Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Åh, vad hopplöst... Tjejen som provat min häst ett par gånger och som jag hoppades på har backat.

Hur svårt kan det vara att hitta en vuxen person som vill rida ut i skogen ett par dar i veckan... Fasen oxå! Verkade vara en seriös och vettig tjej, till råga på allt.

Har annons på Hästnet och Bukefalos, samt rekat på facebook, men inte ett svar. Tips på hur jag kan hitta nån??

Hästen är ingen galenpanna, men 07:a, så hyfsat balanserad och erfaren ryttare krävs. Jag vill emellertid sköta träning och eventuell tävling själv, så att sitta och trimma själv i padocken går bort för ev. kommande medryttare.

Alltså, inga youtubefilmer verkar funka hos mig idag :mad:

Kul iaf att du är så glad i hästen :bump:

Jag var hos min medryttarhäst igår, fjärde gången totalt sett :D Dock strular det med sadlar så en gång tömkörde vi (shit vad svårt, haha!) och jag slipper dessutom galoppera. Jättebra för fega mig och igår blev jag inte rädd en enda gång trots lite skuttande :D

Imon ska jag försöka åka och titta när de hoppar för en ny tränare :bump:

På måndag börjar skolan så då får vi nya scheman och jag hoppas kunna vara hos pållen mer kontinuerlig samt lära mig klara mig själv så den stackars ägarinnan inte behöver vara med varenda gång. Så det blir lite mening för henne oxå att ha medryttare liksom :)

kl

Vi har haft ett jättelångt vinteruppehåll (känns det som) ... 20/12-31/1 fick det bli. Men i dag var jag tillbaka i sadeln och imorn blir det en sväng med. Sen får jag bli helgryttare ett par veckor framöver så får kusen vila i veckorna... pendlar ju för jobb på annan ort så det är svårt att få ihop allt.

wpid-imag0582-1.jpg

wpid-imag0563-1.jpg

wpid-imag0571-1.jpg

(kolla labbarna... 7:or på skorna... )

Garre var lika glad som jag över att komma ut i dag... blev ett par spontantrav när energin bubblade över och han har så sjukt fin trav för att vara så gigantisk. Det är som att sitta på värsta dressyrpållen och det tror man ju kanske inte när man tittar på honom. Måste försöka fixa film på det när vi har kommit igång igen :D

*kl*
-30 här idag, -24vid stallet :S Så vi tog bara och fotade lite i hagen, men fröken tog bara några få busrundor så blev inte så många kort att välja på, men en liten stilstudie på första gången vi träffades, i slutet på augusti, fram tills nu, och då har hon haft en månads julvila då jag var bortrest :)

Då:
185216_10150750626585515_699215514_20321127_6518724_n.jpg

Nu:
407650_10151257821720515_699215514_22987369_805659835_n.jpg

Gud vad kallt :eek:

Igår var jag medryttare "på riktigt" för första gången, eller andra hur man nu ser det :D Igår var jag helt själv i stallet och förra gången var stallägaren med och hjälpte mig men ägarinnan var hemma för första gången. Jättekul :D

Lilla hästen har haft problem med sin sadel och första gången jag var själv i stallet undrade jag vad jag gett mig in på när jag ledde ut henne. Rida barbacka i mörkret på en häst med bråttom ut och som är MEGASTOR (jämfört med min rara ponny :D). Men hon var en ängel och knallare runt med mig som ingenting. Likaså igår. Men då red jag i ljus! Löjligt hur glad man kan bli av en sådan grej :D

Även nästa vecka blir det en tur i ljuset :bump:

Hur lång tid tog det för er att börja "lära känna" er medryttarhäst? Det var flera år sedan jag hade något att göra med andra hästar än min egen, detta är jättekul!

Sent svar, men om det fortfarande är aktuellt, så finns ju Blocket också. Där tittar många!:) Där hittade jag mina 2 medryttarhästar bl.a.

Va kul att de funka!

Min gamla MRhäst lärde jag nog aldrig känna, visste vart ja hade henne i stallet och vid hantering men det var nog allt också...

Nuvarande klickade det med direkt och jag trodde jag mött hennes riktiga jag tills efter vintervilan, hon är ju nu 17år och hennes ägare nämnde aldrig denna galna spurtiga sida hos hästen för dom har inte sett den de senaste 5 åren, hon var som en Ior första
gången ja mötte henne ;) Så på sätt och vis lär vi känna varandra än efter 5mån, samtidigt vet jag exakt vad hon går för, men eftersom ja aldrig varit med om en så dominant häst förut så lär vi oss bättre knep till att umgås och träna tillsammans för var dag som går :)

kl

Nej nej nej neeeej... min bil gick sönder igår! Så det blev ingen ridning i helgen :( :cry: och bilen, trots timmar av grejande, startar fortfarande inte och mina mekanieker :love: vet inte vad problemet är. Just typiskt.

Fick gosa lite häst i dag iaf, kikade förbi Clabbe som bor på gångavstånd från mig.

wpid-imag0677-1-1.jpg

Han hade klinik dejt i fredags och domen blev ytterligare 3 månaders vila. Hoppas hoppas hoppas så innerligt att han läker och blir bra! :love:

*kl*

Denna veckan har jag varit i stallet två dagar i rad! :bump:

Första dagen red vi som vanligt (haha, tredje gången ;)) i sommarhagen och varvade klättring med lite skrittjobb. Vi börjar nästan förstå varandra nu tror jag! Jag blir inte rädd när pållan skuttar eller spänner sig och hon förstår jättefort att jag faktiskt bara vill traska runt helt soft. Skönt! Dessutom känns hon bättre och bättre varje gång, heja heja!

Andra dagen var inte stallägaren hemma så då tog vi en mysig promenad i fint väder och hon var så duktig trots stora ögon och stora nosborrar mest hela turen :D Det var mycket nyttigt för mig att tvingas sätta lite gränser när det kom bilar osv, att hon faktiskt var tvungen att stå still och vänta även o hon blev lite speedad.

Sjukt nyttig för mig att hantera en häst med så helt annan energinivå än min egen! Han är kolugn som utgångsläge och väldigt lätt (väldigt inlärt oxå iofs) att få tillbaka till det läget även om han kan reagera. Honom får man mer jobba för att ha allert. Med denna madamen är det snarare helt motsatt för mig än så länge. När vi var ute och gick så fick man liksom gå lite "försiktigt". Minsta lilla men inbjöd till lite mer energi så blev det bus eller något travsteg, haha :D

Men som sagt väldigt nyttigt att jag ändå tvingades hålla henne "på mattan" när det var smalt på vägen eller vi möte bilar, jag känner att jag nog har lätt att bli lite för mesig (typ bara klappa och försöka lugna) och därmed inte tillräckligt tydlig och trygg. Vilket ägarinnan upptäckte redan första gången jag red och kommenterade med att "Du får ta i henne också... ;)". Dessutom upptäckte jag att hon tål visst en tillrättavisning från mig också och hon verkade uppskatta att jag för en gångs skull vågade vara lite mer tydlig. Fina hästen :bow:

kl

wpid-imag0826-1.jpg

Kohästen är fortsatt piggelin... så himla kul att känna att han tänder till lite! Även om det kanske känns sådär att vara milimeter från att krasha in i ett stort träd för att en snöhög plötsligt blev det läskigaste i världen... :angel: fick testa balansen ett par ggr i dag... hehe

wpid-imag0819-1.jpg

Mysiga bilder du lägger in hela tiden! :laugh:

Jag var bara i stallet en gång förra veckan och då höll jag på att trilla av när hästen blev rädd och sprang iväg lite. Denna veckan skulle jag också bara till stallet en gång och denna gången trillade jag av på riktigt, jag blev lerig och fick min första lårkaka :D

Stackars hästen blev helt förtvivlad som tappade mig (nåja, man kan nog faktiskt säga slängde av mig men det var ju för att jag skrämde henne stackarn - jag sitter tyvärr inte lika stadigt som hennes matte :bow:) och sprang direkt fram till mig där jag satt på marken och hon såg helt förkrossad ut. Så fort jag ställde mig upp gick hon ännu närmre och stod tätt tätt intill jätteförsiktigt gullehästen :love:

Jag rider fortf barbacka och nästan bara i skritt. Brukar trava några steg då och då när det känns bra men nu har ägarinnan börjat testa sadlar och således galopperat fina hästen lite (vilket hon älskar, finns en anledning till att hon kallas Evighetsmaskinen på buke ;)) och hon trodde bara att jag ville galoppera när jag försökte få lite trav och jag hängde inte med och hon blev rädd och for i väg med en klump på ryggen som försökte klamra sig fast. Då hade jag oxå bockat!

Om jag räknar rätt så har jag ridit henne typ 6 gånger och lyckats trilla av en gång. Min egen har jag ridit (inkl ridit in, barbacka dessutom :D) i drygt 5 år utan att lyckas ännu. Det finns en anledning till varför jag fastnat för min lilla stabila ponny, honom behöver jag iaf inte skrämma livet ur när jag försöker rida :p

Sen var hon iaf jättesnäll när jag försökte kravla mig upp igen och fick klättra på ett litet träd för att lyckas, hahaha :D Fina hästen :love:

Vad roligt att höra att det går så bra för er alla!

Ett tag sedan jag skrev här inne nu, men vi har haft en otursstreak jag och hästen så det har inte blivit så mycket gjort sedan årsskiftet.

Först fick jag foten avsparkad på krogen och var bannad från stall i tre veckor. Hästen ställdes då av och fick lite vintervila medans jag försökte bli bättre. Skulle sätta igång honom och hann skritta i en vecka, sen fick han en hovböld och fick stå i drygt en vecka. Sen började jag jobba under GHS och spenderade 11 dagar i Scandinaviums stall så det blev ingen ridning då heller.

Men så igår blev första turen igen, 45 minuters skrittarbete i ridhuset! Åh, så gott det var att vara tillbaka i sadeln! Har bara lite drygt 3 månader kvar med hästen, så det känns lite tråkigt att missat så mycket nu...

(kolla labbarna... 7:or på skorna... )

Känner igen det där, haft både 8or och 9or till min ;)

KL,

Måste berätta vilken tur man har, har nog världens bästa medryttare, noggrann och ordentlig. Hör av sig i god tid om hon inte kan och tar väl hand om killen min! GULD värd! De andra i stallet gillar henne med! :laugh:

Jag har nu degraderat mig från medryttare till, öh, promenerare/lekmatte? Vad säger man :D

Det var inte alls kul att rida igår, jag var helt rädd sedan jag trillade av förra gången :( Känns dessutom väldans orättvist mot hästen som bara är pigg och "kvick". Dessutom har jag redan för måååånga år sedan besämt mig för att inte rida mer stora hästar, jag är en ponnymänniska :D Denna hästen kunde jag dock inte låta bli att testa, hon är så jäkla häftig! :love: Lite för häftig för mig bara :p

Så vi ska hålla oss till att leka med mig på marken istället, blir säkert jättekul det med :bump:

Ang skor så är hon en bit över 160 (?) och har 4: or men lika grova ben som min ponny typ (156 cm connemara med 1: or) och inget hovskägg/päls på benen, det är megafot på halvblod det, haha :D

Varför har du krav på att det ska vara en vuxen ryttare? Är bil ett krav? Om du sänker åldersgränsen från kanske 15/16 och uppåt så tror jag att du får napp. Det finns många ungdomar som är duktiga ryttare och är ansvarsfulla :)

Var ut i stallet igår och slogs mot vinden (17 m/s).

Planen var från början att vara ute i paddocken då det är skönt att vara ute lite i friska luften nu när det är ljust ute länge. Dock var det stenhårt och väldigt knögligt så det blev nästan en sväng i ridhuset ändå, men där var det upptaget så jag riskerade livet, och bestämde mig för att ta en chansning och rida ut.... :angel:

Sen sommaren har han varit riktigt otäck att rida ut på, ibland har vi inte ens kommit från stallplanen utan att han stått på bakbenen, sparkat bakut, backat runt, kastat sig och försökt springa in i stallet. På de bra dagarna under hösten har jag lyckats ta mig max 500 m, till ett specifikt ställe, sen går det inte en meter till utan att man får bita i gruset eller få sig en skentur. Han har inte ont, han är inte skrämd, och han är inte en elak häst, han har bara fått en konstig idé i skallen så vi gav upp med att rida ut ensam då det mest var farligt. Rida med sällskap går dock oftast bra.

Men så igår vände jag bort från gården och skrittade iväg. Fick hålla om ordentligt och hela tiden hålla honom sysselsatt med förhållningar och böjningar, men han visade inga tecken på tidigare problem.

När jag närmade mig platsen som vi tidigare krigat på så mycket så blev han genast stel och nerverna kröp fram så jag drev fram honom i trav och vi kom mycket tveksamt förbi (ni vet när det känns som om hästen kryper likt en full huggorm med svansen mellan benen), och längre än vad vi kunnat ta oss på över 6 månader, helt ensamma!! Travade en bit till och vände sedan, hur nöjd och glad som helst!

Ett litet steg på kartan, men ett stort steg för ekipaget! :D:banana:

Senast ändrad:

*kl*

Här passar ju jag in!

Jag har varit medryttare på Rosa sen juli-augusti -11, minns faktiskt inte riktigt när jag blev "upptvingad" på henne första gången. Tog bort min egen häst i juni och skulle lägga ner hästeriet helt, men min snälla stallägare hade andra idéer och lånade helt sonika ut sin egen pärla :)

Rosa är ett 16-årigt halvblodssto med renaste hoppstam, dock är hon övertygad om att bommar - särskilt målade sådana - är förklädda hästfällor. Således håller hon sig till att träna dressyr och mulla i skogen.

Själv är jag en 30-nånting-årig fd hoppryttare som tävlade dressyr de sista åren av min egen hästs karriär och sen blev det promenad- och pensionärsridning. Rosa är en helt annan typ av häst än den jag är van vid, så jag jobbar fortfarande på att ställa om mina "ryggmärgsreaktioner". Det är jättesvårt och jättenyttigt på samma gång, ibland känner jag som världens nybörjare, men samtidigt så är det så häftigt när jag hittar knapparna. För Rosa är en riktig kvalitetshäst :bump:

Söt och snäll och go är hon också, men lite töntig när det gäller att gå från gården själv. Nu har vi ingen tillgång till sällskap/draghjälp utan jag har fokuserat på att rida samma runda vid varje utetur, nu är hon stabil på den rundan så nu ska vi börja vidga vyerna igen. Det gick bättre i början på vintern, sen kom stormen och möblerade om hela skogen och då blev det ju jätteläskig igen :crazy:

Vad jag babblar :o Här är i alla fall en bild på söt-Ros:

DSC_0033.JPG

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 752
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!