Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Jag kanske är fånig, men är det inte än förbenad rättighet att få ge nån en komplimang av den enkla anledningen att man tycker att vederbörande förtjänar det?

Men som vanligt är det väl nåt jag missat.

Ptr

Uppenbarligen. Självklart är det ingen rättighet att ge någon (vad man själv tycker är) en komplimang! Öht bör man väl inte ge komplimanger för sin egen skull, utan för mottagarens.

Tänkte bara hoppa in lite snabbt, blev nyfiken på er 'sexuell läggning'-debatt och tänkte att jag väl kan delge mina erfarenheter.

MÅNGA av de hästtjejer jag stött ihop med är bisexuella. Vet inte om det pratas mer om detta för att det är "tonårstjejer emellan", men jag tycker att det varit en rätt öppen diskussion om det, framför allt i min ridgrupp på ridskolan för ett par år sedan (jag var väl 16 då, de övriga 18).

Bara en liten... Parentes så där eller nåt :p

Intressant parantes tycker jag! Och skönt att samhället ändå är mer öppet. Jag växte upp i en småstad i Småland på 80-talet och sådana diskussioner hade varit helt otänkbara. Jag minns när vi läste Sapfo i gymnasiet och det blev fullständigt dödstyst när någon kastade fram förslaget att dikten var skriven av en kvinna till en annan kvinna. Sådant förekom bara inte! (Och alltså - det är klart att det gjorde, men det var garanterat inte lätt att identifiera sig som bi- eller homo i den kontexten!)

Såhär i efterhand tror jag att ganska mycket började hända när Madonna i slutet av 80-talet började lyfta fram sex i sina videos. En anledning till att videon till Justify My Love ansågs så provocerande att den faktiskt förbjöds av vissa kanaler var väl bl a att det förekommer för dåtiden avancerade sexscener och att man inte alltid kan avgöra skådespelarnas kön. Madonna kysser väl själv en kvinna i den videon om jag inte minns fel.

Det var verkligen en parantes! (Den här diskussionen är intressant, vi borde kanske göra en egen tråd snart!)

Jag håller med.

Skogsola: är det så att du tror/hoppas det är något hon blir glad av och uppskattar att höra, eller mer något du tycker och därför vill få sagt?

Personligen har jag svårt för komplimanger om mitt utseende i nätdejting om
vi inte redan träffats. Det är ju bara bilderna någon gillar, inklusive vad de själva läser in i dem. I mina ögon är det alltid SÅ stor skillnad på foton och irl (inte att folk ljuger, men upplevelsen av personen).

Funderade lite. Komplimanger på nätet är rätt komplicerat om man aldrig har träffats. Utan att kunna förklara varför tycker jag sällan att de är roliga att få. Har varit med om ett antal gånger att jag fått spontana komplimanger av främmande människor på stan. Det tycker jag är roligt, för det är oftast så uppenbart utan baktankar. Man möts någonstans, kommer aldrig mer att träffas. Kan bara minnas ett par gånger då tanken faktiskt flög genom mitt huvud att personen kanske flirtade med mig.

Å andra sidan påstår en av mina närmaste väninnor att jag alltid flirtar med alla, både kvinnor och män. Själv tycker jag ju bara att jag är trevlig!:rofl: Så att se saker från mottagarens sida är inte alltid lätt.

Jag växte upp i en småstad i Småland på 80-talet och sådana diskussioner hade varit helt otänkbara. Jag minns när vi läste Sapfo i gymnasiet och det blev fullständigt dödstyst när någon kastade fram förslaget att dikten var skriven av en kvinna till en annan kvinna. Sådant förekom bara inte! (Och alltså - det är klart att det gjorde, men det var garanterat inte lätt att identifiera sig som bi- eller homo i den kontexten!) .

Nu blir jag så nyfiken att det är genant.:o

Jag som var homo/bi i en sådan kontext, lutar ändå åt att rollen dom heterokvinna hade varit än tyngre. Jag har aldrig fattat vilken fördelen skulle vara med den rollen. Särskilt inte när man tänker på hurdana männen var i den miljön.

Jag kan inte riktigt svara på hur rollen som heterokvinna var, för jag undvek att ta någon roll alls - vare sig utåt eller inåt. Nu, i efterhand när jag tänker tillbaka står det fullt klart att jag inte levde min tidiga ungdom. Jag överlevde mig igenom den till jag blev vuxen och kunde dra. Vilket jag gjorde dagen efter studentexamen.

Så egentligen är jag nog inte den mest representativa personen. Dock är jag helt bombsäker på att homosexualitet inte hade tagits väl emot i min närmaste krets, förmodligen p g a starkt engagemang i frikyrka i flera generationer.

Ja om mottagaren förtjänar en komplimang så inte är det för min skull jag skulle ge en sådan! Det är inte jag som har förtjänat att ge en komplimang utan mottagaren som har förtjänat att få den.

Men jag måste ju liksom vilja ge den om jag skulle tycka att nån förtjänar den.

Att vända på det och bara tänka illa om mänskan och vända bort huvudet är inte en värld jag vill leva i.

Ptr

Det finns ju ett helt gäng bisexuella tjejer på buke, jag har nog träffat närmare en handfull bisexuella bukare IRL ?

I mitt fall så har jag haft svårt med kvinnliga vänner och de jag blir nära vän med är sällan stereotypiskt "kvinnliga."

Jag tror att det bottnar i mobbning, jag var grymt mobbad under hela min uppväxt. Jag har helt enkelt inte lärt mig de sociala koder som krävs tror jag. Killarna slog mig och trakasserade mig öppet, där kunde jag lära mig att hålla mig undan dom som var elaka. Med tjejerna var det utfrysning och social mobbning på ett plan jag aldrig kunde förstå och lära mig att skydda mig mot. Och under skolåren var det viktigt att vara "rätt" som tjej.

Senast nu i veckan satt jag och en kvinnlig vän och tjuvkikade på ett gäng "tjejiga" tjejer på en uteservering. De hade verkligen ett helt annat kroppspåk, röstläge och samtalsämnen.
Idag är det ju inte ett problem för mig, jag har ju flera väldigt trevliga tjejkompisar. Fullt normalt onormala människor;)
Jag behöver inte jaga någon plats i statushierakin med tjejiga tjejer.
Jag är jag, dom är dom.
Lite värre är det för vännen som tampas med problemet att hon tycker den varianten av tjejer är jättesnygga och sexiga men inte alls klickar med dem personlighetsmässigt när det kommer till kritan.

Ja om mottagaren förtjänar en komplimang så inte är det för min skull jag skulle ge en sådan! Det är inte jag som har förtjänat att ge en komplimang utan mottagaren som har förtjänat att få den.

Att vända på det och bara tänka illa om mänskan och vända bort huvudet är inte en värld jag vill leva i.

Ptr

WHAT? Tror du att det finns fasta värden i vem som "förtjänar" en komplimang?

Det är knappast fallet. Således är det mottagaren som är i fokus. Vill hen ha en komplimang? Det måste väl avgöra om jag ger en?

Hypotetiskt, om jag sprang på Agnetha Fältskog på stan. Kvinnan har i decennier vittnat om att hon tycker det är jobbigt med överdrivna fan-kontakter. Men jag tycker verkligen att hon är den bästa pop-sopranen och dessutom att hon är skitsnygg och har fantastisk smak när det gäller kläder. Så enligt dig dundrar jag bara fram och talar om det trots att hon inte vill höra?

Rent hypotetisk situation, men jag lyssnade just på en låt med AF, därav exemplet.

Det finns ju ett helt gäng bisexuella tjejer på buke, jag har nog träffat närmare en handfull bisexuella bukare IRL ?

Jag kan nog komma på en som jag är rätt säker på, och så har nog en och annan nämnt att de är bi, fast jag har glömt vilka.

Det är ju väldigt olika vad bisexuell betyder i praktiken. I replikskiftet ovan mellan bla mig och Cambodia, tänker jag främst på personer som snarare identifierar sig som lesbiska än som bi, och om de är bi snarare "drar åt" lesbiskhet än åt heterosexualitet. Jag träffar på extremt få sådana kvinnor i hästmiljöer, trots att jag har en rätt bra gaydar.

Nix.

det är tillräckligt otäckt att det finns på den där sajten.

Alltså. Det är inte så att jag tror att jag har ett otäckt utseende eller att jag är allvarligt vanskapt. Men jag hatar verkligen bilden av mig själv.

Dessutom verkar det vara som vanligt.
Hittills har jag fått ett par flirtar om dagen och några enstaka mail. Sedan jag la ut bilden har det varit knäpptyst....

Nu tror jag att jag hittat dig och din bild på HP och du är jättesöt!;)

Jaha, så man kan helt enkelt ge fan i det där med komplimanger. Rationalisera bort eländet. Så praktiskt.

Så om jag tex tycker att ett inlägg du skrivit är så bra och helt så där på pricken, så ska man då bara strunta i det? Framför allt hålla tyst om vad man tycker? Mig gör det kanske detsamma, det skulle ha varit dig som mottagare och det du tex skrivit som hade varit det intressanta. Men visst kvittar det, eller ännu värre anses galet - då kvittar det verkligen!

Ptr

Ptr

Fetstil nr 1: Vem bestämmer att mottagaren förtjänar en komplimang? Det är ju du, alltså givaren. Det är vad jag menar med fasta värden. Du tycker att mottagaren förtjänar en komplimang, d v s en subjektiv bedömning.

Fetstil 2: Finns det inget mellanläge? Antingen måste man ge en komplimang eller så vänder man på huvudet och tänker illa om personen?

Jaha, så man kan helt enkelt ge fan i det där med komplimanger. Rationalisera bort eländet. Så praktiskt.

Så om jag tex tycker att ett inlägg du skrivit är så bra och helt så där på pricken, så ska man då bara strunta i det? Framför allt hålla tyst om vad man tycker? Mig gör det kanske detsamma, det skulle ha varit dig som mottagare och det du tex skrivit som hade varit det intressanta. Men visst kvittar det, eller ännu värre anses galet - då kvittar det verkligen!

Ptr

Det här är ett diskussionsforum och man kan naturligtvis tycka till om vad folk skriver, både positivt och negativt. Dock kommenterar du då en handling. Men vad som avses med "komplimang" avsågs ursprungligen att kommentera någons utseende och du tycker att det är din "förbenade rättighet" att göra det. Med den formuleringen sätter du dig själv i centrum. Det är din rättighet att ge en komplimang för att mottagaren "förtjänar" det. Du bestämmer vem som förtjänar det.

Inse att det inte är helt okomplicerat att som främmande kommentera någons utseende (känner man varandra beror allt på person och vilket förhållande man har till varandra). Även om personen har outat sig genom bild på nätdetjingsite. Vissa (jag känner många) tycker inte om att få komplimanger från främmande personer. Det kan ex få dem att känna sig obekväma. Ska man då göra det för att det är ens rättighet? Hur gör det mottagaren glad?

Jag tycker det är ganska trevligt med komplimanger från främmande på stan (förutsatt att de sägs på rätt sätt). Personer som inleder med kommentar om utseendet på en nätdejtingssite ska vara väldigt intressanta för övrigt för att jag ska orka gå vidare med kontakten. För ärligt talat så framkommer det i stor del av de fallen tämligen snart att de bara är intresserade av att ligga.

Undantag finns naturligtvis. En fotointresserad man kommenterade bilden, som han tyckte var ljusmässigt bra. Det känns ju ärligt och är en komplimang till min väninna som har tagit den, inte en kommentar på mitt utseende.

Uppenbarligen. Självklart är det ingen rättighet att ge någon (vad man själv tycker är) en komplimang! Öht bör man väl inte ge komplimanger för sin egen skull, utan för mottagarens.

Någonstans landar detta i hårklyverier?

Om jag ger någon en komplimang är det för att jag uppfattar något jag uppskattar och värderar, och vill förmedla det.

Det skulle kunna formuleras så som att mottagaren förtjänar en komplimang. Kanske är jag slarvig i mitt språk men jag skulle nog kunna säga så. Hej kompis -du förtjänar en komplimang för din nya frisyr/slips/skor/artikel

Ptr

Nej, Ptr, ge inte fan i komplimanger. Jag tycker om att få uppskattning, vad det än gäller och tycker att vi överhuvudtaget borde ge varandra mer uppskattning var vi än befinner oss. Jag blir aldrig ledsen/stött för en komplimang.
Alla som svarar på en dejtannons tycker ju ändå att mottagaren ser fin ut, annars hade den ju inte skrivit.

Ptr

När det gäller offentliga sammanhang som typ Buke här bör man säkrast låta bli att kommentera/ge komplimanger för att slippa diskussion i fråga. Det är alltid någon som blir stött eller avundsjuk. :meh:

men gud vad ni är bittra. herrejesus alltså.

Jag syftade på er bägge, dvs det citerade och så det du skrev. Annars hade jag givetvis duat.

KL
Jag har funderat på hur en typisk kvinna på en nätdejtingsida är.
Hon är väldigt nöjd med sitt livs om singel men söker ändå en man av någon anledning. Hon har massor med vänner som hon umgås med och hon reser jorden runt minst en gång om året. Hon tränar nästan varje dag dessutom. Och sen så trivs hon jättebra med sitt jobb dessutom!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 761
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V