Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

hej Emma
vacker häst du har.
Jag är ny pa forumet. Jag heter Thea och jag bor i Nederländerna.
Mest ridar jag western pa min KWPN stö. Min man ridar häst ocksa.
Jag har inte alla bokstaver pa datorn jag höper att ni kan läsa det. ;)

Hästens namn: Veronique
E. Galant
U. Jarinda
UE. Zep
Ras: KWPN
Kön: stö
Ålder: 9ar
Hur länge har du varit medryttare på hästen? jag köpte henne för 6 ar.
Vad brukar ni göra?
tränar western pleasure och rida ut mest.

*kl*

Ny i tråden. Angelica heter jag, 26 år boende i Göteborg.
Rider månaden ut på en söt fjording som heter Bill och sen är jag hästlös :(
Letar ny medryttarhäst för tillfället och hoppas på att hitta någon snart :)

*kl*

Fick svar på min annons och jag ska åka och titta på en nordsvensk:love:

Gratis men det är en bit att köra

Hur långt kör ni till era medryttarhästar och hur långt skulle ni kunna tänka er att köra om allt stämmer mellan er-häst-ägare??

Det är ca 5 minuter till mina medryttarhästar. Hade kunnat tänka mig 30 minuter, mer än så och jag får svårt att hinna med jobb, skola och mina egna djur och de måste såklart gå först. Jag hade inte kunnat hjälpa till och rida lika ofta då heller.

På sommaren hade det säkert gått bra, men man spenderar ju väldigt mycket mer tid i stallet per häst när de står inne över nätterna.

*kl*

Nu har har hittat en underbar häst att vara medryttare på :love:
Det var många år sen jag satt i en westernsadel men gud vad skönt det var ! Hon bara formade sig under mig och det bara flöt på :D
Hästen passar mig som handen i handsken och det kändes bra med ägaren också. Hoppas på ett gott och långvarigt samarbete :bump::bump:

Visst är hon underbar min lilla tjockis!!!

Så du fick inga ridsår i rumpan då efter westernsadeln haha

Vad skönt, tänkte mera att du fick gå hjulbent efter att ha ridit min tunna.:D:D

:rofl::rofl:

Var ute på "medisen" igår i skogen med ägaren traskandes bevid, stackarn (som absolut inte ville byta fast jag erbjöd hehe). Det kändes helt underbart och jag vart totalt avslappnad hela vägen. Både skritt, trav och galopp i en fantastiskt skön sadel på en behaglig häst. Det måste ju vara Utopia :love:

Imorgon ska vi ut själva för första gången och det ska bli så mysigt, såvida vi inte rider vilse :rofl::idea:

*KL*
Var ute hos Nisse idag, var lite vemodigt i och med att ägaren satt ut annonsen på honom nu så jag är inte säker på hur länge han finns kvar nu. Hjärtat blöder när man tänker på det, men det är inte så mycket jag kan göra åt saken. Jag har inte råd med en häst och den där lottomiljonen vägrar infinna sig :p

Det är otroligt ändå hur han har utvecklats. Nu får ni stå ut med lite skryt från min sida över min duktige pojk!

När jag började rida honom, för sisådär ett halvår sedan:
- Gick det att styra, med visst besvär
- Lyssnade han inte på vikthjälper, alls
- Ordentliga halter var jobbiga och inte att tänka på
- Tempoväxlingar i skritt och trav var inte att tänka på heller
- Vågade han knappt gå av stallplan utan sällskap
- Galopperade han inte under ryttare

Idag:
- Är han lättstyrd
- Lyssnar på vikthjälper
- Tvärstannar på lätt förhållning och "whoande".
- Växlar tempo som man önskar, bär sig ordentligt i skritt och trav även om det kräver sin ryttare
- Följer han mig ut på äventyr mitt ute i bushen och blir inte längre rädd för vare sig folk, fä eller cyklar (:angel:)
- Galopperar han under ryttare, både i backar och på plan mark

Jag får medge att jag är stolt. Visst, han är ingen grand prix-häst och lär aldrig bli, men det är till största del min förtjänst att han har gjort de framsteg som han har gjort. Jag är den enda som har ridit honom, suttit och tragglat och ibland nästan gråtit av frustration när det har känts som att ingenting fungerar. Och jag är långt ifrån någon toppryttare som vet hur man utbildar och tja... gör saker :p Men vi har fixat det, tillsammans.

Det låter underbart! Låter som att du och ägaren har jobbat hårt tillsammans som har gett resultat :D
Vad tråkigt att han ska säljas men det är ju tyvärr sånt som händer.

Var ute första gången själv på medisen igår. Fick hämta henne längst ner i hagen hehe. Hon känner väl inte igen mig ännu. Red en supermysig runda själva och det gick jättebra. Hon försökte snigla lite och komma undan men se det fick inte hehe. Hon piggnade till när vi började trava och var kanonfin i galoppen :D

Imorgon ska jag rida ut med en annan tjej i stallet som ska visa en annan runda jag kan rida. Roligt att boka in det kl 9 en lördag *haha*

Ska se om jag kan få någon bild på oss.

Hur går det för er andra med era medisar?

*kl* Nytt år nytt kapitell, jag och Madickens ägare lyckades ju aldrig riktigt komma överens, varken när ja var medryttare eller fodervärd, hon blev riktigt sur när jag inte längre hade råd med mer än rida 2ggr/v och betala för det istället för att vara fodervärd...så nu rider ej tjej gratis och har utrustningen jag köpt men jag ids inte bråka :P

MEN! Jag har ny sambo och vi hade först tänkt att ja skulle köpa egen häst, men efter mycket övervägande kände ja att nä, jag har inte buffer till veterinär om de skulle behövas, råd med häst med månadskostnader har jag, är oförutsägbara saker som de inte riktigt funkar med...så har hittat en ny pålla som jag ska hälsa på ikväll och se om vi är något för varann :)

Det är en nordistös, gått som avelssto, är 15 år och kallas för kossan :) Både riden och körd, står dock "bara" och skrotar just nu så isf blir det långsam igångsättning och det passar ju när man själv varit hästvilande sen januari :) Enda nackdelen är att de är 10mil t.o.r, då jag flyttat ut på landet, men jobbar ju ändå i stan så man får passa på då :) Hittade en nordistös här ute på landet också men ägaren är hopplös att få tag på så där rann allt ut i sanden, så vi får hoppas det fungerar denna gång, känns riktigt nervöst! :)

KL

Tråden är död och jag har inte skrivit här sen i våras någon gång :D

Alfred har varit sjuk sen i April/Maj någon gång, och har bara skrittats hela sommaren. Nu får han travas i fem minuter uppdelat i kortare stunder, rakt fram.

Jag slutar rida han den 1 okt, ett beslut som känns lite tråkigt men 200 % rätt. Ingen vet om hästen någonsin går att rida igen, jag har tappat suget helt att åka ut i stallet för där är inget kul längre.

Nu har jag och min bästa kompis börjat planera lite om vi inte skulle ta en foderhäst tillsammans, hon har pengar så det räcker (jag är timansälld så vet aldrig hur mycket pengar jag får varje månad) och jag har tiden att täcka henne när hon jobbar sent och de helger hon är hos sin pojkvän som bor i Småland (vi bor i Malmö båda två).
Jag är jättepepp på dessa planer och hoppas verkligen det blir av :bump:

Ja, det var en liten uppdatering från mig!

Nä, här händer det verkligen inte mycket!

Här har det gått både framåt och bakåt. Nappe har blivit stark och lång och är inte alls lika lätt och fin att rida längre. Mest är det nog jag som tappat allt för han kan gå väldigt fint med henne. Han ska dock pensioneras från tävlandet då han inte tycker att det är roligt längre. Åldern börjar ta ut sin rätt och han ska bara få hålla igång hemma nu, så länge han är pigg och glad.

Challe däremot har gått från klarhet till klarhet. Ägaren ska börja rida honom för tränare nu och överväger också att starta nån liten dressyrtävling lite längre fram. Detta trodde vi aldrig skulle vara möjligt :angel: Jag själv har kommit igång med att hoppa honom och vi har gått från att inte kunna styra alls till att igår hoppa en bana på 1m. Tanken är att vi ska ut och tävla hoppning i höst.

På fredag åker ägaren på semester och jag har hästarna själv i en vecka. Jag är fortfarande lika löjligt glad att jag hittat världens bästa hästägare med två pärlor till hästar :love:

kl

ja här har det inte hänt så mycket.

själv är jag hästlös just nu, har flyttat till Irland för att plugga. Men saknar hästarna, dock inte lika mycket som jag trodde att jag skulle.

trodde att det skulle bli konstigt att gå från häst varje dag till ingenting. och det blev det ju men inte så som jag trodde. antagligen behövde jag en paus utan att jag själv visste om det.

Va spännande med Irland:laugh: verkar vara ett trevligt land!

Här är det som vanligt. Häsarna är friska, glada och allt rullar på bra. Stallet har precis genomgått en total makeover:D helt nymålat från golv till tak, så fint och fräscht! Det känns nästan som om det vore nybyggt. Det var lite provisoriskt där några veckor med alla saker ute på logen och vi fick göra iordning hästarna ute, men helt klart värt de!

När de gäller ridningen känns dock forfarande som om jag bara står och stampar på samma ställe när det gäller att uvecklas, men annars funkar allt bra. Alltid lika roligt att rida ut på dessa härliga hästar.

Om 1 ½ månad flyttar jag till ny stad och ska början en utbildning, så då är väl tanken att försöka hitta en ny häst att rida så jag inte behöver sluta helt med ridningen. Dock kommer jag sakna pollarna otroligt mycket, speciellt Lina, men jag kommer förhoppningsvis få rida på helgerna de helger jag kommer hem, ägaren vill ha ridsällskap, så jag hoppas på det:D vill ju hellst inte lämna dethär stallet helt, trivs så himla bra!

Stanley har det inte blivit så mycket med, var ute några ggr i sommras, det går bra med inkörningen och det är väl så gått som färdigt nu, jag fick testa att köra honom en liten sväng själv en gång, det gick över förväntan, var såå nervös att han skulle bli skrämd som han blir ibland fortfarande men ingenting hände. Kändes himla bra!:)

En gång när vi var ute tsm med honom och körde ägaren och jag hamnade vi dock ute på en åker:rofl: från vägen nerför ett ganska stor dike och ut på en åker, men allt gick bra så kunde bara skratta åt det. De som såg oss blev kanske lite skrämda dock:rofl:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka