Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Tråkigt att det inte gick bra när du red :(

KL

Alfred är det enda fullblodet jag ridit och har erfarenhet av. Han är en fantastisk häst på alla sätt och vis. Han är inte särskilt nervig av sig, men man ska inte bli alltför arg på honom för då blir det bara kaos. Han är ganska tittig när man rider ut men han skyggar bara lite och sen fortsätter han fram. Just därför känner jag mig väldigt säker på honom även ute för fast han är väldigt pigg och ibland kan takta och ha sig lite så vet jag att han aldrig skulle göra tex en helomvändning och sticka åt andra hållet. Jag vet inte riktigt hur hans tävlingsinstink är, men jag har aldrig utmanat ödet utan rider alltid först och säger åt den jag rider med att hålla avstånd i galoppen - och det har aldrig varit något problem!

Han är nog inte särskilt fullblods-aktiv egentligen, förutom att han äter kopiösa mängder mat för att inte tappa i vikt :p Men det är skönt att vi har ridhus så att han kan vara igång hela vintern, för man måste liksom rida för att ett fullblod inte ska tappa "hullet" iom att "hullet" på ett fullblod är muskler. Dom lägger liksom inte på sig fett som tex ett halvblod.

Jag tror inte jag själv kommer köpa mig ett fullblod dagen jag köper en egen häst, men jag är otroligt glad att jag hittat Alfred för härligare häst finns nästan inte :love:

Senast ändrad:

kl

Idag när jag kom i bilen såg jag på håll att hästarna var utanför hagen, denna gången var det inte bara Pontus. Han har andra gånger tagit sig igenom stängslet och upp på gödselstacken, för några veckor sedan hörde jag några dunsar och sedan kom han och tittade in genom gödselstacksdörren då jag stod och mockade. snacka om överaskning:p:eek: blev att laga stängsel då med. Men ja idag stod både P och Lina där och åt på det gamla höt:crazy: Stängsletrådarna var helt av (inte bara nedkakanade som tidigare) och det låg en sax precis där:crazy: Fick iaf in hästarna igen och lagade till det med nya stängseltrådar. Undrar hur det gått till och varför det låg en sax där, inte hört något än, men skickade sms till ägarn om det så får se.

Gud vad hemskt det lät, med en sax och allt :eek::crazy: Hoppas verkligen att det bara var en engångshändelse om det nu var en människa som gjort det och att dom inte gör värre grejer nästa gång :crazy::confused:

kl:

Har varit i stallet måndag och tisdag, ridit båda dagarna också. Orkar inte skriva om allt, för publicerade precis allt på min blogg, kopierar det så får ni läsa logginlägget istället :p

Finns ett fält nära stallet som har jättebra underlag nu faktiskt, så där rider vi som bara den nu. Hoppas att det inte blir plusgrader under sportlovet så att det är förstört när jag kommer hem från Alperna.

Hur som helst har jag ridit där igår och idag. Igår var dock mamma med o kollade på, eftersom det var första gången vi var "ute" själva.

Han är jättepigg för tillfället, men den energin han har omvandlar han snyggt till att använda i arbetet istället för att flyga o fara. Var iallafall en grym förbättning med våra halter, och nu lyssnar han faktiskt jättefint på mina förhållningar. Ville dock inte stå i form i halten, och när han väl gjorde det ville han bara framåt igen. Så det blev lite duster om hur man ska stå, och när man får gå. Men efter det skötte han sig super, och trots några galopper på hans egna bevgåg var han jättelydig.

Idag red jag dit alldeles ensam, gick jättebra att komma dit och han ställde inte till med några problem. Han var nästan piggare idag, men gick såååå jäävla bra. Behövde knappt ta i honom för att han skulle lyssna, och han traskade på i bra takt. Sysselsatte honom mycket med volter och ridvägar i skrittarbetet, och även mycket volter för att öva på ställningen. Gjorde en volt i ena hörnet och tyckte inte han ställde sig ordentligt, så krävde lite mer av honom. Blev en superreaktion från hans sida som innefattade lite halvstegringar, massa backande och några kickar. Fick bli lite arg på honom och lägga spöt försöktigt på rumpan, gjorde honom dock ännu surare, men jag vann tillslut. Camilla och Manne kom ner efter en stund också. Ville nästan ställa mig och kolla på när hon red, snacka om att vara grym!

Efter vår lilla dust gick han skitfint, tog jättefina galoppfattningar med bibehållen form, bra samling och fina avbrott, duktiga hästen!

Följde med Camilla och Manne när de skulle hem. Vital fick ännu ett dampryck på vägen hem, och sprang i sidled samtidigt som han slängde med huvudet som en galning, upp för en backe... ? Jaha tänkte jag, det va en annan variant eheeeeeee. Knäpphäst.

Men pratade lite med Camilla och hon ska hjälpa mig när jag kommer hem från Alperna. Sen är det ju sagt att jag ska träna 2 gr / månad när snön smält, så hörde om hon kunde hålla träningar för mig då. Det ville hon, så ser fram emot det jättemycket! :)

kl

I dag har Kobran sparkat bakut, högt! Hon var lite arg, hon laddade inför en backe där vi brukar galoppera om det är bra underlag och bilfritt. Saken var bara att i dag var det inte bilfritt så hon fick ju inte...

Och då surnade kobran i rejält. så hon kunde inte uppföra sig utan taktade och maskade och skulle inte stå still och uppförde sig allmänt gristigt en liten stund. Så alla hästarna fick skritta uppför backen.

Kobran såg ut som ett kärnvapenkrig när hon kom uppför backen...

Jag kan dock inte annat än garva åt henne, sådär nu i efterhand, det där är så typiskt kobran. Just då var jag inte särskillt imponerad dock...

Jag fick inte någon större "reaktion" nu av ägarn när jag berättade det, iof bara genom sms men ändå, så kanske har något glömt saxen därute och den bara råkade ligga just där, eller så gick det inte fram att saxen och trasiga stängslet var på samma ställe o det var därför hon inte sa något.. Jag kan ha lite svårt att förstå hur en ståltråd kan gå sönder av sig självt och likadant med elsnörena de är ju inte tunna direkt. Hästarna kan ha levt rövare i hagen (vilket de gjorde idag då jag var där) och då kan ju någon av dem ha sprungit in i stängslet, så att det gick av. Men då är det ju konstigt att saxen låg där..

Om det nu är någon som har klippt med vilje så är det ju konstigt ställe att göra det på igentligen, där de kom ut idag är det som ett "utrymme" eller vad man ska säga som ligger mellan hagarna och stallet, där gödselstacken är, så för att hästarna ska komma ut helt i "det fria" måste de gå genom en smalare "passage" ut mellan stallbyggnaden och hagstaketet. och som tur är så fortsatte de inte längre ut idag, tror inte de skulle göra det det första heller då det är lite buskigt där men säkert om de var där en längre stund. Om det var en människa som ville de skulle sticka hade det ju vart "bättre" för denna att göra det där de kommer direkt ut. bara en reflektion jag fick..

Ett mysterium minst sagt!:angel: hade det inte varit för saxen hade jag bara antagit att hästarna haft söder det på någe vis. Hoppas det inte upprepas i alla fall och att det inte är någon som haft sönder det med vilje. Men är väldigt nyfiken och fundersam på hur det gick till!

Senast ändrad:

vilken konstig reaktion från ägarna!

kl

här kommer ett par ridbilder( tagna från en film) från i söndags när jag dressyrade lite på kobran.
32113944.jpg

32113945.jpg

*KL*

Här kommer en liten film från dagen.
provade på studs/kombination för första gången och jag tycker han löste de fint. "stannade" första gången men klev över första och kravlade sig över de andra två, sedan blev det några gånger lite hej svejs men han vill ju! Flöt på helt ok dom sista gångerna. Sedan tog vi bort studsen och kom på 70 och 90 cm. Kändes super!

Lite trav och galopp i slutet med, en taggat spänd ponny men aja :D

http://www.youtube.com/watch?v=NQ8og42nk6c

(jag hoppar i dressyrsadel, lite lustig stil blir det då :p)

Senast ändrad:

*kl*

Blir ingen ridning idag, (och tur är väl det, -34 grader står termometern på) då hunden är krasslig och har fått tid hos vet 10 mil bort. I denna kylan känns det som ett dagsprojekt att ta sig dit...

-34 :eek: Jag som tycker att -3 är illa nog. USCH!!!

kl

Har inte uppdaterat på ett tag men har konstaterat att jag inte längre har något liv. Jag som trodde att jag skulle ha mer tid över när jag skrev c-uppsats och då inte hade mycket föreläsningar, men icke. Har bara hunnit rida en, max två gånger i veckan den senaste tiden.

Sen sist, då Challe återgick till sitt gamla vanliga jag, så har jag inte ens ridit honom. Ägaren tyckte väl synd om mig och trodde att jag tröttnat på puckot. Det har jag ju självklart inte, hästen är ju så söt att man glömmer allt idiotiskt han hittar på :love: Ägaren har ridit honom och han har varit mer eller mindre likadan för henne. Rätt tråkigt tycker vi för så fin som han var på dressyrträningen för nån vecka sen har han ALDRIG varit. När han väl kommer till det läget har han så lätt för sig och är en dröm att sitta på. Han är så mjuk och bekväm och har inga som helst problem med att vare sig samla eller länga sig. Därför vill man liksom inte ge upp. Man vet att det faktiskt finns en riktigt fin häst långt där inne nånstans :grin:

Nappe har i alla fall varit en riktig pärla, som vanligt. Han blir bara finare och finare för varje gång man rider honom. Just nu känns det som att det inte finns någon gräns för hur bra han kan bli...hästen är 21 :D Han är mer lösgjord än nånsin, riktigt stadig i form och kontakt och allmänt "med" på allting. Jag har fortfarande lite problem med att samla honom. Får inte riktigt till det. Men det hänger helt och hållet på brist av styrka hos mig. När jag väl får till det så tränar vi mot piruett hållet och har nog fått till en halv piruett eller så än så länge :banana: :D

I eftermiddag ska jag ut och rida igen. Vi tänkte ge oss ut i skogen. Ska bli jättemysigt, det gråa, kalla vädret till trots!

Haha, fast helt ärligt är det inte så farligt :D Eller alltså, det är kallt, men det blir som inte mycket kallare än -25... Dock ger jag mig inte gärna ut och rider i det vädret, jag börjar helt enkelt bli bekväm utav mig.

Fifan -34

Här är det bara -1, men blåsten gör att det känns äckligt kallt. Inte ens hundarna vill va ute en längre stund

Det har inte blivit mycket ridning för min del denna vecka. Har varit sjuk och haft feber 3 dagar. Idag känns det något bättre så jag satsar på hoppträning med Kalle ikväll. Han kommer säkert vara PIGG eftersom han fått vila 3 dagar. Blir nog spännande hehe.

kl

Här var minusgrader hela dagen, grått och mulet och allmänt trist, men när min hästägare kom för att plocka upp mig sken solen! Lagom tills vi skulle ge oss ut så slutade det blåsa också, vilket resulterade i en helt fantastisk uteritt. Jag bara älskar sånahär dagar. Ingen vind, massa sol och grymt pigga hästar :love:

KL

Någon här som provat på Akademisk Ridkonst? :idea: Funderar på att prova på en lektion inom det men vet egentligen ingenting om det så om någon av er känner till det så får ni gärna skriva era tankar osv :bow:

kl

Skrittade ut i sällskap av Cecilia och Tornado idag. Solen sken men det blåste så det var svinkallt. Alfred var pigg och taktade större delen av rundan samt galoperade när vi skulle trava en liten sträcka. Men så länge det inte är värre än så gör det mig inget, han är ändå sötast :p

Idag har varit en riktigt solig och fin dag trots minusgrader.
Igår hade vi vår hoppträning igen, men denna gången med inslag av lite dressyr, vilket jag förståss uppskattade som tidigare mest ridit dressyr.
Han skötte sig kanonbra. Lyssnade fins på mina hjälper och för första gången svarade han på alla mina förhållningar.
Det gick så bra att tränaren la upp räcket på 1.30 vårat sista språng. Rekord höjd för mig. Vi seglade över och jag var lagom nöjd med passet sen :)

Idag tänkte jag att Kalle skulle gå en lugn skritt tur längs grusvägen. Mmmmm lugn var det ja. Han är inte riden ute så mycket och blev ju rädd lite här och var. Vissa grejer berättade ägarna för mig om längs vägen som han tidigare reagerat på.
Dessa reagerade han såklart på med mig också genom att ställa sig på bakbenen och vända, men icke det var bara att gå fram. Han fick inget annat alternativ.
Det var lite som att rida ut en unghäst. Avslappnad men jag fick ändå vara beredd på att han kunde vända tvärt. Denna runda kommer jag göra om och om igen. Det är nämligen samma väg som går till ridhuset som jag tänkt att vi ska kunna skritta till sen när det är ljusare på kvällen. Lagom uppvärmningsrunda inför träning.

Imorgon är det hopptävling på ridklubben dock inte med Kalle, utan med en av skolans hästar. Vi får väl se hur det går ;)

För mig går det bra.. jag kämpar vidare med mina två damer! Kobran går jätte fint i dressyren och är bara allmänt jätte fin:love: Kerri utvecklas hon med, traven blir allt stadigare!

verkar dessutom ha hittat mig en bra medryttare till Kerri, hon har varit ute nu två gånger! jätte go och trevlig tjej som verkar passa bra ihop med Kerri, Hoppas på att det blir bra!

Här går det sådär.

ponnyn är huur fin som helst och kan bli kanon! Hoppar är det ju bara jag som gör och det går det framåt med stormsteg!
Dressyren däremot är motig... ägaren är en äldre dam som borde skaffat sig en gammal lada än en ferrari. Hon kämpar och försöker men är så himla rädd att det ska hända något, hon har inte förstått att ju mer du bromsar ju mer dansande blir det. Hon vågar inte mkt annat än o skritta. Så när jag ska upp och rida så tar det evigheter att få fram honom, det är som att sitta med handbromsen i. Skänklarna tar han inte heller, varför ska jag behöva forma mig nu helt plötsligt :p
Men jag hoppas ju så innerligt att det ska hjälpa att jag rider honom så han blir lättare för henne. Man vill ju så gärna att dom ska ha lika roligt ihop som vi har!

Bjuder på ett hemskt kollage :P

182449_10150143542921159_788086158_8145896_5702466_n.jpg

Här går det också bra :)

Har inte ridit i veckan, men åkte med när båda grabbarna skulle på behandling några mil uppåt i landet. Det var jätteintressant att se. Jag har alltid varit lite skeptisk till dessa alternativa behandlingsmetoder, inte för att jag inte tror att de hjälper utan för att det finns många som utnyttjar att det blivit så populärt och tar höga priser för att behandla hästar utan att de kan ett dugg om vad de egentligen gör...typ.

MEN, den här killen var riktigt duktig. Han pratade oss igenom allt han gjorde (ägaren har varit där med hästarna många gånger innan, för mig var det första), lät oss känna efter för att lättare förstå vad han menar samt att vi fick SYNLIGA resultat när han var färdig. Han visade också hur och var vi själva kunde massera hästarna hemma och berättade på vilket sätt behandlingen och hemmamassagen skulle kunna hjälpa oss i ridningen. Tummen upp för honom! :bow:

Sedan dess har hästarna vilat tills idag och jag ska ut och rida imorgon. Blir nog en snabb runda, sen hem och duscha innan ägaren plockar upp mig igen för att åka till Göteborg. Under mitt 14 år långa ryttarliv så har jag ALDRIG varit på Göteborg Horse Show! Sjukt tyckte ägaren, så imorgon åker vi upp för att titta på mässan och förhoppningsvis se kvällsshowen. Vi har inga biljetter, men de biljetter som inte hämtas ut i tid säljs i dörren, så vi hoppas på det. Det funkade för ägaren förra året, bra platser och allt! Hur som helst så ser jag ändå mest fram emot mässan tror jag. Shoppinglistan är inte så lång, men jäkligt dyr :D

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V