Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Vilket underbart väder vi har nu!! Kan ju inte annat än njuta i fulla drag!
Det enda som stör är flugorna och andra kryp som börjar vakna!!

Igår tog jag och Kalle en promenad vid hand. Det var faktiskt riktigt skönt. Gick nog över 1 timme
Här kommer en bild jag tog.
Tyckte han såg så fin ut på bilden.

Är så avundsjuk på er alla som kan vara ute med hästarna nu när det äääntligen är vår/sommar. :)

kl
vackert väder här också, och idag fick lousi upptäcka sandtaget ! först tyckte hon att det var ett himla märkligt ställe. 'det är ju fullt med sand!? kan man verkligen gå här!?' men när hon väl förstått att det inte var något farligt så tyckte hon att det var roligt :laugh:

dsc00312_144648408.jpg

Sandtag är himla smidigt att ha tillgång till :)

KL:

På torsdag är jag uppe i sadeln igen! :bump:

lycka till imorgon då! :D

kl
nu börjar det märkas att ponnyn fått lite bättre kondition för även om hon fortfarande tjurar i galoppen så sparkar hon inte lika mycket bakut. himla skönt måste jag säga! fortsätter det såhär så är det inte långt bort till hon kan fatta galopp utan några tjurigheter alls :laugh:

Kul att det går framåt :)

KL:

Måste bara berätta vilken otrolig kille jag hamnat hos! :)

Han är 5 år, har vilat i över en månad, haft boxvila i över en vecka och nu har vi börjat rida honom. Tror ni han skötte sig?
Självklat! Han gjorde ingenting dumt, utan skrittade glatt på, frustande och med öronen spetsade, bara glad att äntligen få göra något liksom.

Var jättekul att komma upp i sadeln igen dessutom :D

Kul att det går så bra! Måste vara skönt att få sätta igång honom :)

KL

Igår red jag Challe. Det gick inte bra. I för sig gick jag in med inställningen att det inte kommer gå bra. Jag fick hålla på ett bra tag, under tiden red ägaren Nappe. Det gick inte alls för mig. Till slut bytte vi häst och jag såg så tydligt varför det inte gick för mig. Jag är sååå slö med hjälperna och på honom måste man verkligen RIDA hela tiden, varenda mikrosekund! Dessutom vågar jag inte rida fram honom ordentligt. Eftersom han blir så stark och lång så fegrider jag och han får aldrig riktigt komma igång med kroppen. Känner mig helt hopplös! Men, men det är väl bara att ta sig i kragen och försöka igen. Jag vill så gärna att det ska funka, tycker så otroligt mycket om den hästen! :(

N däremot var heeeelt underbar! Efter ett par tävlingar med dålig energi har han ridits fram, fram, FRAM den senaste tiden. Han är nog själv lite förvånad över den ändrade träningen :D Men vilka resultat det har gett! Han är så mycket läckrare att titta på, mer action, mer power, mer schwung, mer allt! Jag satt ju upp efter att ägaren ridit honom ett helt pass nästan och det var en helt underbar känsla. Han har aldrig varit så fin! Imorgon är det tävling igen och jag ska följa med och titta. Går han som han gick igår så blir det nog väldigt bra poäng :d

kl
det går bättre och bättre med lousi nu! jätteskönt ! även om hon får sina stunder där hon reagerar som om hon aldrig lärt sig nåt i hela sitt liv, så går det mer framåt än bakåt :D

*kl*

Nu är jag tillbaka, min förra medis lånades ut på foder och då var jag utan ett tag.
Nu är jag medryttare/frivillig hjälpreda i ett försäljnings- och avelsstall som är nästan granne med oss.
Jätteroligt då vi plockar med många olika hästar. :)

Mest rider jag en mysig nordsvenskkorsning som heter Ludwig och är en av saluhästarna.
Och idag var det som något lossnade och han fattade att det var kul att följa människor. :)

Lyxigt! Jag älskar att bara ha en häst att utvecklas med osv osv men kan ibland känna att det kanske inte är det bästa för min personliga utveckling att inte få rida andra hästar. MEN är ändå nöjd med Alfred för han är så pass svår att vi alltid kan utvecklas tillsammans :)

KL

Igår red jag ut på Alfred till banvallen jag skrivit om tidigare. Han hade slängt av sin ägare där i veckan så jag var beredd på att han skulle dumma sig, vilket han också gjorde. Vi har dock (äntligen) införskaffat en graman att ha vid uteritter, ägaren hade inte haft den senast och om han då blir rädd smäller han upp huvudet och man kan sen inte påverka honom på något sätt.

Men jag fick ryta lite på honom och då fortsätte han lite tveksamt med dock. Sen red vi vidare från banvallen brevid en åker till ett ställe man kan klättra på och kollade läget för jag har aldrig ridit där innan. Vi travade brevid åkern och han var så jävla mjuk och följsam. Sen avslutade vi med en lååång galopp vägen tillbaka brevid åkern och vidare upp på banvallen.

Sen ordnade jag så att han fick vara ute en extra timme i kvällssolen i hagen, vilket han tyckte var väldigt mysigt :D

dsc00938_146846089.jpg

Han börjar bli fin i kroppen nu igen, och det verkar som om underhalsen är påväg bort - vilket ju självklart är väldigt positivt :idea:

dsc00940_146895909.jpg

kl

Ska eventuellt på en provridning, väntar på ett samtal från ägaren just nu. Hatar att vänta..........

:) :crazy:

Det är roligt. Man får hantera det mesta, från föl till hingstar.
Unghästar som gamla trygga ston.
Importerade hästar som på en vecka kan växla mellan flera olika temperament beroende på hur dom tar nya landet, människorna, lukterna och språket!

Men samtidigt är jag rätt feg som ryttare, så man vet inte riktigt när man har en lämplig häst att rida.
Jag är välkommen upp på de flesta som jag vill, men stoppar mig själv. :p

Som nu är nordiskorsningen såld men nu ska jag se om jag kan börja rida den ena nya från Ungern som är ett supertrevligt sto som älskar människor! :D

Hejsan :)
Jag heter Jessica och är 40 år.
Hästens namn:Rapid Hut
E.
U.
UE.
Ras:Fullblod
Kön:Vallack
Ålder:14
Hur länge har du varit medryttare på hästen? Har nyss börjat ridit 6 gånger
Vad brukar ni göra? mest dressyr men lite uteritter också när jag har sällskap.
Bilder och lite annat kommer så fort jag har fått tilllåtelse av ägaren.
Spännande tråd tycker jag, roligt att läsa om era hästar:banana:

kl

här var det inte mycket fart inte!

jag har inte heller skrivit på väldigt länge. Mycket har ändrats nu på kort tid. Jag fick lov att ta bort min älskade Kerri här för nån vecka sen, hon åkte på en hovbensfraktur.
jag saknar henne oändligt mycket min lilla svarta fina märr.
32258995.jpg

32455694.jpg

Kobran rider jag inte heller längre, vi var ju tvungna att flytta från stallet i princip och jag valde då att inte fortsätta rida henne. ägarens dotter har börjat rida lite istället och så. men det känns tungt som attan.
32072007.jpg

mitt i all sorgen runt kerri. (det tog en vecka från det att beslutet var taget tills dess att vi hade tiden för slakt.) så fixade min stallkompis en sommarhäst åt mig. och även fast det kändes hemskt just då så känner jag nu i efterhand att det var bra att ha en annan häst att hålla på med. det finns inte mycket annat som kan vara så tröstande som en go mule!

då nu ha jag Snutten. en 4årig varmblods valack. supersnäll.
32507084.jpg

32455620.jpg

Fördet första vill jag beklaga, aldrig kul att behöva ta bort en häst :(
För det andra så är det nog bra att ha en ny att lägga energin på, det gör nog det hela så mycket lättare. Han ser jättefin ut :)

KL

Jag har inte skrivit på väldigt länge, har helt enkelt inte haft tid. MEEEEN nu har jag världens roligaste nyhet (i alla fall enligt mig). Har ridit Challe de senaste två gångerna jag varit ute. Om ni kommer ihåg så är C den som är fruktansvärt knepig och spänd och helst springer som ett rådjur med huvet rakt upp. Han som tränaren sa var den svåraste hästen hon nånsin sett. I alla fall...han har gått SUPERBRA! Han har varit fin för ägaren, men innan har han bara gått halvdant med mig. Har liksom inte riktigt hittat knapparna. Men så i tisdags och framför allt idag så gick han som en klocka! Känns som att jag hittat knapparna och jag hoppas verkligen att detta håller i sig nu. Åååh vad jag älskar den där hästen :love:

Heter Emma och är 19år, bor utanför Skara. Har vart medlem länge på bukefalos men det är inte förräns nu jag börja skriva ordentligt. :) . Detta är min andra medryttarhäst och han rider jag tills han ska säljas snart. Efter det vet jag inte vad jag ska rida men ägaren lovade att jag inte ska vara hästlös. :D

Hästens namn: Son Of A Bitch , men kallas Sunny
E. Dart Light
U. Värends Pärla
UE. Hoekshors Denny
Ras: New Forest
Kön: Valack
Ålder: 9år
Hur länge har du varit medryttare på hästen? Sen i slutet av april.
Vad brukar ni göra? Tränar dressyr och hoppar en gång i veckan :) .. Red ut förut men pga han testar med att svänga 180grader och få av mig så håller vi oss till paddock. Medans en annan duktig tjej tränar NH med han så ska förhoppningsvis sluta med det och sköta sig med andra saker också. Hoppning tycker han är roligast och förra ägaren tävlade han mycket i det :)

Foto0326 by BWOGirl

(heter BWOGirl på dem flesta andra sidor om nån undrar varför det står annat användarnamn)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka