Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Jag är nyfiken på hur mycket ni betalar per månad som medryttare? Och hur ofta ni rider?

Jag kan ge tre exempel, dvs på de tre medryttarhästarna jag haft genom tiderna :idea:

Häst nr 1 (Poppe, arab/halvblod född 1996) - 3 dagar i veckan, mest uteritter då närmsta ställe man kunde rida ordentligt på (paddock) var 20 min skrittväg bort. Han var utbildad på ungefär LA-nivå. Fick mocka, och fixa hö varje gång. 500 kr

Häst nr 2 (Alfred, fullblod född 2003 om jag minns rätt) - 2 dagar i veckan. Ridhus på gården och inga jättebra uteridningsmöjligheter. Utbildad på typ LB-nivå, men rätt ordentligt felriden. Mockade på helgdagar, och fixade alltid matspannar och höpåsar. 800 kr

Häst nr 3 (Jackan, nuvarande medryttarhästen, halvblod född 1997) - 2-3 dagar i veckan. Ridhus och paddock 10 min skrittväg bort, jättebra uteridningsmöjligheter. Utbildad St George, helt underbar att rida. Mockar och fixar höpåsar varje gång. 700 kr

KL

Jag är nyfiken på hur mycket ni betalar per månad som medryttare? Och hur ofta ni rider?

Jag betalar ingenting, och rider 2-3 dagar i veckan :bump:

Rider, mockar, fixar hö, väger kraftfoder, smörjer sadel, byter täcke varje gång jag är ute, samt har intag av alla stallets hästar (2 gg/mån).

Ridhus + paddock finns på gården, samt hyfsade uteridningsvägar.

Senast ändrad:

KL

Jag rider två hästar (samma ägare) och betalar ingenting. Jag rider så ofta jag vill och kan, men nu blir det ungefär 2-3ggr i veckan när jag jobbar mkt och inte kan ta mig till stallet annat än när hästägaren hämtar mig.

Jag rider och tar hand om all häst- stallskötsel som hör till. Ibland rider jag bara, beroende på om ägaren är i stallet innan hon hämtar mig. Då mockar hon oftast och fixar mat, sen hämtar hon mig och så rider vi. Jag har helt fria tyglar med hästarna och det enda jag betalar själv är tävlingar.

När ägaren är på semester har jag alltid hand om hästarna själv och då får jag betalt samt att jag får ägarens bil till mitt förfogande...fulltankad. Om tränaren från sthlm är på besök den helgen hästägaren är borta bokar hon alltid in mig på 1-2 träningspass, som hon då står för.

Jag har det rätt lyxigt som medryttare måste jag säga :D

*KL*

Förra veckan red jag gamle mannen (Nappe) för första gången på länge. Han har varit riktigt hängig och hostig, men efter en dunderkur med medicin är han nu sig själv igen. Igår blev han dessutom pigg och det i samband med kyligare luft, medicin och väldigt lätt ridning i flera veckor har gjort honom piggare än han var innan han blev sjuk....sådär 22 år gammal :bow:

Challe och jag har hoppat kombinationer in i det oändliga nu efter tävlingen. Det har gått alldeles utmärkt och det känns bra inför nästa tävling, som blir sista helgen i november. Den där hästen är så speciell, han gör min dag varje gång jag är ute i stallet :love:

*kl* Blivit lite liv här igen! Ja, kan göra ny presentation också, sist jag hängde här hade jag ju "min vita drömhäst" Madicken på foder, men det blev ju både sambobortfall och bråk med ägaren så blev ju mindre bra :/

När jag sen skaffade ny sambo och vi bott ihop ett tag blev jag så himla hästsugen igen så la ut annons på blocket, vilket resulterade i en hel del svar men den häst jag fastnade för var ägaren mest oseriös och hopplös att få tag på, så mitt i allt hade jag turen att en kompis tog kontakt med mig och undrade om jag inte ville börja ta hand om hennes 16åriga pensionerade avelsto (nordsvensk travare) och tänkte tja, kan ju prova?

Hon är heeeelt underbar! Var såld redan vid provridningen, trots dock att de varnat mig för att hon skrotat i hage drygt 1,5år så var ja inte beredd på att mötas av en flodhäst ;) men hon är världens charmigaste, dock outbildad och väldigt otränad men nu efter 3mån tillsammans saknas bara ryggmuskler, få bort de sista av hängbuken och få bort fettdepåerna vid bogarna + halsen :) Så eftersom hon nu äntligen kan ha sadel på så blir de avbrott i uteritter a en gång i veckan och då tränar vi för tränare, kör en blandning av akademiskt och klassiskt, och vi äre även ute och kör vagn ❤ :) Lägger upp bilder på fisen senare :)

Ang kostnader, Madicken betalade jag under första året ingenting för, bara hade mockning in och utsläpp, sen blev jag fodervärd och stod för allt uto
Veterinär, sen blev ja medryttare igen och gjorde precis allt men pejjade 700:- i veckan för 2 dagar, vilket blev roten till våra bråk då ja kände jag inte hade råd att lägga 700:- i månaden på en häst som ständigt var halt och de enda jG fick göra var att städa stall, medan andra fick dona gratis när hon var ohalt och det inte var min dag...

Kossan (nuvarande) betalar jag ingenting alls för, det var snarare tvärtom dom ville göra, stå för omkostnader (bensin) och ev en slant i lön för att jag tar hand om henne, tackade dock nej :) Behöver inte göra något alls i stallet mer än att städa efter mig, brukar försöka hinna mocka de dagar jag är ledig, annars far jag ofta dit innan mitt nattpass på jobbet börjar så då prioriterar jg att ha mer tid till hästen istället :)

Ja, det var vi de! Bilder kommer när jag sitter vid datorn :)

kl

Läkte ihop fint efter smällen men har en stor bulle på armbågen haha.. nåja.. vi körde barbacka premiären i tisdags. Garre är ju bara 4 och inriden i år (men har blivit sutten på barbacka förra året) så han tyckte att det var lite läskigt. Eller ja.. hela hästen skakade när jag la mig över ryggen på honom för att ta mig upp ... men han fann sig snabbt efter en liten godisbit och några klappar och "duuuuktig pojke".

wpid-imag4845.jpg

(Åhhh det vankas godis... )

Red ut i 50 minuter och Garre klev på med sina vanliga rejäla steg.. supermysigt och inga konstigheter :love:

Jag betalar inget.. Garre rider jag så mycket jag kan/vill. Clabbe red jag så mycket jag kunde/ville och var uppe i 6 dagar/vecka ett tag...

Innan dess red jag en ridtravar dam i Västerås förra hösten när jag gjorde praktik där, 2 dagar/vecka. Betalade inget där heller.

I Göteborg hade jag fyra medryttarhästar under 4 år... den första var en ridtravar vallack, där red jag 3 ggr/vecka och betalade 400/månad om jag minns rätt. Därefter red jag en arab/welsh korsning som jag betalade halva skoningen på.. var nog 400 där med, han var dock skadad större delen av den tiden.

Sen red jag ett halvlodssto 2-3 dagar/vecka, gratis. Därefter en halvblodsvallack ca 4-5 dagar/vecka under en kortare period, även den gratis ... slutade pga långt avstånd (fick åka tåg ...).

Och när jag var "liten" red jag en arabvallack så mycket jag ville/kunde under ett antal år och betalade inget för det heller...

I de flesta fall har det varit en fråga om tidsbrist hos ägarna som gjort att de helt enkelt behövt hjälp med ridningen/skötseln. I samtliga fall har jag mockat+fixat foder m.m åt den häst jag ridit. I vissa fall även mockat åt övriga hästar och "gjort stallet"...

Hej, jag heter Josefine, jag är 13, snaaaart 14 år, och jag rider en fjording:)
Hästens namn: Akkurat
E. vet inte faktiskt :$
U. Fiddeli
UE. ..
Ras: Fjording
Kön: valack
Ålder: 19
Hur länge har du varit medryttare på hästen? ca 6 månader :)
Vad brukar ni göra? Rider ut i skogen, dressyrar, åker till ridhus och rider för tränare ibland, ut och går, myser, tömkör, ja lite allt möjligt :)

Han är en väldigt nyfiken kille, som ja..är väldigt speciell!
Man kan inte ha mössa i närheten av honom för då rycker han av den, hihi, och har man tofs sliter han ur den med, och knyter jämt upp sig själv, när han står uppbunden, det spelar ingen roll hur man knyter, han står lös helt plötsligt ändå :)
Han har gått i hagen och bara lufsat runt i 1 år, så han gör lite som han vill när man rider, och får lite knasryck ibland, men nu var det ett tag sen..så fort han slutat med sina rodeohästkonster ska vi börja hoppa och det kan han, det märkte jag när han tvärvände och rejsade i full galopp över en åker och hoppade jättestort och fint över en buske på ca 60 cm.. :cool: men dressyr är hans starka sida :love::love:
rider-acke-16-10-2011-044_175275167.jpg

rider-acke-16-10-2011-035_170828911.jpg

acke-9-oktober-2011-012_176636748.jpg

Senast ändrad:

Välkommen till tråden!

Själv älskar jag fjordingar, men är man 180 lång så är "utbudet" på tillräckligt stora fjordingar rätt så begränsat tyvärr ...

Vad kul, grattis! :D

För tillfället är tråden, tyvärr, rätt död. Men vi brukar prata om vad vi gör med våra medryttarhästar, hur vi utvecklas, ber om råd om något inte funkar och sen är det alltid väldigt välkommet att bildbomba och lägga in filmer :idea:

Men en liten presentation av dig och hästen krävs ;)

Nu tycker jag vi kickar igång den här tråden, så efter fredag (hästpassardag) återkommer jag med dagsrapport och bildbomb!!

kl

Har varit lite upptagen senaste tiden (jobb+tagit körkort) så det har blivit lite mindre ridning än planerat. Men nu är det dags att dra igång igen och köra iaf de planerade fyra dagarna/vecka. Garre behöver komma igång och få upp flåset och muskla sig lite så att vi kan börja rida på riktigt till våren :)

Har du tagit ditt körkort? Grattis i såfall :bump:

Jag firade ett år med mitt körkort igår, hehe :D

KL

Igår kväll åkte jag ut i stallet för att se när Jackans ägare red för sin tränare. Fick med mig lite tips jag kan använda mig av när jag ska rida honom. Är en sån person som väldigt gärna ser på när andra rider för sina tränare och på så sätt snappa upp lite tips man själv kan ha användning för :idea:

PS Ni får gärna kolla på min video och ge mig lite tips! DS

Tackar! Hon är "min" ögonsten, dock just nu en riktig pissmärr då vintern aldrig dyker upp ;)

Kl grattis till körkort och medryttarhästar! Själv är ja inaktiv här då ja antingen jobbar ihjäl mig eller är sjukskriven från både jobb och stall :/

Jaaaa... för knappa två veckor sedan :D Är guld att ta bilen till stallet och jobbet nu :D tack!

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka