Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Beror på hur det görs. Jag tycker att sådana ansträngningar kan kännas påträngande, fjäskigt och... ja, ansträngt. Mycket bättre om personen anstränger sig för att vi ska ha en rolig upplevelse tillsammans. Jag vill inte bli behandlad som ett kinkigt barn som behöver underhållas och pjuddras med för att vara glad.

När träffade du senast en vuxen människa som försökte underhålla och pjuddra med en annan som om den vore ett kinkigt barn?

KL (inget personligt till dig Trani)

Man umgås väl med människor vars beteende man gillar - eller? varför alltid dra det till ytterligheter?
Typ, jag kan tycka det är ok att sitta brevid någon på bussen, sålänge de inte tar upp all plats / luktar illa / kräks / börjar ta på mig et c et c. Nej tacka fan för det, vem gillar att hålla på med folk som beter sig som idioter? Men hur många som försöker göra fina och trevliga saker för en annan person för att de bryr sig både om den personen, samt vilket intryck man gör, beter sig som idioter? Ok att det kanske inte blir rätt jämt, men är. det. så. jäkla. svårt. att tacka och ta emot när någon genuint anstränger sig för en? Är det liksom värt att hävda sin "jag kan själv" och förinta den andras ansträngning? Är det inte ett ödmjukt tack att ta emot då - och vid ett senare tillfälle uttrycka vad man eg är bekvämare med om man känner att det behövs?

Håller med. Jag tycker inte det är så märkvärdigt att bjuda ngn. Förstår inte varför det skulle skapa så mkt förväntningar om jag bjuder ngn på en kaffe för 30 kr. Varför göra en stor grej av det? Jag brukar ofta bjuda vänner på en fika eller lunch, bara för att det är trevligt.

Allt jämnar ut sig med tiden. En bjuder, ena annan bli bjuden och kanske tvärtom i en annan konstellation. Tror inte man går back i livet för att man bjuder någon på fika.
Jag bjöd en förstadate på fika en gång - bara för att det blev så. Inget konstigt med det - inte för någon av oss tror jag.

Håller med. Jag tycker inte det är så märkvärdigt att bjuda ngn. Förstår inte varför det skulle skapa så mkt förväntningar om jag bjuder ngn på en kaffe för 30 kr. Varför göra en stor grej av det? Jag brukar ofta bjuda vänner på en fika eller lunch, bara för att det är trevligt.

Det är väl det där underförstådda "jag tar nästa", som är det jag inte gillar i det när det handlar om första dejten. Som att man lägger in en förväntning om att det här är inte enda gången vi kommer att fika, för att det ska gå jämt upp. Sen måste ju inte livet vara rättvist fördelat heller :idea: En kaffe på 30 kr skulle jag inte bry mig om, men en hel middag är ju lite mer...Med redan befäst vänskap så är ju det inte en faktor.

Detta förutsatt att det är vem som helst som bjuder, det jag tycker är mer uppseendeväckande är att det verkar vanligt att förvänta att det är mannen som ska bjuda. DET tycker jag är märkligt.

Att dra ut stolen är helt ok på bal, eller annan finare fest. Det är oftast väldigt trångt så alla kan ändå inte sätta sig på samma gång, och då har jag ofta mycket kjol att hålla rätt på :) Att killen ska springa runt bordet till mig på en vanlig restaurang skulle jag inte bli så imponerad av.

men är. det. så. jäkla. svårt. att tacka och ta emot när någon genuint anstränger sig för en? Är det liksom värt att hävda sin "jag kan själv" och förinta den andras ansträngning? Är det inte ett ödmjukt tack att ta emot då

Exakt! Det är bra att "kunna själv" många gånger, men det är otacksamt och fult att tacka nej till en annans ansträngning.

Brukar du erbjuda dig då?

När jag har dejtat har jag med alla förutom en man alltid sagt att jag tar notan på det första stället vi är på. Är killen som jag då så säger "tack, schysst, då tar jag nästa!". Nån "gentleman" som prompt ska bjuda jämt är jag inte intresserad av, vi passar inte ihop ändå, och nån snålis som inte är väluppfostrad och trevlig och vill bjuda igen kommer jag inte heller att passa med. Så det har funkat för mig :) Då har jag förvisso aldrig nätdejtat, utan bara gått på dejter med killar som jag träffat innan.

Håller fullständigt med.
Jag förväntade mig aldrig att min dejt skulle betala/erbjuda sig att betala, oavsett om det var en fika eller en middag.
Däremot gjorde jag det gärna själv, genuin handling men samtidigt en intressant studie.

Många av mina dejter tyckte det var lite besvärligt och propsade gärna på att få vara den betalande parten, det framkom ofta att de inte var vana vid att bli bjudna av kvinnor.

Nu var det länge sedan jag dejtade men det händer att jag hamnar i krogmiljö och kan konstatera att det i första hand är män som bjuder kvinnor i baren - till många kvinnors tydliga förtjusning. Det är sorgligt ur bägge könens perspektiv.

När det gäller vilket beteende jag helst ser från en dejt så är det en representativ sida för det vardagliga jaget. Ett beteende jag även kan förvänta mig efter en tio år lång relation.

Nu var det länge sedan jag dejtade men det händer att jag hamnar i krogmiljö och kan konstatera att det i första hand är män som bjuder kvinnor i baren - till många kvinnors tydliga förtjusning. Det är sorgligt ur bägge könens perspektiv.

Är det sorgligt om en kvinna bjuder en kvinna i baren? Om en man bjuder en man?

Så du menar att den som tar initiativet till dejten får pröjsa och öppna dörren?

Själv tycker jag syftet med en dejt är att visa för varandra vilka man är som personer och vilka värderingar man har. Jag har inget behov av att bli försörjd och förväntar mig inte heller att bli bjuden. Inte heller är jag handikappad bara för att jag är kvinna, utan är fullt kapabel både till att dra ut stolar och öppna dörrar. Det jag söker hos en man är något helt annat. En man som tror att vi lever kvar i 1800-talet är fullkomligt ointressant och skulle inte kunna hantera att leva i en relation med mig.

Fast bara för att en man öppnar dörrar, betalar eller drar ut stolen förpassas väl inte jag genast till 1800 talet ?? Man kan väl vara jämlik ändå .

Beror på hur det görs. Jag tycker att sådana ansträngningar kan kännas påträngande, fjäskigt och... ja, ansträngt. Mycket bättre om personen anstränger sig för att vi ska ha en rolig upplevelse tillsammans. Jag vill inte bli behandlad som ett kinkigt barn som behöver underhållas och pjuddras med för att vara glad.

För mig går öppna dörrar (utanför ramen för vanlig etikett, dvs man håller upp den för den som kommer efter) och dra ut stolen fetbort - det är bara obehagligt.

kinkigt barn ? Är man kinkig när man får på dejt ???

kl
jag blir ofta bjuden på dricka på krogen , och är dom inte för sliskiga säger jag alltid Ja tack...oftast är det grabbar jag känner redan , i lördags blev jag bjuden flera ggr av olika män ...helt villkorslöst , varför tacka nej :p

fortsätter frågan:

...och varför är det sorgligt om alla är nöjda?

För mig är den typen av könsstyrd kultur och tradition sorglig. Det är inte så att svenska män idag måste bjuda kvinnor för att kvinnor saknar egen inkomst och därav saknar ekonomiskt utrymme att bjuda sina dejter på fika/middag.

Det finns för mig, något djupt osmakligt i att kvinnor anser att män ska stå för notan. Det blir onekligen väldigt dyrt för dejtande män och vad är rättvisan i det?

Alla gör som de vill men hade jag varit man hade jag valt bort alla kvinnor som redan från scratch luftar en taskig manssyn.
Precis som jag som kvinna väljer bort en dejt som efter en bjudning hemma hos mig inte visar genuin vilja att hjälpa till med avplockning och disk.

Samma kön, samma förväntningar, samma spelregler.

Här skulle jag säga att det är att se det hela otroligt snävt. Det är inte bara kön som spelar roll utan väldigt många andra kulturella aspekter också. Dina kläder, din röst, ditt hår, längd, ditt umgänge osv osv.

Det är inte samma spelregler bara för att det är samma kön. Och det är inte alltid traditionella könsperspektiv bara för att konstallationen vid ett tillfälle är båda könen.

Nu förutsätter jag "bluntly" att du är kvinna: är du kapabel att se på en man som en individ?

Jag har definitivt inga problem med att se individerna bakom endera kön. Det jag däremot har problem med är att andra gör antaganden, och för sin egen del bekväma intolkningar, utifrån kön.
Ex kvinnor som förväntar sig att män skall stå för notan, dra ut stolar och hjälpa till med jackan.
Ex män som förväntar sig att kvinnan fixar och donar middagsdejten på hemmaplan.

Senast ändrad:

Här skulle jag säga att det är att se det hela otroligt snävt. Det är inte bara kön som spelar roll utan väldigt många andra kulturella aspekter också. Dina kläder, din röst, ditt hår, längd, ditt umgänge osv osv.

Det är inte samma spelregler bara för att det är samma kön. Och det är inte alltid traditionella könsperspektiv bara för att konstallationen vid ett tillfälle är båda könen.

Jag är väl medveten om det men det är av ringa betydelse när det först och främst är män som betalar notan på fik samt i restaurang och bar. Det är ett faktum som vi alla har möjligheten att förändra - om vi vill. Det är en majoritet kvinnor som i handling visar att de inte vill förändra detta mönster.
Faktum.

Jag håller verkligen med dig. När jag var yngre var det en kille som aaaaldrig ville låta mig bjuda. Jag hade mer pengar än han men det spelade ingen roll - han skulle bjuda. Till slut kröp det fram att han kände sig mindre som en man om han inte kunde bjuda sitt sällskap. Orkade knappast dejta honom särskilt mycket längre.

Angående att bjuda i baren är jag också böjd att hålla med :D Finns inget värre än nån okänd snubbe som på fullaste allvar tror att han är gud för mig för att han vill bjuda på en cider för 54 spänn. Jag ska stå där och vara så tacksam, trots att jag mer än gärna betalar för mig själv.

Med vänner är det en annan sak dock, alla mina vänner är generösa och vi bjuder alltid varandra kors och tvärs och känner att det jämnar ut sig.

Det finns för mig, något djupt osmakligt i att kvinnor anser att män ska stå för notan. Det blir onekligen väldigt dyrt för dejtande män och vad är rättvisan i det?

Men det är väl stor skillnad på att anse att mannen ska stå för notan och att tacka ja om mannen erbjuder sig att betala.

Jag är väl medveten om det men det är av ringa betydelse när det först och främst är män som betalar notan på fik samt i restaurang och bar. Det är ett faktum som vi alla har möjligheten att förändra - om vi vill. Det är en majoritet kvinnor som i handling visar att de inte vill förändra detta mönster.
Faktum.

Jag tror inte det bara är kvinnor dom inte vill förändra det. Jag skulle nog sägs att jag tycker det mest verkar vara män som inte vill förändra könsroller.

Jag skulle vilja säga att både män och kvinnor upprätthåller patriarkatet. Även om jag helst vill skylla på männen :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 575
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 228
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Fas vid 6 år
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Den rosa bildtråden