Sv: Några frågor
Ja jag inser nog att jag haft riktigt röta när det gäller Jorunn köpte en osett 3½ åring dräktig dessutom.
men jag hade inge val hade inte desa 70000 som en riktigt bra läromästare kostar...
Jag har ridit in henne själv i grundgångarterna skritt trav och galopp.. när detta var avklarat så åkte hon iväg på tillridning nästan 2 månader.
Sen har jag jobbar vidare och nu är hon på töltsättning av en av sveriges bästa islandshäst ryttare.
Just för att jag vill att Jorunn ska lära sig tölta innan mig så hon sen kan lära mig och tål att jag gör lite fel.
När hon kommer hem kommer vi enbart i början tölta när vi tränar för tränare.
Så jag har en som hela tiden har kolla på mig så jag inte åker ut och simmar så att säga
Med tiden kommer vi prova på tölta utan tränare och sen rullar de på med utvecklingen=)
kom så väl ihåg när jag köpte henne fula ankungen vad påhoppad jag vart.. Vilken ful häst sa folk rent ut till mig..
Den där hästen kommer inte gå att rida på osv.
Och när jag vågade påstå att hon kommer bli en utmärkt läromästare/ familjehäst vart jag avsågad gämse fotknölarna här inne.
HUR kan jag veta de på en inte ens inriden häst sa folk
Jo hennes psyke sa att hon kommer bli de och inge annat.
Och idag 2 år senare hade jag rätt..
Jag kan slänga upp ett barn på Jorunn och hon gör inget går som om hon har glas på ryggen. Tillåter nybörjaren göra lite fel hon förstår endå att ryttaren säger svänga även om det är lite otydligt.
Sitter det upp en som kan rida och ska kräva så knallar hon på så fint även här kan försöka fuska lite men vilken häst försöker inte med de ibland??
Kanske var de ett sjätte sinne hos mig som bara viste att denna häst ska jag ha och den kommer bli min nya familjehäst vad vet jag .
Jag bara viste
går inte att förklara=)
Självklart är ju alltid rådet att köpa en välutbildad häst som första häst.
Min första häst var extremt välutbildad men hade hon varit 10 år yngre hade jag inte haft råd med henne för hon hade kostar över 100000:- då.
Nu var hon avdankad tävlingshäst(hopp) 17 år och nu skulle hon bara bli hobbyhäst.
Hon kostade mig hela 12000:- för 12 år sedan.
betalade 2000 månaden=)
Så att välja en äldre häst som är riktigt erfaren som gått SM vem vet kanske till och med VM i gångartsridning.
En häst på 20 år kanske.
Är det ett sto kan man ju ta föl och då har man ju 4-5 år på sig att lära sig rida islanshäst på sin läromästare så man kan rida in sitt föl med lite hjälp så klart.
Det är också ett alternativ till att få en fin tävlingshäst i framtiden utan att behöva lägga ut en 70000 i klumpsumma.
Exemhästar är billigare men köp en som är symptom fri med bra skötsel.
Det tråkiga med exemhäst är att man inte får den där sköna ledigheten från att mocka göra mat å måste åka ut varje dag under sommaren..
Dock går de ju att lösa med att man har på lösdrift vintertid och har den sköna perioden då ist=)
Lite extra jobb men har man inte så mkt pengar kan man köpa en sån de är också hästar.
Och har trådskaparen ridit i 30 år så tror inte jag att exemhäst är några problem hon kan nog ta hand om en sån=)
Annars är iaf mina råd slut nu=)