Mera valpar 2017 del två

Idag var det valpkurs igen och det upptäcktes något märkligt med valpen. Hon har inte varit särskilt ljudkänslig (vi är rätt högljudda i familjen också :p) men idag skulle de få prova på klicker.
Jag fick höra det i andra hand först men tydligen hade hon gömt sig under ett bord och vägrat ta emot godis. Inte förrän hon hade tagits ut i korridoren och gått lite fram och tillbaka så började hon ta emot godiset igen.
Jag tyckte att det var märkligt och provade själv. Jag provade att använda klickern efter jag sagt sitt (hon kan den bra) och mycket riktigt så blev hon tveksam, ville inte ha godiset och gick till andra rummet. Jag försökte igen men hon gick först fram till mina fötter i försök av trygghet och sedan gick iväg igen, hon såg verkligen tveksam och låg av att få höra ljudet. Därefter låg hon under mammas stol en lång stund (det kändes som det iallafall). Det såg nästan ut som att hon stängde av sig, för hon skakade inte direkt av rädsla utan att det var väldigt obehagligt.
Jag tog t.o.m ut katten (dvs lyckopillret) ut då hon älskar henne (även om hon fräser :angel:) men hon rörde sig inte alls ut från sin plats. Men efter en stund så hade hon kommit ut iallafall och ätit upp godiset som jag lämnade på golvet. Jag ville säga åt henne att sitta och ge henne en belöning utan klicket, och hon visade faktiskt tveksamhet först även om jag visste att hon kunde kommandot. Belönade dock henne massor med godis och sen lek, och förhoppningsvis så är allt bortglömt imorgon.
Men jag hade aldrig hört talats om något sånt här tidigare :confused: Det var nästan som att hon stängde av sig av ljudet. Förlåt för långa uppsatsen men jag undrar egentligen bara om någon annan har hört om något liknande? Hon är ju inte vidare ljudkänslig annars.
Annars är jag nog rätt klar med att det skulle nog kunna gå över med träning men frågan är om vi vill göra det, jag har använt ordet Bra hittills. Jag blev bara nyfiken då jag har noll erfarenhet av hundträning.

Idag var det valpkurs igen och det upptäcktes något märkligt med valpen. Hon har inte varit särskilt ljudkänslig (vi är rätt högljudda i familjen också :p) men idag skulle de få prova på klicker.
Jag fick höra det i andra hand först men tydligen hade hon gömt sig under ett bord och vägrat ta emot godis. Inte förrän hon hade tagits ut i korridoren och gått lite fram och tillbaka så började hon ta emot godiset igen.
Jag tyckte att det var märkligt och provade själv. Jag provade att använda klickern efter jag sagt sitt (hon kan den bra) och mycket riktigt så blev hon tveksam, ville inte ha godiset och gick till andra rummet. Jag försökte igen men hon gick först fram till mina fötter i försök av trygghet och sedan gick iväg igen, hon såg verkligen tveksam och låg av att få höra ljudet. Därefter låg hon under mammas stol en lång stund (det kändes som det iallafall). Det såg nästan ut som att hon stängde av sig, för hon skakade inte direkt av rädsla utan att det var väldigt obehagligt.
Jag tog t.o.m ut katten (dvs lyckopillret) ut då hon älskar henne (även om hon fräser :angel:) men hon rörde sig inte alls ut från sin plats. Men efter en stund så hade hon kommit ut iallafall och ätit upp godiset som jag lämnade på golvet. Jag ville säga åt henne att sitta och ge henne en belöning utan klicket, och hon visade faktiskt tveksamhet först även om jag visste att hon kunde kommandot. Belönade dock henne massor med godis och sen lek, och förhoppningsvis så är allt bortglömt imorgon.
Men jag hade aldrig hört talats om något sånt här tidigare :confused: Det var nästan som att hon stängde av sig av ljudet. Förlåt för långa uppsatsen men jag undrar egentligen bara om någon annan har hört om något liknande? Hon är ju inte vidare ljudkänslig annars.
Annars är jag nog rätt klar med att det skulle nog kunna gå över med träning men frågan är om vi vill göra det, jag har använt ordet Bra hittills. Jag blev bara nyfiken då jag har noll erfarenhet av hundträning.

Ja, det finns hundar som blir väldigt rädda för klickern. Var det en boxklicker?
klicker_del1.jpg

De har ett väldigt skarpt ljud (passar bäst ute tycker jag). Jag hade nog velat kolla hennes öron så hon inte har öroninflammation, framförallt om hon inte är ljudkänslig i övrigt. Sen hade jag bytt klicker, antingen till en kulspetspenna (ingen höjdare dock om man är typen som fipplar med pennor när man håller i en, det kan bli många klick för att matte är disträ :D), eller till en tystare inomhusvariant, tex

trixie_klicker_soft_p_band_med_snabbclip.jpeg

Sen kan det också vara idé att se över er egen klickerteknik, många blir Lucky Luke när de har en klicker i handen och liksom skjuter hunden med den! Alltså pekar mot hunden och snärtar till, typ. Det kan många hundar tycka är väldigt obehagligt, men det har då inget med just ljudet att göra. :)

Annars kan man bara typ ta och klicka under en kudde först eller liknande för att dämpa ljudet. Och sen dra fram den mer o mer för att vänja dem.
Om man inte har möjlighet att skaffa en annan modell direkt.

Första gången jag använde en boxklicker till Tinja tyckte hon inte om ljudet. Jag bytte till en annan av samma variant med ett snäppet dovare klick och den hade hon inga problem med.

Kan förstå att valpar som aldrig hört det förut kan tycka det är obehagligt. Första klickern jag använde tyckte JAG gjorde ont i öronen :rofl: Båda är nöjda sen jag bytte, och så fort hon var klickervan så kunde jag använda den skarpare klickern utan problem. Använder den dock aldrig ändå utom i nödfall :D Skonar mina öron.

Vad ger ni era (små) valpar för belöningsgodis? Här är allt ätbart uppskattat, men det tar dem ju fem minuter att äta en bit leversnitt och det finns en gräns för hur mycket ost jag har råd att köpa som godis ;)

Plockade en näve Mjau kattmatspeller när vi var och träffade katt här om dagen, och det var väldigt behändig storlek på bitarna. Visst borde man kunna ge det som godis?

Måste funka att ha i fickan, vara lågt kilopris (jag har ju fyra små odjur som ska tränas). Kommer bli mjukosttuber också framöver, men än så länge vill jag ha små bitar att börja det omvända lockandet med, och kunna släppa på marken när jag kallar in dem.

Vad ger ni era (små) valpar för belöningsgodis? Här är allt ätbart uppskattat, men det tar dem ju fem minuter att äta en bit leversnitt och det finns en gräns för hur mycket ost jag har råd att köpa som godis ;)

Plockade en näve Mjau kattmatspeller när vi var och träffade katt här om dagen, och det var väldigt behändig storlek på bitarna. Visst borde man kunna ge det som godis?

Måste funka att ha i fickan, vara lågt kilopris (jag har ju fyra små odjur som ska tränas). Kommer bli mjukosttuber också framöver, men än så länge vill jag ha små bitar att börja det omvända lockandet med, och kunna släppa på marken när jag kallar in dem.
Tja, inte så nyttigt kanske men till mina vuxna är Dogmans små mjuka hjärtan suveräna :) Finns i burkar på t ex ICA
ImageResizer.aspx

Tja, inte så nyttigt kanske men till mina vuxna är Dogmans små mjuka hjärtan suveräna :) Finns i burkar på t ex ICA
ImageResizer.aspx

Tittade på en sån burk på djuraffären och på den stod det att det inte var ok att ge till valpar under 4 månader?

Och sen blir jag lite gråhårig av kilopriset på maffiga 60- 100 kr/kg... :eek:

Torrfoder går ju att ha som godis också. Man kan ju köpa en annan sort mot det som äter i vanliga fall och ett som har minibitar (om dom äter torrfoder).
Jag köper Dogmans små hundkex som GG har på lösvikt och bryter av i två eller fler bitar (dom är lätt att bryta). Såg att man kan beställa 10 kg för 590 kr och funderar på att beställa så. Tänker inte börja med leversnittarna förrens det blir "riktig" träning typ... ;)

Sen har maken en idé om att torka "tråk-kött" typ rulle i tunna skivor och göra små bitar av :idea: :d

Vad ger ni era (små) valpar för belöningsgodis?

Inget alls, använder mestadels röst och kroppsspråk som belöning när hundarna gör något rätt, oavsett ålder. Men du som har lamm som slaktas kan väl lätt torka lever i mängd och snitta upp i lagom små bitar?

Inget alls, använder mestadels röst och kroppsspråk som belöning när hundarna gör något rätt, oavsett ålder. Men du som har lamm som slaktas kan väl lätt torka lever i mängd och snitta upp i lagom små bitar?

Social belöning funkar fint än, men jag vet ju att inkallningen på 4 glin kommer att behöva förstärkas för att fungera sen. Än kör jag med att kasta leversnittar på backen runt mig när jag kallar in dem i hundgården/valprummet för att de inte ska lessna på att bli instängda, men vill ha nått att ge när vi klipper klor och tränar självbehärskning också.

Jag orkar inte hålla på och hacka och ha mig ;) Med tanke på vilka priser som folk betalar för sitt hundgodis så tror jag att jag fortsätter med Svenskproducerad hushållsost!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
26 879
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 491
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 029
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama