Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

KL

Gud så dött här är :p

Idag har jag iaf varit hos Alfred. Min plan var att rida ut på banvallen som jag berättade om innan i tråden. Men så fort jag började korta tyglarna började Alfred testa mitt tålamod. Han skyggade för precis allt och gick med huvudet så högt upp han bara kunde. Försökte trava lite men saktade av igen efter typ 5 min och vände om och skrittade hem på långa tyglar igen.

Jag vet om att jag inte har en chans utomhus när han är så, för han blir sån när han inte är ärligt fram och då måste han jobbas med mjukgörande rörelser och det kan jag inte göra ute på en smal grusväg med höga vallar kring sig. Blev så himla trött på honom för jag mådde inte så bra och ville ha en glad uteritt med lycklig häst och lycklig ryttare .... jo tjena, allt brast påvägen hem så satt och storgrät som en liten unge haha :grin:

Satt och tänkte om det var lönt att gå in i ridhuset iom att man inte kan bli arg på honom egentligen för då sätter han sig bara mer på tvären. Men det var helt tomt i ridhuset så jag kände att jag inte kunde avsluta dagen så.

Så jag red först ett par varv på stora volten i galopp i lätt sits och bara lät han mjuka upp sig, hela tiden tänkte jag FRAM FRAM FRAM! Han skyggade för bägge kortsidorna i ridhuset (där står massor av olika grejer) och jag vet som sagt att han BARA gör det när han inte är ärligt fram. Blev riktigt sur på honom (för första gången någonsin) när jag provade trava runt han på fyrkanten efter galoppen för han var så himla tramsig. Så röt till på honom och tryckte fram han rejält samtidigt. Sen skrittade jag på volten och böjde igenom honom tills han gick i form även när han bytade varv. Sen travade vi och då gick han som en klocka - i perfekt form, avslappnat, lyssnade på mig och kollade inte ens åt allt läskigt på kortsidorna. Är så glad att jag gick in i ridhuset och inte gav upp!

Dumma lilla häst, men fasen vad fin han blev sen :love:

Sorry för uppsatsen :angel:

McFlurry: Ja vi får skärpa oss. Har slarvat lite med skrivander :(

Det låter som om du och jag har samma bekymmer med uteritterna.
Kalle är inte van vid att bli riden ute så mycket. Jag testade för första gången för 2 veckor sedan. Han ryggade massor, försäkte vända och sticka tillbaka med mig, men envis som jag är så gav jag mig inte. Vi tragglade oss förbi varje "spöke" han såg. Sen tror jag även han testade mig lite också.
På lördag ska vi ta samma runda igen. Han ska ju vänja sig om vi ska kunna skritta till ridhuset istället för att ta transporten nu när vi går mot ljusare tider.

På torsdag ska han till tandis. Jag är inte helt nöjd med hur han är i munnen vid ridning. Han vägrar ta stöd på ytter tygel i en varvet och verkar allmänt irriterad i munnen. Det var ett tag sedan han besökte tandis, så vi får se vad det utvisar

I söndags var det dags för hoppträning. Dock tyckte tränaren att vi skulle köra lite marbarbete istället vilket inte var mig emot. Det gick hyfsat, och jag lyckades även smyga in lite galoppslutor :) Jag vet egentligen inte hur högt han är skolad i dressyren, men han verkar kunna en hel del. Plötsligt händer det bara liksom. Han är en väldigt rolig häst att rida, men jag får inte glömma att han alltid har en räv bakom örat :P

Hejhej
Har bestämt mig för att ansluta till tråden igen x) Var med i början av denna tråd men efter att jag bytt medryttarhäst så blev det lite paus.
Men nu ska jag presentera mina 2 nya medryttarhästar.

Hazy Becks
Becksi är en connermara hingst på 12 år, och används mycket inom avel.
Han är väldigt rastypisk och har fått mycket bra resultat i utställningar.
Becksi är en jätte lugn hingst och lite trög när man rider honom , men om han stått och vilat en dag eller inte fått vara ute i hagen så mycket som vanligt är han jätte pigg att rida. Han är även mycket pigg när man rider ut.
Becksi har gått LA dressyr och hoppat 90cm banor på tävling. Just nu tävlas han inte men jag kommer nog att starta honom senare i år.
Jag kallar ofta honom till en hon eftersom han kallas Becksi vilket låter som en flicka xP
Becksi har varit många unga flickors tävlingsponny och han har varit uthyrd till många olika flickor , vilket såklart har gått super eftersom han har ett så gott lynne. Han är känslig för vikthjälper och genast som man sitter lite snett så protesterar han , vilket är jätte bra eftersom jag har en tendens att falla innåt och då hamna snett i sadeln. Men nu säger Becksi till varje gång ja sitter snett så jag kan korrigera :D

IMG_9976.jpg

IMG_9911-15.jpg

Omar
Omar är en snart 2 årig shettis hingst.
Han är hagkompis till Becksi och jag sköter också om honom , man kan kanske inte kalla honom min medryttarponny , men jag motionerar honom då och då :) dvs, promenader och annat arbete från marken te.x. ledarskap.
Omar är en busig lite ponny men är samtidigt väldigt mysig. Han vill vara nära och tycker om att bli hanterad.
Han är van med träns och bett , och han blir även tömkörd av ägaren. Han är jätte snäll i hanteringen men han tycker inte om att stå stilla allt för länge , han är ju trots allt bara en bebis.

Omarmyynti.jpg

Nämen vilken godbit connemaran va! MUMS! Shettisen var ju också för söt :)

KL
Är det ingen som rider sina medisar längre? Himla dött här tycker jag :p
Själva red jag idag och i tisdags. I tisdags red vi dressyr i ridhuset, jag red första halvan av passet på Nappe och andra halvan på Challe. Nappe var heeelt underbar. Han har nog inte insett att han är 21 år gammal. Det är liksom inte nu han ska utvecklas och ha en turbomotor i ändan, men jo han blir bara bättre och bättre och piggare och piggare för varje dag som går :D :love: Challe har jag inte ridit sen vårat break down. Var faktiskt lite nervös, vill ju sååå gärna att det ska funka med honom! Men det gick faktiskt riktigt bra och vi kunde inte bara svänga höger, det gick att ställa honom åt höger också samt lägga till skänkeln utan att han for iväg i 390! :banana:

Idag red vi ut en sväng och båda hästarna var sjukt pigga och glada. N gjorde tom ett halvhjärtat försök till ett bocksprång mitt i ett byte. Dom är så underbara grabbarna :love:

På måndag åker ägaren på semester. Då har jag hästarna själv i en vecka. Ska bli så fruktansvärt roligt och jag ser faktiskt mest fram emot att jobba med C. Det SKA gå! Till råga på allt så kommer tränaren ner nästa helg och jag och N fick en tid på fredagen. Träningen kommer nog bli höjdpunkten på veckan så fin som N är nu. Ska försöka få med mig nån som filmar så kanske jag kan visa upp gamlingen lite :)

Ja visst e han underbar :'D

KL
Får se när jag kan rida igen , beror på när hovslagaren kan komma.Becksi har nämligen tappat en sko. Måste kolla med ägarens jobb tider vilka dagar jag åker till stallet nästa vecka :D Längtar tills det blir Maj då jag kommer ha hästarna minst 1 vecka själv och dessutom bo i ägarens jätte fina hus! Tillsammans med världens bästa pojkvän och världens bästa hund x)

kl:

Ja hörreni, här är det ingen större aktivitet, och inte från min sida heller.. ;)

Har iallafall ridit lite mer regelbundet nu de senaste veckorna då underlaget har blivit bättre, plus att vi har det älskade fältet att rida på.

Vital och jag har iallafall klarat oss igenom testperiod 2, som varade undefär 3 ritter. Men nu har vi iallafall gjort upp om vem som bestämmer, och han har funnit sig i resultatet.

I onsdags red vi dressyr på fältet i solnedgången och det var helt fantastiskt! Han var så himla mjuk och fin, lyhörd och framåt. Extra plus för traven som flöt på som aldrig förr, och galoppen ska jag inte heller klaga på. Var så otroligt skönt att rida honom igen efter min resa till alperna, och att det gick sååå jäkla bra!

Sedn i torsdags red vi ut med min kompis o hennes ponny, det gick också bra, dock var han något seg och såg mycket spöken. Men det var första gången vi red ut i skymningen, och för tillfället kryllar det av rådjur häromkring, så har nog med det att göra.

Det rullar iallafall på framåt, och nu när snön börjat smälta kan jag inte annat att längta tills paddocken blir okej så att jag kan börja träna :)

*KL*

Dåligt med uppdateringar här med.
Men igår red jag för tränare igen och gud vad jag älskar henne!
På bara några få gånger så har hon plockar ur mer av mig som ryttare än någon lyckats göra någonsin.
Ponnyn är verkligen helt fantastisk, det finns hur mycket gång som helst att plocka fram där, ett otroligt hasarbete!
Vi körde mycket övergångar, volter hit och dit och han var med på noterna konstant, kändes som man skulle kunnat slå knut på honom om man velat. Bra sug, stadig. Att det har gått så fort är ju otroligt, första träningen så fick vi inte ens till en böjning, han bara trippade, studsade och knäppte av.
Vi gjorde även serpentiner i galopp med övergång till trav, galoppfattning på rakorna, klockrena fina fattningar! Sen så började vi smaka lite på travökningar och herre jösses! Som sagt, det finns hur mycket gång som helst.

Både jag och ponny fick så himla mkt beröm, visste knappt vad jag skulle svara.

Ska försöka få ngn att filma på söndag då det är dags igen!

Hej hej allihopa!
Efter att ha dissat Bukefalos i flera år (vet inte varför, glömde bort att sidan fanns, typ) är jag nu tillbaka igen, och ska försöka engagera mig i forumet.

Mycket har hänt i hästväg de senaste åren, men efter att ha flyttat runt lite bor och pluggar jag just nu i Malmö. Lämnade ut min egen häst på foder, så han får stå kvar var han varit, men kom efter två månader nere i Skåne på att det inte går att bo här utan hästar och ridning! Så jag hittade mig en medryttarhäst! Wee!

Hästens namn: Bläddeprinsen
E. National Zenith xx (USA)
U. ?
UE. Carnoustie xx
Ras: Engelskt fullblod
Kön: Valack
Ålder: född 1994, så 17 i år!
Hur länge har du varit medryttare på hästen? Sedan november förra året.
Vad brukar ni göra? Antingen rider vi ut och busar lite, eller så jobbar vi med dressyrarbetet, för att gubben ska få lite utlopp för all sin energi.

33644_1295481382.jpg

60594_1295481848.jpg

(Ser han inte ut som en ponny i huvudet på den första bilden, så säg? ;))

Välkommen!:) Vilken söt & fin en:love: haha jag tänkte precis ponny på första bilden:D;)
Snyggt matchat med färgerna måste jag säga också!

Senast ändrad:

Välkommen!

I fredags var vi iväg och tränade igen. Har bara en sak att säga Jag HATAR att travhoppa.................
Har nog aldrig känt mig så klumpig som då knappt ens när jag va 55 kg tyngre
Hoppas verkligen vi inte ska travhoppa idag igen för då skiter jag idet..

Tack!
Haha ja, det var väl uttänkt med kläderna denna dag, första gången vi blev fotade tillsammans, och första gången jag red honom på ängen och verkligen fick känna på hans gångarter ordentligt. Och shit vilken power det är i hästen... han är ju inte framgångsrik ex-galoppör för intet liksom! ;) vågade verkligen inte släppa honom helt, och ändå har jag nog aldrig galopperat så hårt förut, haha!

+ eijya Välkommen!

kl

jag rider min medryttarhäst... faktum är att ägaren gör ingenting med henne så jag får ta henne hela tiden, vilket iof är roligt men det blir lite väl mycket med 2 hästar som helst skulle ridas varje dag.

Har iaf hittat en superbra medryttare till Kerri. super go tjej som både jag och Kerri har adopterat! hon håller på att komma igång och på torsdag ska hon ut första gången utan att jag är med.

Igår tog vi en lite längre tur, jag på Kobran och Medis på Kerri + två till ekipage från stallet. Solen sken och både ryttare och Hästar var nöjda och glada. Som balsam för själen :love:

Igår var det dags för träning igen.
Gissa vad övningen gick ut på? Jodå rida i trav fram mot studs som avslutades med en oxer.......
Så god lust att packa in hästen i transporten igen och köra hem efter fredagens vad jag tyckte var misslyckade träning

Men jag behöver ju öva, och det gick faktiskt kanon! Var bra med i följsamnheten och hästen var betydligt kvickare också.
Dock höll jag på att göra en ofrivillig avsittning, men lyckades hålla mig kvar! Efter det blev jag lite osäer, och jag tror Kalle kände det för han Stack åt sidan gången efter. Vi red på det igen och han försökte sticka åt sidan igen, men jag fick väl snabbt skjutit undan min osäkerhet mot bestämdhet över att han skulle rakt fram och inte smita undan. Efter detta så gick det så himla bra! Fick även filmat ett par rundor, men tyvärr är det så mörkt så det syns inte så bra! Sista rundan hade tränaren lyckats höja bakbommen i oxern till 115 cm.
Idag blir det en vilodag för min underbara Kalle. Det blir att ryckte och pyssla lite med honom i solen :)

Skam den som ger sig! Det gick ju bra andra gången och travhoppning är himla nyttigt för både häst och ryttare :)

Idag var jag sååå stolt över "mina" pojkar! Började med att rida Challe och därför fick han stå kvar ensam i stallet när de andra gick ut. Han kan stå ensam, men passar det inte herrn för dagen så kan han gnägga lite. Idag tyckte han nog det var lite mysigt. Han tittade ut genom sin lucka med öronen framåt och följde mig och den andra tjejen, som var där, med blicken vart vi än gick. Han måste ha varit på riktigt bra humör för så väluppfostrat som han uppförde sig idag har han nog aldrig gjort innan. Han stod som ett ljus i gången också och verkade allmänt lugn och harmonisk. SÅ SÖT! :love:

Det blev ju inte sämre av att ridpasset gick kanon! Vi skrittade nästan hela passet. Travade och galopperade lite i början, mest för att han skulle bli lite varm i kläderna, men resten av passet ägnades åt skrittarbete. Flyttade honom åt sidan på alla möjliga och omöjliga sätt, red mycket bågar och avslutade på en åttvolt är jag ställde honom åt alla håll och kanter. Han var, hör och häpna, JÄTTEFIN! Gick inte bara att svänga och ställa utan det gick att böja igenom hela hästen åt båda håll. Jag hade gramanen på, men i slutet släppte jag den helt och han var fortfarande kvar och mjuk. Underbara häst! Hoppas detta håller i sig resten av veckan nu!

Nappe var en pärla som vanligt. Jag slängde på gramanen, som han blir så himla stadig och avslappnad på, för att kunna fokusera lite mer på mig själv och min sits och planen var att rida massa lösgörande övningar, vilket vi också gjorde. Han kändes nästan seg i början och glad som jag blev av det (tänkte att jag äntligen skulle kunna samla honom ordentligt när han inte låg på som ett ånglok) så red jag fram fram fram, så klart. Han var suuuperfin, men direkt efter våran skrittpaus när jag kortade upp tyglarna igen så var det tillbaka till mentaliteten "jag är inte 21, jag är 3" :cool: Fin va han i alla fall och dagen blev helt perfekt.

Är nu sjukt laddad till helgen då tränaren från sthlm är här igen och ägaren har bokat två tider åt mig :banana:

Var står hästen? undrar en nyfiken Malmöit :angel:

Hästen står ute i Södra Sallerup, på stall Lindgården, om du känner till stället? ;) Det är en privat gård nog, men man kan hyra stallplats där med. Där bedrivs även ett s.k. hästhotell, så det blir aldrig tråkigt! Massa variation på hästar! :D Sist jag var där fanns ett par minishettisar, mor och son, på plats, samt en avelshingst som gått bruksprovet på Flyinge nu senast, och en 1100 kg tung shire-ardenner! :laugh:

kl

idag blev det en lite lugnare runda, jag red Kobran som gick snabbjobb igår, med oss hade vi fölmärren som börjar bli stoooor och Kerri + medis. En skritt och joggvända. Kobran hade lite synpunkter, bara ett par språng galopp, aldeles för lite enligt henne! Hon börjar lite adeles knasig nu, det är verkligen hög tid för henne att komma igång ordentligt med träningen nu, vinter "vila" i all ära men Kobran behöver snabbjobb i kroppen för att må bra i knoppen

(hennes vinter vila innebär rent underhåll, vanlig ridning bara minus snabbjobb och starter. och ett par vilodagar extra i veckan)

Imorgon kommer tränare ut, ska rida på Kerri. Innan det ska Kobran få ett dressyr pass hon med!

nej men jag fortsätter skriva jag då!

idag hade ju medis hand kerri. vilket för normala människor betyder att fodervärden är stall/hästledig... JAG däremot har varit i stallet hela 3 gånger idag!

innan skolan för att lämna en antiglidpadd, efter för att hämta täcken som jag glömde första vändan och nu i kväll för jag var så galet rastlös att jag tog hunden med mig och hjälpte till med kvällsfodring/insläpp

har dessutom fått höra frasen "är du här (igen) !" två gånger...
förlåt, jag ska söka hjälp... typ:rofl:

Tisdag:
Red lite markarbete, lite bommar osv. Ställde osv :)
Lillkillen Omar fick en ordentlig rykt , guud vad han fäller

Idag:
Gubben som har ridbanan (som endast jag och ägaren har tillgång till) hade lagt ut lite stockar som vi hoppade :D Flera år sen jag hoppade sist , jätte bra gick det. Lite småskutt bara , inte als höga :) Becksi tyckte de va jätte kul att få hoppa igen , han e ju trots allt mera en hopphäst än en dressyrhäst. Krävde inte så mycket av honom idag.
Lekte runt lite med lillkillen i hagen medan Becksi stod inne i stallet. Tränade lite ledarskap. Fick honom att följa mig och fick honom att stanna när jag stannade.
Mest kul var det när "matte" sprang hårt genom hela hagen tyckte Omar.

Haha, jag har också fått höra liknande saker!

Igår var jag först i stallet på morgonen innan skolan och fodrade, fixade mat till mina två osv. Sen åkte jag ut igen efter skolan för att rida och fick då höra "Va? Du har ju redan varit här idag ju!" Idag åkte jag ut på morgonen för att rida och fixa allt i stallet och tanken var att hinna hem, duscha och äta innan jag skulle tillbaka för att ta insläppet av hästarna. Insåg dock att tiden var knapp så det var lika bra att inte åka hem. Blev en hel arbetsdag i stallet och dom i stallet som bor i närheten och sett mig åka förbi eller sett bilken parkerad utanför kommenterade att jag måste vara helt slut för jag va så blek, men det tyckte dom inte va så kosntigt så länge som jag hade varit i stallet :D

Igår red jag bara C och skrittarbetet från dagen innan hade lönat sig. Så fort jag kortade tyglarna sökte han sig framåt neråt och tuggade på bettet! Allt gick superfint ända tills han tröttnade. Då körde han upp huvet och det fanns ingenting jag kunde göra åt saken. Då var ändå gramanen på. Efter många om och men slappnade han av lite igen och då avslutade jag. Är så arg att jag inte slutade tidigare när han var så fin!

Idag fick C vila och jag red bara N. Lösgörande och på graman igen. Den var totalt onödig för han var SUPERFIN, men vi brukar sätta på den dagen innan träning. Han tycker det är rätt skönt att stödja sig på den och dagen efter brukar han alltid vara så mjuk, stadig och fin. Han var i alla fall helt underbar idag och gramanen fick mest hänga efter ett tag. Han kändes riktigt harmonisk och fin och vi avslutade passet med lite förvänd galopp på både raka och böjda spår. Idag hade han inte heller så jäkla bråttom, utan han var lugn och sansad och kvar hos mig! Fina gamlingen! Nu är vi båda riktigt taggade för träningen imorgon :love:

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka