ju fördelar och nackdelar med alla stall och fördelarna hos oss överväger.
Stora hagar med termobar vintertid.
Vattnet fylls på varje dag och de får lunch i hagen. Långa utetider. Underbart stall med stora, luftiga boxar och mycket förvaringsutrymme.
De som driver stallet försöker hålla banan i bra skick större delen av året men i perioder när minus och plus skiftar från dag till dag är det svårt.
Fri tillgång på halm och hösilage.

Har stått på anläggning med ridhus o fin galoppbana.
Men då stod hästarna i små rutor fyra timmar om dagen sen fick de gå in.
Inte min grej att ha häst så.

Det låter som vårt stall 😍
Att hästarna har ert bra och får vara hästar är guld värt!

Nu har jag ju turen att "mitt" stall ligger 1 km från en anläggning med ridhus, ridbana och anlagd galoppslinga där jag kan lösa kort.
Annars är det samma sak där, små rutor och kort utevistelse, inte kul för min häst.
Andra människor, inte kul för mig.

Är sjukt tacksam jag kan ha min tant på lösdrift och samtidigt ha ridhuset ihop med min sadelkammare och skötplats 😅 lagom bortskämd just nu. Så jag njuter så länge de varar!

Är sjukt tacksam jag kan ha min tant på lösdrift och samtidigt ha ridhuset ihop med min sadelkammare och skötplats 😅 lagom bortskämd just nu. Så jag njuter så länge de varar!
Låter som drömmen. 😍Så skulle jag vilja ha det plus att man även har en box som man kan använda vid behov.

Nu har jag Hedwig och Hedda på lösdrift ca 5-6 mil hemifrån men det är fullskötsel o bara Platina som jag rider hemma.

Det låter som vårt stall 😍
Att hästarna har ert bra och får vara hästar är guld värt!

Nu har jag ju turen att "mitt" stall ligger 1 km från en anläggning med ridhus, ridbana och anlagd galoppslinga där jag kan lösa kort.
Annars är det samma sak där, små rutor och kort utevistelse, inte kul för min häst.
Andra människor, inte kul för mig.
Det låter ju också helt super! Då kan man ju skritta fram och av på väg till ridhuset om det är ok och inte en massa trafik.

Vi har även väldigt fina ridvägar och måste inte rida över någon jättetrafikerad väg för att komma till skogen. Det är värt massor.❤️

Det låter ju också helt super! Då kan man ju skritta fram och av på väg till ridhuset om det är ok och inte en massa trafik.

Vi har även väldigt fina ridvägar och måste inte rida över någon jättetrafikerad väg för att komma till skogen. Det är värt massor.❤️

Det är grusväg så promenerar dit, tar 10 minuter så det är perfekt!

Samm här, finns väldigt gott om ridvägar och terrängbanan ligger 20 minuters skritt från stallet 👌

Idag var det ren och skär lycka efter dagens pass

Mr Boll brände av 15 ettor på hjälpen

Om det var för att vi var ensamma i ridhuset, nyharvat, nytt bett, rätt musik eller att jag gav rätt hjälper är oklart 😂

Men asså sjukt vad lycklig jag blev! Känslan är helt obeskrivlig när man sätter en sån grej man tyckt varit väldigt svårt. Blev liksom ett sjukt flow och det kändes som jag nog kunde gjort hur många som helst men bröt på 15.

Sen behövde han inte göra så mycket mer svåra saker utan avslutade ganska snabbt efter det.

Fick ju mitt nya bett och har nu ridit två pass med det och man får verkligen ett annat sug med det. Så gött på något sätt. Tycker den största skillnaden blir i galoppen, han blir liksom rundare av sig själv direkt.

Låter som drömmen. 😍Så skulle jag vilja ha det plus att man även har en box som man kan använda vid behov.

Nu har jag Hedwig och Hedda på lösdrift ca 5-6 mil hemifrån men det är fullskötsel o bara Platina som jag rider hemma.

Ja jag hade önskat att de fanns boxplats inomhus till oss vid behov, men de gör de inte. Däremot har vi en invänjningsbox med liten uteplats så de kan hälsa på sina nya kamrater. Där hade jag min när hon hade en hovböld, så den fyller en bra funktion.

Sen har vi två uteboxar med liten tillhörande sjukhage. Där kan man välja att stänga till hagen eller ha de öppet. Funkade kanon när min häst skar upp hela benet på staketet. Så det är ju toppen man kan använda dem iaf. Men hade ändå önskat ett stall med boxar också 😅

Men de är fantastiskt! Helt klart 🙌

Lastade sig själv utan krångel och var fin att rida! Så nu vill jag ju trimma tre dagar i veckan och det gåååår inte 🤦🏼‍♀️
Hoppas verkligen det går att få till ridbanan någorlunda.

IMG_0571.webp

Riktigt vårväder idag med +7 och sol, för en vecka sedan varit det massa snö och kallt 😅
Ärtan fick galoppera för första gången, sköt iväg som rn kanonkula och bockade 🤣
Jag var inte alls beredd på det så jag höll på att ramla av, tur hon är så himla snäll så när hon märkte att jag hängde löst stannade hon så jag kunde kravla tillbaks i sadeln igen. Sen fick hon galoppera vidare fast under lite mer ordnade former.
Blir spännande att ta ut henne på terrängbanan i vår 💣
Ska frysa på igen I veckan så då tänkte jag gå till ridhuset och dressyra lite 🎠

20250118_113757.webp

Riktigt vårväder idag med +7 och sol, för en vecka sedan varit det massa snö och kallt 😅
Ärtan fick galoppera för första gången, sköt iväg som rn kanonkula och bockade 🤣
Jag var inte alls beredd på det så jag höll på att ramla av, tur hon är så himla snäll så när hon märkte att jag hängde löst stannade hon så jag kunde kravla tillbaks i sadeln igen. Sen fick hon galoppera vidare fast under lite mer ordnade former.
Blir spännande att ta ut henne på terrängbanan i vår 💣
Ska frysa på igen I veckan så då tänkte jag gå till ridhuset och dressyra lite 🎠

Visa bifogad fil 160930
Men åh så vårigt och grönt😍! Vi har också haft +7 under natten dessutom med full storm. Så nu är all is ordentligt polerad och kommer vara helt vidrig till veckan när det ska bli -12.

Var just i stallet och tänkte rida två innan hopptiden börjar om ett par timmar. Men alltså. Fick sånt ångestpåslag av att gå ur min vanliga rutin att det bara gick inte. Så blir ridning ikväll och att hålla tummarna att om nån hoppar så har dom koll. Blir liksom trött på mig själv för jag tappar som kontrollen på tankarna🙄. Fattar inte varifrån det kommer för hästarna känns alla tokfina! Tom Katt har accepterat att springa i jämn fart längs långsidorna och var så duktig igår! Är som att det låser sig för att hästarna går FÖR bra. Bara väntar på attdet ska gå åt skogen...

Men åh så vårigt och grönt😍! Vi har också haft +7 under natten dessutom med full storm. Så nu är all is ordentligt polerad och kommer vara helt vidrig till veckan när det ska bli -12.

Fy 😅
Här var det verkligen underbart idag!
Ser ut som det ska snö i veckan, då är det skönt att det hunnit smälta innan så det är is under snön 😅

Tycker ändå det brukar vara bra svikt när det är så pass mycket is.
Ja is är sjukt bra att rida på om man har typ hundra broddar. Och tjock is. 😅
Förr om åren tränade alltid travhästarna på en av sjöarna här. I full karreta! Det sjöng bra i isen då.
(sen hände en olycka där en häst gick igenom men minns inte utgången. Lär ju inte ha gått så bra 🫣)

Ja is är sjukt bra att rida på om man har typ hundra broddar. Och tjock is. 😅
Förr om åren tränade alltid travhästarna på en av sjöarna här. I full karreta! Det sjöng bra i isen då.
(sen hände en olycka där en häst gick igenom men minns inte utgången. Lär ju inte ha gått så bra 🫣)

Haha, mina hästar har klarat sig bra med traktbrodd på is så länge det är plant.
Ärtan har fyra brodd vid is pga skvattig af 😂
Rida på sjö skulle jag aldrig våga göra här 😅

Jag red ett pass i ridhuset med målet att jobba med piruetterna. Det gick faktiskt hur bra som helst!

Vänsterpiruetten är oftast okej, men idag var det super! Fick tipset senast jag tränade att göra dem på medellinjen för att ha koll på storleken och det var nyttigt. Blev väldigt tydligt att jag måste våga vända mer. Och när jag gjorde det fick vi till vår bästa piruett någonsin! Så blev halt och en godis och över till höger. Där är det svårare för han går lite mot innerskänkeln och får lite bråttom.

Där fick jag tipset att inte sluta vända när han får bråttom utan att istället fortsätta vända så jag kan få igenom det. Och det hjälpte också massor. Helt plötsligt kom böjningen och jag kunde göra förhållningar i piruetten och kontrollera tempot. Helt magiskt!

Här är vuxengruppen ”Antikrundan” ute på skogstur. Det bjöds på både piaff, passage och högre skolor redan innan vi var av gårdsplan (och jag påmindes om varför jag brukar föredra att rida ut ensam 🤣) men vi var lika många som kom med hem som när vi gick iväg. Hästarna var glada iallafall :angel:
IMG_8580.webp

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 539
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 670
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025