Sv: Medryttartråden 3
Jag hade änglavakt i tisdags! Det kunde minsan slutat galet illa!
Varför hade jag inte min väst, jo för att den är får lång och stöter i sadeln där bak.
Vi körde med Kalle till ridhuset för ett riktigt jobbpass. Vi trimmade tempoväxlingar i alla gångarter. Det var behövligt. Han behöver sånt att att lossna och lyssna.
Efter att vi hade jobbat klart med det som var tänkt så tänkte jag avsluta med ett par skutt. Brukar göra det när han har gått bra, för han tycker det är superkul
Första 2 gick bra, sen det tredje gick åt pipan. Han hoppade av för tidigt och jag hamnade fel efter hindret, Kalle körde ner huvudet efter hindret (brukar han göra när man inte tar tillbaka honom) och bockade. Jag flög över halsen och landade framför honom. förmodligen höll jag kvar tyglarna. Jag landade och det kändes ok. fram tills dess att jag känner hur Kalle sätter hoven/arna i ryggen på mig, men han trampade inte fullt ut för jag kände och hörde hur han snubblade iväg. Fick också en smäll i huvudet av en hov. Jag hörde inget krak eller brak i kroppen och när jag försiktigt rörde på mig så kändes alla ok.
När jag sen tittar bort mot Kalle så fick jag syn på hans hovskägg och tänkte att det var dags att trimmas... (knäpp)
Jag borstade av mig och hoppade upp i sadeln igen för att avsluta.
Var ju ganska öm, men vill inte avsluta ett pass på det viset.
När jag väl kom hem så kunde jag ju se hur illa det kunde gått. Har blivit trampad mitt över ryggraden och en stor del av höger sida över revbenen. Blå och fin är jag. Öm men har inte ont.
Red 2 pass dagen efter och kände inte något av det.
Nu har jag köpt en ny väst som sitter som en smäck. Den kommer jag numera alltid bära vid hoppning/markarbete.Även ute.
En uppmaning till alla. Bär väst! Alla har inte sånt tur som jag hade.