Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Haha jasså, det var än annan reaktion än vad man brukar höra :angel:. Men han är ganska stor, fast jag upplever honom inte som det :)

Fast för mig är en häst på 175 precis alldeles lagom, det är när dom blir över 180 som jag börjar reagera på att dom är stora :rofl:

Vacker kille :)
Kalle är egentligen för lite för mig tycker jag. Han är 170 och ganska grov.
Med mina långa ben så ser det ut som jag sitter på en 150 häst :P

KL

Igår var jag i stallet :) Hann inte vara där als förra veckan förutom igår eftersom de va prov vecka i skolan.
Eftersom det var jätte blöt snö igår kunde jag inte rida på ridbanan eftersom Becksi inte har snösulor just nu. Så jag red ut istället , men det var SKIT HALT på vägen , pudersnö på isgata , ush fy... Så skrittade bara en liten bit. Förra veckan blev det en ofrivillig vilo vecka för Becksi med endast ett par skritt pass. Eftersom jag inte hann till stallet och ägarens hund blev opererad (hon kunde inte lämna hunden ensam). Det resulterade i att Becksi hade jätte mycket energi och ville dra iväg hela tiden xP Han brukar vara ganska trög vanligtvis men efter att han vilat en dag eller så , så e han rätt pigg. Brukar tycka de e super vanligtvis men eftersom vi red på en skit hal väg så var de inte så uppskattat :P
Lillkillen fick en ordentlig rykt men inget mer än så, han har också vilat hela veckan , dock med flit. Han e ju bara bebis <3 Han var jätte snäll igår , hittade inte på några dumheter als <3

När jag skulle ta in Becksi från hagen stod han så fint att jag var tvunget att ta fram mobilen och fota :'D (därav kvaliteten på bilderna)
Han har lite mörka fläckar eftersom han fäller :D

Foto-0071.jpg

Foto-0069.jpg

Jamen dåså, beror ju på vad man jämför med :D

kl:

Kan bara sammanfatta gårdagen med ett ord: NÖJD!
Red ut på honom själv igen eftersom han behöver lära sig det och ägaren faktiskt erkänt att hon inte riktigt vågar. Perfekt för mig som gillar att ha små projekt att jobba med.

Igår gick iallafall allting utan några som helst problem, och han var SKITFIN. Jättemjuk, lyssnade otroligt bra och hade sån energi! Viktigaste av allt var att han inte bråkade eller försökte med något, utan hade öronen spetsadfe och frustade hela tiden glatt. Solen sken och jag red i bara tjocktröja, var hur härligt som helst!

Så vi fortsätter att träna på, och lyckligtsvis med framgång!

KL

I fredags hade jag markarbetesträning med Kalle. Han var en riktigt terrorist att rida, Han själv var svettig efter 15 minuters uppvärmning för att han tjafsade emot precis ALLT. Ville jag skritta, då skulle han trava, ville jag trava, då ville han galoppera, ville jag bryta av till trav, då gick han i superkort galopp.............. Han hoppade av toktidigt på hinderna, vilket resulterade i att jag flög av IGEN.... Har inte farit av sen jag började tida igen 2009. Efter avtrillningen kände jag att mitt självförtroende åkte i botten.
Efter fredagen kände jag bara att jag ville ge upp, men ack den som ger sig

GLAD. Igår hade jag träning igen med Kalle och det gick super :) Jag behövde det efter fredagens misslyckade träning. Jag vågade hoppa honom igen. Det är inte höjden jag är rädd för, utan att han hoppar av för tidigt. Efter att ha hooppat ett par språng och att gått perfekt, så bröt jag träningen, Jag ville få ett sådan avslut. Ville inte trilla av igen. Tränare tyckte det var ett klokt beslut :)
På torsdag ska vi ha privatlektion för tävlingsryttaren som har tävlat honom för nåt år sedan. Hon kan Kalle bra!

kl
Nu börjar jag ha kobran lite mindre, hade henne bara 2 dagar förra veckan och det ser inte ut att bli många fler denna vecka. vilket faktiskt är ganska skönt! i princip hela vintern är det enbart jag som tränat henne, och det har blivit tufft att ha 2 arbetsnarkomaner varje dag.Men ägaren till Kobran har börjat köra en hel del nu och första starten efter vilan är planerad, den blir på fredag!

Sen så har jag börjat släppa lite på allt nu, jag har mitt fokus på Kerri nu istället för på Kobran för att jag måst försöka distansera mig lite, flyttar ju till Irland i höst och då slutar resan för mig och Kobran. Kerri har jag möjlighet att köpa när jag kommer hem igen efter ett år, så det känns inte lika tufft. Kobran däremot kommer det bli tufft att åka ifrån så jag måste börja släppa lite redan nu.

kl:

Här va det dött!

Vital och jag fortsätter att jobba på med uteritterna, och nog har det givit resultat!

Idag red jag ut efter skolan, och det gick hur bra som helst. Tog en liten längre runda och han fick trava en del, det tyckte han om. Vi red även förbi en skogsmaskin vilken han inte brydde sig särskilt om. Kändes jätteskönt att han verkligen litar på moig när jag säger att vi ska gå förbi "farliga" saker.

Så jag är hur nöjd som helst med honom nu, och det är så kul att verkligen se framstegen! Pratade med ägaren idag också och hon blev jätteglad och gav mig massa beröm. Är otroligt kul när man känner sig uppskattad, håller ni inte med? :D

Helt klart!

Alfreds ägare letar stallplats nu och har sagt till mig att ett av kraven är att jag ska kunna ta mig dit (som inte har regelbundet tillgång till bil) - det kändes som om det var ett bra betyg till mig och gjorde mig jätteglad :love:

kl

Jag var ute en sväng i onsdags, det var P's vilodag men frågade och fick åka ut och mocka & fodra och så ändå eftersom jag ändå inte hade något för mig. Och det är ju så tråkigt att bara sitta hemma när man kan åka till stallet & pyssla istället:P:) (hade inte varit ute där på en vecka heller så det var roligt!)

Jag hade kunnat få skritta en liten runda, iom att de går i en mindre hage just nu och inte rör på sig så mycket då, men valde att ta en liten promenad med han istället, så slapp han ha mig på ryggen. Han har gått rätt många dagar i sträck så tyckte han skulle få sin vilodag som det var tänkt.
32238866.jpg

Lugn och mysig promenix http://www.youtube.com/watch?v=_q9ab_q5q6w

Världens snällaste ponnii!:)http://www.youtube.com/watch?v=kPVNO2gI04Q

Var precis ute och red en sväng med P. idag, någon bild kommer senare, hinner inte lägga upp upp nu, men det var en supermysig runda, och det är verkligen vår i luften idag, ingen blåst och ingen kyla:love: och en glad ponny!. nu har jag stallet 5 dagar i rad eftersom jag fick några extradagar denna veckan, ska bli jättehärligt!

Senast ändrad:

Idag fick jag verkligen vårkänslor!
Bestämde mig för att binda upp honom och borsta av honom ute istället för i stallet. Gissa om han njöt av att få stå i solen och bli ompysslad :)

Red barbacka för första gången på mer än 10 år.
Kalle är perfekt byggd för barbackaridning. Tog longergjorden och ett schabrak att sitta på. Tror det hade blivit lite hallt annars.
Han uppförde sig kanonbra! Hängde ett stigläder som halsrem ifall att han skulle bralla till det. Han stannade direkt han kände att min balans var off.
Red i alla gångarter. Han blev riktigt mjuk och fin i traven.

*KL*
Det var ett bra tag sedan jag skrev här i tråden, och sedan dess har det hänt grejer! Jag är nu sedan ungefär en vecka tillbaka medryttare på en ny häst, ett mycket trevligt varmblod på tio år.
Nisse som han heter har ett alldeles underbart temperament. Han kan inte särskilt mycket - han har stått i en hage sex år i sträck innan han i höstas kom till nuvarande ägarna - men han har en så otrolig "will to please" att jag blir alldeles glad. Vi håller fortfarande på att känna in oss med varandra, men tanken är ju att vi så småningom ska börja jobba med arbete både på ryggen och på marken.

Igår red jag själv för första gången, och det var förstås fruktansvärt hemskt att gå iväg från gården alldeles själv :eek: Vi gick ner/backade upp för samma bak i ungefär tjugo minuters tid skulle jag tro, innan Nisse faktiskt beslutade sig för att jag faktiskt hade rätt i att han kunde gå över den äckliga leran. Jag fortsatte en liten bit förbi det äckliga stället innan vi vände tillbaka och red hem igen, vill inte stressa på något nu såhär i början. Eller ja, överhuvudtaget. Den här hästen är en riktig guldklimp, så det får ta den tid det tar :p

Bilder kommer när fotografen inte glömmer kameran! :p

Hur går det för er andra nu?

Jodå, det ska bli riktigt kul! Nu i början ska vi dock bara köra igång musklerna, har delsjön precis runt knuten så kilometer efter kilometer med både backar, skog och anlagda ridvägar :d

Tyvärr fungerade det inte längre mellan mig och ägaren. Synd, för förre var en fantastisk häst han med.

Härligt, berätta!:d

KL:

Är det inte underbat när snön har smält, allting börjar torka och solen tittar fram med lite värme? Perfekte ridvädret, och perfekt att börja träna!

Lagom till dethär - Vital har en lös benbit i hb :cry:

Han var på röntgen i förra veckan eftersom både jag och ägaren upplevde ett ständigt problem i höger varv, och som sagt, det visade sig att han faktiskt hade ont.

Så idag har han opererats, vet inte hur det har gått ännu men ska ringa ägaren lite senare. Nu har han total boxvila i 2 veckor, efter det får han komma ut i sjukhage och motioneras sparsamt med korta promenader på fast underlag. Efter det får vi börja skritta honom upsuttet på rakt spår korta stunder och på så sätt börja sätta igång honom lite smått.

Kommer att ta 1-2 måndager innan vi kan rida igen.

Är inte detta typiskt?? Precis när jag skulle börja träna så händer detta, jag som gått o längtat hela vintern!

Men men, huvudsaken är ju iallafall att Vital blir bra. Jag får helt enkelt träna skiten i sommar istället..

Och nu är även jag tillbaka! Har inte skrivit här på ett bra tag, sen jag hade hästarna ensam i en vecka.

Tränade ju för tränaren i slutet av den veckan och det gick inget bra alls. Första dagen var katastrofal, andra dagen bättre men jag red värdelöst. Hade kännt mig väldigt svag och hängig (det tog en och en halv timme att mocka båda boxarna, vilket i vanliga fall går på en halvtimme MAX!) dagarna innan och mycket riktigt låg jag hemma med flunsan i en och en halv vecka efter träningen. Vältajmat :grin:

Här kommer lite film i alla fall.

http://www.youtube.com/watch?v=KUqZ_ZH2uLo
http://www.youtube.com/watch?v=BlAx6QTTlUA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=sfztT7VWvQo&feature=related

Av nån outgrundlig anledning valde jag att dra på mig mina nya stövlar för första gången till träningen. Gisses vad ostabilt det blev! :D

Härligt, berätta!:d

KL:

Är det inte underbat när snön har smält, allting börjar torka och solen tittar fram med lite värme? Perfekte ridvädret, och perfekt att börja träna!

Lagom till dethär - Vital har en lös benbit i hb :cry:

Han var på röntgen i förra veckan eftersom både jag och ägaren upplevde ett ständigt problem i höger varv, och som sagt, det visade sig att han faktiskt hade ont.

Så idag har han opererats, vet inte hur det har gått ännu men ska ringa ägaren lite senare. Nu har han total boxvila i 2 veckor, efter det får han komma ut i sjukhage och motioneras sparsamt med korta promenader på fast underlag. Efter det får vi börja skritta honom upsuttet på rakt spår korta stunder och på så sätt börja sätta igång honom lite smått.

Kommer att ta 1-2 måndager innan vi kan rida igen.

Är inte detta typiskt?? Precis när jag skulle börja träna så händer detta, jag som gått o längtat hela vintern!

Men men, huvudsaken är ju iallafall att Vital blir bra. Jag får helt enkelt träna skiten i sommar istället..

Stackars Vital! Men som du själv säger, huvudsaken är ju att han blir bra. Och du, sommaren är lång ;)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka