Mera valpar 2017 del två

Torrfoder går ju att ha som godis också. Man kan ju köpa en annan sort mot det som äter i vanliga fall och ett som har minibitar (om dom äter torrfoder).
Jag köper Dogmans små hundkex som GG har på lösvikt och bryter av i två eller fler bitar (dom är lätt att bryta). Såg att man kan beställa 10 kg för 590 kr och funderar på att beställa så. Tänker inte börja med leversnittarna förrens det blir "riktig" träning typ... ;)

Sen har maken en idé om att torka "tråk-kött" typ rulle i tunna skivor och göra små bitar av :idea: :d

59:-/kg för spannmålsbaserade kex? :eek: Jag tycker leversnittarna jag köper är dyra för 16.50:-/kilot :D

Jag kör med dom där köttsticksen som finns på Lidl,8st för 14kr,lätta att bryta i lämpliga bitar och hårdvaluta enligt valparna.
Eller så torkar jag blodpudding.

Hjälp mig att bena ut det här med vaccinationer... Sprutan de får vid 7-8 veckors ålder är någon form av trippelvaccin, ingår skydd mot kennelhosta i den eller är det ytterligare en spruta?
Och kan man ta rabies vid samma tillfälle som vaccinationen vid 12 veckor?

Ja, det finns hundar som blir väldigt rädda för klickern. Var det en boxklicker?
klicker_del1.jpg

De har ett väldigt skarpt ljud (passar bäst ute tycker jag). Jag hade nog velat kolla hennes öron så hon inte har öroninflammation, framförallt om hon inte är ljudkänslig i övrigt. Sen hade jag bytt klicker, antingen till en kulspetspenna (ingen höjdare dock om man är typen som fipplar med pennor när man håller i en, det kan bli många klick för att matte är disträ :D), eller till en tystare inomhusvariant, tex

trixie_klicker_soft_p_band_med_snabbclip.jpeg

Sen kan det också vara idé att se över er egen klickerteknik, många blir Lucky Luke när de har en klicker i handen och liksom skjuter hunden med den! Alltså pekar mot hunden och snärtar till, typ. Det kan många hundar tycka är väldigt obehagligt, men det har då inget med just ljudet att göra. :)
Nej, det var inte en sån klicker. Den ser mera ut som den på andra bilden men utan snöre, vit och små rektangelhål under knappen.
Jag höll den i handen mot magen typ, men det ogillades alltså.
Men bra idé angående en kulspetspenna! Det ska jag föreslå.

Vad ger ni era (små) valpar för belöningsgodis? Här är allt ätbart uppskattat, men det tar dem ju fem minuter att äta en bit leversnitt och det finns en gräns för hur mycket ost jag har råd att köpa som godis ;)

Plockade en näve Mjau kattmatspeller när vi var och träffade katt här om dagen, och det var väldigt behändig storlek på bitarna. Visst borde man kunna ge det som godis?

Måste funka att ha i fickan, vara lågt kilopris (jag har ju fyra små odjur som ska tränas). Kommer bli mjukosttuber också framöver, men än så länge vill jag ha små bitar att börja det omvända lockandet med, och kunna släppa på marken när jag kallar in dem.
Jag gillar dessa:

9678-ffd-lambcube-400g_grande.jpg

Fast jag har ju inte så många hundar så det kanske blir dyrt i längden. Pyttesmå bitar iaf! :up:

Hjälp mig att bena ut det här med vaccinationer... Sprutan de får vid 7-8 veckors ålder är någon form av trippelvaccin, ingår skydd mot kennelhosta i den eller är det ytterligare en spruta?
Heter 8v sprutan DHPPI så är det kennelhosta i den. Och nej dom flesta vettar vill inte ge 12-13v och rabies samtidigt.

Social belöning funkar fint än, men jag vet ju att inkallningen på 4 glin kommer att behöva förstärkas för att fungera sen. Än kör jag med att kasta leversnittar på backen runt mig när jag kallar in dem i hundgården/valprummet för att de inte ska lessna på att bli instängda, men vill ha nått att ge när vi klipper klor och tränar självbehärskning också.

Jag orkar inte hålla på och hacka och ha mig ;) Med tanke på vilka priser som folk betalar för sitt hundgodis så tror jag att jag fortsätter med Svenskproducerad hushållsost!

Taste of the wilds valpfoder är jättebra som belöningsgodis då det är skitsmå bitar. Jag torkar ibland blodpudding i ugn som jag hackat i småbitar.

Ska du inte åka utomlands nu så är det lika bra att vänta tills hunden fyllt 1 för att ge rabies också. Om du ger den nu så måste du ge om den om du vill åka till finland senare då den inte räcker dit lika länge om den ges före 1 år. Onödig kostnad :)

@Asko Jag kör med en bit häftmassa i gropen på klickern. Så jag har mer häftmassa på de jag har inomhus och ute har jag mindre. Är själv lite känslig för ljudet. :)

@Migo
Jag torkade kyckling, fördelen är att det är billigare, gör man den tunn och skär i bitar när den är torkad är det mindre pill. Den går att ha i fickan och så smittar lukten till torrfoderkulorna om man har det i samma ficka.

Men kan du inte köpa torrfoder för valpar? Tror det är lättare att variera om det behövs.

:idea::idea::idea:
Nu var min mor smart! Hon kan ha kommit på anledningen till varför valpen reagerar så starkt på klickern. Vi har ju ett flexikoppel till Puck och jag har själv lagt märke till att när man klickar på den för att stoppa henne så låter det rätt högt.
Kanske hon har kopplat klicket till fara eller hålla sig nära?
Hur kan man bäst träna med tanke på att hon verkar ha svårt att skilja på flexikopplets klick och klickerns klick? Och att hon vägrar ta emot godis.
Jag har själv märkt att det har stört lite i hennes lydnad av mig, hon lyssnar inte lika snabbt på mig, så jag har fått backa lite i sittkommandot och hon kommer inte alltid när jag ropar trots att mamma ställde sig intill mig :( Får såklart träna men det känns lite jobbigt att det störde henne så mycket. Jag överlåter klickerträningen till mamma hädanefter :angel: Men hon skulle nog också behöva tips.

Kanske @Monstermom ?

:idea::idea::idea:
Nu var min mor smart! Hon kan ha kommit på anledningen till varför valpen reagerar så starkt på klickern. Vi har ju ett flexikoppel till Puck och jag har själv lagt märke till att när man klickar på den för att stoppa henne så låter det rätt högt.
Kanske hon har kopplat klicket till fara eller hålla sig nära?
Hur kan man bäst träna med tanke på att hon verkar ha svårt att skilja på flexikopplets klick och klickerns klick? Och att hon vägrar ta emot godis.
Jag har själv märkt att det har stört lite i hennes lydnad av mig, hon lyssnar inte lika snabbt på mig, så jag har fått backa lite i sittkommandot och hon kommer inte alltid när jag ropar trots att mamma ställde sig intill mig :( Får såklart träna men det känns lite jobbigt att det störde henne så mycket. Jag överlåter klickerträningen till mamma hädanefter :angel: Men hon skulle nog också behöva tips.

Kanske @Monstermom ?
Sluta med klickern och pröva igen när hon är äldre.

Tvärtom skulle jag försöka positivt betinga klicket igen och kanske undvika flexikopplet tills hon är trygg med att klicket är en positiv förstärkare och inte lika med något negativt. @Asko

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
26 879
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 491
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 029
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama