Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Är det liksom värt att hävda sin "jag kan själv" och förinta den andras ansträngning?
Förlåt men vem har sagt att den gör så? Jag tycker du drar på enorma växlar faktiskt.

Jag skulle aldrig vara otrevlig mot någon bara för att denne ville bjuda men det betyder inte att det är något jag i förlängningen är bekväm med. Som sagt, jag gillar generösa människor och omger mig mest med såna. Likaså när jag dejtar så checkar jag av hur personen är och varken en snålis eller en sk gentleman funkar för mig. Det betyder dock inte att jag kastar min drink i ansiktet på honom och skriker "KROSSA PATRIARKATET!" när han försöker bjuda mig på en drink ;), snarare att jag märker att vi har olika värderingar även gällande annat och därför helt enkelt inte funkar ihop på flera plan.

För mig är den typen av könsstyrd kultur och tradition sorglig. Det är inte så att svenska män idag måste bjuda kvinnor för att kvinnor saknar egen inkomst och därav saknar ekonomiskt utrymme att bjuda sina dejter på fika/middag.

Det finns för mig, något djupt osmakligt i att kvinnor anser att män ska stå för notan. Det blir onekligen väldigt dyrt för dejtande män och vad är rättvisan i det?

Alla gör som de vill men hade jag varit man hade jag valt bort alla kvinnor som redan från scratch luftar en taskig manssyn.
Precis som jag som kvinna väljer bort en dejt som efter en bjudning hemma hos mig inte visar genuin vilja att hjälpa till med avplockning och disk.

Om mannen "växer" för att han bjuder och kvinnan känner sig uppvaktad för att hon blir bjuden - alla är nöjda :) Kan inte fatta vad det är för fel på det! I andra fall kan kanske kvinnan "växa" för att hon gör någonting annat (byter däck på bilen t.ex) och mannen kan njuta av att han inte behöva göra det.
Allt sånt där jämnar ut sig om man inte räknar exakt "öga för öga, tand för tand"

När träffade du senast en vuxen människa som försökte underhålla och pjuddra med en annan som om den vore ett kinkigt barn?
Härom helgen. En snubbe som försökte ragga upp mig med löften om att pjuddra och bjuda mig på det ena och det andra. När han började dilla om att han ville "ta hand om mig" så bad jag honom dra åt helvete. Ja han var sliskig, men för mig är att öppna dörren och dra ut stolen i exakt samma slisk-kategori.

Jag går igång mer på personer som betraktar mig som en kompetent vuxen. Dvs att vi möts på lika villkor - vi ska ha trevligt ihop. Inte att den ena ska göra det trevligt för den andra. Det signalerar, för mig, att man inte betraktar den andre som en like.

Men det är väl stor skillnad på att anse att mannen ska stå för notan och att tacka ja om mannen erbjuder sig att betala.

True :bow:

Tycker det är väldigt underligt att en del kvinnor tycker dom ska vara underlägsna mannen bara för att han bjuder O_o ..herregud, livet går väl inte bara ut att bli bjuden av en man , dörrar öppnas eller stolar dras ut ...finns väl 1000 saker som är mycket värre än det

Jag är väl medveten om det men det är av ringa betydelse när det först och främst är män som betalar notan på fik samt i restaurang och bar. Det är ett faktum som vi alla har möjligheten att förändra - om vi vill. Det är en majoritet kvinnor som i handling visar att de inte vill förändra detta mönster.
Faktum.

Jag utgår från att de kvinnor som inte vill förändra mönstret, stannar kvar i dessa roller eftersom de ser fördelar för den egna individen i att behålla mönstret.

Men det är väl stor skillnad på att anse att mannen ska stå för notan och att tacka ja om mannen erbjuder sig att betala.

Fast det spelar ju roll hur du beter dig i situationen. Om du tar upp plånboken i god tid gör ju en viss skillnad jämfört med att du gör en "paus" vid kassan (eller rent av går därifrån utan att betala...). Om du inte vill säga rent ut att du föredrar att ni betalar var för sig. Eller att du säger att du betalar. Om du blir bjuden fler gånger än du bjuder så är det ju rätt självklart att det spär på faktumet att män bjuder mer än kvinnor vid dejter.

Eller hur du uttrycker dig i tråden. Genom att uppmuntra den ålderdomliga normen så bidrar du ju till att upprätthålla den.

Exakt! Det är bra att "kunna själv" många gånger, men det är otacksamt och fult att tacka nej till en annans ansträngning.

Det tycker jag inte att det behöver vara. Det kan vara precis lika fult att "pracka på" någon ansträngningar och gåvor - det försätter den andra i en mottagarsits som denne kanske inte vill vara i (dvs ett snedfördelat förhållande). Man måste ju kunna få säga tack men nej tack!

Härom helgen. En snubbe som försökte ragga upp mig med löften om att pjuddra och bjuda mig på det ena och det andra. När han började dilla om att han ville "ta hand om mig" så bad jag honom dra åt helvete. Ja han var sliskig, men för mig är att öppna dörren och dra ut stolen i exakt samma slisk-kategori.

Jag går igång mer på personer som betraktar mig som en kompetent vuxen. Dvs att vi möts på lika villkor - vi ska ha trevligt ihop. Inte att den ena ska göra det trevligt för den andra. Det signalerar, för mig, att man inte betraktar den andre som en like.

Håller du aldrig dörrar öppna/öppnar du aldrig dörrar för andra (vänner eller okända)? Om du gör det - tycker du då att de är mindre värda och inte klarar sig själva??? Med ditt tankesätt så nedvärderar du t.ex din kompis om ni går in i en affär och du råkar hålla upp dörren för henne/honom.

Jag tror inte det bara är kvinnor dom inte vill förändra det. Jag skulle nog sägs att jag tycker det mest verkar vara män som inte vill förändra könsroller.

Givetvis bär både män och kvinnor ansvaret men jag tror personligen att det i denna fråga är kvinnorna som måste se till att förändra.
Männen sitter iom den otacksamma rollen att vara den som "skall" ta initiativ till betalning hamnar i taskigt läge att påverka till förändring.

Precis som att jag personligen tror att det är kvinnorna som måste stå för förändringen när det gäller fördelningen av föräldradagar.

Två små exempel där konservativa könsroller verkar tilltala alldeles för många kvinnor.

Jag skulle vilja säga att både män och kvinnor upprätthåller patriarkatet. Även om jag helst vill skylla på männen :angel:

I högsta grad är det både män och kvinnor som upprätthåller ojämlikhet och könsstereotypa strukturer!

Den här tråden är väl ett ypperligt exempel på det :angel:
(syftar inte bara på de senaste exemplen)

Bara i den här tråden är det ju tydligt att vissa könsregler hålls det gärna hårt på.

Jag kan absolut förstå att man på förstadejter kan vilja bjuda den andra på fika. Men att det naturligt skulle falla på mannens roll är för mig helt oförståligt!!

Jag har gått på många förstadejter där vi båda varit män. Oftast har vi betalat var för sig, ibland har jag bjudit, ibland har jag blivit bjuden. Blir det en andra- och tredjedejt blir det däremot mer naturligt att bjuda varandra på fika.

Om mannen "växer" för att han bjuder och kvinnan känner sig uppvaktad för att hon blir bjuden - alla är nöjda :) Kan inte fatta vad det är för fel på det! I andra fall kan kanske kvinnan "växa" för att hon gör någonting annat (byter däck på bilen t.ex) och mannen kan njuta av att han inte behöva göra det.
Allt sånt där jämnar ut sig om man inte räknar exakt "öga för öga, tand för tand"

Snälla, säg till mig att du ser hur extremt könskonservativt hela texten är.

Jag blir mörkrädd på riktigt.

Snälla, säg till mig att du ser hur extremt könskonservativt hela texten är.

Jag blir mörkrädd på riktigt.

Är man liten känns det bra att växa.
Den som inte är liten har inte det behovet och risken är snarare att man känner sig förminskad.

Va?? Inte mina ord!!

?? Nej, det var mina ord. Hur du uttrycker dig i tråden påverkar normen i samhället. Att du är positiv till att mannen bjuder och därigenom får växa i sin manlighet påverkar normen om hur män och kvinnor bör bete sig när de dejtar varandra.

Håller du aldrig dörrar öppna/öppnar du aldrig dörrar för andra (vänner eller okända)? Om du gör det - tycker du då att de är mindre värda och inte klarar sig själva??? Med ditt tankesätt så nedvärderar du t.ex din kompis om ni går in i en affär och du råkar hålla upp dörren för henne/honom.

Nej givetvis menar jag öppna dörrar på "gentlemannavis", det vi diskuterar. Dvs, som jag skrev tidigare, det som går utöver att hålla upp dörren för den som kommer efter.

Jag har definitivt inga problem med att se individerna bakom endera kön. Det jag däremot har problem med är att andra gör antaganden, och för sin egen del bekväma intolkningar, utifrån kön.
är detta för att personerna uttrycker sina antaganden och intolkningar, eller för att du förutsätter att det är så? - jag syftar på ditt inlägg om att det är sorgligt när män köper drinkar till kvinnor i baren eftersom det "inte går att komma undan" könsperspektivet.

går det ens att förutsätta att det alltid händer ur ett könsperspektiv? ofta, ja, men alltid, nej.*

Ex kvinnor som förväntar sig att män skall stå för notan, dra ut stolar och hjälpa till med jackan.
Ex män som förväntar sig att kvinnan fixar och donar middagsdejten på hemmaplan.

om dessa människor hittar partners som delar tanken om hur man bekvämast lever sina liv - blir det inte en jämställd kontallation då, där båda parter får ut det som får dem att må bäst?

Jag är väl medveten om det men det är av ringa betydelse när det först och främst är män som betalar notan på fik samt i restaurang och bar. Det är ett faktum som vi alla har möjligheten att förändra - om vi vill. Det är en majoritet kvinnor som i handling visar att de inte vill förändra detta mönster.
Faktum.

Så här ser jag det (nu menar jag inte du som i du, No1, utan generellt):
Fundera på vad du inte kan kompromissa i en relation. Kommunicera det. Förutsätt ingenting. Ta ansvar för det som är viktigt för dig i en relation. Visa respekt och uppskattning.

Om "männen" har ett problem med att plocka upp notan, så ligger väl ansvaret lika mycket på dem att förändra det mönstret som på kvinnan?
Att det sedan finns individer som uppskattar att bli bjudna, eller bjuda, det kommer man inte komma ifrån. Det första steget är väl ändå att sluta förutsätta och gissa, och börja kommunicera istället. "Vad vill du?" "Vad är jag bekväm med?"

-----------------------------
*DET för mig är viktigt att komma ihåg, därför att gångerna det är ur ett individperspektiv är början på en förbättring. Det behöver få utrymme. Att alltid förutsätta att en konstallation av båda könen endast fungerar ur könsperspektiv är - i mina ögon - att slå ner en stenmur i vägen för en utveckling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 576
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 228
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka