Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

*kl*

Riktigt nöjd med Merillo och gårdagens ridtur!

Fick sällskap av en tjej som legat sjuk en vecka och inte har ridit sin häst på lika länge.
Hästen var bråkig och jobbig men Merillo skötte sig riktigt bra! Brydde sig knappt om att den andra hästen höll på och tjafsa :bow:
Gick riktigt fint i både skritt och trav, fina killen!

kl

Idag har Nappe varit helt underbart duktig! Han var mjuk och fin från första början, sprang inte iväg som han brukar utan var verkligen lugn och harmonisk. Vi tränade en hel del på förvänd galopp, då han ibland kan spänna sig och höja nacken, men det gick super idag. I slutet fick jag rida upp honom ordentligt i formen och samla honom en hel del. Det gick sådär. Hästen var jättefin, men jag blev som förlamad i benen. Jag skulle samla honom genom att driva och sitta, ingen hand. Jag vet att det funkar för det går alldeles utmärkt i skritt när min hjärna hänger med. Men nej, jag satt och höll i handen, vilket bara gjorde honom stark, och benen stog mer eller mindre rakt ut. SUCK! Börjar förstå varför min gamla ridlärare brukade skrika att hon ville ge mig elstötar i baken när jag red :cool:

Hur som helst så var Nappe en pärla och jag är i det stora hela nöjd :D
Nästa vecka väntar hoppning med turbo-Challe!

ÅÅÅH!

Detta var precis vad jag behövde, en ridtur i plusgrader på världens finaste Kung!

Han började med att komma gnäggandes mot mig i full rulle när jag närmade mig hagen, kan man annat än smälta?!
Efter lite uppvärming med galoppfattningar ifrån skritt var han med på noterna, jag var betydligt mer fokuserad än sist och hade en plan med ridningen. Vi fortsatte med öppna och sluta i skritt och trav, tempoväxlingar i galopp och mycket fokusering på lösgörande övningar. Och om än han var lite vrång emellanåt, så vet jag att det beror på att jag inte orkar vara nog stabil när han behöver det, och han skötte sig jättefint trots en stor klump på ryggen, gullehästen!

Delvis kl*

Oj så kul att höra att det är fler som haft fantastiska turer, heja oss! :)

Jaaa heja oss! :D

Mysigt att din häst gnäggar åt dig när du kommer! Min inledde dagen med att kasta sin grimma på mig när jag sopade stallgången...

kl

Det blev ingen ridtur idag

jag menar vem kan säga nej när denna sötnos ber så snällt om att få följa med:
32057269.jpg

Så det fick bli en promenad istället
32057267.jpg

32057270.jpg

32057266.jpg

Ne det är en yrkesutbildning på 9 mån. jag sökt, 8-16 varje dag + hemuppgifter på det. Vad jag fått veta änsålänge, iom att det är mkt som ska gås igenom på kort tid så blir det ganska intensivt.

Om det varit högskola hade det ju varit enklare såklart, missförstå mig inte men det verkar rätt soft att läsa där:D iom att man får disponera tiden som man vill, synd bara att jag inte hittat något som intresserad mig att läsa än. Är lite pluggtrött med så ska inte ge mig in i för mycket "teoristudier" än. Det jag sökt nu är ju en till hälften praktisk utbildning:).

Senast ändrad:

Söt vovve!!

Idag var jag ute hos Kalle. Underlaget är väl inte sådär kanoners. Kalle vågar inte riktigt ta ut stegen så det blir att jobba i sakta mak i trav/galopp, men det är nyttigt även det.
Denna häst är bara så himla go att hålla på med. en riktig myspropp som bara kan sätta mulen i nacken och gnugga lite, sen står han så en bra stund och bara myser! Jag har verkligen hittat rätt häst nu! Det klaffar så bra mellan oss!

tog lite bilder idag när jag red, får väl se om jag vågar lägga upp dem hehe.

kl

Red Pontus en runda igår. En riktigt runda som jag inte ridit på väldigt länge (några månader) pga kassa underlaget. Vi kunde tom trava och gallopera några sträckor, underbart!:love: Det var nog 2 mån. sedan jag galloperade senast:eek:. Det var toppenväder också och ponny var glad och positiv:). Hans andra medryttare har testat lite olika bett på honom då det gamla han hade var för långt, och detta som han hade nu verkade han verkligen trivas med, inga ryck i tygeln alls och sura miner..:) Det var mycket frustande från hans sida också så tror han tyckte det var en lika härlig runda som jag:D På det partiet av rundan som är en skogsväg var det en traktor som kört och snön var så hård packad så det gick att rida på den=perfekt underlag, de andra vägarna rundan består av är sådana som plogas så det gick att ta sig fram utan problem, (minus några mindre isfläckar).

Lite bilder
32057922.jpg

Här blev det en galopp, superdunder härlig! Av någon anledning ville han dock köra galoppen i skarpa serpentiner..
fråga mig inte varför men det var ju rätt roligt med:P aldrig gjort tidigare^^

Taget på precis samma ställe men åt motsatt håll när vi rider tillbaka ner mot byn.
32057923.jpg

32057925.jpg

Senast ändrad:

forts..

32057926.jpg

32057927.jpg

32057928.jpg

tillägg: Tyvärr är det fortfarande för mycket snö i skogen och på tok för mycket skare så går inte ta sig ut dit än. Men gu så jag längtar tills det gör det!. Hoppas på tidig vår även om väder"experterna" säger annat.

Senast ändrad:

Haha! :D

Ja, han är för go Kungen, inte första gången han gnäggade heller :love:

Men jag är lite bortskämd, har aldrig haft en häst som är svår att fånga i hagen, min egna såg ut såhär när matte närmade sig hagen :love:

Finaste Fjanten!

Ååh, jag är så himla dubbel, vet inte alls vad jag vill med mitt liv just nu. Jag saknar otroligt mycket att ha egen häst, och jag har tid och ekonomi att ha egen häst, det ska bara prioriteras. Jag har ju dessutom två hundar, och det är frågan om jag vill satsa på att få ut dom på tävlingsbanan eller om dom ska få vara sällskapshundar och så skaffar jag häst istället... Suck...

Rousie: Men sån söt liten en! Förstår att du planerade om dagen :D
Själv har jag två sånna här:

som blänger avundsjukt på matte när jag tog på mig stallkläderna idag. Lille herrn kan ju vara med ute på turer, men stora kan varken vara med på ridturer eller vara hemma utan lillbrorsan, så det fick bli en dag på jobbet med husse istället, slog inte riktigt lika högt som att spana på katter och äta skit ;)

Pudel is da shit! Detta är nr 2 och 3, och fler ska det bli!

Jag älskar mina krulltottar, vet inte vad jag skulle göra utan dom :)

Vilka härliga bilder ni laddar upp :)

KL
Idag blev det faktiskt ganska lungt med Kalle
Han behöver jobbas mer i skritten för det känns som om den gångarten har blivit ganska förbisedd innan. Han tror liksom det är trav så fort jag tar tyglarna.
Lyckades få en bra skrit med övertramp idag och utan att han började takta. Kändes skönt!

Imorgon är det hopptävling på ridklubben, men då är det en av ridskolans hästar jag har.

vad härligt det såg ut!

kl
igår var jag ute och red med elma. det snöade jättemycket och vi hade oturen att fara ut när det snöade som mest (en kvart efter vi kom in igen så slutade det snöa..)

men det var rätt mysigt ändå även om vi blev fulla med snö (plusgrader) och därmed med sjöblöta när vi kom in och allt smälte. var tvungen att ha på min slalombrillor för i trav och galopp så piskade snön mot ansiktet :p

tränade lite galoppfattningar och annars så red vi bara på och tog det lugnt. lite tempoväxlingar och sånt :)

kl:

Läser fortfarande tråden, men har inget intressant att tillägga..

Underlaget är skit renut ut sagt, och det går knappt o rida. Skritta i paddocken är möjligt, men att lägga en volt eller göra några serpentiner går inte alls, och hur kul är det att harva omkring på fyrkanten?

Har varit sjuk också, men ska försöka komma igång med ridningen lite imorgon, med skritt på spåret och mycket tempoökningar i skritten, halter och lydnadsövnngar. :)

kl
Fyller på tråden med lite bilder!
Bror har fått lite fart och har börjat sicka över lite bilder som han tog i julas. ett par har ni ju redan sett men här kommer ett par till!
32063412.jpg

32063411.jpg

32063159.jpg

32063537.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 644
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 743
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025