Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Och nu är även jag tillbaka! Har inte skrivit här på ett bra tag, sen jag hade hästarna ensam i en vecka.

Tränade ju för tränaren i slutet av den veckan och det gick inget bra alls. Första dagen var katastrofal, andra dagen bättre men jag red värdelöst. Hade kännt mig väldigt svag och hängig (det tog en och en halv timme att mocka båda boxarna, vilket i vanliga fall går på en halvtimme MAX!) dagarna innan och mycket riktigt låg jag hemma med flunsan i en och en halv vecka efter träningen. Vältajmat :grin:

Här kommer lite film i alla fall.

http://www.youtube.com/watch?v=KUqZ_ZH2uLo
http://www.youtube.com/watch?v=BlAx6QTTlUA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=sfztT7VWvQo&feature=related

Av nån outgrundlig anledning valde jag att dra på mig mina nya stövlar för första gången till träningen. Gisses vad ostabilt det blev! :D

Så dåligt ser det väl inte ut? ;)

*KL*
Idag har jag varit ute i duggregnet och ridit nyskodd häst. Gick faktiskt helt okej, idag kom vi dubbelt så långt som förra gången innan Nisse insåg att han var ensam och ville gå hem igen :grin: Han är ju fortfarande ovan med det där - om man rider ensam så kan han frysa fast, backa och försöka vända hem till stallet. Med tanke på att han har stått tillsammans med en och samma häst i sex år i en hage så kan jag faktiskt förstå honom. Men som sagt, vi kom dubbelt så långt som förra gången utan minsta lilla problem och det ser jag som en framgång! :rofl:

Ja, i sommar ska jag nog bo i stallet tror jag ;)

Har iallafall fått besked från ägaren nu. Allting hade gått jättebra, en stor bit av hasen är borttagen men han ska bli helt återställd enligt vet. Så nu är det boxvilan i 2 veckor, seda kan vi skritta honom i 4 veckor och därefter rida som vanligt igen.

Hoppas hoppas att allting går bra nu!

Huvudsaken är ju att det går framåt, hur mycket/lite det än är :D
Självklart! Satsar man bara på spektakulära framsteg får man ju nästintill aldrig vara nöjd :p

Ja, i sommar ska jag nog bo i stallet tror jag ;)

Har iallafall fått besked från ägaren nu. Allting hade gått jättebra, en stor bit av hasen är borttagen men han ska bli helt återställd enligt vet. Så nu är det boxvilan i 2 veckor, seda kan vi skritta honom i 4 veckor och därefter rida som vanligt igen.

Hoppas hoppas att allting går bra nu!

Men det var ju jättebra! Ska du ut och hälsa på honom något nu när han vilar?

Stallägarens häst opererade bort lösa benbitar i vintras och nu är han fräschare än nånsin! De månaderna som krävs för igångsättning är ju egentligen ingenting, bara hästen blir bra. Tänk vad mycket bättre det kommer gå för er sen när han är fräsch och det inte är något som tar emot när han jobbar! :) Håller tummarna att allt går bra för er!

Det kändes nog värre än det såg ut, men jag tycker att jag red fruktansvärt dåligt. Jag är ganska sävlig i hjälpgivningen och svag i sätet i vanliga fall och med tanke på att jag var sjuk så blev det ju ännu värre. Jag slarvade mycket helt enkelt :)

Jag håller med Roucle, huvudsaken är att det går framåt! Ge dig inte så ska du se att ni snart kommer iväg! :)

Ja, vill fortfarande komma ut o pyssla med honom, mocka och fixa fast jag inte kan rida. För mig är liksom allt arbete runt omkring lika roligt som själva ridningen :)

Beigrad: Ja, kommer bli riktigt kul att börja jobba med honom sen igen! Och som du säger, skönt att rida när det inte är något som hela tiden tar emot.

Hmm, måste bara fråga - vad är meningen med den formen på hästen? Han går ju med nosen indragen och är sjukt oengagerad i bak

Ibland kan det vara super för hästen också att få en paus från ridningen, även psykiskt! Har upplevt flera gånger att saker man kämpat med mycket "löst sig själv" efter en viloperiod :)

KL

Äntligen är Alfred frisk! Så nu går han att rida som vanligt, dock har han tappat mkt kondis (inte så konstigt efter tre veckor av nästan endast skrittarbete). Ryggmusklerna har också försvunnit, men jag varvar ridningen med att tömköra han inspänd då det är rätt svårt att få honom att jobba helt med ryggen under ridning. Men han är otroligt mjuk och fin i kroppen vilket jag är väldigt tacksam över, trodde vi skulle vara tillbaka på ruta ett (= giraffhals) nu men det är vi alltså inte :D Så om någon vecka hoppas jag kunna rida för min tränare igen, har verkligen saknat det!

Bild ifrån första tömkörninge utomhus (som gick jättebra!)
alf3_142817937.jpg

Syftet med formen är att han ska komma upp med manken, samt korta sig framför bogbladet så att säga (svårt att förklara, men där är en punkt som tränaren brukar visa) och som tränaren säger lossa framför bogen. Det är den formen tränaren vill ha honom i under träning och det är inga problem att vare sig sänka eller höja formen samt ta fram nosen på honom. Problemet är att han gärna går lång och låg, drar ut hela sin långa hals och drar sig framåt med frambenen. Tanken är att han ska få över vikten på bak, vilket man (eller i alla fall jag) tydligt ser att han gör emellanåt. Inte hela tiden, men det är för att jag inte orkar rida honom i varenda steg.

Sjukt oengagerad skulle jag inte vilja påstå att han är, men jag kan hålla med dig ändå. Tycker däremot att det är mycket bättre i sista filmen. Jag tar också på mig oengagemanget då jag, som jag skrev, var sjuk och helt enkelt inte orkade. Det visar sig väldigt tydligt även i galoppöppnorna, då jag knappt får några steg i öppna på en hel långsida.

*kl*

Nu törs jag nog säga att jag (Mmyyrsecnos) är tillbaka igen :D Dock inte med en ny medryttarhäst som jag hade trott. Utan det blir att börja om med Pazzo som står i Luleå nu (dit jag flyttade). Så ska bara vänta på att han blir igångsatt så ska jag börja rida honom igen!

Om mig: Jag heter Pernilla, är 16 år o går första året på medieprogrammet i Luleå. Bodde tidigare i ett mindre samhälle i inlandet o på den tiden var jag i stallet en himla massa. Började rida då jag var 7 år o sedan dess har jag haft en rad olika medryttarhästar samt en foderhäst. Har tävlat rätt mycket i hoppning på ponny. Tog ett litet uppehåll från hästeriet då jag flyttade till Luleå i höstas. Så har i princip inte ridit någonting sen början på juni förra året. Men känns riktigt kul att börja om nu, speciellt då jag får fortsätta rida en häst som jag trivs med!

Om hästen
Hästens namn: Gazpazzo ox (Pazzo)
E. Notariat ox
U. Geicja ox
Ras: Arabiskt fullblod
Kön: Vallack
Ålder: 11 år (född 2000)
Hur länge har du varit medryttare på hästen? Sen maj 2010, dock med ett 'litet uppehåll' under hösten.
Vad brukar ni göra? Rida ut o dressyra på banan har det väl blivit hittills

img_7037__126822801.jpg

31145014.jpg

31145015.jpg

31006802.jpg

Känner att mitt tålamod börjar vara över. Ägaren till hästen har jag inte hört ett ljud från, förutom för 1,5 månad sen när det stod på fb att hästen skulle säljas. Sedan idag fick jag en förfrågan om att hjälpa till. Klart jag blir glad, blev jätteledsen över att han skulle säljas. Men det här velandet orkar jag inte med. Har dessutom hittat en annan häst jag ska titta på snart. Ägaren till denne har två araber varav den ena inte är inriden men jag hörs ska få pyssla på med båda. Jobbigt läge....

vad härligt att han kommer att bli bra igen ! :D

kl, svarar alla som undrar:
det är en dponny, treåring. ägaren har en till ponny och hinner inte med att rida båda varje dag då hon går i skola. hon vill ha igång henne till treårstestet som är redan i maj så det är därför jag hjälper till med ridningen. den har mycket mage, och lite muskler och kondition så det är det som vi fokuserar på att bygga upp nu. hon är ett äkta sto. riktigt tjurig med ett himla humör, sparkar bakut och sånt direkt hon inte vill jobba men förhoppningsvis ska vi väl kunna få bort det beteendet så att det inte stannar kvar även när hon blir äldre. det ska bli riktigt roligt att jobba med den här hästen ! att få se både framgångar och motgångar :)

Jobbigt läge! Jag personligen hade satsat på dom nya hästarna. Tycker att det är jätteviktigt att det klickar med ägaren också och att ägaren är sjysst och kommunicerar med medryttaren. Jag har haft ägare som velar fram och tillbaka och som inte hör av sig förrän vädret är tråkigt och h*n inte orkar gå de 50m ut till stallet för att mocka och släppa ut hästarna, då var det utmärkt att jag fanns. Du vinner jättemycket på att hitta en tacksam hästägare som respekterar dig! Men jag förstr att det kan vara jobbigt om du fastnat för hästen. Lycka till!

Jo jag hoppas på det. Jag tror det är nyttigt för honom att få lite vila, eftersom han har ridits mer än vanligtsvis nu när jag börjat rida honom också under vintern.

KL:

Igår var jag o hälsade på honom. Var så otroligt skönt att hitta en pigg, glad och positiv Vital!

Känner att mitt tålamod börjar vara över. Ägaren till hästen har jag inte hört ett ljud från, förutom för 1,5 månad sen när det stod på fb att hästen skulle säljas. Sedan idag fick jag en förfrågan om att hjälpa till. Klart jag blir glad, blev jätteledsen över att han skulle säljas. Men det här velandet orkar jag inte med. Har dessutom hittat en annan häst jag ska titta på snart. Ägaren till denne har två araber varav den ena inte är inriden men jag hörs ska få pyssla på med båda. Jobbigt läge....

Som sagt, jobbigt läge. Jag hade nog dock helt klart åkt och kollat på den andra hästen - att det funkar med ägaren är ju minst lika viktigt som att det fungerar med hästen!

kl
red ut idag, tillsammans med ägaren och våran kompis. lousi var mycket mjukare idag, men däremot så sparkade hon lika mycket bakut som vanligt. alltså oavbrutet (i galoppen). sen på hemvägen så höll vi på att gå omkull i galopp också för hon tjurade och skulle inte fatta galoppen och höll bara på att sparka bakut, och när hon väl fattade galoppen så var hon så fokuserad på att fortsätta kicka att hon glömde benen och gick iprincip ner på knä :eek: har lite ont i nacken också för det vart som att hela nacken knäcktes å så.

kl
här var det dött :p

aja, har i allafall kanske kommit på varför lousi håller på som hon gör, med alla bockningar och bakutsparkar. läste i en tråd om bockningar, där nån hade svarat att dennes häst också brukade sparka bakut och bocka i främst galoppen, och att det berodde på att hästen var överviktigt och helt enkelt inte orkade galoppera normalt. så när hästen fick muskler och gick ner i vikt så försvann beteendet. och med tanke på att lousi är rätt mycket överviktig och har inga muskler/kondis så beror det säkert på att hon inte orkar. jag hoppas att det är ett så enkelt 'problem' som det ! ;)

+ Beograd, Annaw

Som det verkar nu kommer jag att rida Pazzo två gånger i veckan. Ska följa med dit o kolla efter lovet. Men kommer inte tacka nej till den nya. Ska boka in att kolla där också, väntar bara på att ägaren ska ringa. Sedan om det funkar med nya också, lär det bli tre gånger i veckan där. Men kommer det sedan bli en fråga om prioritering så kommer det bli Pazzo som sätts i andra hand iom att det varit så mycket tjorv. För jag tackade nej till en häst jag skulle kolla på i vintras pga att Pazzo skulle komma tillbaka. Vilket jag inte tänker göra om eftersom att det inte blev något sist. Men jag förstår helt hur ni menar, för så känner jag också. Dock trivs jag så himla bra med Pazzo... Hade jag haft möjlighet att köpa honom när det var tal om att han skulle säljas så hade jag gjort det.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka