Mera valpar 2017 del två

Jag tänker jag ska dit nästa vecka igen och så ser jag hur det funkar.

Men hur är bästa sättet att "lära känna" en ny klubb?
Testa kurser på olika?

Ja, testa kurser kan vara bra (olika med olika instruktörer såklart, men en känsla kan man få i alla fall), besök tävlingar och snacka med funktionärer, hör dig för med kompisar och bekanta var de trivs (och varför), gå på öppen träning (är du inte medlem i klubben är du ofta välkommen ändå om du hör dig för innan), åk dit utan hund och bara smygkika på en kurs (:D), kolla på kursutbudet om de erbjuder mycket som du faktiskt är intresserad av (andra som gillar samma saker som du lär också söka sig till den klubben då, så har ni mer gemensamt), kolla deras fb-sidor (om de har någon) och se om besökare skrivit något och om inläggen säger dig någon om stilen på klubben (de skrivs oftast av någon/några ideellt engagerade och speglar nog rätt väl en ungefärlig stämning - om det då inte blivit delegerat till någon udda kuf då! :laugh:).

Det är tyvärr svårt att hitta rätt klubb, klubbarna har verkligen sin egen personlighet och det blir kanske lite internetdating över det hela. Man får leta och sålla och hoppas att presentationen stämmer överens med intrycket i verkligheten, men man kan nog få snubbla över några felmatchningar först om man har otur...

Ja, testa kurser kan vara bra (olika med olika instruktörer såklart, men en känsla kan man få i alla fall), besök tävlingar och snacka med funktionärer, hör dig för med kompisar och bekanta var de trivs (och varför), gå på öppen träning (är du inte medlem i klubben är du ofta välkommen ändå om du hör dig för innan), åk dit utan hund och bara smygkika på en kurs (:D), kolla på kursutbudet om de erbjuder mycket som du faktiskt är intresserad av (andra som gillar samma saker som du lär också söka sig till den klubben då, så har ni mer gemensamt), kolla deras fb-sidor (om de har någon) och se om besökare skrivit något och om inläggen säger dig någon om stilen på klubben (de skrivs oftast av någon/några ideellt engagerade och speglar nog rätt väl en ungefärlig stämning - om det då inte blivit delegerat till någon udda kuf då! :laugh:).

Det är tyvärr svårt att hitta rätt klubb, klubbarna har verkligen sin egen personlighet och det blir kanske lite internetdating över det hela. Man får leta och sålla och hoppas att presentationen stämmer överens med intrycket i verkligheten, men man kan nog få snubbla över några felmatchningar först om man har otur...
Vojne! :laugh:
Det är ju lite så, denna klubben är ju mest av gammal vana, men jag har utvecklats och det har inte klubben..
Den närmsta klubben har en del tävlingar, men mindre kurser och svårt att få grepp om träningsgrupper och liknande.
Får ta på mig dektektivhatten och fram med pipan och snoka lite. :angel:

Vojne! :laugh:
Det är ju lite så, denna klubben är ju mest av gammal vana, men jag har utvecklats och det har inte klubben..
Den närmsta klubben har en del tävlingar, men mindre kurser och svårt att få grepp om träningsgrupper och liknande.
Får ta på mig dektektivhatten och fram med pipan och snoka lite. :angel:

:up:
fa0418579830e32a82008855b35a2f6f.jpg

Jag tycker för övrigt att det är helt rimligt att be om att få vara med vid ett kurstillfälle för att få känna om en klubb eller instruktör är rätt för en, jag får frågan ibland och blir bara glad (det är ju ingen höjdare för vare sig kursare eller instruktör när någon hamnar fel och vantrivs), men jag vet att inte alla håller med mig där. Men fråga kan man ju!

Idag åker vi och hälsar på valpen för första gången, det ska bli jättespännande!
Trodde att det skulle kännas mer verkligt att vi snart får hem en valp efter att ha träffat dem men det känns fortfarande overkligt (men underbart)!
Valpen är en tuff, högljudd, social och modig tjej. Brorsan var mer försiktig och snuttig av sig. Det blir nog bra det här tror jag :love:

Min lilla monsterhund ...
_20171009_120642.jpg

Hanna, snart fyra månader, har alla valptänderna på plats fortfarande. Och hon använder dem gärna både på matte och på stackars kompisen Disa. Vi längtar båda efter tandömsning, dom är ju så jäkla vassa dom där små sylarna :crazy:

Mina små skrotnissar blir snart av med sina syskon. Om 8 dagar är de leveransklara så om inte allt för lång tid kan jag börja ge mina egna all valptid! Har börjat lite med omvänt lockande, alla kan sina namn och en basic inkallning.

Tidus, som just nu ser ut som nån slags trasdocka med öron åt alla håll.
22366362_1689859677700131_6971195552173395916_n.jpg

Rost, som alltid lyckas posera fint när man riktar kameran mot honom
22365302_1689855837700515_5065522464775233730_n.jpg

Daud, som aldrig nånsin blir bra på bild
22310628_1689861464366619_6298157177966057174_n.jpg

Joel, som nu lärt sig att hoppa så högt att han kan bita tag i byxan ovanför gummistövlarna :mad::arghh:
22448251_1689854081034024_1103242169003773519_n.jpg

Hej, jag undrar om ni håller koll på hur mycket era valpar dricker. Jag har själv inte tänkt så mycket på det men blev lite fundersam efter idag.

Natten till idag vaknade min sheltie som är fem månader och ville gå ut för att kissa och bajsa. Då var klockan 02.40. Nästa gång han kissade var klockan 16.15! 13,5 timmar senare.

Valpen är pigg och glad så jag är inte så orolig men jag kommer nog försöka få honom att dricka lite mer. Kanske har han bara stor blåsa. Han kissar länge när han väl kissar :p.

@Takire
Vad äter valp?

Min äter färskfoder/ mushbollar utblandat med varmt vatten. Så enda gången hon dricker är på kvällen. Bjuder henne på vatten under dagen men det är sällan hon vill ha. Ibland så smakar hon på vattenpölar och liknande.

Senaste 1,5 veckan har han fått färskfoder. De flesta dagarna har han även fått cirka 25 gram torrfoder. Jag har blandat i lite vatten i färskfodret, kanske 0,5-1 dl. Han dricker inte så ofta ur sina vattenskålar, förutom om han ätit ben av något slag.

Hur mycket vatten blandar du i maten? :)

Egentligen har väl min skrutt kissat 3-5 gånger några veckors tid. Men just 13,5 timme varav 9 timmar dagtid kändes länge. Kanske ville han inte kissa med hundvakten. Svårt att fråga honom om det bara :D

@Takire Då hade jag inte oroat mig för att han inte dricker ordentligt!
Det hade varit annorlunda om han hade fått torrfoder med vattnet sidan om.

Hon får cirka 1 dl vatten, hon vill ha maten ljummen- varm annars äter hon inte.

Däremot så känns det länge med att han håller sig, kan ju vart så att han inte känner sig trygg med hundvakten + nytt ställe att kissa på?
Är han 100% rumsren? Annars hade jag dubbelkollat inne.

Hej, jag undrar om ni håller koll på hur mycket era valpar dricker. Jag har själv inte tänkt så mycket på det men blev lite fundersam efter idag.

Natten till idag vaknade min sheltie som är fem månader och ville gå ut för att kissa och bajsa. Då var klockan 02.40. Nästa gång han kissade var klockan 16.15! 13,5 timmar senare.

Valpen är pigg och glad så jag är inte så orolig men jag kommer nog försöka få honom att dricka lite mer. Kanske har han bara stor blåsa. Han kissar länge när han väl kissar :p.

Min sheltie var likadan. När han var valp vägrade han att kissa på andra platser än precis utanför min lägenhet, vilket gjorde att han höll sig extremt länge när vi inte var hemma. Längst gick det nog uppemot ett dygn alltså... O_oO_o

Två år gammal är han ingen kisspelle heller. Han kissar ibland flera gånger varje promenad och ibland 2 gånger om dagen. Pratat med flera veterinärer och de har allihopa sagt att det varesig är konstigt eller farligt, så länge han är pigg, äter och dricker.

Floki kunde också hålla sig när vi åkte till nya platser förut, nu har han dock vant sig då vi åker iväg och tränar en del, men gräsmattan hemma är favoriten.

@Takire Då hade jag inte oroat mig för att han inte dricker ordentligt!
Det hade varit annorlunda om han hade fått torrfoder med vattnet sidan om.

Hon får cirka 1 dl vatten, hon vill ha maten ljummen- varm annars äter hon inte
Däremot så känns det länge med att han håller sig, kan ju vart så att han inte känner sig trygg med hundvakten + nytt ställe att kissa på?
Är han 100% rumsren? Annars hade jag dubbelkollat inne.

Han har kissat utanför hundvakten med mig flera gånger och brukar fixa att kissa på olika ställen. Bara det finns lite gräs eller jord/sand. Det var i och för sig första gången hundvakten gick ut med honom.

Han har inte gjort ifrån sig inne sedan månadsskiftet juli/augusti så jag skulle nog säga att han är helt rumsren. Han brukar säga till om han verkligen behöver ut.

En annan gång har han också hållt sig åtta eller nio timmar. Men då berodde den sista timmen sannolikt på det stora älgbenet en kompis kom förbi med... Alla övriga behov utom att gnaga och äta försvann.

@Takire Då hade jag inte oroat mig! Det är ju inget "konstigt" för en hund att hålla sig så länge.
Min valp kissar inte gärna på nya ställen, men så har hon världens minsta blåsa så hon har inget val...

3,5 månad och vi firar att hon sov sig igenom hela natten första gången. :banana:
Igår väckte hon mig en gång men innan dess så har vi stigit upp 2 gånger/ natt.

@nordingran
@Tonto

okej, jag tror att jag gör rätt i att inte oroa mig då :)

Min brukar kunna kissa på olika platser men visst gör han det allra helst/oftast hemma. Och det ÄR kanske skillnad på när jag är med honom och när någon annan är det. Hundvakten bor mitt i stan så runt lunchtid finns det mycket annat att tänka på än toalettbestyr...

Mina små skrotnissar blir snart av med sina syskon. Om 8 dagar är de leveransklara så om inte allt för lång tid kan jag börja ge mina egna all valptid! Har börjat lite med omvänt lockande, alla kan sina namn och en basic inkallning.

Tidus, som just nu ser ut som nån slags trasdocka med öron åt alla håll.
22366362_1689859677700131_6971195552173395916_n.jpg

Rost, som alltid lyckas posera fint när man riktar kameran mot honom
22365302_1689855837700515_5065522464775233730_n.jpg

Daud, som aldrig nånsin blir bra på bild
22310628_1689861464366619_6298157177966057174_n.jpg

Joel, som nu lärt sig att hoppa så högt att han kan bita tag i byxan ovanför gummistövlarna :mad::arghh:
22448251_1689854081034024_1103242169003773519_n.jpg
Är du snäll och skickar hit Rost med en gång? Kan gå bra med Joel också. :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 804
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
26 879
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 491
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 029
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama