Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Bara ett tips ja kan komma på, som ja fått men tragglar med, att bromsa och driva med sitsen så bakbenen hänger med mer :) fast kan ju vara så att du försöker och han ff saknar lite muskler :) han ser ut att spänna sig lite i avsaktningarna? :)

Tack för tipset! Ja han var skadad hela våren och sommaren så han är inte helt "återmusklad" än så vi har lite att jobba med. Och mina muskler är inte heller som de ska vara, då min förra medryttarhäst var skadad hela sommaren och ridning är min enda träningsform. Men vi kämpar på :D

Jodå ni är så duktiga så :D vet va du menar, började få till ridmuskler själv men nu har man gått sjukskriven en månad och får äntligen börja jobba uppsuttet igen å allt är fasen borta :P

Senast ändrad:

Vad kul, grattis! :D

För tillfället är tråden, tyvärr, rätt död. Men vi brukar prata om vad vi gör med våra medryttarhästar, hur vi utvecklas, ber om råd om något inte funkar och sen är det alltid väldigt välkommet att bildbomba och lägga in filmer :idea:

Men en liten presentation av dig och hästen krävs ;)

Tack :D

Jag är 26 år, bott i Skåne som student för många år med min egna häst kvar hos päronen 20 mil norrut. Bor sedan i sugusti typ på ett renoveringsobjekt till hästgård och planerar att flytta ner min häst när stallet är ok, förhoppningsvis i sommar.

Har för tillfället min längsta riduppehåll ever och det är förfärligt! Innan har jag pendlar hem och ridit fre-sön alla år som student. Pluggar fortf det sista på min utbildning och kom i helgen på att jag kan ju ha medryttarhäst tills våren (då man kan börja på arbetet ut på gården igen) :idea: 2 dagar senare frågade en kompis om jag ville hjälpa till med hennes häst lite ett tag eftersom hennes medryttare är höggravid. Vadå lägligt :p

Hästen är ett danskt varmblods sto, född 2000, e. Casir Ask - Lancier (säger mig ingenting, jag är en ponnymänniska :D). Jag är eg livrädd för att rida stora hästar och har ridit hästen en gång tidigare och har aldrig känt mig så hjälplös och kass :eek: Egentligen är hästen nog snäppet för svår för mig och anledningen till att jag vågar mig på detta är att hästen är den mest godhjärtade jag mött och att ägaren nog är den mest perfekta hästägaren till en medryttare. Hon är dessutom väldigt bra på att guida från marken! Hästen är för mig extremt känslig och extremt energisk och jag hade sjukt svårt att bara sitta still och inte stressa henne första gången jag red. Förhoppningvis, med mycket hjälp av ägaren, inser hon att jag faktiskt bara vill väl däruppe, även om jag flyger runt som en säck potatis emellanåt!

Tidigare i mitt hästliv har jag haft foderponnyer alla ponnyår och tävlat lite smått på dem samt ridit en hel del hos min hästs uppfödare. Guld värt! Men aldrig som en riktig medryttare direkt, så det här ska bli jättekul!

:banana:

Gör ett försök att lägga in en facebookbild:

297159_2293948599523_1573292011_32419400_1576599196_n.jpg

Woho, jag kunde :D Hästen och ägarinnan på hopptävling :)

Härligt att du fick en lösning på uppehållsproblemet :) Hoppas ni kan lära er förstå varann både på mark och rygg :)

Ja, perfekt :D Helt värdelöst för mig som inte tränar något annat, hela min kropp håller ju på att förvandlas till något otympligt kylskåp :eek:

kl

Äsch.. bästaste Clabbe var på klinik besök i dag. Han har skador på djupaböjsenerna... blir ett gäng återbesök och konvalescents tiden på ca året. Vet inte mycket mer än så då jag inte pratat med ägaren än.. bara att hålla tummarna. Ett år går ju fort ...

kl

Åh, vilken go känsla jag har i kroppen idag! Dessa underbara hästar!! :love::banana:

Hade planerat att ta ett ganska kort och omotiverat pass i ridhuset då jag har ont både här och där. Men, så frågade en stallkompis ifall jag ville hänga med henne ut en sväng. Med tanke på att klockan var 18 och det var kolsvart ute var jag mer än tveksam då hästen jag rider inte är den stabilaste och säkraste man kan hitta...

Vid tidigare uteritter (under dagsljus :p) med sällskap så är han ganska stressad och brukar bli livrädd för både de ena och andra, inte trygg att rida med andra ord. Rider man ut själv är han självaste djävulen då han bestämt sig för att han vägrar lämna stallplanen själv och gör allt för att få sin vilja gjord.

Men, jag kände att det var dags att ta tjuren vid hornen så lindade in oss från topp till tå i reflexer, använde för ovanlighetens skull (:angel:) säkerhetsväst samt pannlampa på. Började med att båda våra hästar (självklart så red vi två med de mest fjompiga och nervösa hästarna ut tillsammans... :angel::p) blev livrädda för brevlådorna som står 20 m från stallet och vi fick försöka övertala iallafall en av dem att det faktiskt var okej att gå först ändå.

Men åååh, sicken tur det blev tillslut!! -2 grader, helt öppen himmel med månen som sken över oss, vindstilla och inte en människa ute på vägen vi red på. Heeelt underbart! Hästarna skötte sig bättre än vi kunde drömt om, gick och tuggade på bettet, frustade och bara njöt i fulla drag. Förutom en liten incident med en helt livsfarlig reflexstolpe (:angel:) så var hästen min totalt trygg och vickade in på örat åt något!! Han var till och med trevligare att rida än han brukar vara i ridhus under hans bästa dagar, helt sjukt.

Och när vi sedan vid 19,30 kom tillbaka till stallet efter en timme ute var alla mina annars mer eller mindre kroniska smärtor som bortblåsta. Den här turen kommer jag minnas länge!

KL

Har haft två annorlunda hästdagar :p

I fredags hade jag Jackan och red till ridhuset. Väl där tänkte jag mer på min egen sits och påverkan än hur Jackan gick. Mitt när jag satt i galopparbetet, gjorde 8-volter med galoppombyten vilket Jackan tycker är skitroligt, så kände jag plötsligt hur min ena fot sjönk - stiglädret hade gått sönder! Så himla snopet haha. Så fick försöka trava av så gott de gick och sen skritta av extra länge som kompensation för den mindre bra avtravningen.

Och idag hade jag bara planer på att åka ut till ridhuset för där var löshoppning halva dagen, men inget var bestämt. Men så ringde Jackans ägare och sa att hon tänkte passa på att hoppa lite när det ändå fanns hinder framme och undrade om jag ville hjälpa henne med det.

Väl i ridhuset så hjälpte jag först till att plocka undan efter löshoppningen och sen hjälpte jag till att fixa en studs Jackan kunde hoppa över. Sen fick jag leda en annan häst och under tiden byggde Jackans ägare om hindrena så det blev bom - kryss - ett galoppsprång - oxer. Så hoppa hon de några gånger.

Sen fråga hon om jag ville testa. Jag är i grunden hopprädd och hade inte hoppat på 1 och 1/2 år så först försökte jag komma med undanflykter som att jag inte hade någon hjälm och att jag hade gummistövlar på fötterna. Men tillslut blev jag övertalad (fick låna hjälm) haha

Och Jackan var så duktig och bjöd så fint, även om han drog ner huvudet efteråt varje gång och småbockade lite ;) Men jag blev stolt över mig själv för till slut var oxern uppe på 70 och så högt har jag inte hoppat på fleeeeera år! Fina hästen :love:

Imorgon blir det bomträning, vi har fått en fast plats på de träningarna nu :bump:

Haha nej det är utanför Örebro, nära Vintrosa :) har kilsbergen i ryggen... vi har superfina ridvägar där i kring .. :)

I dag har vi ridit barbacka igen :D andra gången som Garre rids ut på barbacka och det gick gallant. Lite spänd och tittig men det hade han vart oavsett, det blåste ju halv storm i dag och vi mötte folk som bar på julgranar och det var ju lite läskigt. Provade på att trava lite också och det gick jättebra, inga konstigheter där inte :) :love: han är så galet duktig!
Ser fram emot när hans ägare får nöjet att rida på honom själva :) (jag jobbar på att "idiot" säkra honom så att han helt enkelt är sådär trygg och stadig som han är när han vant sig med konstigheter.. som att jag sätter mig bakom sadeln när jag ska av, eller lägger benen på rumpan.. sitter och lutar åt ena eller andra hållet etc.. han är mycket snabblärd och mottaglig för beröm!)

Finaste killen!

wpid-imag4874-1.jpg

Hästens namn: ET
E: Golden Nugget
U: Cazztangela
Ålder: 12 år, född 1999
Kön: Valack
Ras: Korsning halvblod/whelsh och arab
Hur länge har du varit medryttare på hästen? Två år i januari.
Vad brukar ni göra? Dressyr, hoppning uteritter mysa promenader och dylikt!

381975_10150372179171607_613696606_8701661_509033654_n.jpg

298889_10150282453086607_613696606_8195974_3655027_n.jpg

62330_438236011606_613696606_5644697_5154145_n.jpg

387851_10150400426986607_613696606_8790112_1164341770_n.jpg

390432_10150400427481607_613696606_8790114_67869654_n.jpg

384782_10150400427836607_613696606_8790116_1410492332_n.jpg

Världens finaste ponny! Har allt man kan önska och gör allt för en!

Så härligt de låter :) Ibland är de ju som meningen att saker ska bli som de blir, skönt också att du fick vara så avslappnad att kroppen blir glad :)

Tindra: vilka härligt leriga ben :D

*kl* Själv rider jag alltid ut, fick låna en ridbana 5min bort men den ärinte optimal och nu när de frusit på gå den ej att använda :( Vilket är synd, kossan lyssnar ok på skänklar (precis börjat fått lära sig att alla tryck betyder inte full fart frammåt!!) men ute är de ff en kamp då hon är så herrvlans pigg! Men vi jobbar på att acceptera halt och halvhalt med drivning och de går frammåt så med tålamod så :) Just nu längtar jag mest efter att dom ska fixa rockarden så ja kan köra igen, min rygg diggar inte riktigt speedcart :P

KL

Har inte skrivit här på ett tag men vill nu ha lite åsikter :)
För några dagar sedan fick jag reda på att min medryttar ponnys ägare också nu har skaffat en till medryttare. Ok fine tänkte jag eftersom jag bara har tid med hästen på helgerna (dom har ingen ridbana och inget upplyst ställe där de går att rida på) då jag slutar skolan sent på vardagar. Men jag tycker väl att hon skulle kunna fråga mig först ifall de e okej? Eftersom jag har haft rätt mycket med hästen och göra innan jag fick långa skoldagar.
Jag skulle vilja bekanta mig med den nya medryttaren , men hon verkar absolut inte ha intresse av att lära känna mig..

Som hästägare så har jag bara informerat nuvarande medryttare om ny medryttare. Jag har alltså medryttare på min häst upp i norr tills den flyttar ner. Det har varit i sådana fall som dina - de dagar nuvarande medryttare inte kan så har ny medryttare kunnat. Mina medryttare har i vissa fall träffats allihopa (vilket jag gärna vill för att de skulle bestämma dagar som passade alla) och i vissa fall kände de varandra lite gran.

Idag ska jag till fina hästen för första gången som medryttare :D

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka