Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Bara i den här tråden är det ju tydligt att vissa könsregler hålls det gärna hårt på.

Jag kan absolut förstå att man på förstadejter kan vilja bjuda den andra på fika. Men att det naturligt skulle falla på mannens roll är för mig helt oförståligt!!

Jag har gått på många förstadejter där vi båda varit män. Oftast har vi betalat var för sig, ibland har jag bjudit, ibland har jag blivit bjuden. Blir det en andra- och tredjedejt blir det däremot mer naturligt att bjuda varandra på fika.

Problemet uppstår först när två kvinnor dejtar - ingen vill betala ;)

Jag gör så, av vanlig artighet. Men, om jag är på en dejt (med en man) och kommer fram till en dörr, så ställer jag mig inte och väntar på att han ska komma fram och öppna dörren för mig. Jag öppnar dörren och håller upp den för honom :) = Jag förväntar mig inte att mannen ska öppna dörren!

Är man liten känns det bra att växa.
Den som inte är liten har inte det behovet och risken är snarare att man känner sig förminskad.

Jo, men om alla är nöjda är det väl bra :-)

Handlar inte livet av att ge och ta?

?? Nej, det var mina ord. Hur du uttrycker dig i tråden påverkar normen i samhället. Att du är positiv till att mannen bjuder och därigenom får växa i sin manlighet påverkar normen om hur män och kvinnor bör bete sig när de dejtar varandra.

...fast idet andra exemplet jag hade så får kvinnan växa i sin manlighet ;)
...och mannen luta sig tillbaka.

Om mannen "växer" för att han bjuder och kvinnan känner sig uppvaktad för att hon blir bjuden - alla är nöjda :) Kan inte fatta vad det är för fel på det! I andra fall kan kanske kvinnan "växa" för att hon gör någonting annat (byter däck på bilen t.ex) och mannen kan njuta av att han inte behöva göra det.
Allt sånt där jämnar ut sig om man inte räknar exakt "öga för öga, tand för tand"

Ärligt talat så verkar det vara en man som inte har mycket annat än plånboken att komma med om han "växer" av att betala en nota...

Det skulle krävas rätt speciella omständigheter för att det inte skulle vara mycket konstigt.

Förlåt men vem har sagt att den gör så? Jag tycker du drar på enorma växlar faktiskt.

Jag skulle aldrig vara otrevlig mot någon bara för att denne ville bjuda men det betyder inte att det är något jag i förlängningen är bekväm med. Som sagt, jag gillar generösa människor och omger mig mest med såna. Likaså när jag dejtar så checkar jag av hur personen är och varken en snålis eller en sk gentleman funkar för mig. Det betyder dock inte att jag kastar min drink i ansiktet på honom och skriker "KROSSA PATRIARKATET!" när han försöker bjuda mig på en drink ;), snarare att jag märker att vi har olika värderingar även gällande annat och därför helt enkelt inte funkar ihop på flera plan.

:D

ja, jag drar på enorma växlar, därför att det är precis det intrycket jag får av många inlägg i den här tråden vad det gäller hur man reagerar på någon som ligger i riskzonen för att bete sig på ett sätt man själv inte är van/bekväm med att ta emot.

Jag gör så, av vanlig artighet. Men, om jag är på en dejt (med en man) och kommer fram till en dörr, så ställer jag mig inte och väntar på att han ska komma fram och öppna dörren för mig. Jag öppnar dörren och håller upp den för honom :) = Jag förväntar mig inte att mannen ska öppna dörren!

Inte jag heller, men jag gillar om han gör det :)

Varför skulle överhuvudtaget någon växa i någon roll av att byta däck???
Ett till exempel på könsstrukturer - kvinnor ska tydligen inte kunna skruva i couture muttrar och byta däck..?

Jag byter däck på min egen bil, så varför skulle jag inte kunna byta däck på någon annans bil? Jag gör det inte för att "växa i min manlighet", utan för att årstiden växlar.

Jo, men om alla är nöjda är det väl bra :-)

Handlar inte livet av att ge och ta?

Det gör det, men jag aktar mig personligen för indikationer på att det bara kommer handla om att "ta" eller "ge" dvs total avsaknad av "ta och ge".

Jag hade inte kunnat ha en partner som är "liten", då hade jag ätit upp honom på en kvart eller två.

Ärligt talat så verkar det vara en man som inte har mycket annat än plånboken att komma med om han "växer" av att betala en nota...

Det skulle krävas rätt speciella omständigheter för att det inte skulle vara mycket konstigt.

Vill inte alla känna sig "viktiga"? Vill inte alla känna sig hjälpsamma? Vill inte alla känna sig snälla? Vill inte alla känna sig vänliga?

...nja nå, kanske inte alla, men de flesta.

Jag byter däck på min egen bil, så varför skulle jag inte kunna byta däck på någon annans bil? Jag gör det inte för att "växa i min manlighet", utan för att årstiden växlar.

Äh, du förstår nog vad jag menar om du tänker efter.

Vill inte alla känna sig "viktiga"? Vill inte alla känna sig hjälpsamma? Vill inte alla känna sig snälla? Vill inte alla känna sig vänliga?

Det går utmärkt att vara ödmjuk och hjälpsam utan att tvinga in sig i stereotypa könsroller. Eller hur?

När jag går på dejt är det för att lära känna den personen, inte för att bygga upp dem moraliskt. Det är ingen behandlingssession.

På vilket sätt växer hon i sin manlighet av att byta däck? Byter däck gör man väl beroende på vägunderlaget, inte för att visa manlighet? Varför ska man ens se däckbyte som "manligt"? Den som ogillar det minst får väl byta, och vill absolut ingen så kan man köpa den tjänsten.

Ungefär som att män "hjälper till" i hemmet eller med barnen. De bor ju för fasiken där själva och är förälder till barnen :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 575
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 224
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka