Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

KL

Tråden dör bara mer och mer :(

Tänkte bara säga att jag och Challe är anmälda till våran första tävling. Tävlingen är sista helgen i oktober. Jag är redan sjukt nervös och vet att jag kommer vara det ända tills jag får startsignal :D

Vad kul! Jag brukar vara nervös tills jag sitter upp på hästen på tävlingsplatsen, då släpper allt :D

KL

Jag har fått en ny medryttarhäst :bump:

kl

För att hålla liv i tråden hoppar jag in och presenterar mitt nya projekt. Garred, f. 2007, Holländsk import. Inriden i våras och sutten på ett par ggr sedan dess. Har ridit honom i en vecka nu, så fyra gånger totalt. Superpositiv, energisk, stadig och jättetrevlig kille!

Provsittning (första besöket):
wpid-imag4362-1.jpg

Premiär turen:
wpid-imag4396.jpg

Garre ska gå först helt enkelt (sen skrittar han ju på så att Deedoo måste trava ikapp hehe):
wpid-dsc00571.jpg

wpid-imag4469-1.jpg

Fiina killen:
wpid-imag4492-1.jpg

Planen just nu är att köra 4-5 dagar i veckan. Mest uteritter i skritt och lite trav där det passar in, longera kanske en dag och vila 2 dagar i rad. Jag får se lite hur det blir men just nu vill jag stärka och bygga upp honom och se till att han får lite kondition. Resten får vänta. Han är galet orädd och har härlig framåtbjudning så det känns hur kul som helst att få jobba med honom.

Nä här håller nervositeten i sig ända in i det sista! Framridningen brukar ofta vara katastrofal med en del grodhopp, men så fort jag hör klockan och "varsågod rid" så hamnar jag i min egen lilla värld :)

Vad är det för häst du hittat?

Och andra medryttarhästen (som jag ridit i snart två år) som tyvärr är halt just nu. SWB f 2000 e. Shogun - Chirac - Gaspari.

wpid-imag3893-1.jpg

Världens bästaste Clabbeliclabb...

wpid-imag3887-1.jpg

Vad är det för häst du hittat?

En valack född -97. Utbildad St George i dressyr och hoppad 130. Fick en fraktur i våras men är nu under igångsättningen. Så även om han är lite stel och saknar muskler nu när man rider så märker man hur mycket det finns under ytan. Otroligt häftig ridupplevelse bjuder han på :love:

Han är en sån trygg häst man kan lämna på ett ställe så står han kvar där tills man ber om något annat - totala motsatsen till fullblodet Alfred jag ridit nu det senaste året. SÅ skönt att handskas med en trygg häst igen!

Händer inte så mycket i tråden.. nåja. I dag var det premiär för Garre och mig att rida ut ensamma. Gick hur bra som helst men han gnäggade lite ynkligt på vägen bort... :love: fina killen, stadig som en klippa!

305835_10150894456800484_618035483_21410270_1911567674_n.jpg

Häftigt öga och kul att de gick bra på första ensamma turen!

Halvt kl

Jag red också ut själv för första gången på Jacky idag. Han var lite tramsig och tittig men stundvis var han så jääääkla fin :d När han slappnar av blir han så häftigt maffig att rida - underbar känsla! Jag är redan heeeelt förälskad i den hästen :love:

Jaaa.. han har två blå ögon till och med :love:

fint att det gick bra för er! Har du lagt in någon bild? Tänkte om jag missat....

kl

Andra ensamma turen i dag.. Garre var taggad från start. Han brukar stå och sova när jag borstar och så men idag vet jag inte vad det var med honom... En timme och tio minuter var vi ute. På 5 minuter drog han 3 gånger.. första gången i full galopp rakt ut på ett plöjt gärde i full panik... sen flög en anka upp .. och tredje gången listade jag ut vad som skrämt honom första gången. Ett vettskrämt rådjur stod och tryckte i busken mellan svartån och gräsremsan vi red på... skönt att veta att han iaf inte drog på ren djävulskap utan att han faktiskt helt enkelt blev rädd.

jätte fin häst du har hittat! eller ja båda dina medryttarhästar är fina men Garre :love:

kl

själv så har jag ju inte häst längre eftersom jag är på Irland. Har dock börjat så smått på ridskola och det är så fantastiskt roligt! men eftersom jag inte ridit på 2 månader så fick jag rätt massiv träningsvärk, speciellt som första ridturen inkluderade hoppning :P

*knapp*

Då var tävlingsdebuten avklarad och det är väldigt blandade känslor just nu. Resultatet kunde väl inte blivit sämre, vi vägrade ut oss på hinder nr 6, en kombination med ett galoppsprång. Han gjorde precis som han brukar, bröt ut åt vänster precis innan han egentligen skulle ha hoppat av. Jag får skylla mig själv, jag var väldigt inställd på att han skulle göra så på kombinationen. Vi har hoppat kombination en gång och då hände samma sak flera gånger innan jag till slut fick över honom. Här gav jag liksom upp lite efter första stoppet och istället för att ändra nåt och gå på honom lite mer så red jag precis lika mesigt som jag gjorde i första anridningen.

Fram till kombinationen hoppade han dock som en pärla! Var förvånad över hur lydig han var. Jag var beredd på att han skulle bli pigg och stark och hoppa av stort på alla hinder. Så brukar han va hemma nämligen och han brukar även bjuda på lite rodeo :devil: Här var han väldigt lyhörd och verkligen väntade på signaler från mig, vilket gjorde att vi höll samma takt och tempo hela vägen. Nån gång fick jag trycka av honom för tidigt, men han blev inte alls stark efteråt, som han brukar bli. Hade kombinationen bara varit ett enkelhinder är jag säker på att vi hade nollat, han var verkligen superfin! Lilla hjärtat :love:

Så, guldstjärna till hästen och skärpning på mig! Nu tar vi nya tag och letar efter fler tävlingar att åka på, vilket inte ser ut att bli förrän efter årsskiftet :(

Har också en ny medryttarhäst på gång. En till utöver mina två jag redan har. Stallägaren ska få ett barn till och vill ha hjälp med sin lusitano. Min hästägare tyckte att jag kunde ta den också så jag får mer tid i sadeln :D

Hej hej, jag flög av någon månad sen, fick armbågen ur led och en spricka så fick ha gips i 3 veckor och sen rehabilitering i 1 månad. Jag har varit tbx till stallet under rehabiliterings tiden (får så klart inte rida) men blir nervös så fort hästen bråka. Några tipps på hur jag kan bli sitt gamla vanlig jag igen som va stört lugn även när hästen hoppa runt som en galning?
:confused:

Skriver det här på den här medryttar häst länken eftersom det hände med en utav de medryttarhästarna jag har :/ Är rädd att jag kommer bli ersatt om jag inte börjar kunna vara runt hästarna snart.

kl

Tjoo! Gjorde ett inlägg i tråd #2 då jag var medryttare på en ponny precis efter jag sålt min egna. Säkert ingen som kommer ihåg, men här är jag igen, med ny häst! :D

Om mig: Sofia heter jag, blir 18 på torsdag och pluggar sista året på NV-programmet här i Uddevalla. Har ridit sen jag var 6-7 år på ridskola men bodde några somrar hos min faster på hennes hästgård och red så rumpan ömmade.

Skaffade mig min första foderhäst när jag var 11 år (jag ringde helt enkelt hästägaren och frågade ifall hon ville ha hjälp med sin häst någon dag i veckan. Vips så hade vi huvudansvar för hästen och jag var i stallet 4-5 dagar i veckan... ). Min första egna häst köptes när jag var 13 år, en sjövild storhäst på 174 cm i mkh, dock stannade inte han länge efter att han på riktigt attackerat min faster. Köpte en ny sjövild unghäst som jag faktiskt fick fason på tills det uppdagades att han hade en skada i ryggen som då gjorde honom sjövild när han inte bar upp sig med bakbenen.

Min ögonsten köptes i april 2008, en skäck på 161 cm i mkh med ett förflutet av misshandel och vanvård. Den snällaste hästen som stått på denna jord vid all hantering, förutom att han var oerhört lättskrämd och hade svårt att lita på folk. Men när man lärt känna honom och han litade på dig så var han så tillitsfull. Dock en vilding i ridningen, men väldigt rolig och jag lärde mig massor i både hantering och ridning.

Han såldes september 2009 pga skada på mig, till ett par hästskurkar som på bara några veckors tid lyckades bryta ner honom till en nervös, ängslig och galen skadad häst och han är nu uppe på annons titt som tätt. Skulle aldrig ha sålt honom, men det är faan lätt att vara efterklok.

Red den där ponnyn ett tag men hade sedan en hästpaus från juni till januari då jag fick frågan ifall jag ville börja rida min nuvarande medryttarhäst sisådär 2 gånger i månaden. Det blev 2-4 gånger i veckan istället :p

Om hästen
Hästens namn: Preston (176cm mkh)
E. Flemmingh (Holsteiner)
U. Evelien (KWPN)
Ras: Holsteiner/KWPN med mycket fullblod i
Kön: Vallack
Ålder: 14 år (1997)
Hur länge har du varit medryttare på hästen? Sen januari 2011
Vad brukar ni göra? Dressyra i ridhuset, rida ut, tömköra/longera

Dock går det knappt att rida ut på honom längre, då han har fått för sig att det är mycket roligare att rida i ridhuset (:crazy:) så såfort man vänder iväg från stallet blir det stegringar, springa sidleds, skutta och hoppa, kasta sig runt och lite allmän rodeo :cool:

Det är tur att han är så himla snäll i all hantering och älskar att bara stå och mysa, annars kanske man skulle kunna bli arg på honom :angel:

2011-09-09-18-40-40_167427679.jpg

img_5126_161821233.jpg

2011-07-06-18-51-55_156241244.jpg

bild-53_144581408.png

bild-51_144581437.png

Hej hej, jag flög av någon månad sen, fick armbågen ur led och en spricka så fick ha gips i 3 veckor och sen rehabilitering i 1 månad. Jag har varit tbx till stallet under rehabiliterings tiden (får så klart inte rida) men blir nervös så fort hästen bråka. Några tipps på hur jag kan bli sitt gamla vanlig jag igen som va stört lugn även när hästen hoppa runt som en galning?
:confused:

Skriver det här på den här medryttar häst länken eftersom det hände med en utav de medryttarhästarna jag har :/ Är rädd att jag kommer bli ersatt om jag inte börjar kunna vara runt hästarna snart.

Det enda tips jag har är att inte stressa fram något, utan ta det i din egen takt, när du känner dig säker och redo kan du liksom ta nästa steg. Ifall hästen du sköter är ganska vild av sig, så hör ifall det inte finns en annan, lite lugnare häst i stallet som du kan få spendera lite tid med, så du känner att det inte är så farligt.

Sen tror jag inte du behöver oroa dig över att bli ersatt, hade det varit jag som var ägare till hästen du skadat dig på skulle jag se till att du blir ordentligt rehabiliterad in i hästvärlden så att du inte blir hästrädd. Prata med ägaren om hur du känner så kan h*n säkert hjälpa dig.

Ja jag är medryttare till två hästar som ägs av samma person, så jag försöker vara runt den mindre o lugnare hästen. Bara borsta henne o sånt, men blir i alla fall nervös. Men tack för tippsen!!! ska försöka gå på en promenad med henne och ta det väldigt lugnt.

Jätte fin häst du har hittat föresten!! :D

Well... jag stöp i backen i tisdags, rodeo style. Vi har använt en målar bänk att sitta upp ifrån, det har fungerat bra. Fungerade bra i tisdags med tills stackars Garre lyckades fastna med ena bakbenet i bänken och fick total panik...

Jag satt kvar de första bocksprången och trodde att jag skulle klara mig... han kickade sig lös och la ett sista bocksprång och jag flög som en vante. Självklart landade jag på hårda grusgången och inte den mjuka gräsmattan. Lyckades dessutom med att landa på armbågen, slå i huvudet/sträcka nacken, tappa luften och tro att alla revben var av samt dra på mig en jäkla massa blåmärken. Stod på alla fyra och bara väste i säkert en minut och huvudet snurrade ... sen konstaterade jag att inget, "nog", var brutet.. reste på mig och gick fram till Garre. Sa till ägaren att jag måste upp igen, tog mig upp trots obrukbar höger arm och red ut i 50 minuter (enhandsfattning) och provade både trav och galopp (galoppen var inte riktigt med flit.. haha).

Sen dog jag lite när jag skulle duscha, jäkla arm. Är fortfarande stel, öm och blå. Men intakt. Hade en härlig uteritt i torsdags förmiddag med en hel del trav och galopp - satt givetvis inte upp från målarbänken igen. Den håller vi oss borta från.

Nej, men usch!! Vilken nedrans tur att du klarade dig såpass bra! Och skönt att du kom upp i sadeln igen.

Det är mitt mardrömsscenario, att hästen ska fastna i upphoppningspallen.... Min herre är ju hela 176, och trots att jag är 2 centimeter längre än honom så är pallen obligatorisk, så jäkla jobbigt att ta sig upp annars (+ att det spar på både mina trasiga knän, sadel och hans rygg)... :p

Men vad är det man säger, efter 100 avfallningar är man en äkta ryttare! :D

obbbi - Det låter bra du! Hur har det gått? Tack så mycket! Det var faktiskt inte jag som hittade honom, utan snarare tvärtom :D

KL

Jag är nyfiken på hur mycket ni betalar per månad som medryttare? Och hur ofta ni rider?

Men fy vad otäckt det där lät - och vilken tur att du ändå verkat klara dig hyffsat!

KL

Torsdag - Söndag är jag hästvakt åt Jackan. På söndag ska jag vara med på en bomträning i grupp, ska bli jättekul!

Här är en bild på oss, suddig som tusan men än så länge den bästa på oss!
307715_264416973595626_100000819764248_664937_1728449969_n_174298819.jpg

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 648
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka