Dressyrsnack nummer 18

Igår kom min nya hjälpryttare och red ut med mig för första gången. Tänkte att Zacke blir toppen att börja med för han är så snäll. Men Zacke är inte jättesnäll när han inte får en tydlig ram, herre vad han körde med henne. Förstår dock fullt ut att hon inte vågade ryta i heller när hon var här första gången. Sen red vi ut. Tuff tjej som gärna galopperade på! Men när tempot ökade tittade jag åt sidan för att kolla så Zacke skötte sig och då hänger stackaren på sidan för sadeln snurrade🙈. Så i full galopp åkte hon av med dunder och brak. Hon klarade sig bra och Zacke stannade men jisses så dålig samvete jag fick🙈. Hon sa inte ett knysst när sadeln började glida så jag hade ingen aning. Tjejen verkar bra tuff och hon kommer tillbaka på torsdag, tror verkligen det kan bli bra! Fixar hon detta klarar hon nog allt😅.

Tränade med Dio igår och han var pigg och väldigt fin! Jobbade grunder med övergångar och summan var att jag måste få vänstersidan kortare och högersidan längre. Hans högersida är kort pga muskelskadan bak så inte så konstigt. Egentligen exakt samma som senaste träningen men igår så blev det MYCKET enklare eftersom vi inte trasslade runt i förvända slutor utan jobbade med ställning, rundning runt innerskänkeln. Betydligt enklare för både mig och Dio.

Idag var det Zackes tur och han är onekligen i sitt livs form🤩! Har aldrig kunnat kräva så här mycket utan att han sagt upp sig. Vi jobbade övergångar först, serpentiner i galopp och avslutade med lite piruettjobb. Red allt på en hand och är sååå nöjd över att hittat min egen innerskänkel på dessa passen😅.
20250129_172637.webp

Jag har också tränat, för samma tränare som @Fiorano . Igår gick det inte alls bra, han la sig k handen och blev stark och bara öste. Hade ingen broms och kom inte igenom i halvhalterna. Rundan for åt alla håll samtidigt typ 😅

Idag var han betydligt mer sansad och vi fick ett superbra pass! Han är hysteriskt rädd för läktaren i det ridhuset (och hörnen och långsidan…) men fick jättebra hjälp med hur jag kan få igenom det och hur jag ska tänka. Han blev verkligen superfin! Vi avslutade med att göra byten och fick till några riktigt fina diagonaler med både treor och tvåor 🤩
IMG_5012.webp

Fille var skitpigg igår, det märks att jag inte ”trimmat” på drygt 2v men han är helt fräsch efter sin sträckning iallafall 😅

Idag var det tungt i stallet, det blev dags för stallägarens gamla GP-häst att vandra vidare efter 22 år på gården 💔 han var med redan när jag jobbade där efter studenten liksom…

Fille var skitpigg igår, det märks att jag inte ”trimmat” på drygt 2v men han är helt fräsch efter sin sträckning iallafall 😅

Idag var det tungt i stallet, det blev dags för stallägarens gamla GP-häst att vandra vidare efter 22 år på gården 💔 han var med redan när jag jobbade där efter studenten liksom…

Beklagar, tungt när man haft dem nära så länge 💔

E är likt din prutt pigg just nu. Trotts hårdträning, löshoppning och extra pass på banan, men de brukar va så med denna tjej, ju mer jag tränar och rider desto hetare blir hon. Och förväntar sig massa. Gissar lix på uteritter, å inte galopp? Kanske passage? Nähä, trav då???! Och så ligger hon på tills jag antingen gör massa övergångar eller ger lång tygel. Tråkigt att göra en sak i taget lix 😅😅😅

Idag var det onsdag ojämn vecka vilket innebär tränarbesök. Jag har kvar min tid under Barkas konvalescens och fick låna en ponny från ridskolan för att kunna rida idag. En cobvariant med hovar som dasslock och väldigt mycket spring och väldigt lite takt och balans. ;) Men jag rider gärna lite kluriga ponnyer eftersom jag vågar det mesta på den höjden och hon var nyttig för mig att rida för om jag inte höll reda på min kropp så kunde jag absolut inte hålla reda på hennes. Inte den lättaste för eleverna kan jag tänka mig, lite brötig och bufflig även om hon är väldigt snäll.

Idag var det onsdag ojämn vecka vilket innebär tränarbesök. Jag har kvar min tid under Barkas konvalescens och fick låna en ponny från ridskolan för att kunna rida idag. En cobvariant med hovar som dasslock och väldigt mycket spring och väldigt lite takt och balans. ;) Men jag rider gärna lite kluriga ponnyer eftersom jag vågar det mesta på den höjden och hon var nyttig för mig att rida för om jag inte höll reda på min kropp så kunde jag absolut inte hålla reda på hennes. Inte den lättaste för eleverna kan jag tänka mig, lite brötig och bufflig även om hon är väldigt snäll.
Vad bra att du kunnat ha kvar tiden och det är möjligt att låna en stand in från ridskolan. Då får man ju ändå lite input även under konvalescensen.. Och alltid nyttigt att rida olika hästar :)

Jag var in med min på åb i tisdags. Mycket bättre men inte helt bra så ny stötvåg.
Känns segt, det här... Blir så deppig av att bara hasa runt i lera och mörker.
Tjock med depåer är hon också. Till den grad att jag är rädd för fång. Det funkar jättebra med lite högre socker (120)i maten när hon rids men inte under vila...
Och skulle jag ställa henne i egen hage så blir sockerhalten över 170... OCH ingen skulle vilja hantera henne. Så, pest eller kolera.
Men nästa vecka ska jag trava igång så hoppas vi på det bästa.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
501
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 580
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka