Sv: Några frågor
Å andra sidan tror jag nog att det också finns hästar av andra raser med lämpligt temperament...
Och det finns nog ganska varierande temperament även bland islandshästar!
Flygande pass rider man i själva verket inte så ofta, inte varje dag, kanske inte ens varje vecka! Det är en extra förgyllning på ridandet, om man vill det. Alla rider inte ens flygande pass trots att hästen kan det...
Men att hästen kan flygande pass gör att "gångartspacken" blandas om lite extra och passen kan komma igenom i alla de andra gångarterna...
Iofs finns det också sk 3-gångare, som alltså bara kan grundgångarterna. Med det är inte vanligt och de brukar inte räknas vara islandshäst...
Sedan finns det sk naturtöltare, som kan ha svårt för trav och ogärna går i trav (fast de är inte så vanliga)...
Kom ihåg att det är lätt att åka islandshäst, men svårt att rida!
...en trevlig häst med det temperament som passar mig och det är därför jag kollar åt islänningarna.
Ja, du har helt rätt. Men om du väljer häst på grund av temperament, så får du lov att anpassa användandet till det den lämpar sig...Men en islänning har väl fler kvalitéer än bara dess gångarter?
Å andra sidan tror jag nog att det också finns hästar av andra raser med lämpligt temperament...
Och det finns nog ganska varierande temperament även bland islandshästar!
Nej, i den här frågan håller jag inte med _sara_, det räcker nog med att hästen rids bra i grundgångarterna. Men jag tycker det inte är ok mot hästen om den gärna töltar och ryttaren inte vill det...Men måste en islänning använda tölt och flygande pass för att kunna jobba ordentligt
Flygande pass rider man i själva verket inte så ofta, inte varje dag, kanske inte ens varje vecka! Det är en extra förgyllning på ridandet, om man vill det. Alla rider inte ens flygande pass trots att hästen kan det...
Men att hästen kan flygande pass gör att "gångartspacken" blandas om lite extra och passen kan komma igenom i alla de andra gångarterna...
Nej. Det finns sk. 4-gångare och 5-gångare. 4-gångarna har förutom grundgångarterna även tölt. Medan 5-gångarna ännu kan flygande pass.Har inte alla både pass och tölt?
Iofs finns det också sk 3-gångare, som alltså bara kan grundgångarterna. Med det är inte vanligt och de brukar inte räknas vara islandshäst...
Sedan finns det sk naturtöltare, som kan ha svårt för trav och ogärna går i trav (fast de är inte så vanliga)...
Bra, då börjar du förstå ! När du sitter på en islandshäst och funderar om den travar, töltar, grisepassar eller går någonsorts blandning däremellan, då är det förvirrande!Haha, jag är snart mer förvirrad än jag var innan jag frågade
Kom ihåg att det är lätt att åka islandshäst, men svårt att rida!