Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

KL

Åh, fick ett samtal ikväll av Alfs ägare där hon berättade att han är halt på ena frambenet :( Vet inte anledningen ännu för hon hittade inget sår eller någonting. Han har dock en reva, dvs pälsen är borta med inget sår i huden fast det är på ena BAKbenet så varför han skulle ha ont i frambenet vet vi inte än ...

Jag ska dit imorgon iaf och kolla läget med honom och bara mysa med honom, lille olyckskorpen

KL

Ja, träningen idag då. Började jättebra och tränaren hojtade till att det såg väldigt bra ut under tiden jag värmde upp, innan mitt pass ens börjat. Sen när tiden var inne så fick jag fortsätta i min fina galopp som jag fått till. Rund, bärig, taktfast och alldeles underbar. Gjorde lite byten i den galoppen, det tempot och det gick bra om man bortser från bocksprången han la in. Sen fick jag rida snett igenom och fortsätt i förvänd hela lång och kortsidan för att sedan göra ett byte mitt på nästa långsida. PANG sa det mitt i bytet när Nappe kände för att krydda till det hela med en spark i väggen. Han var PIGG!!!

Så nu när han väl hade den energin och var så lösgjord och fin så tänkte vi att nu ska han upp i formen, korta sig rejält och riktigt sätta sig på bekbenen. Trodde vi ja. Han blev springig, stark och allmänt odräglig! Han protesterade och protesterade men till slut så gick han med på det hela och kändes riktigt fin. Imorgon fortsätter vi där vi slutade. Jag fasar för hur det kommer att gå med tanke på att jag är helt slut i kroppen efter dagens pass. Men kul ska det bli hursom!

PS. Helt off topic, men jag lyckades precis skada mig på en kebabrulle! HUR LYCKAS MAN?! :cool: DS.

Hittade hit just nu fast jag funnits på buke länge. Heter Sofia och bor ett par mil öster om Göteborg

Hästens namn: Peanut av Pajebo (Nöten)
E. Cat Man Dooley
U. Minette
UE. Marramas (tror jag, finns på blup iaf)
Ras: Quarter/SWB
Kön: Valack
Ålder: född 2000, blir 11 år i juni
Hur länge har du varit medryttare på hästen? I fyra år i april

Vi gör det mesta, busar ute i skogen, tränar AR, hoppar smått men ingen av oss är speciellt erfaren på den punkten så det blir inte högt..

Just nu rider jag inte alls tyvärr då jag bröt handleden under hösilagebalen förra lördan

nt3_89518583.jpg

oktober-10-368text_110584587.jpg

markustrning-juni-10b_100687239.jpg

Senast ändrad:

Jag har inte heller hittat hit förrns nu!

Hästens namn: Vannes
E. Okänd
U. Okänd
UE. Nej det vet vi inte heller :grin:
Ras: Importponny? kanske korsning med fullblod/arab/welsh, men vi vet faktiskt inte. Europeisk Sportponny kanske passar bäst :p
Kön: Valack
Ålder: Ungefär 15
Hur länge har du varit medryttare på hästen? I två år lite drygt

Vannes är en mindre D-ponny med stort steg och litet huvud. Han är oftast pigg och framåt, men just nu är han inte igång pga ryggont. Man har inte alltid varit snäll mot Vannes och därför är han inte riktigt som alla andra ;). Under förtroendeuppbyggandet försvann respekten på nåt vänster, men nu går det riktigt bra att hantera honom för de flesta :)

När vi inte vilar ryggen brukar vi träna lite "AR", lite hoppning men mest rider vi ute i skogen och fräsgalopperar. Tricksar gör vi lite då och då också. Vannes gillar att hoppa utan hinder också, jag kan inte riktigt ränka alla gånger jag trillat i backen, men ingen skada skedd och jag gillar honom lika mycket ändå :laugh:

december-2010-103b_120461585.jpg

juni-10-1856b_96331941.jpg

juni-10-497b_94826297.jpg

Välkomna! :)

Idag körde jag med Kalle till ridhuset då underlaget är lite för blött för att det ska kunna bli någon ordentlig ridning i trav och galopp
Han var himla pigg idag då det mest blev slapperidning igår kändes det som.
Eftersom han var så pigg så ville han inte riktigt lyssna på förhållningar eller halvhalter utan han ville mest springa av sig, såvi började med att han i princip fick trava av sig i någorlunda kontrollerat tempo. Det är inte lönt att jag försöker jobba honom när han är så på ändå.
Efter ca 15-20 minuter trav samt mjukgörande rörelser så började han bli riktigt fin att rida.
Hade sedan innan planerat att jobba på övergångar, dels från trav till halt och sen trav direkt igen. Detta funkade över förväntan och jag kände att han blev mer och mer lyhörd. Efter det så jobbade vi på övergång trav till galopp. funkade bra även det, men han behöver bygga mer styrka i galoppen efter vinterpausen.

I slutet när han kändes riktigt mjuk och fin så avslutade vi med slutor i trav och galopp, med galoppombyten. I allmänet var jag väldigt nöjd med passet och en mycket nöjd Kalle fick springa av sig i ridhuset efteråt. Vilken glädje. Och det var otroligt kul att få se hans fantastiska rörelser från marken.
Underbara häst!!

*KL*

Här kommer en lite tråkig film från i torsdags. MEN!!! Eftersom jag inte hade någon kameraman så satte jag den på en pall, av någon anledning så hade den stängt av sig efter ca 8 min så det jag fick på film var ju bara början, han tar ca 20 min på sig att slappna av och bli riktigt fin. Så jäkla synd för han gick kanonbra!! Fina byten i galoppen, bra takt och fin form. Jag hoppade upp igen och filmare lite galopp och det blev bara suddigt och bytet blev jätte dåligt :cry:

Men men, hoppas man ser lite ändå att det gått framåt med stormsteg!
Jag vet att han behöver fram mer men som sagt, det tar sin tid. När han är spänd går han från 10-100-10-100 om ni förstår. Svårt att få han i ett mellanläge.

http://www.youtube.com/watch?v=KsGEjGufBOM

Hejsan medveten om att jag är lite sent ute men här är jag i allafall :). Jag heter Stina är 15 år och ja har ridit i typ 7 år. Här kommer lille tjockisen:bump:
Hästens namn:Brímí från Vall
E.-
U.-
UE.-
Ras:Islandshäst
Kön:Vallack
Ålder:10 i år
Hur länge har du varit medryttare på hästen?2 år nu i sommar:love:
Vad brukar ni göra?Leka, träna horsemanship rida ut i skogen och rida i paddock för tränare
file:///Users/stina/Desktop/SDC11602.JPG

file:///Users/stina/Desktop/SDC11597.JPG

file:///Users/stina/Desktop/SDC11577.JPG

Senast ändrad:

kl

Inte skrivit här på ett tag, men jag rider på som vanligt och det har gått både bra och dåligt, senaste tiden mest bra!. Och snart så ska nog snön vara borta så man kan komma ut lite mer i skogen igen, ska bli härligt! Båda hästarna har börjat fälla nu, Pontus för några veckor sen och Lina har kommit igång mer den senaste veckan.

Jag svarade på dendär annonsen jag hittade, men nu har det gått flera veckor och har inte fått något svar:/ Tycker det är dålig stil, även om personen redan hittat en så går det väl att snabbt skriva det i ett svar så man slipper sitta och vänta och sen bli besviken. Det var lite tråkigt för kände verkligen för den hästen, menmen.

kl

Nu har jag börjat rida Vannes lite smått igen, sådär fem-tio minuter och han verkar mjuk och fin, protesterar inte alls! :laugh: Hoppas hoppas att ryggen blivit bra av vilan.

KL

Idag så red jag inte eftersom Becksi har blivit riden alla andra dagar i veckan , men gick endå på en kort promenad :) Han verkade uppskatta det. Longerade Lillkillen i en av hagarna , han var jätte duktig idag <3 Släppte sedan lös honom så rejsade vi lite x) Gav båda hästarna en ordentlig rykt och mockade boxarna.

KL

Var uppe i stallet idag, finns inte så mycket att göra med bara en brukbar hand men borstade Nöten lite och fixade maten. Det är i princip det jag kan göra, kan varken mocka, kratsa hovar eller sopa. Eller rida, suck. (eller får inte rida rättare sagt..) Lite deprimerat inlägg kanske men ni får förlåta mig, är lite deprimerad..

kl:

Är alltid lka seg med uppdateringen här :angel:

Välkomna alla nya i tråden!

Är så himla glad att snön har börjat smälta här i linköping, för nu är jag så himla trött på snön. Dock är paddocken fortfarande ganska isig, så ridningen blir lite oregelbunden.

Red iallafall en gång förra veckan, och han gick jättefint. Va väldigt pigg och glad, lite bråkig i halterna, men provade att trycka till honom ordentligt, och då gav han sig direkt, så det är nog allt som krävs när han börjar bråka.

I veckan har jag honom torsdag-söndag, så det blir förhoppningsvis en del ridning. Ska testa att rida ut ensam i helgen, dock ska mamma eller pappa med och gå brevid, om han skulle lagga ur. Hoppas iallafall att det blir fint väder, och att pappa kan komma med, då ska jag tvinga honom att ta massa mysiga vårbilder! :)

Ska rida Brimi i morgon:love: och nu äntligen är all snö och is borta ur paddocken så vi kan rida ordentligt i morgon när vår tränare kommer:)Red honom även i måndags i paddock och gick mycket bra han var fin och mjuk i övergångarna och mjuknade till och med i trav där han är som allra mest spänd:banana:

Kul att det går bra! Och framförallt att all snö är borta..

.. för här ska det tydligen komma ny imorn, previs lagom när isen nästan är helt borta från vägarna. Fasen!

Har iallafall Vitalen från idag tills på söndag. Paddocken är isbana, så där går inte att rida, och att rida ut själv är inte riktigt aktuellt såhär på kvällarna. Men i helgen ska jag prova det för första gången, går nog jättebra tror jag.
Vi gick iallafall en promenad idag, och jag tog lite bilder med min kassa digitalkamera + spelade in en liten filmsnutt där jag beter mig som östergötlands största tönt ungefär.
Beredda på bebisspråk och " är du söt???? :love: - snack..?:o
Mest bara för att visa hur han ser ut eller nått.

http://www.youtube.com/watch?v=ywU-HmgeC9Y

Bilderna kommer en annan dag, hinner inte nu!

kl

idag red jag kerri ett pass på Banan med en stallkompis som "tränare" Hon satte upp en bana med massor av små volter, slalom, halter, lite inlägg av trav.
Supernyttigt för mig och Kerri! et hände saker hela tiden och fokus var på topp! Till och med när hon la in en travvolt så gick det långt över förväntan(min travare har svårt att trava ;) )

På lördag far jag och kerri dessutom iväg på en ridtravarträff! vi ska rida för en tränare och sen fika och prata häst! ska bli superroligt!

Jag hade änglavakt i tisdags! Det kunde minsan slutat galet illa!

Varför hade jag inte min väst, jo för att den är får lång och stöter i sadeln där bak.

Vi körde med Kalle till ridhuset för ett riktigt jobbpass. Vi trimmade tempoväxlingar i alla gångarter. Det var behövligt. Han behöver sånt att att lossna och lyssna.
Efter att vi hade jobbat klart med det som var tänkt så tänkte jag avsluta med ett par skutt. Brukar göra det när han har gått bra, för han tycker det är superkul :)
Första 2 gick bra, sen det tredje gick åt pipan. Han hoppade av för tidigt och jag hamnade fel efter hindret, Kalle körde ner huvudet efter hindret (brukar han göra när man inte tar tillbaka honom) och bockade. Jag flög över halsen och landade framför honom. förmodligen höll jag kvar tyglarna. Jag landade och det kändes ok. fram tills dess att jag känner hur Kalle sätter hoven/arna i ryggen på mig, men han trampade inte fullt ut för jag kände och hörde hur han snubblade iväg. Fick också en smäll i huvudet av en hov. Jag hörde inget krak eller brak i kroppen och när jag försiktigt rörde på mig så kändes alla ok.
När jag sen tittar bort mot Kalle så fick jag syn på hans hovskägg och tänkte att det var dags att trimmas... (knäpp)
Jag borstade av mig och hoppade upp i sadeln igen för att avsluta.
Var ju ganska öm, men vill inte avsluta ett pass på det viset.

När jag väl kom hem så kunde jag ju se hur illa det kunde gått. Har blivit trampad mitt över ryggraden och en stor del av höger sida över revbenen. Blå och fin är jag. Öm men har inte ont.
Red 2 pass dagen efter och kände inte något av det.

Nu har jag köpt en ny väst som sitter som en smäck. Den kommer jag numera alltid bära vid hoppning/markarbete.Även ute.

En uppmaning till alla. Bär väst! Alla har inte sånt tur som jag hade.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka