Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

KL

Jag funderar på att svara på en medryttarannons. De har nordsvenskar men jag har inte så stor koll på nordisar. Hur är de? Temperament, att rida osv.

Lämnar det till någon annan att svara på, har inte en aning :p

*kl*

Igår blev det en timmes tur i solen på Merillo, himla skönt väder!
Han var sååå fin i början men tyvärr blev det tjafs senare under ridturen..

Tjafset bestod av att han inte ville sakta av, att han började trava så fort man kortade tyglarna, att han vile springa fortare än jag ville hela tiden, inte ville sakta av, om man var tvungen att skritta försökte han dra tyglarna ur händera på mig för att få långa tyglar... :mad:

När han skötte sig i början kunde vi ligga och rulla i en lugn, mjuk trav och han var kanonfin i formen!

Vi har en bok där vi skriver hur det gick och så. Den andra medryttaren har skrivit att han också varit lite jobbigt, han var gjort samma grejer med henne som med mig så det är ändå "skönt" att det inte bara är med mig han tjafsar..

Tja, jag min första medryttarhäst var bruks nordis, däremellan hade jag min egna vbl travare och nu är jag medryttare på en kbl travare.

Jag älskar kallblodshästar, de har power och är himla roliga att rida. Dock så kan det vara lite envisa emellanåt, så det gäller att få dom på sin sida. Om man jämför med vbl så var han mycket mer "förig" eller vad man ska säga, kbl hade redan bestämt sig för någonting medans han alltid var öppen för förslag... Asch, vad jag svamlar! Slå en pling, far dit och provrid, är det inte din grej så säg tack men nejtack? Då vet du ju! Alla hästar är ju olika, båda kbl som jag rider har varit och är väldigt välridna ifrån början, det är det inte alla som är (men det gäller ju alla hästar)

Det är lite den bilden jag har haft av nordisar. Det här är hästar som går både lektioner och turridning så jag tror nog inte de är mer än jag klarar av, med tanke på att jag kanske inte har så lång erfarenhet så vill jag ju inte ta mig vatten över huvudet.
Men provrida måste man ju göra såklart innan man bestämmer sig. Jag kanske mejlar först.... hatar att ringa folk jag inte känner.. *fegskit* ;)

Min första medryttarhäst var en nordsvensk. Nu är det ju inget rasbetonat men han var rätt vek, rädd för saker som lät, rörde på sig eller dök upp för snabbt. Dock väldigt lugn i övrigt när inget hände och i hanteringen. När det gäller ridningen var han ärlig och ville göra rätt, kanske litelite envis och avig ibland på banan men det berodde väl mest på att han tyckte det var mycket roligare att rida ut. Rasmässigt är de lugna i temperamentet vad jag märkt av dem, inte hetsiga eller så som andra ”nättare” raser, men det gäller väl de flesta bruksraser. Det som skilljer i ridningen tycker jag bara är gångarterna, inte så exklusiva men vääldigt mycket bekvämare:D min var som en mjuk skön soffa att sitta på barbacka. Har inte upplevt att rasen skulle vara varken svårare eller lättare än andra raser heller utan det mesta är ju individuellt.

Kan inte komma på så mycket mer att skriva. Tycker rasen är mysig och skulle inte tveka att börja rida en nordsvensk igen!:), en som är stabilare då:angel: och kanske en lite nättare variant då det blir så väldigt mycket häst att ha o göra med även om han inte var så hög. Jag red honom bara 2 mån. då han var för ostabil för mig, jag inte hade så stor erfarenhet då och han behövde helt enkelt en mer erfaren ryttare. Du får fråga om det är något mer du undrar. tycker du ska åka åka och provrida om du är intresserad och se hur du trivs med hästen. somsagt jättetrevlig ras!

Kanske kan lägga upp ett litet klipp sen.

Bjuder på några bilder.
Jag saknar honom så:love: även om det inte alltid gick så bra men det var ju trotsallt min första medryttarhäst och det blir ju speciellt. De sa att han var testig av nya ryttare men ingenting sådant med mig, så det kändes som han valde mig:love:.
32086356.jpg

32086355.jpg

32086354.jpg

tillägg: hästen är 1.55 och jag 1.60.

Senast ändrad:

Jag kan ju slänga in en bild på min gamla medryttarhäst också!

Hon var strax över 150 och jag är strax över 180

Haha, ja alltså, hon kunde utan problem hoppa 120, så höjden är inga problem. Däremot kan man ju fråga vad piloten gör på kortet?!

tassel+emor: gu va fina bilder! :love:

kl

Lokala ridsportsbuktiken somligger granne med mig har rea ( Livsfarligt för ekonomin!)

Så jag ahr inhandlat nya reflexboots, en borste, läderspay, petflex och ett nytt träns till hackamoret! Tränset är jättefint!:love: så jag har lyckats tygla mig något så när. men de är fortfarade ett ländtäcke och ett par ridvantar som jag är sugen på men nu får det vara nog :P

Sådärja! Nu har jag varit i farten igen.
Det har egentligen varit ganska lungt med ridningen fram till nu. Fick skippa 2 dagar förra veckan eftersom det kom en del oväntat ivägen. Bland annat så åkte jag och ägaren och tittade på en eventuellt ny häst :P Ett treåtigt sto efter Quite Easy. Så riktigt fin ut.

Idag var jag och kalle iväg på hoppträning igen. Snacka om skillnad mot förra passet. Idag lyssnade han på mig, han tog varje förhållning och jag fick tillbaka honom snabbt efter hinderna samt att han inte körde ner huvudet så mycket heller.
För första gången i mitt liv vågade jag hoppa 110. Det kändes som ett riktigt lyckats pass. Både jag och Kalle var bra svettiga sen :)

Tack för ditt svar! Det är klart, alla hästar är ju olika. Jag tror de har 18 hästar så det ska nog inte vara några problem att hitta en häst som passar mig :)

Lägg gärna upp ett klipp, sånt gillar jag :D

tror aldrig jag har ridit en renrasig nordsvensk faktiskt, men jag har ridit en som är korsning mellan ardenner, fjording och arab (det är ju i allafall ett kallblod, om man bortser från araben) :D den lilla ponnyn var busig och glad, gjorde lite som hon ville, men väldigt fin att rida faktiskt när man väl kom åt henne. dock är det säkert individuellt :)

Jag hade en nordis som medryttarhäst under en kortare period. Tyckte den hade ett härligt temperament och var väldigt positiv att rida. Men jag fick lite ponnykänsla vilket kan bero på att den inte var mer än 155 och jag är 180 lång.

Trots att jag egentligen inte är nån kallblodsmänniska så var denna bruksnordis mycket trevlig att rida

KL

Jag funderar på att svara på en medryttarannons. De har nordsvenskar men jag har inte så stor koll på nordisar. Hur är de? Temperament, att rida osv.

Tycker absolut du ska svara, nordisar är jättehärliga!

Har ridit fem olika om jga minns rätt, varav en dock var travare.

Alla har varit jättesnälla, pigga och framåt men ändå helt kontrollerbara. Tycker de har härliga gångarter, perfekt kroppsuppbyggnad och har bra psyke.

Förra medryttarehästen, vet inte om du var i tråden då (?) var ju en brukis.
Dock svår att hantera från marken, men det beror mer på hur han blivit behandlad tidigare. Ridmässigt var han ganska framåt, snäll men kunde busa till det lite ibland, och ja... Gubben kunde bocka ;) Hoppade jättefint, främst i terrängen, gillade att bli tömkörd, dressyren var också en bra sida hos honom.

Tror de passar jättebra om man vill ha en trygg allroundhäst!

31317486.jpg

Här är han, lillklimpen, som förövrigt är nykastrerad, operationen hade gått jättebra! Skönt att de tog det beslutet istället för att avliva..
Han var 1.47, ganska smäcker

kl

Igår hade jag Pontus, när jag skulle hämta honom i hagen kom Lina fram:love: och följde sen efter mig, hon verkar börja "gilla" mig mer nu. inte för att hon tyckt illa om mig innan hon är ju snäll mot alla när det gäller hantering och så, men den senaste tiden har hon mer och mer börjat komma i hagen och gnäggar då jag kommer ut:love: det tog bara över ett år:angel: hade inte lätt att lära känna henne men när man väl kommer över tröskeln så:love: jag har varit fast för henne länge nu så det är ju extra kul när det blir ömsesidigt och man får lite extra gnägg än vad man fått innan:D.

http://www.youtube.com/watch?v=1dX8bE_e0kw

vid 0.28 och 0.33 gör hon sitt gulliga "läte". är det något speciellt ljud för travare? innan jag träffade henne hade jag nämligen aldrig hört det.. eller låter bara vissa hästar så? det blir extra högt när hon vet att betfor är pågång efter ridningen. och efter hon fått tagit en snabb galopp som hon älskar!:D sötingen

en ovisad bild på Pontus, någon gång då han tappat en sko i januari och jag tog en promenad med han. Så fin vinterdag:love:
32098220.jpg

Senast ändrad:

Har tråkigt nog blivit av med ca hälften av "materialet" på honom. Men denna fanns kvar iaf:)

http://www.youtube.com/watch?v=MbicOYcIKv8

Då jag började rida honom hade han stått ett tag och var för tjock från betet så sadeln passade inte, alltså var det bara barbacka som gällde för mig och mest skritt för o banta ner honom, vi hade dock kommit igång med lite trav här också som synes:). Blev ju tvungen att sluta sen, typiskt nog precis när han började bli redo för sadel och galopp:p, men men det var mysigt ändå även om det bara var skritt o trav vi pysslade med. Vi löslongerade förresten rätt mycket med (bilderna) men även de klippen är borta:/ han var superduktigt på det och tyckte det var såå kul:D.

32098217.jpg

32098218.jpg

Vilken fin en :) Det ser så mysigt ut att rida barbacka, jag har faktiskt aldrig gjort det förut

kl

Ni verkar vara så engagerade och härliga medryttare hela bunten så jag blir lite avundsjuk...Tänk om man kunde hitta medryttare som er!

Jag håller med. Barbackan såg härlig ut!!

Igår var jag ute hos Kalle. Vi red på ängen då paddocken var för blöt. Jobbade mycket i galopp. 8 volter med byten. Det märks att han behöver bygga mer styrka då han lätt "ramlar" in i bytet. Så nu blir det att bygga styrka. Tur det finns lite backar att jobba i.

Ikväll ska vi iväg på träning. Väntar på att klockan ska bli 18.15 så att jag kan köra till stallet. Tränar på nytt ställe idag så det kan bli spännande.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 745
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka