Jag tänker jag ska dit nästa vecka igen och så ser jag hur det funkar.
Men hur är bästa sättet att "lära känna" en ny klubb?
Testa kurser på olika?
Ja, testa kurser kan vara bra (olika med olika instruktörer såklart, men en känsla kan man få i alla fall), besök tävlingar och snacka med funktionärer, hör dig för med kompisar och bekanta var de trivs (och varför), gå på öppen träning (är du inte medlem i klubben är du ofta välkommen ändå om du hör dig för innan), åk dit utan hund och bara smygkika på en kurs (), kolla på kursutbudet om de erbjuder mycket som du faktiskt är intresserad av (andra som gillar samma saker som du lär också söka sig till den klubben då, så har ni mer gemensamt), kolla deras fb-sidor (om de har någon) och se om besökare skrivit något och om inläggen säger dig någon om stilen på klubben (de skrivs oftast av någon/några ideellt engagerade och speglar nog rätt väl en ungefärlig stämning - om det då inte blivit delegerat till någon udda kuf då! ).
Det är tyvärr svårt att hitta rätt klubb, klubbarna har verkligen sin egen personlighet och det blir kanske lite internetdating över det hela. Man får leta och sålla och hoppas att presentationen stämmer överens med intrycket i verkligheten, men man kan nog få snubbla över några felmatchningar först om man har otur...