Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Det är supermysigt, särskilt när det är på ett lite överviktigt kallblod;) Så mjukt och skönt:D

Spännande! hoppas du får åka och provrida då:) blir du så kan du ju ta premiärbarbackan på en av dem:D

Roligt med träning!:) Lycka Till (fast det behöver du säkert inte, men ändå;))

Senast ändrad:

Tassel: Jodå det kan behövas. Går inte att ta honom för givet. Har inte ridit honom så länge så jag kan inte honom helt
Men har iaf kommit på varför han kickar när jag fattar galopp. Han tycker inte om när jag klämmer, utan han vill ha en snabb fattningshjälp då kickar han inte. Framsteg :)
Träningen i övrig flöt inte lika jämt som sist. Lite berg och dalbana.
Testade ett språng på 1.20, men han behöver bygga mer styrka, han vrider baken över hindret vildet gör att han skjuter över mig i luften, gäller att ha balansen inne annars går det åt fanders för mig.

Tappsveden: Tack för komplimangen!

kl

Ni verkar vara så engagerade och härliga medryttare hela bunten så jag blir lite avundsjuk...Tänk om man kunde hitta medryttare som er!

Tack:bow:

kl

idag red jag dressyr på Kobran, Hon har hittat lång och låg form riktigt bra i skritten och idag hittade hon den jätte fint i traven för första gången, jag var aldeles rörd! Det bästa är ju att hon tycker att det är ROLIGT med dressyren och hon gör sitt bästa! de är inte samma monster jag lärde känna för snart 3 år sedan.

Gu va jag älskar den där hästen, efter allt va vi har gått igenom på snart 3 år, hon betyder verkligen allt!:love:

Låter som om träningen gick hyffsat bra ändå då:) att du hittat knapparna för fattningen och så. Det kan ju alltid vara kul att ha lite och träna på också så det inte alltid går som på räls, kan ju bli lite enformigt kanske:):angel:.

kl
Har helt plötsligt fått en extremt längtan efter Lina så det kliar i benen:D Tur att jag ska ha henne imorgon! Anledningen är att jag träffade på att varmblod på travbanan idag (konstigt eller hur:p) och den påminde såå om "min" lilla travare till sättet:love: linafina. och det är ju HELA 2 dagar sedan jag var hos henne senast:angel: hehe, men desto längre sen jag red henne 2 veckor sen nu, påtok för länge.

Senast ändrad:

*KL*

Hej hopp, här hoppar jag in igen.
Har inte varit speciellt aktiv varken här eller med ridningen på ett tag, har haft två allavrligt sjuka i familjen så det har varit mkt annat.
Men nu är jag på gång med "ponnyn" igen.
Vi har börjat hoppa, han är inte hoppad på ett år och förmodligen inte mkt hoppad innna dess heller.
Har hoppat tre ggr nu och han utvecklas snabbt.
Första gången så lekte han lokomotiv efter hindret och hade näsan i backen när han hoppade, ungefär :eek: så kändes han.
Men idag kravlade vi oss över 90 cm, han tycker det är sååå kul och jag tror han kan få en riktigt bra teknik med lite träning.

en kass film, har man ingen som håller i kameran så får den stå på pallen :p
http://www.youtube.com/watch?v=iQos_Vg0VGw

åh vad roligt att hoppa! :D

kl
igår var nog den sista dagen hos elma för mig, for ut och red en timme, några längre galopper, och sen blandat skritt och trav däremellan. elma var jättestark och jobbig så det gick inte särskillt bra, men höll mig ändå positiv, orkade inte tjafsa med henne när det var sista gången, inte värt :)

så fint, såg jättekul ut:D hoppsugen man blir! inget fel i att ställa kameran, brukar göra likadant!:)

idag "eventuella medryttaren" till kerri komma ut för en andra provridning. Halv tio skickar jag sms och säger att det är ap kallt så hon borde klä på sig ordentligt, ville visa lite omtanke bara får till svar "vet inte om jag kommer åka, har inte orkat kliva upp ur sängen än" jaha tänker ja 1. när hade hon tänkt medela att hon inte kommer) 2. va menar hon med det lixom?

vi hade ju sagt att en annan tjej i stallet skulle hämta upp henne vid bussen halv 11 iaf och hade jag lite bråttom så jag svarade inte utan tänkte att hon lä väll höra av sig igen.

stallkompisen stod och väntade på henne vid bussen i 15 min, fortfarnde inte hört nått så jag förutsatte att hon var påväg men jag, skickade sms och frågade om hon var påväg men inget svar. stallkompisen gav upp och åkte ut till stallet och efter en halvtimme så svarar tjejen " jag orkade inte" Vi blev ju smått skogstokiga och försökte ringa men hon vsarde inte.., konstigt eftersom jag ringde typ 2 min efter smset, ringde flera gånger under dan men inget svar. så jag skickade nyss ett mail och skrev att jag var måttligt imponerad och att hon bör se sig om efter en annan häst att rida.

Jag förstår mig inte på folk sådär beter man sig väll inte?

mot bakrund utav att hon en gång tidigare avbokat med mycket kort varsel, en halvtimme innan jag skulle hämta henne vid bussen då pga magsjuka så det var väll ok men detta är andra gången och denna gång med anledingen att hon inte orkade kliva upp ur sängen. jag blir skogstokigt så sådant. har man sagt att man kommer då gör man det! och kan man inte så är en haltimmes framförhållnng bara ok om det är absoluta akuta situationer. är det jag som är petig då eller hur tycker ni?

Men fy vilken dålig stil! Sånna människor gör mig riktigt sur, hatar när man inte ens orkar höra av sig i god tid :mad:

kl:

På min front har det gått ganska segt.. Skrittade förra veckan i paddocken då det var tö, och mer än det har det inte blivit. Allt hade nästan smält, och sedan kom snökaoset häromdan, så nu är vi tillbaka med snö och kyla igen. Paddocken är rent ut sagt livsfarlig nu med is och snö ovanpå det.

Men fick sms om att det finns ett jättebra fält att rida på i närheten, så det ska jag förhoppningsvis pröva imorgon och på tisdag. Det blir första gången vi ger oss iväg själva, utan sällskap, men förhoppningsvis går det bra. Funderar dock på att byta till ett par säkerhetsstigbyglar utifallatt. Känns alltid bäst så, om det skulle hända något.

Ultimat skulle ju vara om någon ville hänga med och knäppa lite kort, men finns tyvärr ingen tillgänlig :(

Man slutar aldrig förundras över folk.. Jag tycker inte alls du är petig, jag skulle ha reagerat på samma sätt om det var som du beskrev, men det var väl bra att det uppdagades redan nu för en sådan medryttare vill man ju inte ha, jag skulle inte kunna lita på en sådan person, då får man ju ständigt dubbelkolla så h*n verkligen åker och och gör vad som ska göras. Dessutom verkar man ju inte så jätteintresserad om man struntar i stallet en dag bara för att man inte orkar gå upp ur sängen trots att man bestämt tid, hästen är ju beroende av att man åker ut. Det finns ingen i stallet som du känner som skulle vilja ta henne då? i sådant fall känner man ju personen och kan(förhoppningsvis) lita på att allt som ska göras görs.

Fy vilken dålig stil, en sån människa ska man inte ge för många chanser anser jag - det kan ju sluta med att hon inte orkar ta sig ur sängen en dag hon lovat att ta hand om hästen och om ingen då frågar kanske hon inte ens orkar smsa för att berätta det. Nej usch för sånna människor :mad:

KL

Idag var det dags för årets första riktiga uteritt, ändå sen snön kom i november typ har vi inte ridit ut på riktigt - endast skrittrundor vilket inte stimulerar Herr Galoppör tillräckligt ;)

Det blåste stormvindar idag men solen sken och har jag bestämt mig för en uteritt krävs det väldigt mycket för att ändra på de planerna, hehe.

Alfred var såååå glad! Vi har en banvall som är i ordninggjord för ridning, så första halvan är som en grusväg och sen är det sand på resten av halvan. Så även om det bara är en raksträcka på några hundra meter så är där alltid fint galoppunderlag på "sanddelen".

Galoppsträckan bestod mest av att Alfred försökte övertyga mig om att Jägersro-fart var den enda rätta hastigheten (:grin:) och jag försökte mest att inte blåsa av - så vackert kan det inte sett ut med hästen var väldigt nöjd efteråt. Jag var mest glad att jag lyckats hålla mig kvar :idea: för fy fasen var fort det går när han sätter av!

Såhär wild and crazy såg Alf ut när vi var tillbaka vid stallet:
dsc00735_132471809.jpg

Det började bra, hon kom och gnäggade i hagen såfort jag gick ur bilen. Men red hundra meter, sen tvärstopp, hon ville varken gå fram, tillbaka, höger eller vänster. Stod i 20 min och försökte och inget fungerade, tapade bara orken totalt, det har fungerat i 2 mån nu så trodde inte det skulle komma tillbaka. Vi kom tillbaka till stallet tillslut utan att jag behövde hoppa av, men jag har ingen motivation eller ork kvar att tjafsa med henne, jag hoppas bara det var en engångshändelse, har absolut ingen ork inte börja om igen, speciellt inte som det tog ett halvår att ens få det bli lite bättre sist. *suck* att hon inte ens velat gå tillbaka till stallet har jag aldrig varit med om tidigare. Det är en massa annat också utanför hästarna, så det är inte bara det att hon stannade, men detta blev bara droppen på toppen av allt annat. Det känns bara som om jag står och stampar på samma ställe när det gäller hästeriet, (och med allt annat men det hör ju inte hemma i denna tråden, dock spelade det in igår när det bara blev för mycket). Känner mig bara som världens sämsta ryttare, och det blir ju inte bättre av att det bara är jag som har dehär problemen med henne, de nya medryttarna verkar inte ha haft några problem med henne överhuvudtaget. Nu vet jag inte om ska rida henne nästa gång ifall att det blir likadant, kan inte tömköra för jag har ingen utrustning och jag kan inte gå promenader med henne, hon springer bara runt och ställer sig framför mig (försöker jobba bort det men har inte vill inte bli bättre). Jag vet att hon inte är någon maskin och att alla hästarn testar och kan stanna såhär, men när det nu uppenbarligen aldrig kommer ge sig trots allt arbete försvinner bara all ork.

mjaja, ska ut till pontus nu, hoppas det går bättre på den fronten!

Efter gårdagen tänkte ta jag ta kontakt med dendär hästen jag skrev om tidigare och bara höra om om jag ens skulle vara intressant som medryttare till den, men tvekar lite på om det ger negativa "signaler" att man hör av sig innan men helt säkert vet om man kan börja eller inte? har inte fått veta om jag kommit in på utbildning eller inte nämligen.

*jätteuttjatat ämne, ledsen för det, ska sluta med det nu!*

Senast ändrad:

Härligt hela inlägget låter:love: Va roligt med en sådan "rakbana":D

Nu blir jag lite nyfiken, jag har aldrig ridit ett fullblod, så på tal om hur nordsvenskar är, har ni med erfarenheter av fullblod lust ett berätta lite? hur är de att rida i motsats till tex halvblod och travare? varför/varför inte gillar ni fullblod? hur är de annars till sättet i hantering osv?

*nyfiken:D*

*kl* Hej allihopa! Ledsen att jag varit så dålig på att uppdaterad här. Mycket förändringar nu, både på jobbet och i livet. Bara positiva som tur är :) Men det gör att jag inte är så sugen på att sitta framför datorn utanför arbetstid.. Med Merillo rullar det på, ska gå ner till två dagar i veckan vilket är skönt. Vi har haft en liten down-period där han blivit het och lite jobbig igen. Den andra medryttaren har sanna problem. Men det finns ljusglimtar och jag vet ju att det bara är att jobba bort och ha tålamod :) Ska berätta en annan gång och förändringarna i livet, det kommer påverka en hel del framöver. Ska försöka skriva och läsa här lite oftare. Ni får ha det så bra så länge!

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V