Några frågor

Sv: Några frågor

...en trevlig häst med det temperament som passar mig och det är därför jag kollar åt islänningarna.
Men en islänning har väl fler kvalitéer än bara dess gångarter?
Ja, du har helt rätt. Men om du väljer häst på grund av temperament, så får du lov att anpassa användandet till det den lämpar sig...
Å andra sidan tror jag nog att det också finns hästar av andra raser med lämpligt temperament...
Och det finns nog ganska varierande temperament även bland islandshästar!

Men måste en islänning använda tölt och flygande pass för att kunna jobba ordentligt
Nej, i den här frågan håller jag inte med _sara_, det räcker nog med att hästen rids bra i grundgångarterna. Men jag tycker det inte är ok mot hästen om den gärna töltar och ryttaren inte vill det...
Flygande pass rider man i själva verket inte så ofta, inte varje dag, kanske inte ens varje vecka! Det är en extra förgyllning på ridandet, om man vill det. Alla rider inte ens flygande pass trots att hästen kan det...
Men att hästen kan flygande pass gör att "gångartspacken" blandas om lite extra och passen kan komma igenom i alla de andra gångarterna...

Har inte alla både pass och tölt?
Nej. Det finns sk. 4-gångare och 5-gångare. 4-gångarna har förutom grundgångarterna även tölt. Medan 5-gångarna ännu kan flygande pass.
Iofs finns det också sk 3-gångare, som alltså bara kan grundgångarterna. Med det är inte vanligt och de brukar inte räknas vara islandshäst...
Sedan finns det sk naturtöltare, som kan ha svårt för trav och ogärna går i trav (fast de är inte så vanliga)...

Haha, jag är snart mer förvirrad än jag var innan jag frågade ;)
Bra, då börjar du förstå :) ! När du sitter på en islandshäst och funderar om den travar, töltar, grisepassar eller går någonsorts blandning däremellan, då är det förvirrande!

Kom ihåg att det är lätt att åka islandshäst, men svårt att rida!

Nja, en läromästare blir det inte, då tar jag hellre hjälp av tränare eller tillridare, jag har alltid jobbat med mina hästar sen föl och det vill jag fortsätta med :)
Har du den inställningen och inte vet mer om islandshäst, så är min åsikt: glöm det där med islandshäst!

Min åsikt är att en stor del av det fina lynnet beror på flockuppfostran och relativt liten hantering av människor de första åren...

Kom ihåg att det är lätt att åka islandshäst, men svårt att rida!

Precis som med alla andra hästar då! ;)

Nu är det ju inte så att jag absolut aldrig kan tänka mig att tölta, det vore roligt det med, men jag vill att hästen ska kunna genomföra ett lätt dressyrprogram i vanlig trav, men det borde väl även en islänning klara?

Har du den inställningen och inte vet mer om islandshäst, så är min åsikt: glöm det där med islandshäst!

Min åsikt är att en stor del av det fina lynnet beror på flockuppfostran och relativt liten hantering av människor de första åren...

Trevligt :crazy:

Min åsikt är att alla hästar skulle trivas bäst i flock, och eftersom du inte vet något om hur mina hästar har det dom första åren så tycker jag inte att du ska uttala dig om det.

Om du vill tävla i körning med en islandshäst så behöver du nog en fyrgångare med mycket starka grundgångarter. Risken är annars att den kommer att bli fyrtaktig eller tom byta till tölt när den blir pressad när du kör. Och jag tror inte att du får något vidare betyg för dressyrmomentet om hästen inte travar rent...

Det finns många islandshästar som tar till tölten när de i eget tycke pressas för mycket i traven. Var den gränsen går är väldigt individuellt.

Nej, i den här frågan håller jag inte med _sara_, det räcker nog med att hästen rids bra i grundgångarterna.

Jag menade att det kan vara svårt att jobba hästen i bara grundgångarterna om den blandar in tölt eller passtakt. Och då är det faktiskt inte direkt välgörande i långa loppet för hästens kropp om den rids felaktigt, om ryttaren inte har kunskapen nog att lösgöra hästen tillräckligt och få den ren i takten. Och det kan va nog så svårt för en ryttare som ridit isl.häst förut, desto svårare för en nybörjare helt enkelt. Hm nu vet jag inte om den där förklarigen var så bra..;)

Tack för ditt svar :)

Jag satsar ju inte på att nå SM i körning, utan bara vara med på småtävlingar för skoj skull.

Nu är det ju inte så att jag absolut aldrig kan tänka mig att tölta, det vore roligt det med, men jag vill att hästen ska kunna genomföra ett lätt dressyrprogram i vanlig trav, men det borde väl även en islänning klara?

Men om det är huvudsyftet är det väl bättre med en 3gångare, dvs vanlig häst? Klart att en isl.häst kan genomföra det, men förstår inte vitsen med att köpa en häst med de extra kvalitéer de har om man inte har lust att utnyttja dem?

Jag tycker att en islandshäst är en vanlig häst, det finns många raser som har olika kvalitéer men som kanske inte alltid används till 100%. Jag tycker det viktigaste är att man hittar en häst man trivs ihop med, oavsett ras.

Ja, men med tillägget att du ännu skall hålla reda på gångarterna.
När du "ökar farten" från skritt med en "vanlig" häst får du mycket troligt trav. Med en islandshäst får du trav eller tölt. Eller grisepass. Eller någon blandning.
Vad det blir beror på hur bra ryttaren är och hur bra hästen är.

Nu är det ju inte så att jag absolut aldrig kan tänka mig att tölta
Bra, ge dig lite tid och bekanta dig med tölten, så förstår du varför vi "inte förstår" varför du inte vill det... :)
det vore roligt det med, men jag vill att hästen ska kunna genomföra ett lätt dressyrprogram i vanlig trav, men det borde väl även en islänning klara?
Det tror jag not att de flesta islandshästar borde klara av, men inte nödvändigtvis alla...

grimur skrev:
Trevligt :crazy:
Min kommentar beror främst på att du så där bara avslår läromästare. En läromästare, som "kan allt" är det ablsolut bästa du kan använda för att lära dig hur det skall kännas och hur gångarterna fungerar!
Och sedan borde du nog bekanta dig mer med gångartsproblematiken innan du börjar tänka på att skola upp en unghäst. Gångartsproblemen stöter du på även om bara tänker rida den som en tregångare.

Min åsikt är att alla hästar skulle trivas bäst i flock, och eftersom du inte vet något om hur mina hästar har det dom första åren så tycker jag inte att du ska uttala dig om det.
Då får jag be om ursäkt för mina fördomar. Min uppfattning är att det inte är så vanligt utanför islandshästvärlden (i Norden) att föda upp unghästar i relativt stora flockar med hästar i varierande ålder, där flocken har stora områden att röra sig på...

Jag tycker att en islandshäst är en vanlig häst, det finns många raser som har olika kvalitéer men som kanske inte alltid används till 100%. Jag tycker det viktigaste är att man hittar en häst man trivs ihop med, oavsett ras.
Det håller jag med om, med tillägget att man godkänner hästen med dess möjligheter och begränsningar.

Du säger mycket kloka saker, Grimur! :bow:

Jag kan tillägga att jag har ridit både tregångare och islandshäst till SM-nivå, och det är verkligen en milsvid skillnad att rida dressyr på en islänning. När du samlar en islandshäst börjar den i regel tölta, därför är det väldigt svårt i igångsättningar att få trav istället för tölt, elelr för att inte tala om sidvärtsrörelserna i trav, det blir lätt tölt-pass-grejs :crazy:

Det är svårare att rida en islandshäst i dressyr än vad det är att rida tregångare. Om man inte är van vid gångarterna blir det ännu värre, och därför känns det märkligt att inte vilja ha en läromästare. En mer "färdig" häst sitter ju grundgångarterna mer rotade på, och är lättare för en ovan islandsryttare att sära på gångarterna på. En unghäst blir lätt en blandning av allt, och det är svårt för en ovan att reda ut det.

Sen tycker väl jag personligen att det är en överdrift med islandshästens fantastiska temperament. Vi har tre, en väldigt trevlig, en som är het och hård som sten, och en som är rädd för sin egen skugga :rofl:
Jämfört med varmblodiga hästar är de ju helt klart mycket, mycket trevligare (speciellt halvloden.....:angel:), men det finns många trevliga kallblod som är minst lika härliga som just islandshästen.
Sen är marknaden för "trevliga familjehästar" ganska dålig, det finns inte precis något överskott av stabila, rena fyrgångare med superlynne. Tyvärr.

Nu menar jag absolut inte att skrämma bort någon från rasen, det är alltid lika kul när någon får upp ögonen för islandshästen, men jag vill att man vet vad man ger sig in på, så hästen man köper sig verklgien passar för ens ändamål. Det är ju faktiskt jätteviktigt för både ryttare och häst!

Hade jag som islandsryttare/dressyrryttare skullat börja med körning eller western, som ligger ganska långt från det jag "kan", så hade jag absolut inte börjat med unghäst. Dels för att jag vet att jag inte är kunnig nog att lära hästen saker jag själv inte är någon hejare på, och dels för att det hade blivit så in i helsikes dyrt att lämna bort hästen på inridning/tillridning så pass länge att den blev "säker" på vad den gör.
Min islänning kanske ska lämnas en månad på töltsättning, sedan kan jag ta över jobbet därifrån. Alternativt ska vi bara gå kurser. Det hade INTE räckt om jag hade varit ovan vid gångartshästar!

Ett alternativ är ju att hitta en islandskorsning elelr en inriden tregångare, som inte visat några gångartsproblem. Men det där med gångartsproblemen kan du ju inte se på en unghäst, utan då måste du välja en något äldre, inriden häst. Köpr du föl/unghäst så vet du itne vad du får när den börjar ridas in, det kan antingen bli ett stjärnskott med helt separerade gångarter, eller så kan det bli en helvetisk mix av allt ;)

Lycka till!

Jag vet inte vad de andra svarat men jag tycker det skulle vara vågat att köpa en oinriden unghäst som första islandshäst.
Eller, det beror självklart på vad det är för ändamål du ska ha hästen till. Du skulle säkert kunna rida in den men det här med töltsättning och pass. Det är mycket att hålla reda på och inte ens lätt för den som är erfaren. Så ja, det kan bli svårt att töltsätta en häst när du inte vet om den töltar eller exempelvis grisepassar.

Och om du struntar i töltsättningen och rider den som vilken häst som helst kan det bli svårt att sälja hästen sen om du är tvungen. Det är inte jätte många som vill köpa en 14-åring som inte ät töltsatt..

för det första måste jag bara säga att Islandshästen är en underbar ras :) Och om du inte är så jätte intresserad av just olika gång arter så kan du ju köpa en 4 gångare och sen be någon annan att träna in tölten som har lite mer erfarenhet, för jag lovar dig, har du någon gång haft en häst med tölt så klarar du dig inte utan tölten sen :) det är en underbar gång art :D Men Lycka till med vad du än bestämmer dig för.

Ps! Islandshästen är en utav världens friskaste ras oxå :)

Och det är inte lätt att veta om man får en häst som har tre rena grundgångarter heller, om man skaffar en unghäst...

Niela har haft tur med sin Jorunn, hon verkar ju väldigt stabil i sina grundgångarter.
Jag har tur med min Junior så pass att hans trav är väldigt säker. Galoppen är svårare, visserligen bättre än femgångsgalopp men absolut inte som en tregångares. Den blir väl, sen, med rätt träning!

Så det är ju inte bara tölt och pass som blir svårt, det blir svårt även om man vill ha unghästen till att "bara" vara tregångare också. Även det krävs det träning till.

Hehehee..Muninn, kom att tänka på en händelse när jag läste ditt inlägg.

Innan jag började med islänningar så hade jag en welsh för inridning, uppstallad hos min islänningskompis. När vi var ute i skogen för första gången och travade på så vänder hon sig om och säger 'men Guuuud, vad bra han går i trav, jag menar, han travar ju verkligen'. Jag fattade inte ett smack vad hon menade och det sa jag också, vadå klart hästen travar när jag skänklar fram honom. Men då var hon van vid 4-åriga islänningar som blandar 8 olika stilar på 100 m sträcka i skogen.

OT, flåt.

Hehehee..Muninn, kom att tänka på en händelse när jag läste ditt inlägg.

Innan jag började med islänningar så hade jag en welsh för inridning, uppstallad hos min islänningskompis. När vi var ute i skogen för första gången och travade på så vänder hon sig om och säger 'men Guuuud, vad bra han går i trav, jag menar, han travar ju verkligen'. Jag fattade inte ett smack vad hon menade och det sa jag också, vadå klart hästen travar när jag skänklar fram honom. Men då var hon van vid 4-åriga islänningar som blandar 8 olika stilar på 100 m sträcka i skogen.

OT, flåt.

Inte helt OT, det var ett bra inlägg i diskussionen, tycker jag!
Fler måste förstå att islandshästen inte är en apsnäll, vanlig ponny med två extra växlar som man inte ens behöver bry sig om.

Jag tror inte alls att det är så självklart att det går åt skogen med gångarterna bara för att man inte har vana av just islandshäst. Min häst travade inte över huvud taget innan jag började rida in henne. Hon tog sig fram i olika varianter av tölt/grisepass, men främst i galopp.

Den enda islandshäst jag öht ridit innan dess är en islandshäst som INTE självmant skulle välja tölten, utan helst travar, men en med islandshästmått mätt mkt ren trav. Men å andra sidan VET jag ju hur ren trav känns, och nog kan man skaffa sig känsla för takt och balans på tregångare som man har nytta av på islandshäst?

Jag har ridit in min häst själv och kommer inte att i första taget skicka henne på träning till någon annan. Inte för att det inte finns dem som rider bättre (för, tveklöst, det finns det i STOR mängd) utan för att hon är MIN häst som jag vill forma själv. Jag upplever inte att vi stött på problem som är övermäktiga, och jag är nöjd med henne så här långt ridmässigt.

Jag tror inte heller att det på nåt vis är skadligt att rida hästen i bara skritt trav och galopp, så länge man rider i rena gångarter och inte det sammelsurium av blandningar däremellan som lätt dyker upp när smidighet, styrka och balans inte räcker till. Och - men nu blir jag nog halshuggen - jag tror inte att det är ett oöverstigligt projekt för de flesta ryttare som har lite koll från andra raser att hitta fram till tölten på en islandshäst som har hyfsat lätt för sig.

Som nån annan skrivit så finns det ju såklart olika individer med olika temperament äve inom islandshäst-rasen. konstigt vore det ju annars!

Jag har ingen aning om ifall din drömhäst verkligen är en islandshäst. Men nog tror jag att chansen finns att det finns en oslipad diamant där ute nånstans som skulle passa dig som hand i handske.

Visst, jag tror att du har en del poänger där men som de säger i Let´s dance...
MEN...

Jag har ridit i 30 år, haft egen häst i 25, utbildad ridledare, har haft minst en häst på inridning konstant sedan -94, tävlat upp till medelsvår dressyr och håller vid sidan av mitt nyvakna islandsintresse fortfarande på med dressyr på stora bruna, rider alltså dressyr-träning för A-tränare 3 gånger i veckan, och tävlar.

Jag TROR mig kunna säga att jag är rätt bra på de tre grundgångarterna. Men jag suger fet b****e när det kommer till tölt och pass. Jag kan absolut inte säga när hästen går rent och jag övar och övar. Hade jag inte haft min islandsinstruktör och 2 lätttöltade hästar så hade jag varit såld. Inte sjutton skulle jag ge mig på att töltsätta en häst, hur mycket känsla jag än må ha. Och att chansa på att man får en fölis med lätthet och känsla för tölt är väl att dra en lott i ett lotteri med rätt få vinster.

Oj oj jag får ont i magen av detta... Håller med Muninn,Grimur och andra kloka som har svarat.
Inte en oinriden islänning som första islänning...
dom två extra gångarterna ställer till mycket.
Själv lät jag en av värmlands bästa dressyrryttare rida mina islänningar och han utbrast "hjälp vad svårt! Vad tusan sysslar den med?"
Så håller med om att en islandskorsning nog vore ett bättre val.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 352
Senast: Svartkatt
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 596
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 890
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka