Några frågor

Sv: Några frågor

Vadå älska? :D
Vet man felen och vill ha ändå är det väl ingen fara. Men man ska gå in i köpet med öppna ögon och inte tro det är nåt annat man köper. Att bli lurad gör ingen glad. Fast det kanske du gillar - älskar...:grin:

Håller med dig i allt du skriver :bow:

Jag kan själv ta som exempel till dimman och kanske oxå Ts: Min sambo har en kusin som ridit storhäst under några år, en medelmåttig ryttare som är orädd och mjuk. Rida Islandshäst kan jag säga är för henne jättesvårt, hon har problem att få till tölten och hästen som hon rider är en häst med väääldigt bra tölt.

Att rida i ett kort tempo tycker hon också är svårt, att samla hästen ännu svårare osv. Om hon skulle få för sig att köpa en unghäst skulle jag skrika i högan sky - Neeej.

Alla kan inte även om man faktiskt har ridit stor häst under flera år - så är det bara. Jag själv hade inga problem att börja rida islänning däremot tog det ganska många timmar innan jag kunde skilja på ren och oren gång och jag skulle aldrig ta hand om att töltsätta en unghäst själv hur j-a duktig ryttare jag än är, för det vet jag att jag är (tysser inte om skryt men ibland måste man skryta :o)

Nu vill ju Ts inte ha en töltmoppe direkt men hur det än är så finns tölten oftast där och kan ibland ställa till det så att hästen har en sämre trav osv så jag håller med många andra, hellre en läromästare än en unghäst, men det är MIN åsikt. Lycka till iaf :D

för att trivas med islandshästar ska man tycka att tölt är en tillgång hos rasen och inte en belastning.

Vadå älska? :D
Vet man felen och vill ha ändå är det väl ingen fara. Men man ska gå in i köpet med öppna ögon och inte tro det är nåt annat man köper. Att bli lurad gör ingen glad. Fast det kanske du gillar - älskar...:grin:

Föjdfråga, var kommer dessa hästar ifrån? Kärleksaveln eller seriös avel? Dvs avel på föräldrar som visat något antingen på tävlingsbanan eller avelsvisningar eller båda.

Föjdfråga, var kommer dessa hästar ifrån? Kärleksaveln eller seriös avel? Dvs avel på föräldrar som visat något antingen på tävlingsbanan eller avelsvisningar eller båda.
:) Det beror väl på den som skriver annonsen. Stammen är den den är och färgen också oberoende av vilka superlativ man lägger till.;)´

Och det som väger allra tyngst är varken avelsvisning eller tävlingsresultat på föräldrarna utan vad hästen själv har för egenskaper. Det är det man borde gå efter om man är ute efter en ridhäst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hållr in te med om att man bara ska köpa en islänning om man bara vill rida gångarterna tölt och pass.

Har ingen tänkt på att rasen är urmysig till temperamentet, snygg att se på, tålig hållbar och små för den som inte vill ha ett höghus till häst!

Mitt sto är klockren i sina gångarter och hade jag valt att inte töltsätta henne hade honblibit en superbra liten ponny att rida runt på i dressyr hoppning och i skogen med 3 bra rena gångarter.

Fördomen om att en islänning bara går att rida runt på en ovalbana töltandes och inte går göra något som helst annat med är lite smått irriterande faktiskt:crazy:

Vad tror folk igentligen??

Det är en häst som alla andra hästar det är ingen struts vi rider på iallafall:rofl:

Och en häst kan hoppa till och med människan kan hoppa hinder så att en islänning inte skulle kunna de förstår ajg inte vaför folk tror de.
Sen visst det är ju inge OS häst vi pratar om.. men de fins undantag där de hoppar i ponnyklasser på riktigt höga nivåer.

I dressyren så visst krävs de lite mer av ryttaren att den har en känsla av vad som är rent och orent men köp en läromästare där en välutbildad ryttare ridt in och utbildat så hästen har bra och välseparerade gångarter.
Finns en isis som inte kan tölta och som går riktigt högt inom Akademiskt och piaff och passade och riktigt samlad galopp.
Korall heter han.

Så visst vill man så går de om man köper rät isis för ändamålet..

Jag och min lilla tjej gör allt möjligt

Rider mest vanlig hederlig dressyr för vanlig hederlig dressyrtränare. vi hoppar inte så högt dock men endå.. vi hoppar=)

Vi rider mkt ut i skogen för de gillar både hon och jag=)
Sen ska vi även börja rida för islandstränare

Jag tycker rasen islands hästen är perfekt hobby häst familjehäst..

Den ultimata familjehästen vill jag nog påstå där både barn och vuxna kan rida på en och samma häst:banana::bump:

Klart du ska köpa en islänning och vill man bara rida 3 gångarter så är dessa isisar riktigt billiga=)

Och att isisar är dyrare vill jag inte påstå... ett 3 årigt sv hbl av helt normal typ och gång går loss på en 100000:- och uppåt idag.:crazy:

Likadan isis som är 3 år är oftast oinriden och ligger på mellan 20-35 sen finns de billigare och dyrare så klart men nu har jag sagt generällt bara.

Nu har jag nyss kollat på annonserna och gämfört så detta är utefter annonserna på buke och 2 andra kända hästannonssidor!

Isisar lever ju dessuom oftast väldigt länge jag har inte sett eller hört talas om många sv hbl över 35 men en isis reagerar man inte lika mkt på att höra att den är så gammal.

Vet en isländare som är 36 i år älsta hbl liknande hästen jag sett i mitt liv det är min mosters sto.=)

Det är ingen som har islandshäst som tror att man bara kan rida runt den i tölt på en ovalbana. Det gör man på tävlingar (bl.a.), men inte varenda dag när man tränar. Man tränar hästen i paddock/ute, rider i skogen, löshoppar m.m. Det krävs en del för att hästen ska "kunna tölta runt på en ovalbana" och få bra poäng för det.

Det folk hakar upp sig på är väl inte faktumet att det inte går att rida en islandshäst i bara grundgångarterna. Klart det går! Sen kan det ju vara svårare beroende på vilka andra gångarter hästen kan råka blanda in.
Utan det är väl mer att man vill sträva efter att bevara islandshästens extra gångarter, om jag fattat det rätt. Står väl i avelsstandarden också?

Håller med dig i allt du skriver :bow:

Jag kan själv ta som exempel till dimman och kanske oxå Ts: Min sambo har en kusin som ridit storhäst under några år, en medelmåttig ryttare som är orädd och mjuk. Rida Islandshäst kan jag säga är för henne jättesvårt, hon har problem att få till tölten och hästen som hon rider är en häst med väääldigt bra tölt.

Att rida i ett kort tempo tycker hon också är svårt, att samla hästen ännu svårare osv. Om hon skulle få för sig att köpa en unghäst skulle jag skrika i högan sky - Neeej.

Alla kan inte även om man faktiskt har ridit stor häst under flera år - så är det bara. Jag själv hade inga problem att börja rida islänning däremot tog det ganska många timmar innan jag kunde skilja på ren och oren gång och jag skulle aldrig ta hand om att töltsätta en unghäst själv hur j-a duktig ryttare jag än är, för det vet jag att jag är (tysser inte om skryt men ibland måste man skryta :o)

Nu vill ju Ts inte ha en töltmoppe direkt men hur det än är så finns tölten oftast där och kan ibland ställa till det så att hästen har en sämre trav osv så jag håller med många andra, hellre en läromästare än en unghäst, men det är MIN åsikt. Lycka till iaf :D

Om jag då köper resonemanget att man inte "kan" rida tölt om man inte har massor av erfarenhet, så tycker jag ändå inte att det är en katastrof om ts(till exempel) köper en islandshäst, rider in den mjukt och fint och jobbar med grundgångarterna. Enligt många så är det ju dömt att bli grisepass eller liknande av tölten (vilket jag inte alls är så säker på) men...so what?
För - handen på hjärtat - nog ser jag grisepassande islänningar både här och där under ryttare som INTE ridit vanliga hästar tidigare.

Som du kanske sett har jag redan nämnt din Jorunn här tidigare. Hon är ganska unik som har varit så stabil i sina tre grundgångarter- det ska du vara glad för!
Som jag skrev så är det ju ett lotteri om man köper unghäst, det kan lika gärna bli en med 17 gångarter när man börjar rida in den....

Självklart är det ingen här som påstår att man bara ska "fara runt på en ovalbana i tölt", eller vad du nu kallar det. Den frågan har vi väl haft uppe till diskussion innan?
Jag står visserligen fast vid att det finns andra trevliga raser att välja om man nu inte vill ha tölten (och passen), det som gör just islandshästen unik. Men det är min åsikt.

Håller med dig fullt ut gällande det du skrev om att köpa en inriden häst med välseparerade gångarter- men, det verkade ju inte vara ett alternativ för TS, tyvärr.

Du läser fortfarande inte mina inlägg eller? Jag har aldrig skrivit att jag inte vill ha tölten! Jag har aldrig skrivit att jag bara ska rida/köra i dom tre grund-gångarterna eller bara ägna mig åt dressyr! Jag har ingenstans uteslutit islänningens andra gångarter, jag skrev t.o.m. att jag mycket väl kan tänka mig tölt, då jag tycker att detta är en väldigt trevlig gångart, MEN jag vill göra annat också, alltså inte bara rida på "islandshästvis". Du vet inte ett smack om mina kunskaper, varken när det gäller islandshäst eller "vanliga" hästar så om det vore en nackdel för mig att köpa en unghäst eller inte kan du väl sluta spekulera i? Jag har ridit islänning många gånger, t.o.m. jobbat på ett stuteri där jag hjälpte till med unghästarna (kors i taket) men de människor jag träffat och känner genom detta har ingen som helst erfarenhet av att använda islänningen till något annat än just "islandshästridning", så därför la jag in mina frågor här för att få höra lite mer erfarenhet från den biten.

Du läser fortfarande inte mina inlägg eller? Jag har aldrig skrivit att jag inte vill ha tölten! Jag har aldrig skrivit att jag bara ska rida/köra i dom tre grund-gångarterna eller bara ägna mig åt dressyr! Jag har ingenstans uteslutit islänningens andra gångarter, jag skrev t.o.m. att jag mycket väl kan tänka mig tölt, då jag tycker att detta är en väldigt trevlig gångart, MEN jag vill göra annat också, alltså inte bara rida på "islandshästvis". Du vet inte ett smack om mina kunskaper, varken när det gäller islandshäst eller "vanliga" hästar så om det vore en nackdel för mig att köpa en unghäst eller inte kan du väl sluta spekulera i? Jag har ridit islänning många gånger, t.o.m. jobbat på ett stuteri där jag hjälpte till med unghästarna (kors i taket) men de människor jag träffat och känner genom detta har ingen som helst erfarenhet av att använda islänningen till något annat än just "islandshästridning", så därför la jag in mina frågor här för att få höra lite mer erfarenhet från den biten.

Och du läser tydligen inte mina inlägg heller.
Mitt senaste inlägg var riktat till NIELA, som en kommentar på hennes inlägg.

Jag har redan skrivit det här till dig, efter din närmare förklaring om varför du ville ha islandshäst:

Jag tror bara vi helt missuppfattat ditt inlägg.
Det lät på ditt inlägg som om du, helt utan erfarenhet av islandshästar, tänkte köpa en islandshäst, rida in den själv, ha den som tregångare och använda den endast som vanlig ponny, bara för att de är trevliga- och det var det vi svarade på. Att det är ganska svårt, och ett lite konstigt resonemang.

Enkla svar igen då: Letar du ordentligt så kan du hitta en trevlig, rejäl, "gamla typens" islandshäst, men de är inte lika vanliga längre, vad jag förstått.
Det går absolut att rida dressyr på dem, men då skulle jag utan tvekan valt en fyrgångare- femgångarna har väääldigt lätt för att bli passaktiga i galoppen, och det är inte ett dugg kul när man rider dressyr. En stabil fyrgångare är mycket bättre!
Och körningen, jovisst, det ska gå jättebra- jag kör inte mina, men de har körts på island "alltid" och jag vet många osm kör. Aldrig sett någon som tävlat körning med en islandshäst, men jag antar att samma gäller där- femgångarna blir nog jobbigare.

Och du behöver självklart inte "flänga runt i tölt och pass", och inte heller bara tölta när du rider ut! Tölt är inte en gångart som man åker runt i skogen på, utan den går utmärkt att träna på banan, lägga in i dressyrprogram och finslipa. Det är det som är det fina med tölten. Du får heller aldrig en trevlig "skogstölt" om den inte tränas, så om du vill rida tölt så tror jag nog du kan ha väldigt roligt med den även under dressyrlektionerna.
Känner inte så värst många som flänger runt i tölt, faktiskt. Inte fler än de som flänger runt i trav iaf

Men, som sagt, ska du köpa unghäst så ska du nog vara väldigt nogrann vid köpet, för det är inte lätt att se på en ung, orinriden häst ifall den är stabil fyrgångare, elelr om det finns lite annat gömt här och var. Sånt kan komma senare. Så det bästa är väl att rikta in sig på de hästar som inte visat mycket tölt i hagen, och ingen pass, utan visat tre RENA grundgångarter, och hoppas på det bästa!

Hoppas du fått svar på dina frågor nu.

Jag rider själv dressyr på mina. Hoppar gör jag inte annat än i skogen, för jag tycker det är läskigt. Dressyren och gångartsridningen är det jag brinner för, och det går utmärkt att kombinera (det är dessutom en fördel att kombinera det. Gångarterna utvecklas ju av dressyr.)
Jag har tävlat en hel del dressyr på mina, Muninn går lätt enkla byten, öppnor, slutor, har börjat trampa och påbörjade galopppirutter. Så det går alldeles utmärkt.

Du behöver inte vara otrevlig mot mig, då de flesta inlägg jag skrivit här har varit inlägg i en diskussion mellan mig och dimman, eller som nu, mellan mig och Niela.
Hoppas du är nöjd med svaret nu iaf.

KL.
Måste bara inflika en sak till Niela angående det här uttalandet:
"Den ultimata familjehästen vill jag nog påstå där både barn och vuxna kan rida på en och samma häst".
Här kan jag inte hålla med dig för det har inte med rasen att göra, utan med individen.

Jag har stött på väldigt många islandshästar som jag ALDRIG I HELA LIVET skulle sätta upp ett barn på, för barnets och hästens egna säkerhet.
Precis som med alla andra raser så finns det lugna och trygga indiver och även mer hetsiga och speedade.
Att "dra alla över en kant" och säga att rasen är en perfekt familjehäst är enligt mig fel.

På samma sätt som jag irriterar mig lite över ditt uttalande om att det enda vi gör är att tölta runt på ovalbanan ..
Jag töltar runt på en ovalbana 6-7 gånger/år, och jag kan garantera dig att jag rider betydligt mer än så under ett helt år. Ffa på ridbanan med dressyrarbetet som är grunden till en stark och frisk häst.
Om en häst får höga poäng på en tävling så kan jag garantera dig att det ligger MAAAASSOR med dressyrarbete bakom det hela.

Tycker du är lite väl inrutad i din lilla bubbla där alla utanför bara åker runt på sina hästar med sänkt rygg, underhals och i ökad tölt ...

Jag tycker att det bästa med islandshästen är att du kan göra precis allt på den som på en "vanlig" häst, men sen blir det lite mer utmaning eftersom man har både tölt och ev. pass också. Väldigt roligt att höra att vi blir fler i isländshästvärlden, (Välkommen om du inte blivit avskräckt). Det finns så många som rider runt i enbart grisepass, detta är faktiskt inte bra för hästens muskulatur, men vill du rida en häst i huvudsak i grundgångarterna, säger jag bara good for u! Inget som skadar hästen, hästen kommer inte att bli ledsen för att den inte får tölta. Där emot tror jag att du med tiden säkert kommer vilja uforska tölten mer, det kan vara en grymt häftig känsla att rida en häst i bra tölt!
Jag skulle ge dig tipset att grundutbilda din häst och när den har börjat bära sig i sina grundgångarter (var noga så den verkligen använder skritt, trav och inte pass) så kanske du kan vara med på någon kurs där du kan få någon inblick i tölten. Läs mycket och använd ditt sunda förnuft! Hör gärna av dig om du vill ha några tips!

Lycka till med det eventuella köpet!;)

Om du inte vill ha svar från mig (i tråden som jag startade...) så håll mig utanför din diskusion med någon annan då. Eftersom du flikade in en kommentar om mig och mitt val vad gäller unghäst eller inte unghäst så får du faktiskt räkna med en reaktion.

Finns shettisar som är livsfarliga för barn..Jag har inte dragit ALLA isisar över en kamm...
Endå är det en barnhäst:grin: snittet av de som rider shettis är inte vuxna så att säga

Men vill man ha en bra familjehäst där barn och vuxna kan rida på samma häst skulle jag rekomendera en islänning.
Och GIVETVIS trode inte jag skulle behöva säga allt i minsta detaljerad liten sak för att folk skulle förstå mig..
Köper man en isis SOM barn kan rida på och inte just denna islänning som är helgalen och bits sparkas och skenar bockar när amn rider:grin:

Helgalna häsatr finns de inom alla raser;)

Här håller jag med Niela! Jag tror att det är betydligt lättare att hitta en riktigt genomsnäll och lugn häst som hela familjen kan rida och ha roligt med om man letar bland islandshästar än bland andra raser. Givetvis kan man inte köpa första bästa islänning på postorder, men nog finns det många snälla lurvar! Att de dessutom är både små och viktbärande gör ju även det att de lämpar sig till hela familjen.

Svåra hästar finns såklart också, men det finns ju i alla raser.

Ja jag inser nog att jag haft riktigt röta när det gäller Jorunn köpte en osett 3½ åring dräktig dessutom.

men jag hade inge val hade inte desa 70000 som en riktigt bra läromästare kostar...

Jag har ridit in henne själv i grundgångarterna skritt trav och galopp.. när detta var avklarat så åkte hon iväg på tillridning nästan 2 månader.

Sen har jag jobbar vidare och nu är hon på töltsättning av en av sveriges bästa islandshäst ryttare.

Just för att jag vill att Jorunn ska lära sig tölta innan mig så hon sen kan lära mig och tål att jag gör lite fel.

När hon kommer hem kommer vi enbart i början tölta när vi tränar för tränare.
Så jag har en som hela tiden har kolla på mig så jag inte åker ut och simmar så att säga:D Med tiden kommer vi prova på tölta utan tränare och sen rullar de på med utvecklingen=)

kom så väl ihåg när jag köpte henne fula ankungen vad påhoppad jag vart.. Vilken ful häst sa folk rent ut till mig..

Den där hästen kommer inte gå att rida på osv.

Och när jag vågade påstå att hon kommer bli en utmärkt läromästare/ familjehäst vart jag avsågad gämse fotknölarna här inne.
HUR kan jag veta de på en inte ens inriden häst sa folk

Jo hennes psyke sa att hon kommer bli de och inge annat.

Och idag 2 år senare hade jag rätt..

Jag kan slänga upp ett barn på Jorunn och hon gör inget går som om hon har glas på ryggen. Tillåter nybörjaren göra lite fel hon förstår endå att ryttaren säger svänga även om det är lite otydligt.

Sitter det upp en som kan rida och ska kräva så knallar hon på så fint även här kan försöka fuska lite men vilken häst försöker inte med de ibland??
Kanske var de ett sjätte sinne hos mig som bara viste att denna häst ska jag ha och den kommer bli min nya familjehäst vad vet jag .
Jag bara viste:D går inte att förklara=)

Självklart är ju alltid rådet att köpa en välutbildad häst som första häst.
Min första häst var extremt välutbildad men hade hon varit 10 år yngre hade jag inte haft råd med henne för hon hade kostar över 100000:- då.
Nu var hon avdankad tävlingshäst(hopp) 17 år och nu skulle hon bara bli hobbyhäst.
Hon kostade mig hela 12000:- för 12 år sedan.:banana: betalade 2000 månaden=)

Så att välja en äldre häst som är riktigt erfaren som gått SM vem vet kanske till och med VM i gångartsridning.
En häst på 20 år kanske.
Är det ett sto kan man ju ta föl och då har man ju 4-5 år på sig att lära sig rida islanshäst på sin läromästare så man kan rida in sitt föl med lite hjälp så klart.

Det är också ett alternativ till att få en fin tävlingshäst i framtiden utan att behöva lägga ut en 70000 i klumpsumma.

Exemhästar är billigare men köp en som är symptom fri med bra skötsel.
Det tråkiga med exemhäst är att man inte får den där sköna ledigheten från att mocka göra mat å måste åka ut varje dag under sommaren..
Dock går de ju att lösa med att man har på lösdrift vintertid och har den sköna perioden då ist=)
Lite extra jobb men har man inte så mkt pengar kan man köpa en sån de är också hästar.
Och har trådskaparen ridit i 30 år så tror inte jag att exemhäst är några problem hon kan nog ta hand om en sån=)

Annars är iaf mina råd slut nu=)

Hej!

Jag har tidigare mest hållt på med fjordingar, men har flera gånger kommit i kontakt med islandshästar och tycker att det är otroligt trevliga hästar! Så nu när jag går i hästköpartankar så har jag funderat lite på en islänning, MEN, nu till mina frågor:

* Måste man rida en islänning på "islandshästvis" (hoppas ni fattar vad jag menar) eller kan man rida den som vanligt? Jag har då i tankarna att köpa en oinriden unghäst och utbilda den själv.
- Nej. Jag red/tävlade dressyr och hoppning på min. (Finns ett par bilder på min profil).

* Kan man köra en islänning? Jag har hållt på med körning i många år och enligt mig finns det ju ingen anledning varför man inte skulle kunna göra det, den har ju super bra lynne för det, men vad tycker ni som kan?
- Självklart, om individen är lämplig för det. Jag tränade kondis med sulky, körde vanligt med fyrhjulsvagn och plogade med min.

* Måste man ha "speciell" utrustning? Kan man inte ha likadan utrustning som till alla andra raser?
- Jodå, det kan man. Huvudsaken är att utrustningen passar.

Är det någon som har erfarenhet av att rida och köra en islänning på "normalt" sätt (missförstå mig inte) så dela gärna med er av era erfarenheter! :)

Jag har uteslutande positiva erfarenheter av det. Red bl a öppna/sluta i galopp, enkla byten. Hoppade dock inte så högt, mest pga min vikt. Hästen var dessutom definitivt mer ett dressyrämne. Vi fick beröm av domarna för hennes fina trav. (Hästen blev töltsatt i 15-årsåldern om nån undrar).

Vad tråkigt att du inte tar till dig mitt svar till dig.

Den lite otrevliga tonen berodde ju på diskussionen mellan mig och dimman, inte något annat. Jag hoppades dock att du skulle förstå och ta till dig essensen i mitt inlägg till dig när du hade förklarat lite utförligare vad du eg. sökte.
För visst måste du förstå att ditt första inlägg var som gjort för att missförstå?

Det är ju tråkigt att du bara träffat folk som rider islandshäst på något märkligt "islandsvis" (som jag ärligt talat inte riktigt vet vad det är. Känner inga seriösa människor som inte rider sin islandshäst s.k "vanligt) med speciella "islandssaker". ABSOLUT kan man behandla sin islandshäst som vilken annan häst som helst!

Nåja, jag försöker svara dig igen:
Alla hästar mår bra av dressyr, så även islandshästen. De som vinner tölttävlingar på ovalbanan har måånga timmars vanligt dressyrjobb i paddock bakom sig. En fyrgångare är ett bra val om du vill rida lite mer dressyr, då har du större chans att få en mer lättjobbad galopp.
Köra och hoppa har jag sett många som gör, det är dock inget jag provat själv.
Jag använder en vanlig Albion dressyrsadel, ett träns med aachennosgrimma och rakt bett, och skyddsboots ibland. Inga andra konstigheter.
Hästen går både dressyrjobb på bana och rids ut i skogen. Ovalbanan är vi inte på många gånger per år.
Gammelhästen är riktigt trevlig att rida dressyr på, som sagt. Välutbildad och kanonkul att jobba med- lite svårare än en ponny dock, just för töltens (och grisepassens...) skull, men kan man tackla det så är det ju bara en kul utmaning.

Hoppas du nu kan ta till dig mitt svar till dig.
Lycka till med hästletandet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 352
Senast: Svartkatt
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 596
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 888
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka