Hej hej allihopa! Tänkte hoppa in här då jag pratar alldeles för lite häst nu för tiden
Jag har varit medryttare på ett varmblodssto i snart ett år. Då jag bor i en storstad var det inte helt lätt att hitta en häst att rida för en vettig summa (är fattig student) och dit det gick hyfsat enkelt att ta sig utan bil. Men jag hittade ändå en superfin häst som tävlat mycket dressyr, egentligen är hon väldigt snäll, trevligt stall med paddock och kommunikationen och samarbetet med ägaren fungerar hur bra som helst! Så jag är väldigt nöjd med det i alla fall
Men efter ridningen idag är jag lite nedslagen. Jag känner mig verkligen sääääämst. De senaste... 8 åren kanske? har jag inte ridit lektioner utan bara haft olika medryttarhästar som jag ridit i skogen och på egen hand, och några uppehåll helt och hållet från ridningen. Jag kan verkligen ingenting längre, om jag någonsin kunnat något. Och hästen kan vara ganska tittig ibland (särskilt i paddocken), vilket gör mig feg och jag kan inte rida igenom det, för jag vet helt enkelt inte hur man rider. Så ridpasset idag gick helt enkelt ut på att rida runt på en liten volt i den del av paddocken där hon var som lugnast och försöka hålla mig kvar däruppe... När hästen blir så spänd verkar hon helt glömma att jag sitter där, jag försöker arbeta hela tiden med tempoväxlingar, vägar, serpentiner, flytta för skänkeln osv osv men det verkar alltid finnas tid till att titta på allt och skvätta iväg åt sidan ändå. Till slut hoppade jag bara av. Många av ridpassen slutar så. Under sommaren när hon går ute dygnet runt funkar det bättre då hon blir lugnare. Jag hade ju kunnat rida ut istället men det finns nästan inga ridvägar... Så nu känns det trist
Hade väl behövt rida lektioner men jag har inte råd eller möjlighet till det nu. Vill ju att det ska vara kul och har så dåligt samvete för att jag inte har kul nu då hästen egentligen är så bra och ägaren också, det är ju JAG som är dålig!
Hoppas det går bättre nästa vecka helt enkelt. Jag har tänkt försöka ha mer en plan för varje ridpass och inte bara slarva runt i paddocken men när man blir lite rädd är det svårt.