Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Hej alla!
Nu har jag inte skrivit här på ett tag.
Ridningen har varit motig och vi har konstaterat att Kalle gått med en alldeles för smal sadel. Han har fått punkttryck bak och har ömmat mycket i ryggen.
Jag har alltid tyckt att sadeln var obekväm och det har känts som om jag ridit i uppförsbacke. Dessutom är en 17 tums pessoa flatback inte någit för mig och mina långa ben.
Jag har nu tagit pengar ut egen ficka och köpt en Crown Grandee sadel. Den passar mig och Kalle superbra! Ryggen börjar bli bättre och vi jobbar nu vidare med att försöka hitta rätt form igen.
Kalle är ganska svårriden i perioder och då får jag tyvärr snällt ta till gramanen, vilket jag skarpt ogillar, men för att slippa tjafsa och bråka med honom så blir det bättre att göra så

Slänger in en bild på en svettig häst efter fredagens pass

32304225.jpg
[/url][/IMG]

red lousi fram och tillbaka efter hedbackavägen idag. en kompis följde med och fotade så kunde inte rida så långt. det blev lite långtråkigt för lousi men fick i allafall lite miljöträning. hon var rädd för typ allt, men när vi ridit förbi några vändor så var hon lugn ! hon lossnade riktigt bra korta stunder.

bilderna kan ju få tala för sig själv :p
dsc_1836_143675960.jpg

dsc_1843_143676260.jpg

dsc_1909_143676591.jpg

dsc_1888_143676469.jpg

Är det snö jag ser?! :eek:

Söt häst! Jag beundrar dig som har tålamod med ston :p

Haha jag saknar också tålamod för att hålla på med ston :p

KL

Fick första riktiga dressyrpasset efter hältan på film. Vi är lite muskelfattiga båda två för tillfället men inte konstigt efter typ tre veckors "vila". Så till Alfreds försvar så kan han gå bättre framförallt i galoppen när han inte saknar så mkt muskler som han gör nu, för fasen vad fullblod tappar muskler snabbt! Det är anledningen till varför han ser så kantig ut för tillfället också. Men nu ska jag sluta med alla ursäkter och länka filmklippet istället, here we go;

http://www.youtube.com/watch?v=11IktLUr-3M

Du kanske inte var ute efter tips, men här kommer ett i alla fall :P

Din skänkel hamnar ibland långt bak (syns tydligt i början av filmen), blir ostadig och du sitter lite, lite framåtlutad. Om du fick skänkeln stadigt på plats skulle den lilla, lilla framåtlutningen räta ut sig och du skulle få en jätte trevlig lodrät sits. Det är skitsvårt, jag vet, jag har haft samma problem. För mig hjälpte det att binda fast stigbyglarna i sadelgjorden några pass. Det är sjukt jobbigt, men gör enligt mig underverk för skänkelläget :)

Skönt att inte vara ensam om tålamodet. Jag undviker ston så gott det går, även om de flesta jag ridit varit trevliga :D

Tips är alltid välkommet!

Jag har kämpat länge med min sits och tar alltid tacksamt emot tips från andra. Detta var första gången jag red i denna sadeln så det påverkar säkert lite också. Men ska absolut tänka på skänkelläget nästa gång! Tack :idea:

Tycker din sits är fin om man bortser från den detaljen! Fixa den så löser sig resten med. Det är lättare att bara tänka på en grej än att försöka fixa och tänka på allt på en gång :)

haha yes, äkta snö ! :p men om en vecka eller två så är nog iprincip all snö borta, så det blir skönt.

det tackar jag för ! :D

kl
när jag ryktade lousi idag så ömmande hon lite om ryggen så jag gick på promenad med henne istället för att rida. men nyttigt var det för henne ! vi mötte många (enligt henne) konstiga och farliga saker. och himla nyfiken var hon på allt :D mötte en lastbil och hon höll på att slita sig, men hon lugnade sig rätt fort. tränade lite start, stopp och back sen också för hon förstår sig inte riktigt på det, men det gick superbra idag ! när vi kom tillbaka till stallet så kände jag igenom ryggen på henne igen och då visade hon inget som helst tecken på att ha ont, så hon tyckte säkert bara att det var obehagligt först :)

dsc00302_143934224.jpg

sen har jag en liten fråga till er, på en unghäst som försöker slita sig, ska man då stanna och lugna ner den, eller fortsätta att gå som om inget har hänt? det finns så himla många olika teorier om allt, endel hade fortsatt framåt för att hästen inte skulle tolka det som nåt farligt medan andra hade stannat och lugnat ner hästen innan man gick vidare för att dom anser att hästen är för upprymd för att kunna ta in något mer lärorikt i huvudet annars. vad skulle ni ha gjort?

kl
min inte om jag har berättat något om lousi än så jag gör det nu, haha :p

hon är ett treårigt connemara sto som är under utbildning nu. hon kan alla gångarter, lite sidvärtes och gå i form, trots att hon bara blivit riden ca 12 gånger, så hon lär sig fort ! ägaren har två ponnyer och inte riktigt tid att rida båda två alla dagar men vill ha igång henne till treårstestet så det är därför jag rider henne :) riktigt go ponny, som jag redan börjar fästa mig vid! :)

För det första hade jag bytt ut repgrimman mot en vanlig grimma eller ett träns om du känner att du behöver mer kontroll. Om hästen börjar slänga sig och slita går inte repgrimman sönder och kan orsaka otäcka skador hos hästen. Vanliga grimmor är ju ofta fodrade i nacken och har större kontaktyta, alltså mycket mycket mindre risk för skador.

Annars så finns det nog många olika svar för att det är olika från situation till situation. Det gäller att läsa av hästen och se om den testar eller om den genuint är rädd. Jag hade bara gått vidare utan att reagera i vilket fall som helst. Men om hästen är så rädd att den blir blockerad och oreglerbar (vilket faktiskt inte är så jättevanligt), då hade jag nog stannat och lugnat den. Din häst verkar, på det du skrivit, inte bli blockerad så jag hade definitivt inte brytt mig särskilt mycket utan bara gått vidare som ingenting.

Håller med om att du inte borde ha en repgrimma i sånna lägen. Repgrimman kan du ha om du tränar i paddock eller liknande :)

Jag tycker inte man ska göra en för stor grej av att det är en unghäst, självklart om hästen är typ 1 år får man tänka lite annorlunda men när hästen är 3 år dessutom riden på tycker jag det är bäst att bara göra som med en "vanlig" häst. Så i ditt exempel hade jag visat hästen (givetvis på ett snällt och lugnt sätt) att det inte är accepterat att försöka slita sig och sen fortsätta gå som om inget hänt.

När jag hade hand om Gullan, den förra medrytarhästen brukade jag bara försöka gå på som vanligt när stötte på något läskigt. Jag prövade en gång att stanna o lugna ner henne, men det gjorde nästan saken värre då hon fick tillf'lle att koncentrera sig ännu med på det läskiga, än på att gå framåt. Så i ditt fall hade jag gått på precis som vanligt, och gjort ungefär exakt som McFlurry skrev :)

kl:

Åker ut till sjuklingen varannan dag nu på påsklovet, men det finns ju inte så jättemycket att göra. Han mår iallafall bra och får komma ut i sin lilla sjukhade några timmar om dagen, vilket är väldigt uppskattat. På onsdag nästa vecka får han börja att skrittas :)

32319204.jpg

Glad kille efter lite äpple idag :)

+ mcflurry och beograd: okej, tänkte att jag skulle ha repgrimman eftersom att det kändes så osäkert med vanlig grimma ute eller att om jag skulle ha träns så kanske munnen skulle ta skada när det är bett, ifall hon skulle bli rädd. men då blir det nog att jag tar vanlig grimma nästa gång :)

då ska jag tänka på det nästa gång hon blir rädd, att bara fortsätta framåt som om ingenting har hänt :)

Om hästen sliter sig med träns och råkar trampa på tygeln så går lädret sönder. Visst får den ett ryck, men inte värre än så. Skulle den slita sig med repgrimma och trampa på grimskaftet så är det inte repet som går sönder utan hästen. Känner du att du vill ha mer kontroll så är tränset ändå ett bättre alternativ :)

Tänk också på att hålla dig själv lugn, så du inte ger henne omedvetna signaler. Hur ofta tar man inte omedvetet ett hårdare tag om grimskaftet, eller kortar upp det samtidigt som man tittar mot det farliga? Hästarna läser av oss emr än vi trot. Bara var lugn och gå så löser det sig :)

Fruktansvärt söt ponny måste jag säga också!

håller med dig, det är många kloka saker du säger :) men tänker också att om man har tagit tyglarna över huvudet och leder hästen (i tränset), och den försöker att slita sig, så är ju första tanken att inte släppa hästen, och då drar det ju i hästens mun.

Jag skulle haft träns, med longeringsdelta och longeringslina isåfall. Visst, om man tappar hästen är det kanske inte så bra med en lina men samtidigt så kan hästen hoppa till rätt rejält utan att man flyger med om man har den i lina. Men annars funkar ju grimskaft också om det känns bättre :)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka