Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Att tex köra lastbil är så mycket mer än bara körtiden, övrigt arbete är den mesta tiden många gånger. 13 timmar arbete + 11 timmar dygnsvila. Ska man ta sig till och ifrån så är bara 9 timmar kvar till häst och sömn.

Det är som i andra låglöneyrken, antingen så tackar man ja eller så inte. Antingen tar man det som bjuds eller så får man vara utan.

Många som jobbar på liknande sätt, tex vården. Gemensamt är att där är många timmar arbete men inte lika många pengar in. Det går för att man jobbar mycket.

Då får man välja, ha tid eller ha råd. I annat fall får man satsa på att bli en byråkrat och visserligen inte tjäna jättemycket, men åtminstone nästan dubbelt upp.

Att det sen är ett evigt prat om att män tjänar mer känns som ett hån. Det finns män som tjänar mer, och kvinnor. Män kanske är fler, eller så tjänar dessa lite extra mer. Men en stor del män och kvinnor går på samma avtal. Men hur det hör hit?

Nja Då är det det där med förväntningar. Av nån anledning så upplever jag att jag av vissa förväntas ha som mål att tjäna mer och mer, eller så mest det går. Tror inte att jag i längden drar jämnt tillsammans med nån med det synsättet. Jag vill ha en arbetsglädje i det jag gör och äta mig mätt varje dag. Det är en del av en grundsyn på tillvaron som inte är orimlig att dela.

Och jodå, visst finns det tjejer som är inne på det spåret med, men ens vägar ska korsas med. Men rätt som det är så, är det inte så?

Jo jag tror absolut du kan träffa ngn som är inne på samma spår. Tror inte alla tjejer vill ha resor och dyra middagar. Dock så tror jag det innebär att du får en mindre grupp möjliga partners än om du inte hade de kraven. Jag tror det är jätteviktigt om du tex nätdejtar att svara på rätt annonser dvs de som uttryckligen skriver att de vill ha samma sak eftersom du har så specifika önskemål.

Jo jag tror absolut du kan träffa ngn som är inne på samma spår. Tror inte alla tjejer vill ha resor och dyra middagar. Dock så tror jag det innebär att du får en mindre grupp möjliga partners än om du inte hade de kraven. Jag tror det är jätteviktigt om du tex nätdejtar att svara på rätt annonser dvs de som uttryckligen skriver att de vill ha samma sak eftersom du har så specifika önskemål.

Precis. Vill dejten inte ungefär samma saker av sig själv, så kommer ju det hela att inom mycket kort tid bara att framstå för dejten som att hen ska fylla en redan färdigskriven roll i ett redan färdigplanerat liv. Jag skulle dra mig tillbaka om det kändes så, till och med om planen i stort vore en som jag gillade. Jag vill helt enkelt inte vara en roll i andras livsplaner. Jag vill vara jag.

Sen framstår det för all del för mig som lite väl insnöat att ha så strikta planer för hur tiden och livet ska tillbringas, att ett kafébesök och en och annan middag ute totalt spolierar projektet. Det tyder ju på att man är en person med en extremt liten bekvämlighetszon.

När två personer ska bilda ett par så är det oftast så att man har många liknande drömmar och intressen. Trots det så är det ofta väldigt många saker där man måste jämka och ge och ta för att relationen ska passa båda.
Om sådana enkla och för de flesta självklara saker som att fika och äta ute ibland blir en sak som ska jämkas med så kommer det att bli väldigt stora problem som du inte kan ens föreställa dig. Tro mig.

Det är också så att ju äldre man blir ju mer växer det fram det som är ens eget liv och vilken syn man har på hur livet ska se ut. Det har visat sig för mig i fyrtioårsåldern alltså att det tar en del energi att fundera på hur jag kan vara mer flexibel i det som är självklart för mig för att det ska finnas utrymme för en person till i mit eget liv.

Jag är nog lik dig i mångt och mycket eftersom jag på riktigt älskar naturen och har en stuga som är min bebis. Jag har också häst och odlar väldigt mycket och renoverar saker etc. Bakar mycket. Men jag tror att de flesta människor även med dessa intressen vill göra annat OCKSÅ. Dessutom så inser jag ju att den person jag träffar har saker som han vill göra och ha med mig på som jag aldrig trodde jag skulle uppskatta. Det fungerar inte att säga att jag vill lägga alla miná pengar på saker som gynnar min dröm utan då ska man vara ensam. För att en relation ska fungera för bägge så måste man dels ha en del likheter i botten och sedan en verklig vilja att skapa gemensamma drömmar och ta del av varandras.

Och angående fikandet i början av dejterna så måste du förstå att de första gångerna man ska ses är det klokt att göra det bland folk. Då ska man naturligtvis bidra båda två! Det är sedan dumt att säga att du mår dåligt av att hundringen för fikat var dåligt använd. Du framstår då som snål och det är en egenskap många tycker riktigt illa om.

För min egen del är det så att jag uppskattar artiga killar (och tjejer). Jag förväntar mig i inte att han skall bjuda första dejten, men jag tycker det är artigt att han erbjuder det. Jag brukade då tacka nej, men uppskattade gesten att han var artig nog att vilja bjuda. Ibland tackade jag ja, men bara om det gällde en kopp kaffe, inget mer. Om jag inte var intresserad av att träffa honom igen vill jag definitivt inte bli bjuden. Känns ruttet att dissa någon som fick bjuda på fika...
Jag uppskattar även om folk håller upp dörrar etc. Gör det även själv.

Ang. nålpengar och det andra: sålänge vårt samhälle inte är helt jämställt med lika löner och lika behandling har jag verkligen inga problem med att män får bjuda på fika (Det tar de oftast igen senare iform av gratis markservice på hemmaplan i de allra flesta fall).
Är det jämställt när det bara är åt ett håll? Jag får det inte att gå ihop med det fetmarkerade i din text, eller du tycker det är ok att behandla människor olika beroende på kön?

Jag tycker om människor som är artiga men inte insnöade, ber du honom ta med sig senaste lönespecen på daten så du kan se vem som tjänar mest eller gäller det genomgående att även om en kille är lågavlönad så ska han bjuda en tjej som kanske har råd att både ha egen häst och bil? Av ren artighet ska han bjuda på första daten även efter kanske 10 olika misslyckade dater?

KL
Jag har svårt att förstå varför män förväntas bjuda på allt, likaså varför de förväntas öppna dörrar, dra ut stolar etc för kvinnor, bara för att de råkar vara män. Om det föreligger något slags fysiskt handikapp hos motparten/ kvinnan kan jag förstå att omgivningen förväntas hjälpa till.

Visst är det skönt när någon öppnar dörren, om du har händerna fulla med prylar etc, men det är ingenting jag förväntar mig. Jag anser att jag är fullt kapabel att klara mig själv.

KL
Jag har svårt att förstå varför män förväntas bjuda på allt, likaså varför de förväntas öppna dörrar, dra ut stolar etc för kvinnor, bara för att de råkar vara män. Om det föreligger något slags fysiskt handikapp hos motparten/ kvinnan kan jag förstå att omgivningen förväntas hjälpa till.

Visst är det skönt när någon öppnar dörren, om du har händerna fulla med prylar etc, men det är ingenting jag förväntar mig. Jag anser att jag är fullt kapabel att klara mig själv.

Jag tycker både kvinnor och män ska hålla upp dörrar. Det är ouppfostrat att inte göra det.
Dra ut stolar är förlegat, aldrig stött på det mer än på studentbalen. Skulle bli förvånad om han gjorde det.

När två personer ska bilda ett par så är det oftast så att man har många liknande drömmar och intressen. Trots det så är det ofta väldigt många saker där man måste jämka och ge och ta för att relationen ska passa båda.
Om sådana enkla och för de flesta självklara saker som att fika och äta ute ibland blir en sak som ska jämkas med så kommer det att bli väldigt stora problem som du inte kan ens föreställa dig. Tro mig.

Det är också så att ju äldre man blir ju mer växer det fram det som är ens eget liv och vilken syn man har på hur livet ska se ut. Det har visat sig för mig i fyrtioårsåldern alltså att det tar en del energi att fundera på hur jag kan vara mer flexibel i det som är självklart för mig för att det ska finnas utrymme för en person till i mit eget liv.

Jag är nog lik dig i mångt och mycket eftersom jag på riktigt älskar naturen och har en stuga som är min bebis. Jag har också häst och odlar väldigt mycket och renoverar saker etc. Bakar mycket. Men jag tror att de flesta människor även med dessa intressen vill göra annat OCKSÅ. Dessutom så inser jag ju att den person jag träffar har saker som han vill göra och ha med mig på som jag aldrig trodde jag skulle uppskatta. Det fungerar inte att säga att jag vill lägga alla miná pengar på saker som gynnar min dröm utan då ska man vara ensam. För att en relation ska fungera för bägge så måste man dels ha en del likheter i botten och sedan en verklig vilja att skapa gemensamma drömmar och ta del av varandras.

Och angående fikandet i början av dejterna så måste du förstå att de första gångerna man ska ses är det klokt att göra det bland folk. Då ska man naturligtvis bidra båda två! Det är sedan dumt att säga att du mår dåligt av att hundringen för fikat var dåligt använd. Du framstår då som snål och det är en egenskap många tycker riktigt illa om.

Ja det är viktigt att komma ighåg att man måste kompromissa. Även om man hittar någon som har lika värderingar och vill leva liknande liv så kommer man vara tvungen att kompromissa med ngt. Vill man inte det får man nog leva ensam.

KL

vill du göra det tydligt för den andra parten att du är mån om att göra ett gott intryck, så hjälper det otroligt mycket med dessa handlingar som är tydliga signaler på just det. Självklart gäller samma kvinnor: vill man vara tydlig med att visa att man är mån om att göra ett gott intryck är det generellt inte "jag klarar mig bäst själv / du klarar dig säkert bäst själv" som gäller.

Att vilja göra gott intryck innebär både att göra saker - högt och lågt - för varandra, samt att kunna ta emot. Vissa trivs bäst med att göra fina saker för en annan, för andra känns det bäst att ta emot och visa uppskattning verbalt/känslomässigt istället.

förväntningarna handlar väl mer om den typen av signaler som samhället anser är "standard" för man resp kvinna. så kan man tycka vad man vill om det. man måste ju inte hålla sig till de "riktlinjerna" - med god kommunikation och lite fantasi kan man säkert komma på annat också.

om jag har blivit frågad på dejt så förväntar mig att den andra parten tydligt visar mig om de är måna om att göra ett gott intryck eller inte. Så jag skulle inte bli imponerad om jag fick betala fikat själv faktiskt, eller fick dörren stängd i ansiktet eller fick bära alla väskor själv.

Hade jag bjudit ut någon på en dejt skulle jag inte ha samma förväntningar.

Senast ändrad:

Så du menar att den som tar initiativet till dejten får pröjsa och öppna dörren?

Själv tycker jag syftet med en dejt är att visa för varandra vilka man är som personer och vilka värderingar man har. Jag har inget behov av att bli försörjd och förväntar mig inte heller att bli bjuden. Inte heller är jag handikappad bara för att jag är kvinna, utan är fullt kapabel både till att dra ut stolar och öppna dörrar. Det jag söker hos en man är något helt annat. En man som tror att vi lever kvar i 1800-talet är fullkomligt ointressant och skulle inte kunna hantera att leva i en relation med mig.

Ja, i stort sett. Varför initiera en aktivitet man inte kan eller vill bjuda den andra på? bjuda, som både i upplevelse och "jag tar hand om det här, du ska inte behöva fundera på något annat än det vi gör/vår tid tillsammans". jag skulle t ex inte förvänta mig att bjuda hem någon på middag och be dem ta med egen mat.
Eller bjuda in till en aktivitet jag egentligen inte har tid för och därför lämnar den andra efter 30 min.

Jag anser också att "syftet med en dejt är att visa för varandra vilka man är som personer och vilka värderingar man har. Jag har inget behov av att bli försörjd och förväntar mig inte heller att bli bjuden. Inte heller är jag handikappad bara för att jag är kvinna, utan är fullt kapabel både till att dra ut stolar och öppna dörrar."

Men jag anser även att hur man beter sig mot varandra och hur man tar hand om varandras miljö och personliga utrymme ingår i detta. Att göra saker för varandra ser jag inte som ett steg tillbaka till 1800-talet utan ett tecken på generositet. Jag tycker om generösa människor och jag känner mig bra när jag kan vara generös själv. Jag ser inte mig själv som svag eller underordnad en man bara för att jag låter någon som erbjuder sig betala betala, för att de öppnar en dörr åt mig... Eller för att jag förväntar mig att personen som bjudit ut mig på dejt ska bete sig som att de bryr sig om att jag är där - och vilket intryck de gör på mig.

Något av det finaste som finns är ju när någon anstränger sig för en, när de är måna om din upplevelse, inte bara sin egen.

Senast ändrad:

Så du menar att den som tar initiativet till dejten får pröjsa och öppna dörren?

Själv tycker jag syftet med en dejt är att visa för varandra vilka man är som personer och vilka värderingar man har. Jag har inget behov av att bli försörjd och förväntar mig inte heller att bli bjuden. Inte heller är jag handikappad bara för att jag är kvinna, utan är fullt kapabel både till att dra ut stolar och öppna dörrar. Det jag söker hos en man är något helt annat. En man som tror att vi lever kvar i 1800-talet är fullkomligt ointressant och skulle inte kunna hantera att leva i en relation med mig.

Jag får en känsla av att du inte riktigt är "du" med dig själv. Varför är det så hemskt med artiga väluppfostrade män?
Jag kan också öppna dörrar och pröjsa för mitt eget kaffe, men jag ääälskar då män har lite vett och etikett. Det betyder absolut inte att de är kvar i 1800-talet.
Var på en fest nyligen där en av mina ungdomsvänner var mig bordskavaljer. Då vi skulle sätta oss drog han ut stolen för mig - som en helt naturlig sak för honom, och OJ vad jag gillade. ...och han är absolut ingen snobb, utan en vanlig hederlig modern djurbonde. Än finns det hopp för mänskligheten!

Du som är så bevandrad i artighet och att göra gott intryck på andra, kan du ge ett tips på hur jag ska, på ett artigt, väluppfostrat sätt naturligtvis, signalera att jag inte uppskattar dessa "gentlemannamässiga" gester särskilt mycket?

Och angående att bli bjuden på allt, överallt, hela tiden: Vad förväntar den som bjuder sig, i gengäld?

"There is no such thing as a free lunch."

Jag håller helt med. (Bortsett från ibland när jag och en vän rollspelar;)) Jag blir faktiskt provoceras om någon gör så utan någon rimlig ursäkt.

Däremot skulle jag ta en rejäl funderare om någon inte ville ta en fika eller äta annat än hemma för att det är "dyrt och onödigt". (jag är notdelare;)) Speciellt om man inte är så fattig att man inte har råd (så kan det ju vara) dvs att det är tomt på kontot. Dels skulle jag känna att intresset för att göra något med mig är svalt om man inte ens vill anstränga sig till köpa en kopp kaffe (till sig) och dels för att man nog missat meningen med mat. Hemlagat är underbart men det hjälper inte en varm sommardag när man är sugen på glass. Eller något annat där man är.

Jag tycker både kvinnor och män ska hålla upp dörrar. Det är ouppfostrat att inte göra det.
Dra ut stolar är förlegat, aldrig stött på det mer än på studentbalen. Skulle bli förvånad om han gjorde det.

Brukar du erbjuda dig att betala på dejten? För det menade du väl också är artigt för både kvinnor och män?

Något av det finaste som finns är ju när någon anstränger sig för en, när de är måna om din upplevelse, inte bara sin egen.

Beror på hur det görs. Jag tycker att sådana ansträngningar kan kännas påträngande, fjäskigt och... ja, ansträngt. Mycket bättre om personen anstränger sig för att vi ska ha en rolig upplevelse tillsammans. Jag vill inte bli behandlad som ett kinkigt barn som behöver underhållas och pjuddras med för att vara glad.

För mig går öppna dörrar (utanför ramen för vanlig etikett, dvs man håller upp den för den som kommer efter) och dra ut stolen fetbort - det är bara obehagligt.

"Tack så jättemycket, jag uppskattar verkligen att du vill göra det för mig, men jag känner mig bekvämast med att öppna dörren / dra ut stolen / betala min middag själv." Är du intresserad av att höra vad den andra har att säga också (dvs inte bara intresserad av att få ditt sagt), så kan du lägga till ett "Hur tänker du angående det?"

Varför fundera över vad den andra förväntar sig i gengäld? Var persons förväntningar är dens egna ansvar. Det är inte ditt ansvar att försöka läsa någon annans tankar. Det är ditt ansvar att kommunicera dina egna om det nu är något du vill.

*kl
Jag tyckte det var asjobbigt att sambon betalade allt i början. Men just där och då var det en förutsättning för att jag skulle kunna följa med. Han betalar ofta nu med, för hela sällskapet men nu är det våra pengar och inte samma sak.

Vi var tom en vecka i Turkiet efter ett par månader efter att vi träffats, som han betalade ( den var faktiskt köpt innan vi träffades, med hans bästa vän + fästmö och så en öppen biljett).

Det är lustigt hur olika man är. Vi pratade faktiskt om sådana saker innan vi träffades.

Och jodå, visst finns det tjejer som är inne på det spåret med, men ens vägar ska korsas med. Men rätt som det är så, är det inte så?

Har man väldigt speciella krav så är det nog viktigt att vara tydlig i det från början. Det blir ju färre kvar att dejta, men större chans att man träffar rätt. Och har man krav som ligger lite utanför mainstream-normen tänker jag också att de vanliga dejtingsajterna kanske inte heller är det ställe som ger bäst chans till utdelning. Kanske finns det forum för sådana som har samma syn på livet som du, där du kan lära känna folk? (ibland är det ju inte heller den man lär känna först som är den potentiella partnern, utan dennes kompis) Buke är ju fullt av hästmänniskor, som visserligen ofta är ute i skog och mark etc men jag tänker att det borde finnas forum som är ännu mer nischade mot att "leva självständigt på landet".

"Tack så jättemycket, jag uppskattar verkligen att du vill göra det för mig, men jag känner mig bekvämast med att öppna dörren / dra ut stolen / betala min middag själv." Är du intresserad av att höra vad den andra har att säga också (dvs inte bara intresserad av att få ditt sagt), så kan du lägga till ett "Hur tänker du angående det?"

Varför fundera över vad den andra förväntar sig i gengäld? Var persons förväntningar är dens egna ansvar. Det är inte ditt ansvar att försöka läsa någon annans tankar. Det är ditt ansvar att kommunicera dina egna om det nu är något du vill.

Håller med. Jag tycker inte det är så märkvärdigt att bjuda ngn. Förstår inte varför det skulle skapa så mkt förväntningar om jag bjuder ngn på en kaffe för 30 kr. Varför göra en stor grej av det? Jag brukar ofta bjuda vänner på en fika eller lunch, bara för att det är trevligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 576
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 228
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka