Några frågor

Sv: Några frågor

*kl*

Bara för att ge ett hum om hur mycket islandshästmänniskorna rider på ovalbana kan jag berätta att jag ALDRIG ridit på en tävlingsgodkänd ovalbana och sist jag red på nån sorts ovalbana var för 8 år sedan.

Har hållt på med islandshästar i 9 år iår.

Om man nu återgår till TS allra första inlägg, så verkar det ju som (rätta mig om jag har fel:) att det som de flesta "reagerat" på är TS idé om att skaffa sig en unghäst, med de ,vad jag förstått, ringa isl.hästkunskaper TS har. Och det är väl det som man i regel kanske försöker avråda, (eller i alla fall belysa den problematik som kan uppstå) , ifrån.

Inte för att klanka ner eller döma ut personen som hästägare..men personligen tycker jag inte att det är fel att påpeka att man kanske ska skaffa en läromästare eller se till att man har en duktig tränare som hjälp, för hästens skull. Nu menar jag inte att hästen skulle må dåligt hos TS... MEN jag tycker faktiskt att man som hästägare, oavsett vilken ras man skaffar, om man är "nybörjare" på den rasen, har en förbannad skyldighetm (ursäkta uttrycket) att ta reda på så mycket som möjligt om denna nya ras, vi måste komma ihåg att hästarna väljer aldrig oss, det är vi som väljer dem...så, fine, om man nu vill ha en islänning som vanlig tregångare, men man kan väl åtminstone lyssna på andra människorr råd? Det var väl därför TS skrev hit?

Mvh Sara

hejhej, jag håller på med islandshästar, och har en egen.
jag skulle inte satsa på en islandshäst om jag inte ville hålla på med "islandshäst ridning", om du vill köra, eller helt enkelt inte hålla på med tölt eller pass som är speciellt för islandshästen så tror jag att du ska köpa en "vanlig" 3-gångare, sen är nog en islandshäst dyrare.
så varför betala mer för 2 extra gångarter som man ändå inte ska använda dom?
men när jag letade islandshäst hittade jag ett par stycken annonser om islandshästar som inte töltade, så om du absolut vill köpa en islandshäst så tycker jag kanske att du ska köpa en islandshäst som inte töltar eller som inte har bra tölt.
mvh

Klart att du kan köpa en islänning för att framförallt köra den. Att du får möjlighet till tölten gör ju dessutom att du inte kommer vilja byta ras sen... ;). De allra flesta islandshästarna har ett superpsyke. De kan vara både otroligt heta eller ganska lata men de allra flesta är mycket trevliga hästar att ha att göra med.

Du skriver att du bara vill tävla små tävlingar i körning vilket säkert är bra. Problemet med fler gångarter kan synas tydligt även på VM för islandshästar. Trots världens bästa hästar och världens bästa ryttare är det inte ovanligt att stundvis se taktfel under finalerna.

Lycka till med din islänning!:banana:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 352
Senast: Svartkatt
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 596
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 888
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar