Sv: Medryttartråden 3
kl
Tjoo! Gjorde ett inlägg i tråd #2 då jag var medryttare på en ponny precis efter jag sålt min egna. Säkert ingen som kommer ihåg, men här är jag igen, med ny häst!
Om mig: Sofia heter jag, blir 18 på torsdag och pluggar sista året på NV-programmet här i Uddevalla. Har ridit sen jag var 6-7 år på ridskola men bodde några somrar hos min faster på hennes hästgård och red så rumpan ömmade.
Skaffade mig min första foderhäst när jag var 11 år (jag ringde helt enkelt hästägaren och frågade ifall hon ville ha hjälp med sin häst någon dag i veckan. Vips så hade vi huvudansvar för hästen och jag var i stallet 4-5 dagar i veckan... ). Min första egna häst köptes när jag var 13 år, en sjövild storhäst på 174 cm i mkh, dock stannade inte han länge efter att han på riktigt attackerat min faster. Köpte en ny sjövild unghäst som jag faktiskt fick fason på tills det uppdagades att han hade en skada i ryggen som då gjorde honom sjövild när han inte bar upp sig med bakbenen.
Min ögonsten köptes i april 2008, en skäck på 161 cm i mkh med ett förflutet av misshandel och vanvård. Den snällaste hästen som stått på denna jord vid all hantering, förutom att han var oerhört lättskrämd och hade svårt att lita på folk. Men när man lärt känna honom och han litade på dig så var han så tillitsfull. Dock en vilding i ridningen, men väldigt rolig och jag lärde mig massor i både hantering och ridning.
Han såldes september 2009 pga skada på mig, till ett par hästskurkar som på bara några veckors tid lyckades bryta ner honom till en nervös, ängslig och galen skadad häst och han är nu uppe på annons titt som tätt. Skulle aldrig ha sålt honom, men det är faan lätt att vara efterklok.
Red den där ponnyn ett tag men hade sedan en hästpaus från juni till januari då jag fick frågan ifall jag ville börja rida min nuvarande medryttarhäst sisådär 2 gånger i månaden. Det blev 2-4 gånger i veckan istället
Om hästen
Hästens namn: Preston (176cm mkh)
E. Flemmingh (Holsteiner)
U. Evelien (KWPN)
Ras: Holsteiner/KWPN med mycket fullblod i
Kön: Vallack
Ålder: 14 år (1997)
Hur länge har du varit medryttare på hästen? Sen januari 2011
Vad brukar ni göra? Dressyra i ridhuset, rida ut, tömköra/longera
Dock går det knappt att rida ut på honom längre, då han har fått för sig att det är mycket roligare att rida i ridhuset (
) så såfort man vänder iväg från stallet blir det stegringar, springa sidleds, skutta och hoppa, kasta sig runt och lite allmän rodeo
Det är tur att han är så himla snäll i all hantering och älskar att bara stå och mysa, annars kanske man skulle kunna bli arg på honom